Haarweb Forum

Haarweb Forum (http://www.haarweb.nl/forum/index.php)
-   AGA - Algemeen (http://www.haarweb.nl/forum/forumdisplay.php?f=80)
-   -   Seborroïsch eczeem (http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=4851)

Tiuri 10 november 2004 23:58

Seborroïsch eczeem
 
Hallo mensen,

Bij mij is seborroïsch eczeem geconstateerd op m'n gezicht en op m'n behaarde hoofdhuid. Dat is opzich een onschuldige aandoening, maar in al z'n onschuld toch zeer venijnig. Ik ben er achter gekomen dat het mijn leven waarschijnlijk toch meer gaat beïnvloeden dan ik eerst dacht.

Seborroïsch eczeem (Engels: seborrheic dermatitis) is namelijk een chronische eczeemaandoening, dat zich meestal manifesteert op de hoofdhuid. Ik heb een goede informatiefolder op internet gevonden en die als attachment bij deze post gedaan. Bij mij komt het eczeem nu al langer dan een jaar in meer of mindere mate voor in de nasolabiale plooien (de neus-wangplooien), een bekende plek voor dit eczeem omdat daar meer talg wordt afgescheden dan elders. Gelukkig komt het nog nergens anders voor, want het kan in principe uiteindelijk op de gehele hoofdhuid actief worden.

Het probleem met deze eczeemaandoening is dat het chronisch is, en dus nooit meer overgaat. Het kan wel een tijdje weggaan, maar het zal vroeg of laat weer de kop op steken. Daarbij zijn er nog niet echt geschikte behandelmethodes voor. Roos is ook een variant van deze eczeemsoort, maar het is zeker niet hetzelfde! Roos zorgt namelijk alleen voor schilfering en jeuk van de huid, terwijl seborroïsch eczeem gepaard gaat met een dikkere, rode huid.

Het enige wat bij mij goed helpt ertegen is hydrocortison. Echter, als ik hier mee stop is het binnen een dag weer terug, maar dan erger. Hydrocortison is een zalf die je maar kort mag gebruiken en vooral op de dunne gezichtshuid voor onherstelbare schade kan zorgen. Daarbij helpt ketoconazol-zalf bij veel mensen, bij mij niet.

Ik moet nu helaas definitief stoppen met de hydrocortison en zoek nu naar tips om de eczeem toch verder onder controle te krijgen. Ik vraag me af of meer mensen op dit forum ermee te kampen hebben. Het schijnt dat 10% van de bevolking er in meer of mindere mate last mee heeft.

Daarbij schijnt de aandoening in verband te worden gebracht met alopecia androgenetica, daarom post ik het ook in deze rubriek. Er zijn wetenschappers die een relatie tussen deze twee "kwalen" suggereren. Op ieder groot Amerikaans haarforum lopen ook een of meer threads over dit onderwerp.

Dus als er mensen zijn die dit ook hebben of die hier ervaringen mee hebben gehad: jullie reacties zijn meer dan welkom.

Boris 11 november 2004 16:24

Ik heb ook wel eens gehoord van mensen die dat hebben. Ben jij toevallig (half) indonesisch Laurensj, want zij zijn dat wel.

jaques 11 november 2004 17:23

collega van me heeft het ook, op de hoofdhuid alleen...


Het lijken net grote roos korsten, en de hoofdhuid is rood, ook treed er haaruitval op...

Tiuri 11 november 2004 17:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jaques
collega van me heeft het ook, op de hoofdhuid alleen...


Het lijken net grote roos korsten, en de hoofdhuid is rood, ook treed er haaruitval op...

sja zo ver kan het idd gaan. ik hoop dat mij dat bespaard blijft.

en nee, ik ben niet half indonesisch, gewoon 100% hollandse kaaskop ;) (voor zover ik weet :rolleyes: )

kabouterplop 11 november 2004 18:59

Ik Heb Seborroisch eczeem al vanaf mijn 16 de jaar (ben nu 41) , het is een onderschatte vreselijke ziekte , heb (had)het ook op mijn hoofdhuid en gebruikte jaren Nizoral shampoo , (hielp een beetje ) maar bleef toch kleine korstjes houden en schilfertjes , MAAR gebruik nu al zeker 8 maanden rozemarijn GUHL antiroos shampoo (dagelijks) ,en sindsdien ZERO eczeem op mijn hoofdhuid , nul schilfertjes , nul korstjes ,nul jeuk ,, 100 x wat zeg ik 1000 x beter dan die hele verdomde nizoral shampoo.
Ik raad daarom iedereen aan (en heb dat al eerder gedaan) die last van deze aandoening heeft om deze shampoo dagelijks te gebruiken.
echter de eczeem op mijn wangen en neus kan ik alleen maar onderdrukken met inderdaad ja Nizoral zalf (moet bijna dagelijks smeren).

Haarmannetje 11 november 2004 21:30

Ik heb twee jaar geleden wel een ernstige vorm van eczeem gehad op mijn hoofdhuid. Ook van die grote plakken zeg maar. Ik ben toen langs de huisarts gegaan en die vertelde mij dat het een soort schimmelinfectie was als gevolg van stress (dat was de conclusie nadat we samen wat mogelijke oorzaken hadden doorlopen). Dat klopte ook wel, want ik had een periode daarvoor onder enorme stress gestaan. Maar herkent iemand dit? Of kan het alleen maar als je er aanleg voor hebt.

Wat ik wel weet is dat ook ik tussen mijn neus en mijn wangen vaak schilfertjes heb en achter mijn oren. Ik weet dat eczeem veel voorkomt in mijn familie. Een oom en een neef van mij moeten zich soms (bepaalde perioden) helemaal insmeren, omdat ze er van top tot teen onder zitten.

Eefje 11 november 2004 21:54

Ik heb rode randjes om mijn neus, gelukkig is het een stuk minder als paar jaar geleden

sigur 15 november 2004 21:49

Hoi Haarmannetje,

Heb je er nog last van? Zo niet hoe ben je er van af gekomen?

Groetjes van Sigur

Haarmannetje 16 november 2004 00:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sigur
Hoi Haarmannetje,

Heb je er nog last van? Zo niet hoe ben je er van af gekomen?

Groetjes van Sigur

Je bedoelt afgekomen van die schimmelinfectie op mijn hoofdhuid? Ja, dat is gelukkig opgelost. Mijn huisarts heeft mij toen de koolteershampoo Denorex voorgeschreven plus de keto 2% gel. Binnen twee weken was het over. Gelukkig maar, want het wacht echt ontzettend erg. Je kon de schilfers en de plakken gewoon zien zitten en het rook ook niet echt fris.

sigur 16 november 2004 12:02

Bedankt voor je antwoord Haarmannetje!Groetjes Sigur

Colinhos 20 november 2004 16:24

Ik heb ook last van dit eczeem sinds een jaar. Ik merk dat het in sommige perioden erger is dan anders. Ik heb allerlei dingen geprobeerd om ervan af te komen, maar ik heb het nu geaccepteerd dat ik het altijd in bepaalde mate zal houden. Ben een maand geleden bij de dermatoloog geweest, maar die vond dat ik het niet zo erg had, de lul :mad: . Had niet eens de kans om uit te leggen hoe ik ermee zat. Ik merk wel dat wanneer ik mijn haar kort (3MM) heb, dat het wel meer "leefbaar" is. Hebben jullie het ook geaccepteerd dat je het altijd zal blijven houden, met alle gevolgen van dien? Zoja, hoe ga je er mee om? Ben benieuwd.

Tiuri 20 november 2004 16:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Colinhos
Ik heb ook last van dit eczeem sinds een jaar. Ik merk dat het in sommige perioden erger is dan anders. Ik heb allerlei dingen geprobeerd om ervan af te komen, maar ik heb het nu geaccepteerd dat ik het altijd in bepaalde mate zal houden. Ben een maand geleden bij de dermatoloog geweest, maar die vond dat ik het niet zo erg had, de lul :mad: . Had niet eens de kans om uit te leggen hoe ik ermee zat. Ik merk wel dat wanneer ik mijn haar kort (3MM) heb, dat het wel meer "leefbaar" is. Hebben jullie het ook geaccepteerd dat je het altijd zal blijven houden, met alle gevolgen van dien? Zoja, hoe ga je er mee om? Ben benieuwd.

Hallo Colinhos,

bedankt voor je reactie! Waar precies ervaar jij het seborroïsche eczeem? Alleen op de behaarde hoofdhuid of ook op andere plaatsen (in je gezicht)? En mag ik vragen wat je allemaal al geprobeerd hebt om het te behandelen?

Ik heb door ketoconazol-shampoo nu weinig/geen last meer van het eczeem op de behaarde huid. Wel is het nog steeds op mn gezicht, vooral rond mn neus maar ook in zeer lichte mate op mn wangen.

Ik vind het ook echt heel erg frustrerend. Vooral omdat ik er geen enkele invloed op heb. Ook als ik helemaal relaxed ben en ik goed heb geslapen kan het de volgende dag toch heel vurig en rood zijn! :mad: Dan kan ik voor mn gevoel niet de deur uit zonder het te camoufleren.

Ik smeer me rot met allerlei zalfjes, maar weinig helpt echt goed. Ik heb nu (naast wat antroposofische Weleda-producten) vooral succes gehad met corticosteroïden (vooral betamethason en in mindere mate met hydrocortison). Ook ketoconazol-zalf lijkt een beetje te helpen op het gezicht, maar zeker niet voldoende. Betamethason werkt fantastisch bij mij maar dat mag je niet te lang gebruiken, dan gaat je huid helemaal naar de klote.

Als je informatie erover leest op internet en huisartsen/dermatologen spreekt krijg je een beetje het idee dat als ketoconazol niet werkt, er ook niets werkt. Dan moet je er maar mee leven, zeggen ze. Toch heb ik ontdekt dat er onwijs veel nieuwe behandelmethodes zijn, vooral de laatste tijd ontdekt. Van huisartsen vind ik het totaal niet raar dat ze hier niet van op de hoogte zijn, want ze kunnen onmogelijk op ieder gebied alles weten. Maar van dermatologen zou je toch mogen verwachten dat ze helemaal op de hoogte zijn. Dat is in de praktijk helaas lang niet altijd het geval.

Na wat speurwerk op internet stuitte ik namelijk op drie nieuwe succesvolle behandelmethodes voor dit eczeem:
- Pimecrolimus 1% (Studie uit november 2004: even effectief als 0,1% betamethason!)
- Lithium gluconate 8% (Studie uit juni 2003: 22% effectiever dan ketoconazol!)
- Ciclopiroxolamine 1% (Studie uit 2003: minstens even effectief als ketoconazol!)

Mijn huisarts is nu aan het uitzoeken welke van deze middelen er al in Nederland verkrijgbaar zijn en bekijkt dan welke ze voor gaat schrijven.

Een wijze les die ik op haarweb heb geleerd: vertrouw jezelf meer dan artsen en internet kan je gigantisch helpen om het heft in eigen handen te nemen! Kennis is macht! :)

Colinhos 21 november 2004 16:16

Thanx laurensj voor deze info, inderdaad goed om te weten dat ze bezig zijn met andere methoden.

Ik heb idd alleen last van het eczeem op mijn hoofdhuid. Ik heb wel een vette gezichtshuid, maar geen eczeem op mijn gezicht.

Ik heb 2 middeltjes van de huisarts gehad. Zal de potjes ff opzoeken.
Ben nu bezig met grote klis tabletten, ben benieuwd of zoiets zal helpen.

Het vreemde is dat ik het op het ene moment heel goed kan accepteren en een andere keer niet. Had gister mijn haar gewassen en het was weer een puinhoop, dan kan ik wel een uur voor de spiegel staan en krabben, met alle gevolgen van dien. Ach ja, het is wat.

In ieder geval bedankt voor je reply :)

broekie 21 november 2004 16:55

[QUOTE=laurensj]Hallo mensen,

Bij mij is seborroïsch eczeem geconstateerd op m'n gezicht en op m'n behaarde hoofdhuid. Weet je zeker dat het geen schurft is.

sigur 21 november 2004 17:19

Hé Laurensj,

Zou het kunnen dat je verbetering zult krijgen als je wat langer de Duta (ofzo) slikt? (die slik jij toch?) Want als het goed is moeten anti-androgenen ook verlichting brengen wat betreft Seborroe

Groetjes

Haarmannetje 21 november 2004 18:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door broekie
Weet je zeker dat het geen schurft is.

Ik krijg zo langzamerhand de schurft aan jou, broekie!

sonofsam 4 december 2004 22:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door laurensj
Hallo mensen,

Bij mij is seborroïsch eczeem geconstateerd op m'n gezicht en op m'n behaarde hoofdhuid. Dat is opzich een onschuldige aandoening, maar in al z'n onschuld toch zeer venijnig. Ik ben er achter gekomen dat het mijn leven waarschijnlijk toch meer gaat beïnvloeden dan ik eerst dacht.

Seborroïsch eczeem (Engels: seborrheic dermatitis) is namelijk een chronische eczeemaandoening, dat zich meestal manifesteert op de hoofdhuid. Ik heb een goede informatiefolder op internet gevonden en die als attachment bij deze post gedaan. Bij mij komt het eczeem nu al langer dan een jaar in meer of mindere mate voor in de nasolabiale plooien (de neus-wangplooien), een bekende plek voor dit eczeem omdat daar meer talg wordt afgescheden dan elders. Gelukkig komt het nog nergens anders voor, want het kan in principe uiteindelijk op de gehele hoofdhuid actief worden.

Het probleem met deze eczeemaandoening is dat het chronisch is, en dus nooit meer overgaat. Het kan wel een tijdje weggaan, maar het zal vroeg of laat weer de kop op steken. Daarbij zijn er nog niet echt geschikte behandelmethodes voor. Roos is ook een variant van deze eczeemsoort, maar het is zeker niet hetzelfde! Roos zorgt namelijk alleen voor schilfering en jeuk van de huid, terwijl seborroïsch eczeem gepaard gaat met een dikkere, rode huid.

Het enige wat bij mij goed helpt ertegen is hydrocortison. Echter, als ik hier mee stop is het binnen een dag weer terug, maar dan erger. Hydrocortison is een zalf die je maar kort mag gebruiken en vooral op de dunne gezichtshuid voor onherstelbare schade kan zorgen. Daarbij helpt ketoconazol-zalf bij veel mensen, bij mij niet.

Ik moet nu helaas definitief stoppen met de hydrocortison en zoek nu naar tips om de eczeem toch verder onder controle te krijgen. Ik vraag me af of meer mensen op dit forum ermee te kampen hebben. Het schijnt dat 10% van de bevolking er in meer of mindere mate last mee heeft.

Daarbij schijnt de aandoening in verband te worden gebracht met alopecia androgenetica, daarom post ik het ook in deze rubriek. Er zijn wetenschappers die een relatie tussen deze twee "kwalen" suggereren. Op ieder groot Amerikaans haarforum lopen ook een of meer threads over dit onderwerp.

Dus als er mensen zijn die dit ook hebben of die hier ervaringen mee hebben gehad: jullie reacties zijn meer dan welkom.

NOOIT het gelaat met zeep wassen!

NOOIT met te warm water douchen!

VERMIJD extreme weersomstandigheden! (koude, warmte, regen etc.)

Son of Sam

kevin 4 december 2004 23:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sonofsam
NOOIT het gelaat met zeep wassen!

NOOIT met te warm water douchen!

VERMIJD extreme weersomstandigheden! (koude, warmte, regen etc.)

Son of Sam

Waarom nooit met warm water douchen? Ik zelf douche altijd met erg erg warm water. (>40 graden)

Haarmannetje 5 december 2004 09:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kevinme
Waarom nooit met warm water douchen? Ik zelf douche altijd met erg erg warm water. (>40 graden)

Dat is heel slecht voor je huid. Ik douche zelf altijd met lauwwarm water.

kevin 5 december 2004 20:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Haarmannetje
Dat is heel slecht voor je huid. Ik douche zelf altijd met lauwwarm water.

Waarom is erg warm water slecht voor je huid dan? Ik vind het heerlijk.

sigur 6 december 2004 13:34

Hoi Kevin,

Je douchen met erg warm water is inderdaad slecht voor je huid, het droogt de huid namelijk uit waardoor je meer kans op eczeem hebt. Met heet water je haren wassen is ook niet goed doordat je hierdoor roos kunt krijgen. En bij de mensen die roos hebben kan de roos erger worden.

Groetjes van Sigur

kevin 6 december 2004 13:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sigur
Hoi Kevin,

Je douchen met erg warm water is inderdaad slecht voor je huid, het droogt de huid namelijk uit waardoor je meer kans op eczeem hebt. Met heet water je haren wassen is ook niet goed doordat je hierdoor roos kunt krijgen. En bij de mensen die roos hebben kan de roos erger worden.

Groetjes van Sigur

Aha zo, maar maakt het uit als ik over de rest van mijn lichaam wel erg warm water laat stromen maar over mijn hoofdhuid lauw water? Of staat dat zeg maar niet in verbinding met elkaar?

sigur 6 december 2004 20:09

Hoi Kevin,

Nee deze staan niet in verbinding met elkaar. Als je aleen lichaam wast met heet (dus niet je hoofdhuid) water zal je hier geen gevolgen aan ondervinden op je hoofdhuid.:)

Groetjes

Krielie 1 juni 2005 13:48

vraagje
 
Hoi,

Ik las aandachtig alle reacties op deze aandoening. Ik heb ze r zelf al een aantal jaren last van. Alle genoemde medicijnen al gebruikt. Zoveel zelf, dat mijn hoofdhuid er echt dunner van is geworden. Voordat ik een heel verhaal tiep; zijn jullie in dit topic nog actief? Ik heb mezelf nl. net ingeschreven, maar had dat eerder moeten doen. Ik ga nu eens even kijken naar de 'nieuwe geneesmiddelen' waar ik in dit topic over las. Ik verneem het graag. Groet

Tiuri 1 juni 2005 14:09

Kriele, Elidel werkt bij mij uitstekend.

Krielie 1 juni 2005 16:29

Hoi Laurens,


Bedankt! Wat is Elidel precies?? Moet dat op recept via de huisarts?

Ik heb er dus al jaren last van. Alles aan gedaan, van bezoek aan Tibetaanse wonder lama tot acupunctuur etc. etc. Naast alle reguliere medicijnen waarover ik hier lees uiteraard. Ik kan er echt over meepraten. Door het eczeem en medicijngebruik is mn hoofdhuid heel dun geworden, en zijn er dunne plekken ook qua beharing. (weg krullen) Het eczeem is nu minder, maar nu heb ik vaak last van acne op mn hoofdhuid. Dit zijn ontstoken haarwortelzakjes, omdat ik hier nu vanwege die dunnere hoofdhuid blijkbaar gevoeliger voor ben geworden volgens mn dermatoloog. Krijg hier nu af en toe een pennicilinekuur voor. Ik hoorde iemand spreken over folliculitus, kun je me hier misschien ook mee verder helpen? Groet.

p.s. Goed joh, dat hier staat beschreven wat je zelf ook allemaal hebt meegemaakt, of dat nog doet.

Tiuri 1 juni 2005 21:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Krielie
Hoi Laurens,


Bedankt! Wat is Elidel precies?? Moet dat op recept via de huisarts?

Ik heb er dus al jaren last van. Alles aan gedaan, van bezoek aan Tibetaanse wonder lama tot acupunctuur etc. etc. Naast alle reguliere medicijnen waarover ik hier lees uiteraard. Ik kan er echt over meepraten. Door het eczeem en medicijngebruik is mn hoofdhuid heel dun geworden, en zijn er dunne plekken ook qua beharing. (weg krullen) Het eczeem is nu minder, maar nu heb ik vaak last van acne op mn hoofdhuid. Dit zijn ontstoken haarwortelzakjes, omdat ik hier nu vanwege die dunnere hoofdhuid blijkbaar gevoeliger voor ben geworden volgens mn dermatoloog. Krijg hier nu af en toe een pennicilinekuur voor. Ik hoorde iemand spreken over folliculitus, kun je me hier misschien ook mee verder helpen? Groet.

p.s. Goed joh, dat hier staat beschreven wat je zelf ook allemaal hebt meegemaakt, of dat nog doet.

Hey Krielie,

Elidel is een zalf. Elidel (werkend bestanddeel: pimecrolimus) is nagenoeg hetzelfde als Protopic (werkend bestanddeel: tacrolimus).

Het werkt anders dan de meeste middelen: het remt geen ontstekingen zoals de corticosteroiden, maar zorgt voor een lokale lamlegging van het immuunsysteem. Het grote voordeel hiervan is dat er EINDELIJK een zalf is die niet de negatieve bijwerkingen heeft van alle andere eczeemzalven. De huid wordt er bijvoorbeeld niet dunner van, en voor de huid lijkt het niet schadelijk om het langere tijd te gebruiken (in tegenstelling tot de cortico's).

Ik weet niet waar je last hebt van seborroisch eczeem, maar als dat op de behaarde huid is heb je niet veel aan een zalf. Je zou eens aan je huiarts of dermatoloog moeten vragen wat de mogelijkheden zijn.

Krielie 11 juni 2005 20:01

tja...
 
Hoi,

Nou, bij mij is het al te laat. Het zit inderdaad op mijn hoofdhuid. Vroeger had ik een bos krullen, en nu....Ik heb er allerlei corticosteroiden en smeersels (op voorschrift artsen) opgesmeerd en verschilende shampoos gebruikt. Zoveel, dat mijn hoofdhuid vooral voorzeer dun en rood is. Haren zitten er nog een paar. Das echt mooi klote. Nu heb ik locoid crelo, omdat het eczeem wat rustiger is. Wie heeft er een echt goede tip? Ik hoopte op Elidel, maar toch niet dan?

mobo20 18 juni 2005 23:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door laurensj
Hallo mensen,

Bij mij is seborroïsch eczeem geconstateerd op m'n gezicht en op m'n behaarde hoofdhuid. Dat is opzich een onschuldige aandoening, maar in al z'n onschuld toch zeer venijnig. Ik ben er achter gekomen dat het mijn leven waarschijnlijk toch meer gaat beïnvloeden dan ik eerst dacht.

Seborroïsch eczeem (Engels: seborrheic dermatitis) is namelijk een chronische eczeemaandoening, dat zich meestal manifesteert op de hoofdhuid. Ik heb een goede informatiefolder op internet gevonden en die als attachment bij deze post gedaan. Bij mij komt het eczeem nu al langer dan een jaar in meer of mindere mate voor in de nasolabiale plooien (de neus-wangplooien), een bekende plek voor dit eczeem omdat daar meer talg wordt afgescheden dan elders. Gelukkig komt het nog nergens anders voor, want het kan in principe uiteindelijk op de gehele hoofdhuid actief worden.

Het probleem met deze eczeemaandoening is dat het chronisch is, en dus nooit meer overgaat. Het kan wel een tijdje weggaan, maar het zal vroeg of laat weer de kop op steken. Daarbij zijn er nog niet echt geschikte behandelmethodes voor. Roos is ook een variant van deze eczeemsoort, maar het is zeker niet hetzelfde! Roos zorgt namelijk alleen voor schilfering en jeuk van de huid, terwijl seborroïsch eczeem gepaard gaat met een dikkere, rode huid.

Het enige wat bij mij goed helpt ertegen is hydrocortison. Echter, als ik hier mee stop is het binnen een dag weer terug, maar dan erger. Hydrocortison is een zalf die je maar kort mag gebruiken en vooral op de dunne gezichtshuid voor onherstelbare schade kan zorgen. Daarbij helpt ketoconazol-zalf bij veel mensen, bij mij niet.

Ik moet nu helaas definitief stoppen met de hydrocortison en zoek nu naar tips om de eczeem toch verder onder controle te krijgen. Ik vraag me af of meer mensen op dit forum ermee te kampen hebben. Het schijnt dat 10% van de bevolking er in meer of mindere mate last mee heeft.

Daarbij schijnt de aandoening in verband te worden gebracht met alopecia androgenetica, daarom post ik het ook in deze rubriek. Er zijn wetenschappers die een relatie tussen deze twee "kwalen" suggereren. Op ieder groot Amerikaans haarforum lopen ook een of meer threads over dit onderwerp.

Dus als er mensen zijn die dit ook hebben of die hier ervaringen mee hebben gehad: jullie reacties zijn meer dan welkom.

Beste Laurens,
Ik heb je stukje gelezen en het komt mij heel bekend voor. Ook ik heb last sebhorisch eczeem vooral bij de mondplooien. Ik heb het gelukkig niet zo erg en het is de laatste tijd nagenoeg verdwenen. In de loop van de tijd heb ik heel veel op Internet gezocht naar oplossingen, met goed resultaat want bij mij is het nu bijna helemaal weg. Allereerst moet je er niet bij neerleggen, en vooral niet te angstig zijn omdat je hierbij de bron van je probleem voedt. Ik heb een aantal tips bij mij hebben ze heel goed geholpen ik hoop bij jou ook. Ik heb ook hydrocortison crème gebruikt, echter zoals je weet is dit symptoom bestrijding; het gaat erom dat we de bron aanpakken! Ok , de eerste tip die ik je kan geven is: Gebruik lacobase repair crème deze crème is bij elke apotheek te koop. Kijk ook op www.drogehuid.nl dit is overigens trouwens ook een zeer informatieve site! Een andere tip die bij mij zeker heeft geholpen is het drinken van rooibosthee en groene thee(te koop bij de tuinen). Sinds ik hier veel van drink is mijn eczeem nagenoeg als sneeuw voor de zon verdwenen. Ook niet onbelangrijk om te weten is dat sinds ik veel thee drink mijn haren veel sterken aanvoelen. Kijk ook eens op de site: http://forum.vmce.nl/index.php. een andere handige site is www.allergieplein.nl. Hier kun je tevens informatie vinden Een andere tip: vraag een doorverwijzing via je huisarts naar een dermatoloog. Ook zou je een verwijzing kunnen vragen naar een allergoloog. In mijn geval was ik allergisch voor ei eiwit. Sinds ik geen eieren meer eet is mijn eczeem nog meer afgenomen afgenomen. Kortom wat ik probeer te betogen is dat je je er niet bij moet neerleggen. Doe informatie op! En luister niet te veel naar je huisarts, mijn ervaring is dat deze je te snel naar huis sturen met een of andere crème die je niet helpt. Er zijn heel veel wegen die je kunt bewandelen. Je kunt bijvoorbeeld kijken in de hoek van de alternatieve geneeswijzen. Sommigen hebben hier baat bij anderen niet. Het gaat erom dat jij uitzoekt wat voor jou het best wekt. Kortom ik kan het niet genoeg zeggen ZELFKENNIS. Tenslotte wil ik nog dit kwijt: Een paar jaar gelden was ik heel onzeker over mijn haar het begon uit te vallen vooral bij de inhammen. En als ik in de spiegel keek werd ik verdrietig.In de loop van de jaren heb ik heeel veel kennis opgedaan zo heb ik nu zelfs een combinatie van regimen samengesteld. En vandaag de dag heb ik weer een volle haarbos. Mijn haar is voller dan ooit. Ik wil niet al te positief overkomen maar aan veel dingen kun je heel veel doen!!
Groetjes
MoBo

cop 19 juni 2005 13:46

ik had ook last van die fucking eczeem....vooral dan in het aangezicht,echt niet te doen
een gewone huisarts en niet mijn dernatoloog heeft mij kunnen helpen
elke keer als men zijn haren wast moet men het schuim van de shampoo op het gezicht wrijven.even laten trekken en dan afspoelen.
Beste shampoos:Selsun afgewisseld met nizoral
Ben heel blij dat ik van die eczeem af ben....was echt geen leven meer

Tiuri 19 juni 2005 13:57

Hey mobo20 en cop!
Super bedankt voor jullie reacties! Ja het is echt vreselijk, dat eczeem. Vreemd hoe zoiets een enorme impact heeft op je leven.
Bij mij is het nu ook volledig onder controle, waar ik erg blij mee ben :D Ik heb er ook zo vreselijk veel last van gehad. Het enige probleem is dat ik nog af en toe Elidel erop smeer, omdat ik het idee heb dat het anders weer oplaait. Maar ik wil dat gaan afbouwen, ik zal eens kijken of jullie tips daar bij kunnen helpen.
Bedankt!

martin P 12 juli 2005 20:16

Hallo, net als jullie heb ik dit eczeem en heb zojuist deze site gevonden en alle berichten gelezen.
Niet alleen de jeuk ( al valt dat bij mij nog wel mee ) de schilfers en het haaruitval is een probleem maar last hebben van zogenaamde pukkeltjes op de hoofd of bultjes die ook zeer doen als je eraan komt is vervelend.
zijn er nog meer mensen die hier last van hebben, van die puistjes of bultjes of wat dan ook.
Heb je er wat tegen kunnen doen?.
Van de huisarts en dermatoloog ben ik niet veel wijzer geworden, moet je mee leren leven.
Sinds enkele jaren last gekregen van rode plekken naast mijn neus en schilvertjes resp uitslag boven de bovenlip en kin.
Ik ben nu via een homeopaat begonnen met een kuur en ben benieuwd of dit soelaas zal bieden.

alle geboden adviezen zal ik uitproberen en ervan verslag doen als er een zichtbare verbetering is.

m vr gr
martin

cyberella23 10 november 2005 18:43

Duizenden haren vallen uit maar van schilfers op mn gezicht ben ik eindelijk af
 
Hallo,

Ik ben nieuw hier een studente van 23 jaar en heb al 5 jaar last van dit vieze eczeem. Ik heb (heel dom) het eczeem op mn hoofdhuid de laatste paar maanden verwaarloosd met als gevolg dat er nu gemiddeld duizend haren per dag uitvallen. De schilfers op mn gezicht heb ik al jaren onder controle door je huid 's ochtends en 's avonds goed schoon te maken met Ideal Balance reinigingsmelk en lotion van L'oreal. Het is absoluut geschikt voor mensen met een gevoeleige huid. Nu ga ik mbv Denorex, topicorte enz ff proberen mn hoofd beter te maken en hopelijk ben ik dan eindelijk weer even schilfervrij.

Greetz Cyberella!

Mezelf 27 november 2005 19:41

Is het mogelijk dat het Seborroïsch eczeem verdwijnt zonder dat je er iets aan doet? En is het mogelijk dat dit ontstaat doordat er tijdens de puberteit extra talg wordt geproduceerd door de talgklieren? Zou het dan automatisch kunnen verdwijnen na de puberteit?

kas 28 november 2005 10:47

mezelf
 
Hoi,

Mbt tot je vraag of seborr. eczeem uit zich zelf verdwijnt, het volgende :Van seborrisch eczeem zelf durf ik niet met zekerheid te zeggen hoe dit verloop is, ik denk dat een dermatoloog je hierover wel iets meer zou moeten kunnen vertellen.

Van constitutioneel eczeem, een eczeem dat zich uit in "natte schilfering, roodheid van de huid, talgbultjes etc. op "broeiplaatsen zoals knie- elleboogholtes etc., weet ik inmiddels (mijn dochter van 7 heeft hier in hoge mate last van) dat je vaak ziet dat het lichaam het uiteindelijk zelf zoveel afweer hiertegen opbouwt dat het na verloop van xx jaar afneemt en uiteindelijk verdwijnt.
Nogmaals dit is een andere vorm van eczeem, maar ik zou me kunnen voorstellen dat dit misschien vergelijkbaar is.

Ik zou sowieso al mijn vragen als ik jou was nog ff echt bij een dermatoloog neerleggen. .
Succes het is een vervelend probleem.

Kitty

Mezelf 30 november 2005 20:15

Dit zal ik zeker doen. Bedankt voor je informatie.

Weet er iemand of Lipikar tegen dit eczeem een goed middel is?

Groetjes

itsme 7 december 2005 23:53

seborroïsch eczeem het gevolg van een enzymdefect
 
Ik heb informatie gevonden dat seborroïsch eczeem het gevolg is van een enzymdefect, en wel van het enzym delta-6-desaturase (D6D). Dit enzym zet linolzuur om in gamma-linoleenzuur (GLA). GLA wordt op zijn beurt weer omgezet in gunstige ontstekingsremmende stoffen (PGE1). Bij baby’s is dit enzym nog onvoldoende actief, en daarom hebben baby’s meestal dan ook kortere of langere tijd “berg“ (medische naam: infantiel seborroïsch eczeem) op hun hoofd. Na verloop van tijd, als de baby zich verder (ook biochemisch) ontwikkelt gaat deze aandoening vanzelf over, omdat het delta-6-desaturase-enzym steeds beter gaat werken.
Dit enzym blijft echter nog altijd een traag enzym en vooral ook kwetsbaar. Er zijn een groot aantal factoren die de werking van dit enzym verminderen, om er eenpaar te noemen: alcohol, sommige medicijnen, deficiëntie van bepaalde vitaminen (B3, B6) en mineralen (zink, magnesium), hoge cholesterolspiegels, transvetzuren (wat dat zijn moet je maar eens op internet opzoeken), en ook door het verouderingsproces zelf gaat het enzym steeds minder functioneren.
Linolzuur is een essentieel vetzuur, dat betekent dat je lichaam het niet zelf kan aanmaken en dus afhankelijk is van aanvoer van buitenaf (meestal via de voeding, maar kan ook via de huid worden opgenomen). In feite is linolzuur dus eigenlijk een vitamine. Vroeger werd het ook wel vitamine F genoemd. In onze maatschappij krijgen we meestal wel voldoende linolzuur binnen, want het zit veel in plantaardige oliën. In verhitte plantaardige oliën, zoals bij bakken en frituren gebeurt, heb je er in feite niets meer aan en wordt linolzuur zelfs schadelijk omdat het dan zwaar ge(per)oxideerd is en een transvetzuur is geworden (zie internet). Frituren in plantaardige olie is dus onzin, maar dat terzijde.
Waar het nu even om gaat is dat bij een slecht functionerend D6D enzym er een gebrek komt aan GLA en daaruit gemaakte ontstekingsremmende stoffen. GLA is belangrijk voor de barriërefunctie van de huid, het vormt samen met arachidonzuur het belangrijkste onderdeel van de vetbarrière in de huid die voorkomt dat we niet uitdrogen. Dit leidt tot een droge, schilferige en ontstoken huid en kan ook leiden tot eczeem: seborroïsch, maar ook atopisch eczeem.
Een behandeling van seborroïsch eczeem zou dus moeten bestaan uuit het aanvoeren van de stof die door het defecte enzym niet voldoend wordt aangemaakt: gammalinoleenzuur of kort GLA. De beste bron van GLA is borageolie (20-24% GLA), oftewel de olie van Bernagie (Borago officinalis). Bernagie-olie is een vettende olie, maar het vettende effect is slechts van korte duur, omdat de olie snel in de huid wordt opgenomen. De olie dringt zeer goed in de huid, verzacht en herstelt de vochtgraad en heeft een zeer grote anti-rimpelwerking. Ik denk niet dat dit bij de drogist te koop is, je zult het bij een gespecialiseerde drogist/reformhuis (bv drogisterij Slamat in Utrecht) moeten kopen. De apotheker kan er denk ik ook wel aan komen.
Een alternatief is teunisbloemolie (9-10% GLA) of “black currant oil“ (NL naam (en percentage) weet ik niet). Zeker de eerste is beter verkrijgbaar en zou je nog wel eens bij een (echte) drogist (geen kruidvat oid) kunnen kopen.
Je kunt de GLA-rijke oliën kunnen uitwendig kunnen gebruiken als huidolie. Borageolie is een vettende olie, maar het vettende effect is slechts van korte duur, omdat de olie snel in de huid wordt opgenomen. De olie dringt zeer goed in de huid, verzacht en herstelt de vochtgraad zeer goed. Maar ook inwendig gebruik is aan te raden, aangezien de opperhuid van onderaf wordt opgebouwd, en aan de basis de vetzuren via het bloed moeten worden aangevoerd.
Dit alles is wetenschappelijk onderbouwd. Geïnteresseerden kunnen me mailen voor de referenties. Maar ik denk dat getroffenen nu genoeg ingangen hebben om zelf eens op internet te gaan speuren met wat door mij genoemde termen als trefwoord. Tien tegen een dat je een hoop voor jou belangrijke info vindt.
Groet,

Aldert :cool:

Tiuri 8 december 2005 09:57

Hey itsme!!
Dat is zeer interessante info die je daar post!! Onwijs bedankt!
Zou je nog even kunnen vermelden waar je het vandaan hebt (linkjes)? Ik vind het altijd wel fijn als ik zelf de bronnen even door kan lezen. En heb je zelf een medische achtergrond?
In ieder geval is dit erg interessante info. Maar ik heb nog nooit van een dergelijke behandelmethode gehoord voor dit eczeem. Heb je daar een verklaring voor?
En nu vraag ik me ook af of finasteride/dutasteride voor deficiëntie van het enzym D6D kunnen zorgen. Ik zal me er eens in verdiepen!

kas 13 januari 2006 10:36

eczeem? allergie
 
Ik sluit maar ff aan bij deze post omdat die volgens mij het onderwerp zeker raakt.
Heb op de website van huidziekten gekeken en ontdekte eigenlijk dat wat ik aanzie voor roos (witte hele kleine schilfertjes) dat niet is. Steeds wordt aangegeven dat daarbij de huid niet rood = ontstoken mag zijn. Na het haren wassen, dat ik zolang ik me kan herrinneren om de dag doe zonder enig enkel probleem.. onstaat nu per defintie pijn,jeuk, beetje roos, en een rode hoofdhuid.
Probleem wordt aangepakt (lees .. symptoombestrijding) met topicorte.
Omdat ik echt niet meer weet waarmee ik nog mijn haar kan wassen momenteel zonder 'in brand' te staan erna en dat dus weer weg moet smeren met die costerocoide-emulsie, vraag ik jullie of iem. dit herkent en zo ja of die een oplossing heeft gevonden voor dit probleem.
Het lijkt er mij nu zo langzamerhand op dat juist anti-roos producten het probleem dus verergeren...want dan doet het nog meer pijn met jeuk.

Dat het aga gerelateerd is is zonneklaar omdat ik dit nooit heb gehad voordat aga de kop op stak, nu een jaartje geleden... maar het gaat verder dan dat denk ik nu gezien de extreme reactie van de hoofdhuid.
Opvallend is ook dat de haaruitval toeneemt met de jeuk/pijn/roodheid.
Krijg ik de week van 23-1, allergietesten hopelijk wijzen die iets uit...

Als blijkt dat dit puur aga gerelateerd zou zijn en ik er dus maar mee moet leven... dan hoop ik dat ik gauw geen haar meer heb, want dit is erger dan die hele haaruitval bij elkaar...

Alvast bedankt voor elke reactie ....

shyra 14 januari 2006 00:31

Hoi Kitty,

Wat vervelend dat je nog steeds niet verlost bent van die jeuk en roos.Ik heb ook ervaren dat anti-roos
schampoo's m.u.v. head & shoulders alleen de boel nog erger maakt. Vooral resdan, daar ben juist hele plukken
haren mee kwijtgeraakt. Momenteel ben ik ook aan het uitvogelen wat het nu precies is. Volgens de dermatoloog heb ik echt geen aga, maar een eczeem( gele korsten) wat zich manifesteert aan de randen van mijn haar. Ik heb hier ook last van als het heel koud wordt en warm, verder heb ik alleen op die plekken enorm vet haar en haarpijn.
Deze plekken worden ook kaal door het velen krabben denk ik. Vroeger gebruikte ik rooscure, dit had wel een beetje resultaat maar sindskort gebruik ik ketaconol gel en dit helpt wel omdat het hoger gedoseerd is.
Weet niet of je dit al een x geprobeerd hebt, maar misschien is het de moeite waard.


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:32.

Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.