Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnthonieH
(Bericht 247578)
Ik had eigenlijk moeten zeggen dat mensen bewust mogen kiezen voor iemand die ik als kwakzalver zou bestempelen. Ze zullen zelf een andere gedachten hebben bij de persoon in kwestie. En als mensen zichzelf voor de gek willen houden, dan mag dat van mij ook.
|
Ik ben dus van mening dat die keuze voor een kwakzalver helemaal niet bewust is. Mensen zijn gewoon geschokken door een mededeling dat ze bijv. kanker hebben en als er dan zo'n alto-arts iets veel mooiers voorspiegelt zullen velen dat willen geloven. De keuze voor de andere geneesheer komt dan puur uit een plotselingen emotionele toestand en normaal zouden mensen nooit naar dat soort lui luisteren. Ik vind dat mensen in zo'n geval tegen zichzelf in bescherming moeten worden genomen.
Citaat:
(Bericht 247578)
Maar iemand die ik kwakzalver noem kan voor anderen misschien heel heilzaam werk verrichten hoor.
|
Ik denk dat je een onderscheid moet maken tussen alternatieve geneeswijzen en kwakzalverij. Mensen die zich bijvoorbeeld hebben bekwaamd in homeopathie moeten wat mij betreft de kans krijgen om aan te tonen dat hun behandelwijze wel degelijk heilzame effecten kan hebben. Lukt dat bij voortduring niet moet praktisering van de desbetreffende geneeswijze verboden worden totdat wel aangetoond kan worden dat het (al is het maar enigszins) werkt.
Kwakzalvers en daar schaar ik Jomanda onder moeten hard worden aangepakt. Van de gekke natuurlijk die onzin met flessen voor de radio zetten die dan ingestraald worden en heilige krachten ofzo hebben. Weg met die onzin en uiteindelijk geldklopperij.
Citaat:
(Bericht 247578)
Sylvia Millecam is een veel aangehaald voorbeeld. Ook met een conventionele behandeling was zij heel goed mogelijk (zij het een poos later) gestorven. Misschien was ze uiteindelijk wel gelukkiger met haar eigen keuze.
|
Dat iemand ook kan overlijden na een reguliere behandeling is natuurlijk waar, maar dat is voor mij geen aanleiding om dan maar kwakzalverij toe te staan. Ook niet als men er zelf gelukkig mee is, net als de club van Gho worden mensen vooral blij van de valse voorwendselen die ze aangepraat zijn.
|