Haarweb Forum

Haarweb Forum (http://www.haarweb.nl/forum/index.php)
-   Van alles en nog wat... (http://www.haarweb.nl/forum/forumdisplay.php?f=23)
-   -   dood (http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=18402)

Zameer 4 december 2009 16:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tato (Bericht 231319)
Het komt mij te vaak voor dat Christelijken het monopolie op de waarheid claimen, gebaseerd op de Bijbel en op het feit dat ze denken rechtsstreeks in verbinding met God te staan. De Christelijken die niet zo zijn hoeven zich uiteraard niet aangesproken te voelen.

Ja, dat gaat op zich heel breed: Niet alleen christenen and andere religieuzen, maar ook veel die zich politiek in de linkerhoek bevinden. De laatste groep gooit het dan op empatisch besef.

Ik noem hier weleens met het empatisch besef van een Bonobo:
Een Bonobo zag in een dierentuin een kreupel vogeltje liggen en die dacht van: "ach jee, die kan niet vliegen". Dus ze klapte haar vleugels uit en smeet het vogeltje vervolgens tegen een raam aan.

Nou: Als deze Bonobo haar acties niet kan overzien in een groter raamwerk. Hoe zit het dan met ons empatisch besef en ons raamwerk waarin we dat kunnen overzien?

Confronteer je de linkse politiek met deze vraag, gaan ze meestal over over een vorm wat erg lijkt op religieuze demagogiek. Heel apart.

Henk 4 december 2009 16:11

Hey Zameer, zou je alstublieft een paar treden naar beneden willen komen. ;)
Ik zal misschien wel heel dom zijn, maar het doet pijn om te proberen jou te volgen.

Zameer 4 december 2009 16:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henk (Bericht 231330)
Hey Zameer, zou je alstublieft een paar treden naar beneden willen komen. ;)
Ik zal misschien wel heel dom zijn, maar het doet pijn om jou proberen te volgen.

Ik doe echt ontzettend mijn best Henk, maar ik leg het in wezen al zo breedspraking uit als ik dit kan uitleggen. Ook waar dit een gevoelig onderwerp is, probeer ik juist ook wat preciezer te zijn in mijn bewoordingen.

Maar: stel gewoon wat uiterst domme vragen, hoe dommer hoe beter (dat zijn meestal ook de beste vragen). Dan kan ik het daarop aanpassen.

Tato 4 december 2009 16:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henk (Bericht 231320)
Ja, dat is makkelijk. Net zoiets als dat ik zou zeggen dat er bij allochtonen veel uitschot, maar daarna zeggen dat degenen die niet zo zijn zich niet aangesproken hoeven te voelen.

Ik zou niet weten wat daar mis mee is.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henk (Bericht 231320)
Jij hebt toch ook "jouw waarheid" die claim je toch ook vanergens op.

Zoveel mogelijk op rationele argumenten, waarbij ik bereid ben mijn mening in te leveren voor een betere als die ander mij kan overtuigen. Dat zie ik bij veel Christenen of moet ik zeggen gelovigen niet. Uiteraard heb je deze mensen ook bij de niet gelovigen maar volgens mij is het sterker bij de mensen die wel religieus zijn.

En vaak die hypocrisie, onze Gristelijke minister-president is er als de kippen bij om ons te vertellen wat moreel wel en niet kan. Normen en waarden enzo maar hoor je hem over het feit dat hij zijn morele steun heeft uitgesproken voor de onzinnige bloedbaden in Irak en Afghanistan? Neen, Balkenende is gewoon een oorlogsmisdadiger.

Henk 4 december 2009 16:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zameer (Bericht 231332)
Ik doe echt ontzettend mijn best Henk, maar ik leg het in wezen al zo breedspraking uit als ik dit kan uitleggen. Ook waar dit een gevoelig onderwerp is, probeer ik juist ook wat preciezer te zijn in mijn bewoordingen.

Maar: stel gewoon wat uiterst domme vragen, hoe dommer hoe beter (dat zijn meestal ook de beste vragen). Dan kan ik het daarop aanpassen.

Ik vraag me af als je indruk probeert te maken, dat bedoel ik niet geïrriteerd maar oprecht serieus, of dat je echt zo communiceert. Maar dat lijkt me dan verdomd lastig. Tenzij je vriendenkring ook zo communiceert.

Domme vragen blijven domme vragen. ;)

Tato 4 december 2009 16:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zameer (Bericht 231328)
Ja, dat gaat op zich heel breed: Niet alleen christenen and andere religieuzen, maar ook veel die zich politiek in de linkerhoek bevinden. De laatste groep gooit het dan op empatisch besef.

Scherpe observatie, een kennis van mij heeft daar laatst nog een stuk over geschreven dat in het Financieel Dagblad is geplaatst. Hij heeft daar veel lof over gekregen in binnen- en buitenland, zelfs uit Belgie zijn namelijk reacties gekomen.

http://www.unizo.be/images/blog/post3971_1.pdf

Hier issie voor degenen die geinteresseerd zijn.

Zameer 4 december 2009 16:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henk (Bericht 231334)
Ik vraag me af als je indruk probeert te maken, dat bedoel ik niet geïrriteerd maar oprecht serieus, of dat je echt zo communiceert. Maar dat lijkt me dan verdomd lastig. Tenzij je vriendenkring ook zo communiceert.

Domme vragen blijven domme vragen. ;)

Ik communiceer ook zo in het dagelijks leven.
Dat is ook verdomde lastig, zeker op een date, hahahaha.
Mijn vriendenkring is inderdaad op zich ook zo, maar ja, ze kunnen mij op zich naadloos volgen en ik hun. Dat scheelt wel.

Qua domme vragen: je kan een inhoudelijke of niet inhoudelijke domme vraag stellen:
- wat is synesthesie?
- wat de fuck zijn temporale kwabben? (die zitten in de hersenen)
- Kan je minoxidil eten?

Erg legitieme vragen als je het mijn vraagt.

Niet inhoudelijk is:
- Is mijn neus krom? (o.i.d.)

Henk 4 december 2009 16:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tato (Bericht 231333)
Ik zou niet weten wat daar mis mee is.

Ok, dan verschillen we van mening. Voor mij komt het over als een vrijbrief om te generaliseren.


Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tato (Bericht 231333)
Zoveel mogelijk op rationele argumenten, waarbij ik bereid ben mijn mening in te leveren voor een betere als die ander mij kan overtuigen. Dat zie ik bij veel Christenen of moet ik zeggen gelovigen niet. Uiteraard heb je deze mensen ook bij de niet gelovigen maar volgens mij is het sterker bij de mensen die wel religieus zijn.

Om eerlijk te zijn heb ik dat idee niet bij je. Maar aan de andere kant, ik ken je ook niet goed genoeg om over je te oordelen.

Geloof me, (leuke woordkeuze :) ), ik ken ook wel dat soort gelovigen. Verschrikkelijk vind ik die. Maar ik denk niet dat het per sé iets met geloof te maken heeft. Die mensen zouden ook zonder geloof dat karakter wel hebben.
Maar goed, dat is mijn mening.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tato (Bericht 231333)
En vaak die hypocrisie, onze Gristelijke minister-president is er als de kippen bij om ons te vertellen wat moreel wel en niet kan. Normen en waarden enzo maar hoor je hem over het feit dat hij zijn morele steun heeft uitgesproken voor de onzinnige bloedbaden in Irak en Afghanistan? Neen, Balkenende is gewoon een oorlogsmisdadiger.


Jij kijkt er misschien anders tegenaan dan ik, ik weet niet waarom. Ik heb niets met Balkenende, maar ik kan wel begrijpen dat we millitaire steun leveren aan Afghanistan.

Hanna 4 december 2009 16:31

Een mens heeft een hoge of lage EQ, bij sommigen is het EQ lager dan bij een bonobo.

Henk 4 december 2009 16:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zameer (Bericht 231336)
Ik communiceer ook zo in het dagelijks leven.
Dat is ook verdomde lastig, zeker op een date, hahahaha.
Mijn vriendenkring is inderdaad op zich ook zo, maar ja, ze kunnen mij op zich naadloos volgen en ik hun. Dat scheelt wel.

Qua domme vragen: je kan een inhoudelijke of niet inhoudelijke domme vraag stellen:
- wat is synesthesie?
- wat de fuck zijn temporale kwabben? (die zitten in de hersenen)
- Kan je minoxidil eten?

Erg legitieme vragen als je het mijn vraagt.

Niet inhoudelijk is:
- Is mijn neus krom? (o.i.d.)

De eerste drie zijn geen domme vragen, nou ja de derde is een twijfelgeval (een leuke voor Remco). Maar dan hebben we het weer over relatief dom.
Het ligt eraan wat je kennis van die materie is.
Bijvoorbeeld als je als volwassene zou vragen: is water nat? Dat zou ik een domme vraag noemen.
Maar een kind van drie, als die dat vraagt dan is het eerder een slimme vraag dan een domme vraag.

Henk 4 december 2009 16:35

Oh ja, ik heb ook de indruk dat je hier geen toneel speelt en dat je in het echt ook zo communiceert. Sterkte met daten. ;)

Tato 4 december 2009 16:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henk (Bericht 231337)
Ok, dan verschillen we van mening. Voor mij komt het over als een vrijbrief om te generaliseren.

Als je bijvoorbeeld misdaadstatistieken bekijkt is het duidelijk dat allochtonen daar veel sterker in vertegenwoordigd zijn dan autochtonen. Ik ben zelf (officieel, want ik ben bijna geheel opgevoed door mijn Nederlandse moeder) allochtoon maar ik heb geen probleem met deze waarneming. Het is zo, waarom zou je daar moeilijk over doen?


Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henk (Bericht 231337)
Om eerlijk te zijn heb ik dat idee niet bij je. Maar aan de andere kant, ik ken je ook niet goed genoeg om over je te oordelen.

Nou, het gebeurt inderdaad verdomd weinig dat ik mijn mening inwissel voor een andere. Daar heb je wel gelijk in:)

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henk (Bericht 231337)
Geloof me, (leuke woordkeuze :) ), ik ken ook wel dat soort gelovigen. Verschrikkelijk vind ik die. Maar ik denk niet dat het per sé iets met geloof te maken heeft. Die mensen zouden ook zonder geloof dat karakter wel hebben.
Maar goed, dat is mijn mening.

Zou kunnen.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henk (Bericht 231337)
Jij kijkt er misschien anders tegenaan dan ik, ik weet niet waarom. Ik heb niets met Balkenende, maar ik kan wel begrijpen dat we millitaire steun leveren aan Afghanistan.

Al dat "war on terror" was helemaal niets en het in het geval van Irak is volgens mij wel duidelijk dat het allemaal om de olie ging. Meer dan een miljoen mensen zijn tijdens die oorlog gesneuveld, en dat voor financieel gewin. Schande als je daar je goedkeuring voor hebt gegeven, hij is er zelfs nooit op terug gekomen.

Henk 4 december 2009 16:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tato (Bericht 231341)
Als je bijvoorbeeld misdaadstatistieken bekijkt is het duidelijk dat allochtonen daar veel sterker in vertegenwoordigd zijn dan autochtonen. Ik ben zelf (officieel, want ik ben bijna geheel opgevoed door mijn Nederlandse moeder) allochtoon maar ik heb geen probleem met deze waarneming. Het is zo, waarom zou je daar moeilijk over doen?

Ok, maar dan kom je met bewijzen. (Misdaadstatistieken). Zelf zou ik zo'n opmerking nog niet gauw maken. Omdat ik weet dat je er andere mensen ook mee kunt kwetsen.
Wat betreft je opmerking over Christenen, die is puur gebaseerd op jouw waarneming/gevoel.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tato (Bericht 231341)
Nou, het gebeurt inderdaad verdomd weinig dat ik mijn mening inwissel voor een andere. Daar heb je wel gelijk in:)

:D Het kan (soms) een goede eigenschap zijn.



Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tato (Bericht 231341)
Al dat "war on terror" was helemaal niets en het in het geval van Irak is volgens mij wel duidelijk dat het allemaal om de olie ging. Meer dan een miljoen mensen zijn tijdens die oorlog gesneuveld, en dat voor financieel gewin. Schande als je daar je goedkeuring voor hebt gegeven, hij is er zelfs nooit op terug gekomen.

Ja, mee eens dat de oorlog in Irak op z'n minst discutabel te noemen is.
Misschien is hij ook alleen maar gebruikt. Maar goed, laten we eerlijk zijn, het bewind wat er in Irak zat daar zou ik ook van verlost willen worden als ik daar woonde.

Zameer 4 december 2009 16:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henk (Bericht 231339)
Het ligt eraan wat je kennis van die materie is.
Bijvoorbeeld als je als volwassene zou vragen: is water nat?

Da's ook waar. Het zit ook een beetje tweeledig: Voor mij als iemand die iets wilt communiceren gaat dat pas eigenlijk naadloos als je je publiek goed kent.
En dat is nooit eenvoudig. Ik weet dat ook pas als mensen vragen gaan stellen. Dan valt er bij mij een kwartje van: "O ja" :D

Is water nat, is eigenlijk best een interessante vraag, moet ik zeggen. Had er net zelfs op zitten googelen. :)

Maar, vertel eens: is water nat? :D

Zameer 4 december 2009 16:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tato (Bericht 231335)
Scherpe observatie, een kennis van mij heeft daar laatst nog een stuk over geschreven dat in het Financieel Dagblad is geplaatst. Hij heeft daar veel lof over gekregen in binnen- en buitenland, zelfs uit Belgie zijn namelijk reacties gekomen.

http://www.unizo.be/images/blog/post3971_1.pdf

Hier issie voor degenen die geinteresseerd zijn.

Tof artikel ja!

Eindelijk lees ik het ook van iemand anders. :)
Zit 'ie ook op facebook? :D


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:50.

Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.