Los bericht bekijken
Oud 11 maart 2005, 19:55   #25
Assie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 180
Antistoffen

Hoi allemaal,

Wat grappig dat ik die verhalen over de schildklier lees. Ongeveer 2 weken geleden was ik met een medelotgenoot (ook vaak op dit forum te vinden) op bezoek bij een dermatoloog in limburg. Hij is de adviseur van de patientenvereniging heb ik begrepen. Deze bijzonder aardige man heeft ons 2 uur!! uitleg gegeven over onze ziekte en had ook een theorie over bijkomende problemen bij alopecia areata. Hij gaf aan dat schildklier problemen bijna niet in het bloed te vinden zijn, maar dat je wel kan zien of er antistoffen tegen de schildklier gemaakt worden. Volgens hem zou dit ieder jaar preventief bekeken moeten worden, zodat je vroeg kan ingrijpen als dat het geval zou zijn. Wij alopecia patienten schijnen hier veel meer kans op te hebben dan anderen mensen zonder deze ziekte. Verder vergeleek hij onze ziekte met psoriassus (ik hoop dat je dat zo schrijft). Bij deze ziekte is ook een immuunsysteem probleem, maar gaat net als bij alopecia areata niet de huid of bij ons het haarzakje kapot. Bij andere immuunsysteemziektes gaat alles wel onherstelbaar kapot.
We hebben gelukkig dus een immuunsysteemziekte die niet alles kapot maakt, we kunnen blijkbaar herstellen. Verder vertelde hij dat deze ziekte genetisch bepaald is, maar dat hij tot uiting komt na stress. (zelfs bij jonge kinderen). Helaas is het niet zo dat wanneer de stress verdwenen is het immuunsysteem zichzelf repareert. Er is helaas ook nog geen medicijn voor, ook al doet hij wel met veel patienten mee met verschillende onderzoeken/experimenten. Helaas blijken er altijd een aantal mensen wel, maar ook een aantal mensen niet te reageren op deze medicijnen. Waarom...dat begrijpt hij ook niet. Iedere alopecia patient schijnt dus weer anders te reageren.

Maar dat schildklierverhaal kan dus echt wel kloppen! Ik heb nu mijn bloed afgestaan om te kijken of ook ik antistoffen maak tegen mijn schildklier. Ik ben erg benieuwd.

GR. Assie
__________________
als je haar maar goed zit

Laatst gewijzigd door Assie; 11 maart 2005 om 19:58
Assie is offline   Met citaat reageren