Haarweb Forum

Haarweb Forum (http://www.haarweb.nl/forum/index.php)
-   TTM bij kinderen (http://www.haarweb.nl/forum/forumdisplay.php?f=74)
-   -   nieuw (http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=917)

ing 30 oktober 2002 00:53

nieuw
 
Ik ben nieuw hier op het haarweb. Ik zelf heb geen TTM maar de dochter van mijn vriendin wel. Zij is 13 jaar. Ongeveer 2 jaar geleden begon zij met het uittrekken van haar wimpers. Daar is ze nu mee gestopt maar ze trekt nu sinds 1 jaar hoofdharen uit. Zoveel dat ze bovenop zo goed als kaal was. De huisarts kon geen reden geven uit eindelijk heeft de dermatoloog ontdekt dat het TTM was. Toen pas heeft het meisje toegegeven dat ze inderdaad zelf haar haren uittrekt. Pas sinds het artikel in de PZC bij ons hebben wij begrepen wat het precies is. Het meisje is al ca. 3 jaar onder behandeling bij Emergis. Maar schijnbaar doen ze daar niets.
Ik heb met veel belangstelling al jullie verhalen cq. reakties gelezen op het forum en deze ook verteld aan mijn vriendin. (Zij heeft geen computer).
Wat voor advies kunnen jullie geven? Zoals ik begrijp van jullie verhalen, is zomaar stoppen met trekken zo goed als niet mogelijk.

bolleke 30 oktober 2002 03:31

kinderen met...
 
Beste Ing,
Wat goed dat je deze site gevonden hebt. Eindelijk mensen die ook last hebben van deze 'kwaal', zal je gedacht hebben. Helaas hebben wij, zoals je al vermoedde, geen kant-en-klare oplossing. TTM is een zeer hardnekkige aandoening en 'genezen' van TTM is een lang proces. Het dochtertje van je vriendin is nog zeer jong en ze bevindt zich nog duidelijk in de ontkenningsfase. Maw ze wil zelf niet toegeven aan het feit dat ze deze aandoening heeft. Ze denkt dat ze alleen is, ze is enorm boos op zichzelf om wat ze zichzelf aandoet en waarschijnlijk denkt ze, hoopt ze, dat alles wel vanzelf zal overgaan als... jullie er maar over zwijgen en haar met rust laten. Is het niet zo?
Het beste wat jullie kunnen doen is haar inderdaad met rust laten en alleen maar te kennen geven dat ze NIET ALLEEN is, dat ze hier zelf geen schuld aan heeft en dat ze kan geholpen worden, maar alleeen maar als ZIJ DAT ZELF WIL. Dus niet als haar ouders daar om vragen...
ALS zij daar klaar voor is kan je op zoek gaan naar een goede therapeut die geeft om HAAR en niet zozeer om haar 'haar'. Mijn idee is nog steeds dat werken aan het symptoom alleen niet voldoende is.
Je kan ook de site van dokter F. Penzel eens opzoeken. Die man heeft mooie dingen geschreven over kinderen met TTM.
Succes! En als er nog vragen zijn, stel maar raak.
Groetjes bolleke

ing 30 oktober 2002 14:09

ontkenning
 
Hallo Bolleke,

Bedankt voor je reaktie. Inderdaad zit zij in de ontkenningsfase ze zegt ik trek al lang niet meer, en haar hoofd zit vol kale/ dunne plekken.
Ik heb haar ook (verplicht) de site van monique3 laten lezen. Want ze wil er niets over horen of zien.
Zodat ze weet dat ze niet alleen is. Want voor ons als buiten- staander is het zo moeilijk om toe te kijken wat ze zich aan doet, zonder er iets van te zeggen.
Het ergste is ook dat ze er niets over wil zeggen dus dat je helemaal niet weet wat er in haar omgaat.
Hoe boos is ze? Hoe eenzaam of ongelukkig is ze?
Laten we hopen dat ze snel zelf aan zal geven dat ze "geholpen" wil worden.

monique3 30 oktober 2002 14:58

Aan Ing,
 
Dag Ing, ik sluit me helemaal aan bij wat Bolleke zegt.
Wat vond dat meisje van mijn site, heeft ze er iets over durven zeggen, zal wel niet he?
Ik kan alleen maar toevoegen, dat ze er zelf geen schuld aan heeft, en dat er WEL iets aan gedaan kan worden, alleen moet ze dat zelf willen.

TTm is organisch van oorsprong, maar het kan dus onder bepaalde omstandigheden in stand gehouden worden, of zelfs verslechteren.
Maar je kan er wel iets aan doen, en dat is gedragstherapie, maar ook dat moet ze willen.
Zoniet, dan kan dat haar alleen maar meer stress opleveren, wat meer haren trekken tot gevolg heeft.

Maar geef de moed niet op, want ik heb mijn TTM nu al ruim 14 maanden onder controle, dus het kan wel degelijk!!!
Succes en sterkte voor het meisje en ouders, Monique3.

ing 30 oktober 2002 22:41

kort haar?
 
Bedankt monique3 voor je reaktie. Zij heeft inderdaad niets gezegd over je site. Ik zal jullie reakties doorgeven aan mijn vriendin en het zal wel een steun zijn voor haar.
Misschien een stomme vraag, maar als het haar vrij kort geknipt is zal het trekken dan niet minder zijn?

Als ik antwoord op jullie reakties moet ik dan post reply geven of een new tread?

Bedankt.

monique3 30 oktober 2002 23:18

Dag Ing,
 
Ja, het kan zijn dat het trekken minder word, als het haar kort word gehouden.
Ik heb dat van een paar anderen gehoord. Maar of het DE oplossing is, het zal denk ik tijdelijk helpen.
Waarom?
Omdat TTM volgens mij, gedrag is wat onstaat als gevolg van...., dus aangeleerd gedrag en dat is dus af te leren, met gedragstherapie.

En inderdaad, als je wilt reageren op een posting van een ander, dan druk je op post reply, zoals je nu hebt gedaan.
Wil je een nieuw blokje maken, met een ander onderwerp, dan druk je op new thread.
Succes, Monique3.

Edith1 5 november 2002 16:35

Hallo ING,

om even terug te komen over het kort knippen van haar: ikzelf heb daar al van alles mee geprobeerd. Tot stekeltjes aan toe (op jongere leeftijd dan...en dat is ook niet echt leuk natuurlijk) maar als het weer begon te groeien dan begon ik weer met trekken. Ikzelf heb nog steeds kort haar maar nu draai ik van achter en dan breekt het haar toch uiteindelijk af. Voordeel is dat er haar overheen hangt dus het valt niet zo op maar als je goed kijkt....MMWA....

Goed van je dat je voor de dochter van je vriendin zo bezig bent met het inwinnen van informatie. Ik denk uiteindelijk wel dat die dochter de site van Monique wel zal gaan bekijken maar het in begin niet zal toegeven. Ikzelf zou wel blij zijn geweest als ik op die leeftijd al had geweten dat ik niet de enige zou zijn geweest met deze vreemde 'trek'.

Groeten,
Edith

ing 6 november 2002 17:42

wat fijn al deze reakties
 
Hallo Edith,

Heel fijn dat jij ook heb willen reageren. Ik heb de vorige reakties aan mijn vriendin door gegeven en ze was ook heel blij te horen dat haar dochter niet alleen is.
Inderdaad is kort haar ook niet DE oplossing.
Wat wij als niet TTM-ers hebben geleerd is, dat we niet zo moeten zeuren, zoals stop toch dat trekken aan je haar en al dat soort negatieve dingen.
Maar het blijft moeilijk om die kale plekken te zien, en haar geen hulp te kunnen bieden.

Nogmaals allemaal bedankt.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:29.

Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.