Haarweb Forum

Haarweb Forum (http://www.haarweb.nl/forum/index.php)
-   Chirurgische behandelingen (http://www.haarweb.nl/forum/forumdisplay.php?f=82)
-   -   Artikel in Metro over haartransplantatie (http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=8809)

Tiuri 20 april 2006 14:52

Artikel in Metro over haartransplantatie
 
Vanochtend stond dit paginagrote artikel in de Metro:

http://i3.tinypic.com/vzg6ro.jpg

Ik vind dit echt weer een knap staaltje van onverantwoorde journalistiek. Verschrikkelijk. De indruk wordt gewekt dat die journalist zonder enige kennis van zaken de kliniek, haarinstituut Transhair in Vlijmen, binnenloopt om zich te laten behandelen (is waarschijnlijk ook zo).

Aan de bedenkelijke kanten van deze behandeling wordt geen enkele aandacht besteed. Zo lees je niets over het feit dat veel mensen lang last kunnen blijven houden van het litteken. Ook wordt er geheel voorbij gegaan aan de nieuwere en wellicht veel betere methodes als FUE en de methode van Gho. Ten slotte hoor je niets over het feit dat deze man zo dom is geweest om voor een kortetermijnoplossing te kiezen, want zijn inhammen zullen gewoon verder oprukken achter het behandelde gebied.

Nee, HT wordt hier gebracht als een zaligmakende oplossing die je met een eenvoudige ingreep in één klap van al je haarproblemen verlost. In werkelijkheid zal deze jongen later nog zeker drie pijnlijke en dure ingrepen moeten ondergaan of de rest van zijn leven dure haargroeimiddeltjes moeten gaan gebruiken (waarvan het nog zeer de vraag is of deze wel zullen aanslaan en of ze niet voor nare bijwerkingen zullen zorgen) om niet voor schut te lopen en zijn hoofd ook over 10 jaar dekkend te houden.

Met andere woorden wordt hier het beeld geschapen dat mensen met een haarprobleem zorgeloos en fluitend een HT-kliniek binnen kunnen stappen en dat het dan allemaal wel goed komt ("zo'n man heeft toch al duizenden mensen behandeld dus het zal wel goed zitten"). Er wordt volledig voorbij gegaan aan het feit dat HT's ingrijpende en vervelende operaties zijn die voor veel ellende kunnen zorgen en erg duur zijn. Bovendien hoor je niets over het feit dat het slechts een oplossing is voor de korte termijn en dat een begrip als "levenslange groeigarantie" een volledig lege marketingtruc is waar je als patient helemaal niets aan hebt.

Ik hou mijn hart vast als ik eraan denk hoeveel mensen zich nu door dit artikel hebben laten omhalen tot een HT. Zo'n krantje wordt iedere dag door iets van 1,5 miljoen mensen gelezen, dus de impact zal gigantisch zijn. :eek:

Vince001 20 april 2006 16:20

Goede post, Tiuri.

Ik heb het artikel vanochtend ook gelezen... en met stijgende verbazing. Heb ook meteen even op hun website gekeken of ik via zo'n ingezonden brief kon reageren, maar daar kon ik zo snel niets over vinden. Vraag me sowieso af of ze dat zouden plaatsen...

Eerlijk gezegd had ik meteen medelijden met de knul die het geschreven heeft en ik vroeg me direct af of hij Haarweb wel eens bezocht zou hebben. Waarschijnlijk niet, anders had hij dit stuk niet op zo'n gemoedelijk toontje geschreven. Binnen een paar jaar vallen de gaten achter zn nieuw geimplanteerde haren en dan begint het gedonder pas echt.... :(

Ik kan me bovendien niet aan de indruk onttrekken dat ervoor betaald is. Het artikel bedoel ik. Alle info van de kliniek incl. telefoonnummer staat erbij. Heeel dom.

Tiuri 20 april 2006 16:41

Hey Vince,
Bedankt voor je reactie. Een ingezonden brief is wel een heel erg goed idee zeg! Je kunt die sturen naar brieven@metronieuws.nl. Helaas heb ik er vandaag geen tijd meer voor, maar iemand anders misschien? Ik vind het heel belangrijk dat er op dit artikel een kritisch geluid komt.

Vince001 20 april 2006 16:59

Ha Tiuri,
Tnx voor de link, maar vandaag gaat het mij ook niet meer lukken. Morgenmiddag heb ik wel even tijd voor een reactie. Volgens mij hoeft dat niet perse dezelfde dag nog. Maar als iemand anders eerder een kans ziet....

Het is inderdaad wel belangrijk dat er hoe dan ook even een briefje naar toe gaat. :)

Morehair 20 april 2006 17:20

Maak je niet zo druk.

Degenen die door dit artikel van plan zijn om een ht te laten doen,
worden vantevoren nog wel goed ingelicht door de kliniek.

Vince001 20 april 2006 17:23

Waarom denk je dat? Als er ergens twijfels over bestaan in de hi-sectie is het wel het gebrek aan juiste voorlichting.

Tiuri 20 april 2006 17:35

Precies, dat is juist het hele probleem: de voorlichting is nogal eens gebrekkig, leugenachtig en gekleurd.

Morehair 20 april 2006 17:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vince001
Waarom denk je dat? Als er ergens twijfels over bestaan in de hi-sectie is het wel het gebrek aan juiste voorlichting.

Nee hoor, voorlichting genoeg. Bij de bekende ht klinieken tenminste.

Alleen de verwachtingen zijn vaak te hoog.

Alleen moet ik wel toegeven dat de haarlijn van die jongen in het artikel
veel te laag zit.

Tiuri 20 april 2006 17:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen23
Nee hoor, voorlichting genoeg. Bij de bekende ht klinieken tenminste.

Alleen de verwachtingen zijn vaak te hoog.

Voorliching genoeg, maar wel slechte voorlichting vaak! Ook sommige grote haarklinieken maken zich schuldig aan schofterige voorlichting, zie bijvoorbeeld deze discussie over Laser Aesthetic. En ik vrees dat dit eerder regel dan uitzondering is. Juist door die slechte voorlichting liggen de verwachtingen ook te hoog.

Morehair 20 april 2006 18:39

Ik ben zelf 6 jaar geleden behandeld bij LA, en ik heb nooit hogere verwachtingen gehad dan wat het geworden is.
Ze hebben gewoon eerlijk verteld hoe het er bij stond.

Het was een kleine behandeling van zo'n 1000 grafts, en 6 jaar na dato ben ik
nog steeds blij dat ik hem heb laten doen.

De discussie die je aanhaalt gaat helemaal nergens over.
Die gaat over wat er op hun website staat.
En dat is nog een krantenartikel ook.

Er is volgens mij niemand die mee discussieert in dat topic die persoonlijke
ervaringen heeft met LA.
En de echte voorlichting krijg je natuurlijk in een persoonlijk "intake" gesprek,
en niet van een kranteartikel die op een website staat.

Er wordt altijd wel met modder gegooid naar ht klinieken, maar meestal zijn dat de personen die er totaal geen ervaring mee hebben en die het hebben van "horen zeggen".

AnthonieH 20 april 2006 18:45

Ik heb een reactie opgestuurd naar de Metro. Ik ben benieuwd of ie geplaatst gaat worden.

ray 20 april 2006 21:18

Tiuri, heb je dat artikel nog origineel ergens in groot formaat?
ik kan het niet goed lezen namelijk...

Tiuri 20 april 2006 21:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen23
Ik ben zelf 6 jaar geleden behandeld bij LA, en ik heb nooit hogere verwachtingen gehad dan wat het geworden is.
Ze hebben gewoon eerlijk verteld hoe het er bij stond.

Het was een kleine behandeling van zo'n 1000 grafts, en 6 jaar na dato ben ik
nog steeds blij dat ik hem heb laten doen.

De discussie die je aanhaalt gaat helemaal nergens over.
Die gaat over wat er op hun website staat.
En dat is nog een krantenartikel ook.

Er is volgens mij niemand die mee discussieert in dat topic die persoonlijke
ervaringen heeft met LA.
En de echte voorlichting krijg je natuurlijk in een persoonlijk "intake" gesprek,
en niet van een kranteartikel die op een website staat.

Er wordt altijd wel met modder gegooid naar ht klinieken, maar meestal zijn dat de personen die er totaal geen ervaring mee hebben en die het hebben van "horen zeggen".

Er zijn hier zat negatieve verhalen van mensen die wel zelf behandeld zijn Jeroen. Ik hou zelf niet van vooroordelen maar helaas is het zo dat ze voor de meeste klinieken wel op gaan: het is ronduit een smerige business die hoognodig aan banden moet worden gelegd door bijvoorbeeld Europese regelgeving. En dat gaat ook gebeuren trouwens, er zal strenger worden gekeken naar alle cosmetische chirurgie. Dit om te voorkomen dat mensen zich door gladde verkooppraatjes zonder dat ze het doorhebben laten verminken.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door darkster1981
Tiuri, heb je dat artikel nog origineel ergens in groot formaat?
ik kan het niet goed lezen namelijk...

Je kunt de hele krant van vandaag downloaden op www.clubmetro.nl (wel ff gratis aanmelden). :cool:

Jaapie 20 april 2006 22:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen23
Maak je niet zo druk.

Degenen die door dit artikel van plan zijn om een ht te laten doen,
worden vantevoren nog wel goed ingelicht door de kliniek.

Kots kots kots, LA is de grootste huichelaar op dat gebied! Toen ik 3 jaar geleden last begon te krijgen van Alopecia Androgentica, en nog maar net een NW 1 had werd mij al een HT aangeboden! Als ik die dag nog het contract zou ondertekenen dan kreeg ik % korting blabla.

Morehair 20 april 2006 22:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaapie
Kots kots kots, LA is de grootste huichelaar op dat gebied! Toen ik 3 jaar geleden last begon te krijgen van Alopecia Androgentica, en nog maar net een NW 1 had werd mij al een HT aangeboden! Als ik die dag nog het contract zou ondertekenen dan kreeg ik % korting blabla.

Wat deed je daar dan?
Je zocht daar waarschijnlijk toch een oplossing voor je NW1.

Misschien is je donorsituatie wel zo goed dat het geen kwaad kon
om je NW1 dicht te planten. Tuurlijk heb je dan wel meerdere behandelingen nodig. Zolang ze dat er bij zeggen valt hun niets te verwijten.

Elk geval is anders, en door onvolledige informatie kun je elke kliniek zwartmaken.

Mijn haarlijn hadden ze ook kaarsrecht kunnen maken als ze wilden,
dan hadden het waarschijnlijk wel 2000 grafts geweest ipv die 1000 die ze er toen ingezet hebben. Maar ze hebben mij toch met een Mac Donalds M laten zitten........


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:11.

Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.