Haarweb Forum

Haarweb Forum (http://www.haarweb.nl/forum/index.php)
-   AGA - Algemeen (http://www.haarweb.nl/forum/forumdisplay.php?f=80)
-   -   Seborroïsch eczeem (http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=4851)

Hanna 7 september 2011 02:41

Een gezichtsbruiner lijkt me in ieder geval beter dan niets. Maar misschien hebben je ouders, grootouders of andere familieleden nog wel ergens een hoogtezon op zolder liggen.

Noob 11 september 2011 23:42

laten we hier geen hoogtezon topic van maken! Strider denk logisch, en probeer het eerst bij bv een studio voor je er een aanschaft, of als je opzoek bent naar een goedkope is er altijd nog marktplaats. En ps. dit kan wellicht een klein beetje helpen maar verwacht geen wonderen.

Hanna 12 september 2011 03:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Noob (Bericht 291142)
laten we hier geen hoogtezon topic van maken! Strider denk logisch, en probeer het eerst bij bv een studio voor je er een aanschaft, of als je opzoek bent naar een goedkope is er altijd nog marktplaats. En ps. dit kan wellicht een klein beetje helpen maar verwacht geen wonderen.

Zon en zee helpen geweldig bij seb. eczeem en psoriasis, dat is algemeen bekend. Tegelijkertijd zal meespelen dat stress tijdens vakantie meestal afwezig is.

Strider 12 september 2011 12:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Noob (Bericht 291142)
laten we hier geen hoogtezon topic van maken! Strider denk logisch, en probeer het eerst bij bv een studio voor je er een aanschaft, of als je opzoek bent naar een goedkope is er altijd nog marktplaats. En ps. dit kan wellicht een klein beetje helpen maar verwacht geen wonderen.

Ik wil de gezichtsbruiner iedere dag gaan gebruiken, vandaar dat een studio geen optie is. Daarnaast heb ik ook geen zin om mijn gehele huid te verpesten in een studio.

Ik ben sowieso van plan om er eentje van marktplaats te kopen, ze zijn daar gelukkig niet zo prijzig.

cop 12 september 2011 13:40

je kan misschien combineren met je huid te wassen met een licht gezouten oplossing (fysiologisch water- 1 liter water en 9 gram zout)...

Noob 25 oktober 2011 16:09

Tussen mijn uitgevallen haren zitten soms ook haren met een wit stukje talg? aan het uiteinde. Ik denk dat ik meer uitval heb doordat het talg/SE de haarzakjes verstopt (het droogt op) zodat er geen voedingsstoffen/zuurstof meer toegereikt kunnen worden en ze afsterven/uitvallen.

Hebben meer mensen hier last van en komt dit door de SE? Of komt dit ook voor bij alleen Aga?

Voorbeelden:


Brokje opgedroogd talg aan uiteinde haar.
http://i51.tinypic.com/vx19c5.jpg
http://i51.tinypic.com/2ilmypi.jpg

Brokje opgedroogd talg aan uiteinde haar en iets lager nog een stukje.
http://i52.tinypic.com/28v7k2w.jpg

AnthonieH 25 oktober 2011 16:37

Dat haren zouden afsterven door gebrek aan zuurstof of voeding omdat haarschachten verstopt raken met talg is een oud verhaal dat gewoon niet klopt. Haarwortels worden gevoed vanuit het bloed en daar halen ze ook de zuurstof vandaan. Niet vanuit de lucht.

Maar ....

Talg is wel een goed groeimedium voor schimmels en bacteriën. En die kunnen mogelijk wel schade aanrichten. Ze produceren afvalstoffen en ze kunnen infecties veroorzaken.

Talg is dus niet de oorzaak, maar wel een serieus onderdeel van het probleem. En ook een mogelijk onderdeel van de oplossing. Je kunt het wegwassen met een shampoo en je kunt middelen gebruiken om schimmels en bacteriën te doden. Of je kunt misschien proberen om overmatige talgproductie terug te brengen op een normaal niveau.

haarbalans 26 oktober 2011 20:04

re: seborroisch eczeem
 
Hallo,

Ik heb laatst een opleiding gevolgd Dermatologie voor kappers.
Hun gaven aan dat je het beste teershampoos, menthol, seleniumdisulfide (zink), ketoconazolgel (recept) kon gebruiken.

lenora 26 oktober 2011 20:15

hey Noob, jouw uitgevallen haren zien er precies zo uit, zoals ze bij mij maanden terug er ook uit zagen! (volgens mij heb ik zelfs nog foto's hiervan geplaatst in het topic wat ik een tijd terug zelf gestart ben) Tegenwoordig verlies ik geen haren meer met deze dikke stukken met talg. Het enige wat ik heb gedaan is mijn haar een hele tijd gewassen met alleen maar Dermolin shampoo (dus geen crèmespoeling hierna), plus een lagere temperatuur van het water (30-36C). Verder gebruik ik enorm weinig shampoo (niet meer dan een knikker), ondanks dat ik heel lang haar heb. Sinds ik geen haaruitval meer heb met dikke stukken talg er aan is mijn haaruitval ook veel minder. Ik hoop dat je hier iets aan hebt:)

desperado26 26 oktober 2011 20:41

Noob, ziet jouw haar er erg droog en warrig uit? En heb je een jeukende hoofdhuid? Dan kan stress misschien de oorzaak zijn van die bolletjes, heb ik ook soms in stressvolle periodes. Een vochtinbrengende shampoo doet wonderen, Tea tree oil shampoo bv.

Noob 26 oktober 2011 22:13

Bedankt voor de tips:
@lenora: Ik gebruik ook alleen maar dermolin maar mijn haar wordt daar heel droog van. (het heeft een soort van antiroos werking)

@Desperado: Het klopt dat ik een stressvol persoon ben met warrig haar. Maar het is niet droog, het wordt juist snel vet en doordat ik het om de dag met bv dermolin/of een antiroos shampoo was wordt het idd droog. Het ziet er dan droog uit, maar een paar dagen later is het weer heel vet.

Ik heb net als jij (SE lijder) SE. Ook last van schilfering en een geïrriteerde huid.

Wat kan ik het beste doen?

desperado26 26 oktober 2011 23:23

tja, iedereen persoon is anders, maar bij helpt het als ik slechts om de 2 dagen was met een weinig shampoo, geen antiroosshampoo

*Stress belemmert de circulatie van bloed met het nodige zuurstof naar de uiterste punten van je hoofdhuid (vooral kruin en inhammen), dat zorgt ervoor dat die punten het eerst uitdrogen en dus een ideale voedingsbodem worden voor roosvorming. Ik zou dus niet meteen antiroosshampoo's gaan gebruiken want dat droogt doorgaans nog meer uit, maar eerder een shampoo die zorgt voor een vochtinbrengend effect, mss zelfs een shampoo op basis van olie? om toch je hoofdhuid vochtig/'vettig' te houden. Het valt te proberen.

*Ook: geniet van het leven, erger je niet teveel aan kleine dingen, denk niet teveel na over alles, lach dagelijks, er zijn miljoenen mensen die het erger hebben dan jij, what doesn't kill you makes you stronger :D

personal motivator signing off

Noob 26 oktober 2011 23:35

Maar de Talg is toch de hoofdoorzaak van SE (de talg is zo samengesteld dat deze de huid irriteert) dan is de huid toch vet ipv droog. De roos en schilfering komt doordat de huid in snel tempo nieuwe cellen aanmaakt en de oude afstoot?

lenora 27 oktober 2011 00:43

Ik weet niet precies welke shampoo je pakt van Dermolin (je hebt flacons met anti-roos werking en 'normale' shampoo). Als je kijkt naar de ingrediënten zit er wel een verschil tussen deze twee. Ik gebruik de versie zonder anti-roos, die met anti-roos werking is volgens mij ook wel iets agressiever.

Zoals desperado26 al zei idd weinig shampoo gebruiken, als ik een keer uitschiet met de hoeveelheid heb ik gelijk een bos met stro;)

Noob 27 oktober 2011 14:09

Lenora ik gebruik de "normale" Dermolin. Maar deze verwijderd ook schilfers en maakt het haar droog. Ik denk dat ik de tea tree oil shampoo ga proberen. Gebruik jij deze nog steeds Desperado?

Hanna 27 oktober 2011 14:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Noob (Bericht 294351)
Maar de Talg is toch de hoofdoorzaak van SE...

Nee, de hoofdoorzaak is een schimmel/gist die bij mensen met SE in veel hogere mate schijnt voor te komen dan bij anderen.

Strider 29 oktober 2011 20:46

Ik ben op dit moment al 3 weken gestopt met finasteride, ik wil nu voor eens en altijd weten of finasteride invloed heeft op het ontstaan van Seborrisch eczeem.

Hoelang denken jullie dat ik hiermee door zou kunnen gaan? Resultaat tot nu toe is dat het erop lijkt dat het iets minder is geworden, maar het kan ook zijn dat ik nu een wat betere periode heb.

AnthonieH 29 oktober 2011 21:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Strider (Bericht 294557)
Ik ben op dit moment al 3 weken gestopt met finasteride, ik wil nu voor eens en altijd weten of finasteride invloed heeft op het ontstaan van Seborrisch eczeem.

Hoelang denken jullie dat ik hiermee door zou kunnen gaan? Resultaat tot nu toe is dat het erop lijkt dat het iets minder is geworden, maar het kan ook zijn dat ik nu een wat betere periode heb.

Ze zeggen dat het effect van fina nog een hele tijd naijlt. Weken. Ik zou gewoon geen finasteride gebruiken zolang je het idee blijft hebben dat het minder is geworden. Op het moment dat je toch het gevoel krijgt dat het amper wat uitmaakte, dan zou je weer kunnen beginnen.

Dat finasteride enig effect kan hebben op SE lijkt me zeker niet ondenkbaar. Je lichaam produceert als tegenwicht voor het wegvangen van DHT meer testosteron. En testosteron is een factor bij een vette huid. En vet (talg) is een belangrijke factor bij SE.

Maar ik denk niet dat stoppen met finasteride je SE-probleem echt gaat oplossen. Het is een factor die mogelijk bijdraagt aan de heftigheid, maar of het in jouw geval de oorzaak is voor je gevoeligheid voor huidschimmels lijkt me onwaarschijnlijk. Toch kan het je wel rust geven als je weet hoe belangrijk (of onbelangrijk) finasteride is als factor naast zaken als algemene gezondheid, stress en seizoenswisselingen.

Noob 30 oktober 2011 01:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Strider (Bericht 294557)
Ik ben op dit moment al 3 weken gestopt met finasteride, ik wil nu voor eens en altijd weten of finasteride invloed heeft op het ontstaan van Seborrisch eczeem.

Had je voordat je finasteride gebruikte geen SE dan?

Strider 31 oktober 2011 12:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Noob (Bericht 294585)
Had je voordat je finasteride gebruikte geen SE dan?

Dat weet ik niet meer, toen ik last van SE kreeg, wist ik in eerste instantie ook niet dat ik SE had. Daar ben ik later pas door een dermatoloog achter gekomen.


Maar goed, mijn SE is sinds vanmorgen weer als vanouds, dus ik denk dat ik de laatste weken een betere periode heb gehad.

Noob 31 oktober 2011 12:53

Heb je gefeest dit weekend? (weinig slaap en veel bier) want dit werkt ook altijd negatief!

valentijn 1 november 2011 15:09

Op welke manier verwijderen jullie eigenlijk de schilfers van de hoofdhuid?

Als t kort is doe ik t met vaseline maar als t wat langer is gaat dat echt heel moeilijk. Gebruik nu olijfolie, laat het intrekken en dan onder de douche met een kam, maar dat is nog best lastig.

Hanna 1 november 2011 18:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door valentijn (Bericht 294729)
Gebruik nu olijfolie, laat het intrekken en dan onder de douche met een kam, maar dat is nog best lastig.

Wonderolie is de dikste soort. Olijfolie is ook te lastig. Amandelolie (van de drogist) is makkelijker en babyolie is geloof ik de makkelijkste.
Hoe dikker de laag schilfers, des te langer moet je de olie laten intrekken, echt uren lang; in extreme gevallen zelfs de hele nacht.

Noob 2 november 2011 20:54

Zijn dikke schilfers niet te voorkomen door het regelmatig te wassen met een shampoo die het laagje niet op laat dikken. (zodat er geen ophoping en dikke schilfers ontstaan?)

Hanna 3 november 2011 03:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Noob (Bericht 294818)
Zijn dikke schilfers niet te voorkomen door het regelmatig te wassen met een shampoo die het laagje niet op laat dikken. (zodat er geen ophoping en dikke schilfers ontstaan?)

Het schijnt nog beter te zijn om alleen olie te gebruiken om de schilfers los te weken en het liefst helemaal geen shampoo meer te gebruiken.
Lees ook even de ervaring van AnthonieH:
http://www.haarweb.nl/forum/showthre...710#post293710

Noob 5 november 2011 19:27

Ik denk dat het alleen geldt voor lichte schilfering en irritatie van de hoofdhuid (mogelijk door slechte shampoos) maar niet voor een echte vorm van SE.

AnthonieH 5 november 2011 20:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Noob (Bericht 294976)
Ik denk dat het alleen geldt voor lichte schilfering en irritatie van de hoofdhuid (mogelijk door slechte shampoos) maar niet voor een echte vorm van SE.

Ik zou mijn 'situatie' inderdaad niet vergelijken met SE. Ik heb gewoon een erg vette huid en in lichte mate roos.

Hanna 5 november 2011 20:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Noob (Bericht 294976)
Ik denk dat het alleen geldt voor lichte schilfering en irritatie van de hoofdhuid (mogelijk door slechte shampoos) maar niet voor een echte vorm van SE.

Als mensen schrijven over korsten, dikke plakkaten of vlokken, dan lijkt me dat toch serieuze S.E.

http://www.haarweb.nl/forum/showthre...396#post135396

Strider 7 november 2011 11:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AnthonieH (Bericht 294559)
Ze zeggen dat het effect van fina nog een hele tijd naijlt. Weken. Ik zou gewoon geen finasteride gebruiken zolang je het idee blijft hebben dat het minder is geworden. Op het moment dat je toch het gevoel krijgt dat het amper wat uitmaakte, dan zou je weer kunnen beginnen.

Dat finasteride enig effect kan hebben op SE lijkt me zeker niet ondenkbaar. Je lichaam produceert als tegenwicht voor het wegvangen van DHT meer testosteron. En testosteron is een factor bij een vette huid. En vet (talg) is een belangrijke factor bij SE.

Maar ik denk niet dat stoppen met finasteride je SE-probleem echt gaat oplossen. Het is een factor die mogelijk bijdraagt aan de heftigheid, maar of het in jouw geval de oorzaak is voor je gevoeligheid voor huidschimmels lijkt me onwaarschijnlijk. Toch kan het je wel rust geven als je weet hoe belangrijk (of onbelangrijk) finasteride is als factor naast zaken als algemene gezondheid, stress en seizoenswisselingen.

Ik ben weer een week verder, en ik merk eigenlijk 0.0 verschil, ik kijk het nog 1 a 2 weken aan en daarna ga ik denk weer aan de finasteride :)

Noob 7 november 2011 16:45

Misschien toch eens proberen. Wat voor olie moet je toepassen? gewoon de baby olie van Zwitsal of een olie speciaal voor in je haren?

cop 11 november 2011 17:42

had indertijd erge last van schilfers,korsten...dat ik op een dag mijn haar heb geverft....resultaat..alle schilfers weg...hoofdhuid SE vrij.....al enkele jaren nu

Hanna 11 november 2011 19:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cop (Bericht 295426)
had indertijd erge last van schilfers,korsten...dat ik op een dag mijn haar heb geverft....resultaat..alle schilfers weg...hoofdhuid SE vrij.....al enkele jaren nu

:cool:

Welke haarverf was dat? Met ammonia of waterstofperoxide?

cop 19 november 2011 20:00

met waterstofperoxide

cop 19 november 2011 20:05

had het ook erg in het aangezicht...na 3 dagen cortisone (hydrocortisone + niroral) op mijn huid was het minder ontstoken...maar het kwam steeds terug
Nu ben ik al maanden SE vrij : slik dagelijks visolie capsules, borage-olie 500mg en een compleet vitaminecomplex (zink, vit A), af en toe smeer ik lipikarcrème op mijn gezicht.... neem ik een bad met dode zee zout en doe ik een zonnebankje (max 15 min)

Hanna 20 november 2011 04:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cop (Bericht 295968)
met waterstofperoxide

Waarschijnlijk een semi-permanente kleurshampoo, zoals Just For Men?
Maak maar even reclame voor het produkt dat jij gebruikt hebt, daar zouden anderen ook profijt van kunnen hebben.

AnthonieH 20 november 2011 12:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hanna (Bericht 295993)
Waarschijnlijk een semi-permanente kleurshampoo, zoals Just For Men?
Maak maar even reclame voor het produkt dat jij gebruikt hebt, daar zouden anderen ook profijt van kunnen hebben.

Waterstofperoxide is een sterk ontsmettend middel he. Mogelijk heeft Cop enorme bof gehad dat hij de schimmel die zijn SE veroorzaakte een dusdanig harde klap heeft toegediend dat zijn huid kon herstellen.

Maar voor hetzelfde geld had zijn huid ook een enorme opdonder gehad en was de schimmel juist sneller hersteld dan de huid, met een omgekeerd effect. Ik weet niet of ik de gok zou wagen hoe het bij mij uit zo pakken, maar ik ben ook benieuwd naar het middel. Misschien zit er nog iets anders in wat kon helpen en wat de balans de goed kant deed uitslaan.

cop 20 november 2011 16:20

Schwarzkopf live deep black....na de eerste toepassing vielen mijn schilfers van mijn hoofd..nadien foetsie..geen schilfers meer...en dit al meerdere jaren

Hanna 20 november 2011 18:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AnthonieH (Bericht 295998)
Waterstofperoxide is een sterk ontsmettend middel he. Mogelijk heeft Cop enorme bof gehad dat hij de schimmel die zijn SE veroorzaakte een dusdanig harde klap heeft toegediend dat zijn huid kon herstellen.

Dat dacht ik ook. Voor degenen met een lichte vorm van SE is het wassen met waterstofperoxide 1½ % of 3 % misschien al voldoende om de schimmel kwijt te raken.

Strider 21 november 2011 10:28

Heeft er ooit iemand van jullie een hoge MSM dosis kuur geprobeerd? Het eczeem is bij mij de laatste weken ontzettend erg geworden, aangezien MSM goed voor je huid zou zijn ga ik denk dat eens proberen in een hoge dosis.

Noob 21 november 2011 17:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cop (Bericht 296010)
Schwarzkopf live deep black....na de eerste toepassing vielen mijn schilfers van mijn hoofd..nadien foetsie..geen schilfers meer...en dit al meerdere jaren

en in je aangezicht was het ook weg? dat is wel raar dan, want daar is de verf niet geweest?
waterstofperoxide is toch juist een chemische stof? Ik denk dat het niet goed is om beschadigde huid met zwarte verf te gaan behandelen. Op de verpakking staat ook niet aanbrengen op beschadigde of geïrriteerde huid.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:43.

Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.