Haarweb Forum

Haarweb Forum (http://www.haarweb.nl/forum/index.php)
-   AGA - Algemeen (http://www.haarweb.nl/forum/forumdisplay.php?f=80)
-   -   Seborroïsch eczeem (http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=4851)

jehan 19 februari 2011 14:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door valentijn (Bericht 274312)
Het lijkt mij dat er juist wel een samenhang is met hormonen, omdat op deze leeftijden verandering optreden in de hormoonspiegel. Dat ook mannen er meer last van hebben doet vermoeden dat een mannelijk hormoon een rol speelt, vermoedelijk via de talgproductie.

Hormonen spelen een rol in de talgproductie, dat lijkt me duidelijk en indirect zal het dan ook wel een rol spelen bij seb.eczeem, maar het is niet de talgproductie zelf die de ontsteking veroorzaakt.
Ik denk ook dat we het er over eens kunnen zijn dat factoren als stress, luchtvervuiling niet bevorderlijk zijn. Ook merk ik bij mezelf dat zeep geen goed doet. Daarnaast is aanleg natuurlijk heel belangrijk. Ik constateer dat mijn huid heel snel op verstoringen reageert in de vorm van eczeem.
De verklaring dat seb.eczeem een auto-immuunziekte is, dus een overreactie van het afweersysteem tegen de aanwezigheid van onschuldige, natuurlijk aanwezige schimmels en/of bacteriën is tot nu toe voor mij de meest voor de hand liggende verklaring.

Toevallig is dat ik vandaag weer in de krant lees dat er een verband gelegd wordt tussen de aanwezigheid van resistente bacteriën in ons lichaam en kippenvlees:
Kippen (maar niet alleen kippen) worden in de voedingsindustrie rijkelijk voorzien van antibiotica om maar zo snel mogelijk te kunnen groeien. Door overvloedig gebruik van antibiotica worden bacteriën resistent. Door kippenvlees te eten krijgen we ook die antibiotica in ons lichaam en worden ook de in ons lichaam aanwezige bacteriën resistent.
In dit forum is al eerder een verband gelegd tussen antibiotica en seb.eczeem, maar ik dacht omdat ik maar één keer in mijn leven antibiotica toegediend heb gekregen, dat dit voor mij niet een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn. Maar als we die antibiotica nu via de voeding binnen krijgen...
Zoiets lijkt mij een heel plausibele reden.

Ik merk dat veel mensen op dit forum diverse middelen proberen om te kijken of dit effect heeft. Dat lijkt me heel goed, want uiteindelijk zal dit misschien wel leiden tot het vinden van een oplossing. Zelf ben ik nu bezig met het slikken van Davitamon D50+, dus extra vitamine D. Bovendien is mijn vrouw al een tijdje bezig met een koolhydraatarm dieet (om af te vallen) en heb ik besloten mee te doen. Ik eet nog wel brood - een paar boterhammen per dag - maar geen pasta's, rijst en aardappelen meer. Het helpt vooralsnog niet veel, ik ben wel een paar kilo afgevallen, ;).

Hanna 19 februari 2011 17:56

Psoriasis en seb. eczeem schijnen aanzienlijk te verbeteren door zon en zeewater.
Een kennis van ons met psoriasis gaat iedere zomer 2 maanden naar Corsica, komt volledig genezen terug, en heeft daar dan nog zeker een half jaar profijt van.
Dus ik zou zeggen: was de aangedane plekken met zout water en ga regelmatig onder de hoogtezon (geen zonnebank)

jehan 19 februari 2011 19:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hanna (Bericht 274378)
Psoriasis en seb. eczeem schijnen aanzienlijk te verbeteren door zon en zeewater.
Een kennis van ons met psoriasis gaat iedere zomer 2 maanden naar Corsica, komt volledig genezen terug, en heeft daar dan nog zeker een half jaar profijt van.
Dus ik zou zeggen: was de aangedane plekken met zout water en ga regelmatig onder de hoogtezon (geen zonnebank)

Typisch is dat als ik even zoek op UV-straling en bacterie-sterfte ik direct de link vind:
http://www.snijderfiltertechniek.nl/?page=wyckomar
met als quote:
"Om besmettingskansen te verkleinen zijn er diverse drinkwaterzuiveringssystemen in de handel. Een absolute "killer" voor de Legionella is UV-straling. De DNA-structuur van bacteriën, virussen en sporen wordt door bestraling met dit licht dermate aangetast dat deze zich niet meer kunnen vermenigvuldigen. Ultraviolet licht kan de meeste materialen, waaronder glas, niet doordringen, wel door water en door kwarts."
Dit sluit toch wel een beetje aan op wat ik hiervoor noemde, als ons afweersysteem geen effect meer heeft op de bacteriën, dan blijkt UV straling dat altijd nog wel te kunnen.
Inderdaad lijkt dit geen gek idee, Hanna. Al eerder in dit forum heb ik gelezen dat zeewater de huid dunner en daardoor ontvankelijker maakt voor UV straling, dus de combinatie van beide lijkt het best te werken. Overigens is UV straling natuurlijk ook schadelijk voor de huid, dus voorzichtigheid is geboden.

Noob 19 februari 2011 20:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AnthonieH (Bericht 274154)
Wil je zeggen dat de lucht vet is?!?

Ik geloof niet zo in persoonlijke waarnemingen als de RIVM meetstations een andere werkelijkheid laten zien. De gedachte dat alles vroeger beter was is heel diep geworteld en op heel veel fronten aantoonbaar onjuist. Alleen het gevoel zegt iets anders.

Het lijkt me trouwens eerder een hormonale kwestie, die vette hoofdhuid. Hebben vooral mannen vaak last van.

Ik heb juist van het RIVM geen hoge pet op, ze maken zich steeds ongeloofwaardiger. Met bv die inentingen tegen mexicaanse griep en dat er bij die brand in moerdijk niks schadelijks te meten was, geloof jij dit? Het kan nl nooit met zulke chemicalien, ze meten iets daar komt wat uit, waarschijnlijk dat mensen er niet direct bij doodvallen en vervolgens wordt er bericht: er is niks aan de hand om onrust te voorkomen. (met fijnstof etc hetzelfde, onderschat het belang vd economie niet)
Exceem en astma zijn in de geneeskunde ook verbonden. En met die was, ik weet niet waar jij vandaan komt. Maar bv waar ik woon komen ik gok meer dan 5000 autos per dag op nog geen meter van mijn gevel voorbij. Ik denk dat dit in de jaren 50/60 ong 3 tractoren waren en 10 autos. Er is daarnaast ook een onderzoek dat mensen in vervuilde gebieden sneller kaal worden. ivm deeltjes die voor verstopping zorgen.

AnthonieH 19 februari 2011 21:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Noob (Bericht 274393)
Ik heb juist van het RIVM geen hoge pet op, ze maken zich steeds ongeloofwaardiger. Met bv die inentingen tegen mexicaanse griep en dat er bij die brand in moerdijk niks schadelijks te meten was, geloof jij dit? Het kan nl nooit met zulke chemicalien, ze meten iets daar komt wat uit, waarschijnlijk dat mensen er niet direct bij doodvallen en vervolgens wordt er bericht: er is niks aan de hand om onrust te voorkomen. (met fijnstof etc hetzelfde, onderschat het belang vd economie niet)
Exceem en astma zijn in de geneeskunde ook verbonden. En met die was, ik weet niet waar jij vandaan komt. Maar bv waar ik woon komen ik gok meer dan 5000 autos per dag op nog geen meter van mijn gevel voorbij. Ik denk dat dit in de jaren 50/60 ong 3 tractoren waren en 10 autos. Er is daarnaast ook een onderzoek dat mensen in vervuilde gebieden sneller kaal worden. ivm deeltjes die voor verstopping zorgen.

Sorry Noob, maar als je in complottheoriën gelooft, dan zie ik geen heil in discussie. Maar goed.

Van astma wordt ondertussen aangenomen dat het een soort auto-immuunreactie is die in belangrijke mate wordt veroorzaakt door gebrek aan vuiligheid in het leven. Omdat je afweersysteem een beetje met de duimen zit te draaien in onze onnatuurlijk hyperhygiënische omgeving, gaat het zelf activiteiten verzinnen.

Wellicht geldt voor eczeem iets soortgelijks en moet je vooral dus niet veel wassen met zeep en ontsmetten met alcohol.

Wat dat betreft zou ik zelf eerst eens probiotica proberen. Een yakultje of zo. Je darmen bestoken met vreemde onschadelijke bacteriën om je afweersysteem wat afleiding te bezorgen.

jehan 20 februari 2011 11:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AnthonieH (Bericht 274397)
Van astma wordt ondertussen aangenomen dat het een soort auto-immuunreactie is die in belangrijke mate wordt veroorzaakt door gebrek aan vuiligheid in het leven. Omdat je afweersysteem een beetje met de duimen zit te draaien in onze onnatuurlijk hyperhygiënische omgeving, gaat het zelf activiteiten verzinnen.

Is het niet omdat de taken van het afweersysteem te veel worden overgenomen door overdreven hygiëne en het heel snel grijpen naar antibiotica ipv het lichaam het zelf op laten lossen?
Dat staat dan dus los van of onze leefomgeving zo schoon is.

Probiotica dient niet om bacterie verontreining te introduceren, maar om goede bacteriën te introduceren die een positieve rol spelen, vooral bij de spijsvertering. Die goede bacteriën zijn helaas ook het slachtoffer van antibiotica.

AnthonieH 20 februari 2011 12:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jehan (Bericht 274425)
Is het niet omdat de taken van het afweersysteem te veel worden overgenomen door overdreven hygiëne en het heel snel grijpen naar antibiotica ipv het lichaam het zelf op laten lossen?
Dat staat dan dus los van of onze leefomgeving zo schoon is.

Probiotica dient niet om bacterie verontreining te introduceren, maar om goede bacteriën te introduceren die een positieve rol spelen, vooral bij de spijsvertering. Die goede bacteriën zijn helaas ook het slachtoffer van antibiotica.

Hygiëne en antibiotica nemen geen taken van je afweersysteem over. Ze zorgen ervoor dat dat afweersysteem gewoon bijna nooit meer serieus in actie hoeft te komen. Beetje als een vaatwasmachine en wasdroogcombinatie voor je werkster. Ze blijft de boel wel schoon maken en ze doet nog steeds de vaat en de was, maar ze is er lang zoveel tijd niet mee kwijt. Als je niet oppast gaat ze uit verveling je verzameling oude munten poetsen met koperpoets.

Antibiotica moet je ook zo min mogelijk gebruiken. Dat vernietigt je hele darmflora, goed en kwaad.

En probiotica heeft twee doelen. Inderdaad een overmaat aan 'goede' bacteriën te introduceren die 'slechte' kunnen wegconcurreren, maar tegelijkertijd ook om je afweersysteem op een positieve manier te prikkelen. Want ook tegen goede bacteriën komt je afweer in actie, ze zijn lichaamsvreemd.

desperado26 20 februari 2011 15:55

Mijn excuses om de discussie even te onderbreken met iets helemaal anders, maar ik wou nog even terugkomen op mijn post (op pg 69) over het belang van het dieet in Seborroisch eczeem.

In mijn bijna dagelijkse zoektocht op het internet naar (neven)effecten van bepaalde producten stootte ik op de kunstmatige zoetstof Aspartaam, misschien bekend voor enkelen van jullie. Aspartaam, ongeveer 200 keer zo zoet als gewone suiker, wordt gebruikt in producten zoals kauwgom, verschillende soorten chips (zoals Dorito's), light-dranken en voedsel, soms bij koffie, maar vooral in Cola Light.

Hoewel de meningen over de zoetstof uiteenlopen, schrijven velen huid- en haarkwalen aan Aspartaam toe. Als fervent kauwgomfanaat (soms 10 per dag) ben ik dan ook een week geleden gestopt met die verslaving. Sinds ik vorig jaar SE kreeg, had ik ook steeds meer last van acné, die nu na een week bijna helemaal verdwenen is!

Hopelijk zijn hier mensen met gebaat, baat het niet dan schaadt het niet.

Hanna 20 februari 2011 18:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door desperado26 (Bericht 274457)
Hoewel de meningen over de zoetstof uiteenlopen, schrijven velen huid- en haarkwalen aan Aspartaam toe. Als fervent kauwgomfanaat (soms 10 per dag) ben ik dan ook een week geleden gestopt met die verslaving. Sinds ik vorig jaar SE kreeg, had ik ook steeds meer last van acné, die nu na een week bijna helemaal verdwenen is!

Acné door aspartaam, lijkt me stug, maar ondanks dat vertrouw ik aspartaam niet.
Je kunt kauwgom met xylitol nemen, dat schijnt ook goed te zijn voor je tanden.

Noob 20 februari 2011 22:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AnthonieH (Bericht 274397)
Sorry Noob, maar als je in complottheoriën gelooft, dan zie ik geen heil in discussie. Maar goed.

Ik heb met mijn werk hiermee te maken dus weet dat dit zijn geen complot theorieën zijn, ik denk dat iedereen die voor zichzelf kan nadenken en niet alles maar zo aanneemt dit wel begrijpt. (even als dat auto's al lang niet meer op benzine/olie hoeven te rijden maar het wel al die jaren in stand gehouden wordt- geloof jij zeker ook niet in?)

Ik heb ook nog even een artikel (dermatologisch) opgezocht als je mij niet gelooft dan misschien dit wel.

werd er een relatie vastgesteld tussen LUCHTVERVUILING en ECZEEM (Lee et al, 170808). Vooral met verkeersgerelateerde luchtvervuiling.

Metingen worden niet te nauw genomen zeker niet als het voor inperking vd economie gaat. In bv. Utrecht is er genoeg over te doen geweest (op politiek gebied)
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/...08-2469-wm.htm

De nieuwe strenge EU gezondheidsnorm voor fijnstof in de lucht bedraagt 50 microgram, wat in veel gebieden een onhaalbare kaart is. Helaas voor astma- hart- en bloedvatpatiënten...

AnthonieH 20 februari 2011 22:34

Het probleem met complottheoriën is dat je gelovigen toch nooit kunt overtuigen, Noob. Dat is het nadeel van geloof, geloof schept een eigen waarheid ;)

Hanna 21 februari 2011 02:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Noob (Bericht 274393)
Exceem en astma zijn in de geneeskunde ook verbonden.

We hebben 't hier over seborroïsch eczeem van de behaarde hoofdhuid en soms tevens het gezicht, maar voor zover ik weet heeft niemand van de Haarwebbers met deze aandoening ooit gemeld tegelijkertijd aan astma te lijden.

jehan 21 februari 2011 10:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AnthonieH (Bericht 274397)
Sorry Noob, maar als je in complottheoriën gelooft, dan zie ik geen heil in discussie. Maar goed.

De term complottheorie komt mij een tikkeltje overdreven over. Laten we de discussie zuiver houden in plaats van emotioneel.
Bovendien zou het misschien zinvoller zijn om wat meer ervaringen te communiceren.

Strider 21 februari 2011 11:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hanna (Bericht 274378)
Psoriasis en seb. eczeem schijnen aanzienlijk te verbeteren door zon en zeewater.
Een kennis van ons met psoriasis gaat iedere zomer 2 maanden naar Corsica, komt volledig genezen terug, en heeft daar dan nog zeker een half jaar profijt van.
Dus ik zou zeggen: was de aangedane plekken met zout water en ga regelmatig onder de hoogtezon (geen zonnebank)

Zout water alleen helpt helaas niet, ik heb het maanden geprobeerd maar het gaf helaas geen enkele verlichting.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hanna (Bericht 274378)
Psoriasis en seb. eczeem schijnen aanzienlijk te verbeteren door zon en zeewater.
Een kennis van ons met psoriasis gaat iedere zomer 2 maanden naar Corsica, komt volledig genezen terug, en heeft daar dan nog zeker een half jaar profijt van.
Dus ik zou zeggen: was de aangedane plekken met zout water en ga regelmatig onder de hoogtezon (geen zonnebank)

Wat moet dit voor hem een heerlijk gevoel zijn!

Noob 21 februari 2011 13:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AnthonieH (Bericht 274497)
Het probleem met complottheoriën is dat je gelovigen toch nooit kunt overtuigen, Noob. Dat is het nadeel van geloof, geloof schept een eigen waarheid ;)

Dat snap ik, maar zoals je ziet verzin ik het niet ter plekke, of is het iets waar ik zomaar in geloof het is een conclusie van bevindingen en wetenschappelijk bewijs. Dat artikel is geschreven door dermatologen, niet door mij? Tevens heb ik die fijnstof metingen niet zelf gedaan of bedacht.

Noob 21 februari 2011 13:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Strider (Bericht 274522)
Zout water alleen helpt helaas niet, ik heb het maanden geprobeerd maar het gaf helaas geen enkele verlichting.
!

Vooral werkzaam in deze is het warme vochtige klimaat, dit is niet hier in nederland te faken met zoutwater en een zonnebank.
Vooral het weer van nu is heel nadelig voor SE (droge koude lucht- veel stoken> nog drogere lucht)

Je merkt ook als het goed is dat je in de zomer veel minder last hebt van SE (als je niet de hele dagen in de airco zit althans)

Hanna 21 februari 2011 14:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Noob (Bericht 274538)
Vooral werkzaam in deze is het warme vochtige klimaat, dit is niet hier in nederland te faken met zoutwater en een zonnebank.

Ik schreef juist: géén zonnebank.
Bij een zonnebank worden veel van de vitamine D producerende UV-B stralen eruit gefilterd. Bij een hoogtezon of voor lichttherapie gebruikte lamp vindt een dergelijke filtering van UV-B straling niet plaats.

AnthonieH 21 februari 2011 18:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Noob (Bericht 274536)
Dat snap ik, maar zoals je ziet verzin ik het niet ter plekke, of is het iets waar ik zomaar in geloof het is een conclusie van bevindingen en wetenschappelijk bewijs. Dat artikel is geschreven door dermatologen, niet door mij? Tevens heb ik die fijnstof metingen niet zelf gedaan of bedacht.

Het is ook mijn werk, Noob. Met fijnstof moet je wat mij betreft gewoon niet aankomen als onderdeel van het geloof dat vroeger alles beter was. Dat is iets dat we pas sinds kort kunnen meten, dus conclusies trekken over 'nu' en 'vroeger' is onmogelijk.

Met complottheoriën bedoelde ik meer je verhalen over het RIVM. Als je wil geloven dat het RIVM niet te vertrouwen is of zaken verzwijgt, dan is er niks wat ik kan tikken om je geloof te veranderen.

Maar het is voor deze discussie totaal niet relevant. Net zo goed als ik verwacht dat luchtverontreiniging in het algemeen voor SE niet relevant zal zijn. Tenzij je misschien pal langs een drukke rijksweg woont of ergens in hartje Pernis.

Dus hou ik er over op :)

valentijn 22 februari 2011 14:24

Ik vind het op zich wel een interessante wending waar ik zelf niet eerder over nagedacht heb, het verband tussen luchtkwaliteit en eczeem. Ik ga zelf ook maar eens op zoek of ik hier literatuur over kan vinden. Wel is het zo dat zoals ik eerder heb gezegd, het voor mij nuttiger is om mij bezig te houden met lapmiddelen omdat ik daar iets mee kan bereiken itt luchtkwaliteit waar ik geen invloed op heb.

Wel opvallend is dat bij mij het eczeem is ontstaan nadat ik verhuisd ben. Van een flat van 3 hoog naar een benedenwoning, naast jawel, een busbaan. Het "vervelende" is dat ik rond mijn verhuizing 18 jaar was en er sowieso wat lichamelijke veranderingen gaande waren. Wat ik echter nog steeds niet begrijp is dat ik zo rond mijn 15e last kreeg van lichte acne en wat lichte roos. Ik zou verwachten dat vanwege de veranderingen in de hormoonspiegel en de daaraan gekoppelde talgproductie, dat het eczeem zo ook rond mijn 15e had moeten ontstaan. Iemand hier nog een idee over?

Noob 22 februari 2011 16:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AnthonieH (Bericht 274645)
Het is ook mijn werk, Noob. Met fijnstof moet je wat mij betreft gewoon niet aankomen als onderdeel van het geloof dat vroeger alles beter was. Dat is iets dat we pas sinds kort kunnen meten, dus conclusies trekken over 'nu' en 'vroeger' is onmogelijk.

Met complottheoriën bedoelde ik meer je verhalen over het RIVM. Als je wil geloven dat het RIVM niet te vertrouwen is of zaken verzwijgt, dan is er niks wat ik kan tikken om je geloof te veranderen.

Maar het is voor deze discussie totaal niet relevant. Net zo goed als ik verwacht dat luchtverontreiniging in het algemeen voor SE niet relevant zal zijn. Tenzij je misschien pal langs een drukke rijksweg woont of ergens in hartje Pernis.

Dus hou ik er over op :)

Het lijkt me nogal logisch dat het RIVM dingen verzwijgt, als ze alles naar buiten zouden brengen ontstaat er een erg zorgwekkende situatie, (hetzelfde over kernwapenopslag in ned enzv) wat niet weet, wat niet deert.

Daarnaast vind ik dat het best eens aangekaart mag worden dat luchtvervuiling van invloed is op eczeem/astma. Het is alleen maar bruikbare informatie voor die gene die het wel interessant vinden, of misschien tot een oplossing kan leiden. Ik zeg zeker niet dat het de hoofdoorzaak is, dat zal ongetwijfeld met je hormonen of een allergie te maken hebben.
maar goed genoeg hierover idd.

Hanna 22 februari 2011 16:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door valentijn (Bericht 274728)
Wat ik echter nog steeds niet begrijp is dat ik zo rond mijn 15e last kreeg van lichte acne en wat lichte roos. Ik zou verwachten dat vanwege de veranderingen in de hormoonspiegel en de daaraan gekoppelde talgproductie, dat het eczeem zo ook rond mijn 15e had moeten ontstaan. Iemand hier nog een idee over?

Dat is niet altijd het geval, er zijn genoeg mensen met acné, maar zonder seb. eczeem. In jouw geval was er ook al roos (=lichte vorm van seb. eczeem), waarbij de roos zich langzaam verder heeft kunnen ontwikkelen tot echte seb. eczeem, denk ik.

Hanna 22 februari 2011 16:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Noob (Bericht 274750)
Daarnaast vind ik dat het best eens aangekaart mag worden dat luchtvervuiling van invloed is op eczeem/astma.

Dit topic gaat over seborroïsch eczeem, niet over alle andere soorten eczeem met allerlei verschillende oorzaken.

AnthonieH 22 februari 2011 21:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Noob (Bericht 274750)
Het lijkt me nogal logisch dat het RIVM dingen verzwijgt, als ze alles naar buiten zouden brengen ontstaat er een erg zorgwekkende situatie, (hetzelfde over kernwapenopslag in ned enzv) wat niet weet, wat niet deert.

Sorry, Noob, maar op die manier lijkt het me dus ook logisch dat we feitelijk geregeerd worden door buitenaardse wezens. Want als onze regeringen zouden toegeven dat ze in feite marionetten van marsmannetjes zijn, dan zou er een erg zorgwekkende situatie ontstaan ;)

Maar goed, SE en luchtvervuiling. Als je meent dat het een bijdrage levert, dan kun je natuurlijk piepen en mopperen op het RIVM, maar daar verdwijnt geen microgram verontreiniging uit de lucht. Span je dus in om zoveel mogelijk in schone lucht te verblijven. Check je huis, zorg dat de lucht vooral vanaf de achterzijde en niet vanaf de straatzijde binnenkomt. Ventileer de kruipruimte goed om ophoping van radioactieve gassen te voorkomen. Ga geen kaarsen of wierookstokjes branden in huis. Zorg voor goede afzuiging in je keuken en als je nog geizers of zo in huis hebt, zorg voor een afvoer naar het dak. Zoek op de fiets een goede route naar je werk. Dus niet langs hoofdwegen en busbanen (tenzij je in een stad woont waar bussen op aardgas rijden), ook al is dat een stukje om. Bekijk eens of je in de luchtinvoer van je auto extra filters kunt laten installeren en ga bewust om met het recirculatieknopje. Dus geen lucht van buiten halen als je in de file achter een 10 jaar oude vrachtwagen staat. En blijf uit de buurt van rokers!

Hanna 23 februari 2011 03:33

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AnthonieH (Bericht 274804)
En blijf uit de buurt van rokers!

Ja, dat vooral! Ook op het perron en bij de bushalte uit de buurt blijven van rokers!

Maar zoals vandaag weer officieel werd medegedeeld, kunnen dit soort rookwolken geen kwaad:

Bijlage 5619

:)

AnthonieH 23 februari 2011 07:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hanna (Bericht 274830)
Ja, dat vooral! Ook op het perron en bij de bushalte uit de buurt blijven van rokers!

Maar zoals vandaag weer officieel werd medegedeeld, kunnen dit soort rookwolken geen kwaad:

:)

Hanna toch, weer een jij-bak? Piep niet over roken want zo'n brand gooit er meer troep uit in één dag dan ik in mijn hele leven? :)

Het was brandend rubber, begreep ik. Die vieze zwarte rook bestond dus waarschijnlijk voornamelijk uit koolstofdeeltjes en zwaveloxides. Vooral leuk als je er onder staat met regen, dan regent het zwavelzuur en dat is pas leuk voor je haar :p

Enne, volgens mij joeg de wind het via de kortste lijn naar zee. Daar had die brand mooi rekening mee gehouden. Rokers doen dat nooit, die gaan staan paffen op plekken aan de bovenwindse kant van perrons, zodat er geen ontkomen aan is om hun rommel in te ademen ;)

Noob 23 februari 2011 12:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AnthonieH (Bericht 274804)
Sorry, Noob, maar op die manier lijkt het me dus ook logisch dat we feitelijk geregeerd worden door buitenaardse wezens. Want als onze regeringen zouden toegeven dat ze in feite marionetten van marsmannetjes zijn, dan zou er een erg zorgwekkende situatie ontstaan ;)

Maar goed, SE en luchtvervuiling. Als je meent dat het een bijdrage levert, dan kun je natuurlijk piepen en mopperen op het RIVM, maar daar verdwijnt geen microgram verontreiniging uit de lucht. Span je dus in om zoveel mogelijk in schone lucht te verblijven. Check je huis, zorg dat de lucht vooral vanaf de achterzijde en niet vanaf de straatzijde binnenkomt. Ventileer de kruipruimte goed om ophoping van radioactieve gassen te voorkomen. Ga geen kaarsen of wierookstokjes branden in huis. Zorg voor goede afzuiging in je keuken en als je nog geizers of zo in huis hebt, zorg voor een afvoer naar het dak. Zoek op de fiets een goede route naar je werk. Dus niet langs hoofdwegen en busbanen (tenzij je in een stad woont waar bussen op aardgas rijden), ook al is dat een stukje om. Bekijk eens of je in de luchtinvoer van je auto extra filters kunt laten installeren en ga bewust om met het recirculatieknopje. Dus geen lucht van buiten halen als je in de file achter een 10 jaar oude vrachtwagen staat. En blijf uit de buurt van rokers!

Hahah AnthonieH, kom op~! Ik heb het toch niet over vermoedens en spookverhalen (buitenaardse wezens) maar over feiten. Laten we dit onderscheid wel in ons achterhoofd houden. Over kernwapens bv, dat is verzwegen (met opzet niet verteld aan het volk) maar komt het aan het licht:
http://www.depers.nl/binnenland/2230...evaarlijk.html
http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenla...rnwapens.dhtml
http://www.ad.nl/ad/nl/3302/WikiLeak...ederland.dhtml

Dan veroorzaakt dat onrust. Of vind je deze nieuwsbronnen ook niet betrouwbaar. Ik probeerde dus te zeggen dat het volk in veel gevallen gewoon dom gehouden wordt, omdat dit het beste is (in hun ogen).

Dat laatste stuk lijkt mij een beetje overdreven, je kunt je hele leven er niet op inrichten. Anders kun je beter in Zwitserland in de bergen gaan wonen, en je eigen groente etc verbouwen.

Strider 23 februari 2011 13:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AnthonieH (Bericht 274834)
Hanna toch, weer een jij-bak? Piep niet over roken want zo'n brand gooit er meer troep uit in één dag dan ik in mijn hele leven? :)

Het was brandend rubber, begreep ik. Die vieze zwarte rook bestond dus waarschijnlijk voornamelijk uit koolstofdeeltjes en zwaveloxides. Vooral leuk als je er onder staat met regen, dan regent het zwavelzuur en dat is pas leuk voor je haar :p

Enne, volgens mij joeg de wind het via de kortste lijn naar zee. Daar had die brand mooi rekening mee gehouden. Rokers doen dat nooit, die gaan staan paffen op plekken aan de bovenwindse kant van perrons, zodat er geen ontkomen aan is om hun rommel in te ademen ;)

Ik meende ooit gelezen te hebben dat Hanna rookte, dat verklaard :P

Hanna 23 februari 2011 13:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AnthonieH (Bericht 274834)
Rokers doen dat nooit, die gaan staan paffen op plekken aan de bovenwindse kant van perrons, zodat er geen ontkomen aan is om hun rommel in te ademen ;)

Tja jôh, als er niemand in je omgeving ooit gerookt had, was je nu een Einstein in plaats van een wrak. :P

AnthonieH 23 februari 2011 15:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Noob (Bericht 274859)
Hahah AnthonieH, kom op~! Ik heb het toch niet over vermoedens en spookverhalen (buitenaardse wezens) maar over feiten. Laten we dit onderscheid wel in ons achterhoofd houden. Over kernwapens bv, dat is verzwegen (met opzet niet verteld aan het volk) maar komt het aan het licht:
http://www.depers.nl/binnenland/2230...evaarlijk.html
http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenla...rnwapens.dhtml
http://www.ad.nl/ad/nl/3302/WikiLeak...ederland.dhtml

Dan veroorzaakt dat onrust. Of vind je deze nieuwsbronnen ook niet betrouwbaar. Ik probeerde dus te zeggen dat het volk in veel gevallen gewoon dom gehouden wordt, omdat dit het beste is (in hun ogen).

Ik zie in die stukken uitspraken van de media. Dat maakt het nog geen waarheid. Als de minister zegt dat veiligheid geen issue is en de media suggereren van wel, waarom zou dan automatisch de minister een leugenaar zijn? Omdat ie minister is en omdat de overheid per definitie dingen verborgen houdt en liegt? .... dan mag ik gerust van complottheoriën spreken :)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Noob (Bericht 274859)
Dat laatste stuk lijkt mij een beetje overdreven, je kunt je hele leven er niet op inrichten. Anders kun je beter in Zwitserland in de bergen gaan wonen, en je eigen groente etc verbouwen.

Toch, als je serieus meent dat luchtvervuiling een rol kan spelen, dan moet je aan dat soort acties denken. Of naar Vuurland verhuizen (Zwitserland is ook niet schoon). Je zou ook als wijlen Michael Jackson in een zuurstoftentje kunnen gaan slapen :)

Maar ga je eens verdiepen in de zaken die ik noem. Je zult zien dat de vervuiling die daar vanaf komt ernstiger is dan wat je buiten tegen komt. Tenzij je midden op de weg gaat snuiven ... maar als je daar problemen mee hebt, dan moet je ook serieus gaan overwegen om je auto te verkopen en voortaan te gaan fietsen.

Noob 23 februari 2011 21:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AnthonieH (Bericht 274889)
Ik zie in die stukken uitspraken van de media. Dat maakt het nog geen waarheid. Als de minister zegt dat veiligheid geen issue is en de media suggereren van wel, waarom zou dan automatisch de minister een leugenaar zijn? Omdat ie minister is en omdat de overheid per definitie dingen verborgen houdt en liegt? .... dan mag ik gerust van complottheoriën spreken :)

Maar ga je eens verdiepen in de zaken die ik noem. Je zult zien dat de vervuiling die daar vanaf komt ernstiger is dan wat je buiten tegen komt.

1) Ik twijfel er niet aan dat het veilig is, ik probeer alleen aan te geven dat er wel degelijk zaken verzwegen worden om onrust te voorkomen. Eerder hoorde je nl bijna niks over kernwapens> het lekt> en ineens de vragen en overal in de media of het wel veilig is. Maar dit is erg offtopic.

2) welke zaken noemde je? de olielamp?

AnthonieH 23 februari 2011 21:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Noob (Bericht 274911)
2) welke zaken noemde je? de olielamp?

Kaarsen, wierook, keukendampen. En wat ik natuurlijk vergeten was, de open haard en de barbeque.

Hanna 24 februari 2011 15:58

Met de voeding krijgen we al fyto-oestrogenen binnen en dagelijks worden wij tegenwoordig getorpedeerd met xeno-oestrogenen, waardoor we allemaal een oestrogenendominantie zouden moeten hebben i.p.v. androgenendominantie.

Ik snap er niets van. Wie heeft daarvoor een zinnige verklaring?

AnthonieH 24 februari 2011 17:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hanna (Bericht 275005)
Met de voeding krijgen we al fyto-oestrogenen binnen en dagelijks worden wij tegenwoordig getorpedeerd met xeno-oestrogenen, waardoor we allemaal een oestrogenendominantie zouden moeten hebben i.p.v. androgenendominantie.

Ik snap er niets van. Wie heeft daarvoor een zinnige verklaring?

Waarschijnlijk gaat het om zulke kleine hoeveelheden dat het geen zoden aan de dijk zet. Wat dat betreft is het heel mooi dat we steeds meer kunnen meten, maar daardoor gaan we ons ook steeds makkelijker zorgen maken.

Tegenwoordig kunnen ze rotsblokken op de maan aanwijzen die elk moment kunnen omvallen ... maar ik ga daarvoor nog geen valhelm dragen ;)

Easy_G 24 maart 2011 11:08

Beste mensen,

De zon doet gelukkig al weer behoorlijk zijn best. Welke zonnebrandcreme/olie gebruiken jullie? Vooral de mensen die last hebben seborrhoisch eczeem in het gezicht.

Hanna 24 maart 2011 12:59

Veel mensen werken en leven voornamelijk binnen. Zodra men buitenkomt bedekt men de huid of gebruikt men een zonnebrandcrème uit angst voor huidkanker. Mensen die zon vermijden lopen zelfs in de zomer kans op vitamine D deficiëntie. In Miami komt onverwacht veel vitamine D deficiëntie voor, ondanks het zonnige weer en gunstige breedtegraad.

Zonnebrandcrèmes of -lotions bevatten chemische stoffen die bedoeld zijn om juist UV-B stralen te blokkeren, aangezien dit deel van het UV-spectrum (naast vitamine D produceren) de huid rood kan doen kleuren of verbranden. Het aanbrengen van een zonnebrandcrème met beschermingsfactor 8 doet de vitamine D3 productie met 97,5% afnemen. Beschermingsfactor 15 remt de vitamine D productie met 99%.

Meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vitamine_D

valentijn 24 maart 2011 13:08

Ik gebruik eigenlijk zelden zonnebrandolie. Ik probeer zeker zomers niet van 12 tot 3 buiten te zijn en niet langer dan 20 minuten in de volle zon te zijn.

Als ik kijk naar wat er allemaal in zo'n zonnebrandolie zit dan ben ik bang dat het weinig goeds zal opleveren voor mijn gevoelige huid ;).

Easy_G 29 maart 2011 12:01

Zijn er mensen hier die elidel of protopic hebben gebruikt? Wat zijn jullie bevindingen?

Verder ben ik erg benieuwd hoe vaak jullie je gezicht wassen en met welk middel jullie je gezicht wassen.
Volgens mij is dit wel van essentiel belang bij seborrhoisch eczeem i.v.m. olie achtige huid.

valentijn 30 maart 2011 01:05

Ik was t gezicht eigenlijk alleen met water onder de douche dagelijks. Ik experimenteer vanaf vandaag met een nieuw middel, hierover later mijn bevindingen (ook ivm wat onzuivere huid).

Ik heb ooit eens een paar dagen mijn gezicht niet gewassen om te zien wat hier het effect van was. Gezicht werd vettig en meer last van seb. eczeem.

Hanna 30 maart 2011 02:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Easy_G (Bericht 277849)
Verder ben ik erg benieuwd hoe vaak jullie je gezicht wassen en met welk middel jullie je gezicht wassen.
Volgens mij is dit wel van essentiel belang bij seborrhoisch eczeem i.v.m. olie achtige huid.

Ik denk dat je daar ketoconazol-shampoo voor kunt gebruiken.

Jojo76 15 april 2011 14:44

Ik ben al een hele tijd SE-vrij. Ik was mijn haar 2x per week met Dermolin en verder niks bijzonders. Ik vraag me dan ook af of het wel echt SE is geweest wat ik heb gehad bijna 2 jaar geleden. Ik heb nog wel een paar droge schilfertjes (roos) maar verder helemaal niets en daar ben ik toch wel blij om. Ik was vreselijk onzeker over mijn hoofdhuid maar nu totaal niet meer. Zelfs de Ketoconazol heb ik al een geruime tijd niet meer aangeraakt. :D


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:32.

Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.