Los bericht bekijken
Oud 30 juli 2004, 10:03   #173
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Exclamation [Bijwerkingen] fina vs duta

Ik heb even geprobeerd de bijwerkingen van fina en duta naast elkaar te leggen, en dat op de volgende vier criteria:
  1. Impotentie: problemen met het krijgen van een erectie;
  2. Libidovermindering: verminderde zin in seks;
  3. Gynaecomastie: overgevoeligheid van de borsten en/of borstvorming;
  4. Ejaculatieproblemen: kwantiteitsvermindering van het sperma.
Pin me hier niet teveel op vast want de percentages van fina/duta komen uit verschillende onderzoeken (die vast allemaal net iets anders zijn uitgevoerd) en ik weet niet in hoeverre dit dus echt 'comparable units' zijn. Maar het kan wel een globaal beeld geven.

Deze cijfers zijn naar voren gekomen bij dagelijkse inname 1mg finasteride (niet 5mg) en 0,5mg dutasteride.

Misschien ook de moeite waard te vermelden dat er veel kritiek is op de cijfers die Merck naar buiten heeft gebracht over finasteride: het zou geen correct beeld geven. Dr Lee bijvoorbeeld ervaart dat de bijwerkingen in praktijk hoger zijn dan Merck wil doen geloven. [bron] Ik heb geen idee of dit klopt, maar als het zo is liggen de cijfers van fina/duta in werkelijkheid dus dichter bij elkaar.

FINASTERIDE VS PLACEBO | | DUTASTERIDE VS PLACEBO
- - - - - - - - - - - -|-|- - - - - - - - - - - -
Impotentie 1,3% | 0,7% | | Impotentie 4,7% | 1,7%
Libidoverm 1,8% | 1,3% | | Libidoverm 3,0% | 1,4%
Gynaecomas 0,4% | N/A% | | Gynaecomas 0,5% | 0,2%
Ejaculatie 1,2% | 0,7% | | Ejaculatie 1,4% | 0,5%


Opvallend: allergische reacties (jeuk/eczeem) bij finasteride wel gemeld (rond de 0,5%), bij dutasteride (nog) niet.

Bronnen o.a.:
[bron 1]
[bron 2]
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback


Laatst gewijzigd door Tiuri; 22 augustus 2004 om 14:15
Tiuri is offline   Met citaat reageren