Haarweb Forum

Haarweb Forum (http://www.haarweb.nl/forum/index.php)
-   AGA - Algemeen (http://www.haarweb.nl/forum/forumdisplay.php?f=80)
-   -   Seborroïsch eczeem (http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=4851)

Strider 8 februari 2013 18:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Traangas (Bericht 322374)
Toch ook maar even mijn verhaal neerzetten hier:

Ik heb dus ook al een aantal jaren SE op mijn hoofdhuid. De jeuk en schilfering verschilt van tijd tot tijd maar wat mij het meeste stoort is dat mijn haar zoveel dunner is geworden dat ik mijn hoofdhuid gewoon kan zien.

Ik ben al verschillende keren bij verschillende dermatologen in het UMC geweest. Zij constateerden allemaal SE en ik heb verschillende medicijnen gekregen. Selsun, 2 verschillende ketoconazol shampoos, teershampoo en topicorte lotion. Dit had allemaal vrij weinig effect en de jeuk bleef.

Vandaag weer naar de dermatoloog geweest en na overleg met haar supervisor heeft ze besloten om nu een clobetasol shampoo te geven aan mij. Iemand ervaring hier mee? Verder gaf ze wel aan dat het heel goed kan dat mijn haar weer voller wordt als de hoofdhuid hersteld. Over vier weken mag ik weer terug komen om te kijken of dit product effect heeft.

Ik word echt moe van deze aandoening en dan vooral dat mijn haar er zo onder leidt.

Ik heb precies hetzelfde, ik heb ook die producten voorgeschreven gekregen zonder resultaat. Clobetasol is mij niet bekend. Ik ben benieuwt :)

Kuit 8 februari 2013 18:24

Clobetasol is beter dan teershampoo, had ik gelezen. Ik gebruik nu teershampoo.

Noob 12 februari 2013 20:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door koekenbakker (Bericht 322373)
Zie mijn foto's in mijn topic. Ik had dit dus ook jaren geleden, nu is mijn hoofdhuid goed. Gelukkig ben ik er af.

Welk topic? Hoe ben je er vanaf gekomen?

TylerDurden 13 februari 2013 04:40

Probeer dit eens...
 
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DannyBoy (Bericht 322358)
Beste allen,


...

Vandaag ben ik lekker vroeg op, ff trainen en dan aan het werk.

Probeer eens om s'ochtends en s'avonds de talg van je hoofdhuid/eczeem plekjes te verwijderen. In het begin kan het pijn doen, daarom is het verstandig om dit op het laatst van je douchesessie te doen, dus wanneer je huid al een beetje 'week' is. Het is belangrijk dat je de talg er met een wasmiddel afwast en daarna dus met de ketoconazolshampoo. Deze laat je intrekken, terwijl je dan ondertussen bijvoorbeeld je tanden poetst. De 10 minuten duren dan niet zo lang.

Daarna droog je je af en laat je het helemaal vanzelf opdrogen (kan idd. trekken). Wanneer dit helemaal droog is, dan pas de creme/corticosteroid opbrengen (liefst niet te dik, want hoe minder 'vet' hoe beter). Het is belangrijk dat je 2x per dag wast met een wasemulsie/zeep/shampoo die al het talg eraf wast. De talg is namelijk de boosdoener. En goed laten opdrogen.

Wat je nog beter kan doen is je haar millimeteren en de stappen zoals hierboven beschreven doen. Zeg nou zelf wat is nou 3 maanden met een kaal koppie lopen, maar wel van de problemen af zijn.

Probeer het eens 1 maand, bij de meeste mensen die SE hadden die ik ken heeft het geholpen. Zelfs in de tropen, waar schimmels beter gedijen.

Daarnaast denk ik dat vitamine B5 ook zou kunnen werken. Vitamine B5 (in de juiste dosering) verlaagt je talgproductie.

DannyBoy 14 februari 2013 11:28

Ja een complete test bij Check-U, niks aan het handje volgens de uitslag.

DannyBoy 14 februari 2013 11:41

TylerDurden, paar vraagjes:

je zegt dat het belangrijk is de talg er met een wasmiddel af te wasse, bedoel je daarmee een shampoo of...? Talg was je eraf met de ketoconazol toch?

Dat over het millimeteren ben ik met je eens, misschien is dat een optie.

Wel ben ik benieuwd naar jouw verhaal, heb jij SE en ben je er op deze manier vanaf gekomen?
Overigens heb ik nu een keer of 3 de Selsun geprobeerd, het hielp erg goed ongeveer 3 daagjes, bijna geen haaruitval, mijn hoofdhuid voelde prima aan. Nu voel ik het sinds gisteren weer langzaam terugkomen. Ik besloot net wat Locoid lotion op te smeren om de irritatie te onderdrukken; nu ga ik 10 minuten later even door mijn haar heen en heb ik echt een schokkende haaruitval. Handen vol haren. Dus dat spul gebruik ik eigenlijk liever niet, ik voel het nu ook niet echt helpen en het ruikt zwaar chemisch. Alsof ik terpentine op mijn kop aan het smeren ben.

Ook eet ik meer dan voldoende groente, tarwes enzo, dus aan vitamine B5 hoor ik echt geen gebrek te hebben. Bedankt voor je verhaal, ik ga zeker wat proberen.

DannyBoy 14 februari 2013 11:58

Overigens (altijd goed om een beetje verbanden proberen te trekken) ben ik vandaag bijzonder ontspannen, goed geslapen, geen enkele stressfactor op dit moment. En toch is de jeuk en irritatie nu weer heel erg. Het voelt echt als een spontane aanval bij mij meestal.

koekenbakker 16 februari 2013 12:51

Probeer elek. Accupunctuur....

En check op allergieën, miss lactose etc.

Noob 16 februari 2013 14:47

Hoe kun je op allergieën checken, is dat mogelijk, hoe gaat dat dan??? en waar staan je foto's waar je het over had koekenbakker?

koekenbakker 16 februari 2013 15:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Noob (Bericht 322896)
Hoe kun je op allergieën checken, is dat mogelijk, hoe gaat dat dan??? en waar staan je foto's waar je het over had koekenbakker?

http://www.haarweb.nl/forum/showthre...t=31268&page=7

Had ook se jaren geleden, vastgesteld door dermatoloog in ziekenh.

Op allergieen kan de doctor testen, bloedonderzoek. Ook met huidprikken. Zo was ik ook allergisch voor lactose. Dmv elek. Accupunctuur kan ik het nu ook met mate eten..

JLL 16 februari 2013 16:15

http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=29578

Gaat nog steeds goed, het fijnste is Aloe Vera conditioner van Cruydhof maar die is best duur, meng het nu met het Duitse spul.

Kuit 16 februari 2013 17:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Noob (Bericht 322896)
Hoe kun je op allergieën checken, is dat mogelijk, hoe gaat dat dan??? en waar staan je foto's waar je het over had koekenbakker?

Prik test. Maken ze 11/12 minigaatjes op je arm en daar doen ze 11/12 verschillende stofjes op. Er word gekeken naar de reactie van de huid na +- 20 minuten. Zo word bepaald waar je allergisch voor bent. Ze vertellen waar je voor moet oppassen enz.

Noob 16 februari 2013 19:06

Kuit, wat voor arts doet dit? een reguliere?
Dat topic gaat over een transplantatie?
Op welke dingen wordt er dan bloedgeprikt? Heb je een paar accupunctuur behandelingen gehad, of nu nog steeds?

TylerDurden 18 februari 2013 00:11

DannyBoy
 
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DannyBoy (Bericht 322767)
TylerDurden, paar vraagjes:

je zegt dat het belangrijk is de talg er met een wasmiddel af te wasse, bedoel je daarmee een shampoo of...? Talg was je eraf met de ketoconazol toch?

Dat over het millimeteren ben ik met je eens, misschien is dat een optie.

Wel ben ik benieuwd naar jouw verhaal, heb jij SE en ben je er op deze manier vanaf gekomen?
Overigens heb ik nu een keer of 3 de Selsun geprobeerd, het hielp erg goed ongeveer 3 daagjes, bijna geen haaruitval, mijn hoofdhuid voelde prima aan. Nu voel ik het sinds gisteren weer langzaam terugkomen. Ik besloot net wat Locoid lotion op te smeren om de irritatie te onderdrukken; nu ga ik 10 minuten later even door mijn haar heen en heb ik echt een schokkende haaruitval. Handen vol haren. Dus dat spul gebruik ik eigenlijk liever niet, ik voel het nu ook niet echt helpen en het ruikt zwaar chemisch. Alsof ik terpentine op mijn kop aan het smeren ben.

Ook eet ik meer dan voldoende groente, tarwes enzo, dus aan vitamine B5 hoor ik echt geen gebrek te hebben. Bedankt voor je verhaal, ik ga zeker wat proberen.

Nee je moet je haar eerst wassen met een shampoo voor 'normaal haar' of 'vet haar' en uitspoelen dus. Vervolgens de ketoconazolshampoo gebruiken en 5-10 minuten laten intrekken. Doe dit op je gehele hoofdhuid, zodat de schimmel overal verdwijnt, ook op plekken waar je geen uitslag hebt. Waarschijnlijk moet je in het begin sowieso 1 x per dag je haar wassen en dus ook elke dag met ketoconazol behandelen. Als het eczeem minder wordt of je merkt dat je hoofdhuid niet zo goed tegen de ketoconazol kan (nog meer irritatie/roodheid) dan 3 maal (om de 2 dagen) per week wassen.

Bij SE is de talg de boosdoener. De schimmel irriteert de huid en zorgt er op die manier voor dat de huid meer talg uitscheidt. Je zit dus in een soort van circel. Je moet dus:

- De talg verminderen (dus vaak wassen)
- De huid kalmeren, door het niet te laten reageren op irritantia (de schimmel in dit geval. Dit doe je door ontstekingremmers zoals corticosteroiden. Soms helpt salicylzuur, wat in clearasil, zit ook een beetje. Het is ontstekingremmend en maakt de huid week, zodat de stukjes huid makkelijker loslaten. Maar pas op, het kan irriterend zijn bij mensen met een gevoelige huid. (dus als het extreem is liever niet)

Ketoconazol werkt tevens als anti-androgeen, wat weer de talgproductie remt (al kan het in het begin toenemen, raar maar waar, misschien als 'mechanische' reactie op de drogende werking van de wasgel?). En het doodt natuurlijk de schimmel.

Vitamines uit voeding zal alleen leiden tot geen tekorten. Ik heb juist begrepen dat een iets verhoogde vit. B5 (wat niet natuurlijk is) de talgproductie kan remmen.

Belangrijk is dat je elke dag wast. Niet cheaten door sommige dagen niet te wassen etc. Gewoon disciplinair 6 weken 1 a 2 x per dag wassen en gedurende die tijd niets in je haar doen/smeren. Vergeet niet achter je oren en in je oren te wassen.

Zelf had ik een neefje van 4 die het had. Hij logeerde vaak bij ons en is er door 'mijn' methode vanaf (geen vitamine b5 overigens).

TylerDurden 18 februari 2013 07:00

snelle jelle
 
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door koekenbakker (Bericht 316336)
Ja, gebruik ook nivea dagcreme dat is ook heel goed als je last hebt van in je gezicht.

Maar ik heb echt nergens last meer van, mijn hele hoofdhuid is ook normaal.

Dus als ik het goed begrijp ga jij vet toevoegen aan een aandoening waar vet/talg de oorzaak is?

Waarschijnlijk is het bij jou weggegaan omdat je er aandacht aan geschonken hebt. SE gaat niet weg, maar kan juist verergeren, door vet toe te voegen (behalve als het natuurlijk een vet is met een geneesmiddel: ketoconazolCREME)

Acupunctuur bij ketoconazol? Dat noem ik geldklopperij. Of wacht misschien het placeboeffect -->

speld --> patient DENKT dat het werkt en heeft minder stress --> minder stress is goed voor SE (maar lang niet de hoofdoorzaak) (dit is natuurlijk sarcastisch he mensen! :p)

VOOR DE MENSEN MET SE:

http://www.henw.org/archief/volledig...ch-eczeem.html

"liever 4 weken met een 'droog trekgezicht' en van je probleem af, dan je probleem maskeren met dagcremes (om de schilfers te maskeren) en je leven er mee blijven rond lopen"

Noob 18 februari 2013 14:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TylerDurden (Bericht 322967)
SE gaat niet weg, maar kan juist verergeren, door vet toe te voegen

Hoeveel mensen zijn met jou methode genezen van SE? Ben je een arts?

Ik begrijp namelijk dat de schimmel uitgebannen moet worden, als deze aanwezig is. (als het een echte schimmel op je hoofdhuid betreft ziet het er meestal erg uit, kale kringen etc)

Je zegt het zelf al: SE gaat niet weg. Wellicht in de jaren door veranderingen in je lichaam maar niet in een paar weken door je haar te wassen.

Je gaat wat dat betreft tegen de wetenschap in. SE irriteert de hoofdhuid namelijk door de samenstelling van het talg. Waardoor je een geïrriteerde hoofdhuid krijgt en gisting in dit milieu krijgen schimmels en bacteriën meer kans. Het is een auto immuun reactie.

De samenstelling van het talg komt van binnenuit. Dus als alles eraf gewassen is krijg je minder irritatie, totdat je een tijdje niet wast en de talg weer op je hoofdhuid komt. Keto is dus ook zoals de medici zeggen een oplossing die structureel gebruikt dient te worden.

cop 19 februari 2013 12:21

ben wat nieuwsgierig om te weten hoeveel mensen minoxidil gebruiken en SE hebben...heb zo het gevoel dat het bij mij verergert (in het gelaat) als ik minoxidil gebruik

Harbour 20 februari 2013 17:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cop (Bericht 323037)
ben wat nieuwsgierig om te weten hoeveel mensen minoxidil gebruiken en SE hebben...heb zo het gevoel dat het bij mij verergert (in het gelaat) als ik minoxidil gebruik


Gebruik je Minoxidil mét of zonder PG?
Ik heb ook SE en net de versie zonder PG besteld

DannyBoy 21 februari 2013 09:41

Klinkt als een goed verhaal TylerDurden, maar in die link die je bijvoegde staat zelf: " Bij kinderen treedt het in de eerste levensweken op en verdwijnt weer voor het zesde levensjaar. "

Ik had hier als kind ook last van, toen is het weggegaan, nooit vermoed dat het terug zou komen, en precies na de pubertijd kwam het weer.

Overigens ben ik het roerend met je eens wat betreft acupunctuur; ik las op dit forum koekenbakker's advies en heb toen één behandeling gevolgd bij "dr." Debby de Haas in Amsterdam.
Ik ben nog nooit zo keihard opgelicht. Enige dokter die ik ooit gezien heb waar een pinapparaat op haar bureau stond. Mocht ik 65 euro vooraf gaan dokken, zei ze "nou laten we even gaan prikken", ramde ze iets van 8 naaldjes in me, ik stelde haar één vraag over hoe het nou precies werkte, zei ze dat ze geen tijd had omdat er andere patienten op haar wachtten. Mocht ik een halfuur stil gaan liggen en daarna oprotten. Ze wilde me vervolgens erbij ook nog eens een oosters kruidenmengsel meegeven, want "alleen het prikken helpt niet, het moet met die kruiden". Zo'n pot was iets van 90 euro(kon je een maand mee doen)en een behandeling per keer 65 euro.
Misschien moet ik zelf ook maar een acupunctuurpraktijk beginnen, kan ik gaan rentenieren.
Tis dat het vergoed werd, maar dit kan ik dus echt niemand aanraden.

cop 23 februari 2013 14:49

ik heb momenteel de foam 5% van foligain en daar zit PG in...zal eens één moeten testen van 5% zonder PG

koekenbakker 25 februari 2013 11:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DannyBoy (Bericht 323252)
Klinkt als een goed verhaal TylerDurden, maar in die link die je bijvoegde staat zelf: " Bij kinderen treedt het in de eerste levensweken op en verdwijnt weer voor het zesde levensjaar. "

Ik had hier als kind ook last van, toen is het weggegaan, nooit vermoed dat het terug zou komen, en precies na de pubertijd kwam het weer.

Overigens ben ik het roerend met je eens wat betreft acupunctuur; ik las op dit forum koekenbakker's advies en heb toen één behandeling gevolgd bij "dr." Debby de Haas in Amsterdam.
Ik ben nog nooit zo keihard opgelicht. Enige dokter die ik ooit gezien heb waar een pinapparaat op haar bureau stond. Mocht ik 65 euro vooraf gaan dokken, zei ze "nou laten we even gaan prikken", ramde ze iets van 8 naaldjes in me, ik stelde haar één vraag over hoe het nou precies werkte, zei ze dat ze geen tijd had omdat er andere patienten op haar wachtten. Mocht ik een halfuur stil gaan liggen en daarna oprotten. Ze wilde me vervolgens erbij ook nog eens een oosters kruidenmengsel meegeven, want "alleen het prikken helpt niet, het moet met die kruiden". Zo'n pot was iets van 90 euro(kon je een maand mee doen)en een behandeling per keer 65 euro.
Misschien moet ik zelf ook maar een acupunctuurpraktijk beginnen, kan ik gaan rentenieren.
Tis dat het vergoed werd, maar dit kan ik dus echt niemand aanraden.

Elektrische acupunctuur is zonder naalden. Dus voordat je begint af te geven, zorg eerst dat je de juiste behandeling ondergaat.

Verder zit ik hier slechts te verkondigen wat mij heeft geholpen, dus doe ermee wat je wilt.

koekenbakker 25 februari 2013 11:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TylerDurden (Bericht 322967)
Dus als ik het goed begrijp ga jij vet toevoegen aan een aandoening waar vet/talg de oorzaak is?

Waarschijnlijk is het bij jou weggegaan omdat je er aandacht aan geschonken hebt. SE gaat niet weg, maar kan juist verergeren, door vet toe te voegen (behalve als het natuurlijk een vet is met een geneesmiddel: ketoconazolCREME)

Acupunctuur bij ketoconazol? Dat noem ik geldklopperij. Of wacht misschien het placeboeffect -->

speld --> patient DENKT dat het werkt en heeft minder stress --> minder stress is goed voor SE (maar lang niet de hoofdoorzaak) (dit is natuurlijk sarcastisch he mensen! :p)

VOOR DE MENSEN MET SE:

http://www.henw.org/archief/volledig...ch-eczeem.html

"liever 4 weken met een 'droog trekgezicht' en van je probleem af, dan je probleem maskeren met dagcremes (om de schilfers te maskeren) en je leven er mee blijven rond lopen"

Derma had keto voorgeschreven, maar aangezien dat niet goed hielp en een slecht product is (verdunt de huid), ben ik naar een andere geneeswijze gaan zoeken. Verder denk niet de wijsheid in pacht te hebben, want je weet nergens wat van. De derma heeft vastgesteld se, en sinds mijn elek acupunctuur is mijn hoofdhuid goed, ik weet dus wel beter. Keto werkt slechts op korte termijn en dan komt het gewoon weer terug..

Jouw methode is leuk gevonden, maar gaat niet werken. Waarom denk jij dat er anders zoveel mensen met deze kwaal rondlopen. Veel wassen etc. Haha dan wordt je hoofdhuid tevens heel erg droog en ben je helemaal niet meer toonbaar. Maar ga vooral door met je huis tuin en keuken ideetjes.

Strider 25 februari 2013 17:02

Hebben jullie 's ochtends ook het meeste last van jeuk etc?

Mijn hoofdhuid voelt direct na het opstaan altijd jeukerig en broeierig aan.

Noob 25 februari 2013 22:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door koekenbakker (Bericht 323471)
Elektrische acupunctuur is zonder naalden.

Hoe ging die behandeling bij jou dan, want doorgaans is het wel met naalden.
Punctuur betekend namelijk insteken.

qofbored 26 februari 2013 16:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Strider (Bericht 323481)
Hebben jullie 's ochtends ook het meeste last van jeuk etc?

Mijn hoofdhuid voelt direct na het opstaan altijd jeukerig en broeierig aan.

Heb ik ook, zelfs tijdens slapen. Ik probeer niet met nagels te krabben, het lukt niet om niet te krabben.

Een paar algemene vragen voor het forum:
Ik gebruikte vroeger Topicorte (desoximetason 2,5mg/g) en naar mijn mening verminderden de klachten maar zijn nooit volledig weg geweest. Zijn hier andere ervaringen mee? Ik weet eigenlijk niet precies wat dit middel verder doet op biologisch of chemisch niveau.

Nu heb ik van dermatoloog twee dingen gekregen,
Eerst een hoofdzalf ontschilfering, Salicylzuur (5%, TCA 0,1%) (voelt stroperig en vettig aan, schilfers zijn inderdaad minder na gebruik)
Tweede is lotion Betamethason (1mg/g) voor gebruik na ontschilfering (zo ver ben ik nog niet)

Zijn er dingen bekend over de bovengenoemde middelen? Met name de laatste 2. Ik vertrouw artsen voor geen meter en vind ze onbekwaam in hun eigen vak.
Ik heb zelf ook nog niet de stappen genomen mezelf te onderwijzen en te genezen middels andere wegen. Ik denk dat het meepraten op dit forum daarin een eerste stap is. Ik kan mij er niet bij neerleggen om met deze klachten verder te moeten leven. Het moet toch mogelijk zijn om de oorzaak (ja, ook al staat overal dat het niet bekend is) van het probleem te achterhalen?! Hoe moeilijk kan dit nou zijn, werkelijk?
Als ik weet dat het een combinatie is van vitaminen tekort en stress, bijvoorbeeld, nou daar kan ik tenminste proberen rekening mee te houden in het dagelijkse leven. Maar het "we weten niet" irriteert mij bijna net zo veel als de huid irritatie zelf, en ik word er langzamerhand gek van.

cop 27 februari 2013 13:30

ik had vroeger ook veel last van SE op de hoofdhuid maar daar ben ik al enkele jaren vanaf : op een dag heb ik mijn haren zwart geverfd en ik voelde de verf zo branden op mijn hoofdhuid..nadien kwamen de schilfers gewoon los en sindsdien is de SE op mijn hoofdhuid weg doordat ik regelmatig mijn haren verf...

Strider 28 februari 2013 14:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cop (Bericht 323570)
ik had vroeger ook veel last van SE op de hoofdhuid maar daar ben ik al enkele jaren vanaf : op een dag heb ik mijn haren zwart geverfd en ik voelde de verf zo branden op mijn hoofdhuid..nadien kwamen de schilfers gewoon los en sindsdien is de SE op mijn hoofdhuid weg doordat ik regelmatig mijn haren verf...

Dat heb je wel eens vaker verteld, blijf het opmerking vinden :)
Als ik mijn hoofdhuid grondig ontsmet met shampoo's, dan wordt ik de dag erop wakker met allemaal kleine ontstekingen op mijn hoofdhuid.

Noob 1 maart 2013 19:47

Tegen SE kan zoals cop zegt haren verven helpen. Door verven gaan je haarschubben open staan, waardoor het vet opneemt. Vet/talg op je hoofdhuid = SE.

Maar ik zou het niet doen op het moment dat je huid geïrriteerd is.

geted 2 maart 2013 11:58

Heeft er iemand al eens iemand een infraroodcabine bezocht.
Dit zou erg goed zijn tegen eczeem en psoiraris.
Is dat waar?

Traangas 8 maart 2013 19:00

Vandaag weer naar de dermatoloog geweest. Ze zij dat het er veel beter uit ziet en dat er bijna geen schilfering/roodheid meer te zien is.

Persoonlijk ben ik ook van de jeuk en irritatie af :)! Ik hoop enkel nog dat mijn haar weer wat terugkomt want nu is het gewoon erg dun :(.

Het medicijn dat ik gebruikt heb is Clobetasol shampoo
http://nl.wikipedia.org/wiki/Clobetasol

Ik heb dit 4 weken elke dag gebruikt. 10 minuten laten intrekken en daarna afspoelen. Nu moet ik gaan afbouwen dus vanaf vandaag ga ik het om de dag gebruiken.

Strider 8 maart 2013 19:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Traangas (Bericht 323904)
Vandaag weer naar de dermatoloog geweest. Ze zij dat het er veel beter uit ziet en dat er bijna geen schilfering/roodheid meer te zien is.

Persoonlijk ben ik ook van de jeuk en irritatie af :)! Ik hoop enkel nog dat mijn haar weer wat terugkomt want nu is het gewoon erg dun :(.

Het medicijn dat ik gebruikt heb is Clobetasol shampoo
http://nl.wikipedia.org/wiki/Clobetasol

Ik heb dit 4 weken elke dag gebruikt. 10 minuten laten intrekken en daarna afspoelen. Nu moet ik gaan afbouwen dus vanaf vandaag ga ik het om de dag gebruiken.

Top resultaat zeg! Wat voor klachten had je hiervoor precies?
Ik hoor meer positieve dingen over deze shampoo, ik ga het ook eens aan mijn huisarts vragen :)

Traangas 9 maart 2013 15:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Strider (Bericht 323908)
Top resultaat zeg! Wat voor klachten had je hiervoor precies?
Ik hoor meer positieve dingen over deze shampoo, ik ga het ook eens aan mijn huisarts vragen :)

Klachten waren: Erge jeuk en het werd nog erger als ik ging sporten en er zweet bij kwam, schilfering, roodheid, pijnlijke plekken, haaruitval/dunner wordend haar en korstjes op het hoofd.

Verschillende medicaties gehad: Ketaconazol shampoos, teer shampoo's, topicorte lotions en tot slot eentje die werkt clobetasol shampoo.

Volgens mij mag de huisarts dit medicijn niet voorschrijven en moet je dan bij de dermatoloog wezen.

Strider 21 maart 2013 22:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Traangas (Bericht 323952)
Klachten waren: Erge jeuk en het werd nog erger als ik ging sporten en er zweet bij kwam, schilfering, roodheid, pijnlijke plekken, haaruitval/dunner wordend haar en korstjes op het hoofd.

Verschillende medicaties gehad: Ketaconazol shampoos, teer shampoo's, topicorte lotions en tot slot eentje die werkt clobetasol shampoo.

Volgens mij mag de huisarts dit medicijn niet voorschrijven en moet je dan bij de dermatoloog wezen.

Je bent nu aan het afbouwen, merk je verslechtering, of betering, of merk je geen verandering?

Traangas 24 maart 2013 21:03

Spijtig genoeg merk ik toch een kleine verslechtering. De schilfering op de hoofdhuid is toegenomen. Verder ben ik nog positief. Ik gebruik de shampoo nu om de week.

21reinier 28 maart 2013 19:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Traangas (Bericht 324565)
Spijtig genoeg merk ik toch een kleine verslechtering. De schilfering op de hoofdhuid is toegenomen. Verder ben ik nog positief. Ik gebruik de shampoo nu om de week.

Bedoel je om de week elke keer dat je je haar wast, of slechts éénmaal per twee weken? Ik gebruik diezelfde shampoo, voorgeschreven door de huisarts. De huisarts vertelde mij dat SE een langdurige behandeling is waarvan de oorzaak niet vaststaat en daardoor ook nog niet behandeld kan worden (wat de meesten van jullie wel zullen weten) en symptoombestrijding door middel van corticosteroïden tot op heden de enige wetenschappelijk bewezen manier is om SE toch te onderdrukken.

Ik gebruik nu de shampoo een paar dagen echter elkaar als het eczeem optreedt, en de rest van de dagen gebruik ik elke twee dagen een shampoo met ketoconazol om de schimmels te onderdrukken die rol spelen in de ontwikkeling van het eczeem (zelf gebruik ik regenepure, omdat ik ook last heb van AGA en hoop dat dat een beetje helpt). Op deze manier lukt het mij om het SE en de daarmee gepaard gaande jeuk goed te onderdrukken, tot op heden zonder bijwerkingen. Ik heb ook het gevoel dat ik minder haar verlies sinds ik het eczeem meer onder controle heb.

Traangas 30 maart 2013 19:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 21reinier (Bericht 324704)
Bedoel je om de week elke keer dat je je haar wast, of slechts éénmaal per twee weken? Ik gebruik diezelfde shampoo, voorgeschreven door de huisarts. De huisarts vertelde mij dat SE een langdurige behandeling is waarvan de oorzaak niet vaststaat en daardoor ook nog niet behandeld kan worden (wat de meesten van jullie wel zullen weten) en symptoombestrijding door middel van corticosteroïden tot op heden de enige wetenschappelijk bewezen manier is om SE toch te onderdrukken.

Ik gebruik nu de shampoo een paar dagen echter elkaar als het eczeem optreedt, en de rest van de dagen gebruik ik elke twee dagen een shampoo met ketoconazol om de schimmels te onderdrukken die rol spelen in de ontwikkeling van het eczeem (zelf gebruik ik regenepure, omdat ik ook last heb van AGA en hoop dat dat een beetje helpt). Op deze manier lukt het mij om het SE en de daarmee gepaard gaande jeuk goed te onderdrukken, tot op heden zonder bijwerkingen. Ik heb ook het gevoel dat ik minder haar verlies sinds ik het eczeem meer onder controle heb.

Foutje, ik gebruik de shampoo om de dag. Dit onderdrukt de SE redelijk.

Washethaarwaar 14 april 2013 15:22

Hee iedereen! Ik heb een vraagje aan mensen met SE op hun hoofdhuid, en dan voornamelijk aan de vrouwen: begon jullie SE aan het begin van jullie puberteit, wanneer jullie hormoonhuishouding veranderde? Ik heb namelijk nog niet zolang SE en het is ongeveer begonnen toen ik de pil begon te slikken.. toen mijn puberteit begon jaren geleden had ik nog nergens last van, dus ik vermoed dat de pil doordat het mijn hormoonhuishouding door de war schopt mijn hoofdhuid flink op hol doet slaan. Denken jullie dat het SE weg zal gaan wanneer ik stop met de pil slikken? Ik zou namelijk geen andere oorzaak voor mijn SE kunnen aanwijzen dan de pil, en nu ik in mijn stopweek zit, heb ik dan ook totaal geen last van jeuk/roos etc...

Washethaarwaar 18 april 2013 16:03

'In women, levels of progesterone are relatively on the lower side before ovulation. The level increases after ovulation and remain elevated during the second half of the menstrual cycle after ovulation. If pregnancy occurs the elevated levels are maintained for some time and later rise even further to support pregnancy. Progesterone has numerous physiological effects. High progesterone levels interfere with the corticosteroid produced by the adrenal cortex for regulating salt and water balance. This may lead to a condition known as natriuresis or presence of excess sodium in urine. Elevated levels of progesterone stimulate sebaceous glands and increase sebum production. This can potentially trigger a flare up of seborrhea and eventually to seborrheic dermatitis.
Seborrhea a condition in which over-activity of the sebaceous glands causes the skin to become oily. Sebum production usually starts at puberty and triggered by a circulating testosterone metabolite. Since progesterone in males is produced during production of testosterone and by ovaries in women, elevated progesterone level can trigger seborrheic dermatitis.'


Hee, ik denk dat ik wat interessants gevonden heb! Dit zou wel kunnen verklaren waarom in mijn stopweek mijn eczeem minder was, en waarom mijn eczeem wanneer ik de pil niet slik zo goed als afwezig lijkt te zijn tot nu toe (ik ben maar uit mezelf gestopt voor de zekerheid). In mijn pil, net als in iedere andere anticonceptiepil, zit namelijk een progestageen. Vreemd alleen dat ik als bijwerking geen eczeem in de bijsluiter tegengekomen ben.. misschien tijd om daar maar eens iets aan te doen!

Traangas 9 mei 2013 00:00

Even een korte update:

Ik gebruik nu zo'n week of 3 clobex shampoo en Ketaconazol shampoo. De ene dag clobex en de andere dag ketaconazol, dus om de dag. Dit werkt prima bij mij. Ik ben nu al enkele weken ''clean''.

Strider 9 mei 2013 00:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Traangas (Bericht 326498)
Even een korte update:

Ik gebruik nu zo'n week of 3 clobex shampoo en Ketaconazol shampoo. De ene dag clobex en de andere dag ketaconazol, dus om de dag. Dit werkt prima bij mij. Ik ben nu al enkele weken ''clean''.

Wat voor verschil merk je dan?


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:26.

Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.