Los bericht bekijken
Oud 2 juni 2022, 16:56   #11
Effie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 november 2015
Berichten: 234
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seflaz Bekijk bericht
Het is gewoon SLS (sodium lauryl sulfaat) en SLES (sodium laureth sulfaat). Kort gezegd: zeep! Waarvan mensen niet beseffen hoe toxisch en gevaarlijk het is. [...]

[...] Er zijn genoeg alternatieven voor zeep buiten SLES en SLS die milder en gezonder zijn voor het hoofdhuid (geproduceerd uit kokos of olijfolie).

Allereerst kan ik het alleen maar heel erg waarderen wanneer iemand de tijd neemt dit allemaal uit te werken en zijn gedachten te delen.

Even een paar kanttekeningen.

Er is een groot verschil tussen SLS en SLES. Sodium Laureth Sulphate is veel minder slecht. Het heeft zijn slechte naam te danken aan zijn broertje Sodium Lauryl Sulphate. De laatste kan dan ook beter vermeden worden met oog op huidirritatie, maar er is geen bewijs dat de stof kankerverwekkend of toxisch is.

Sodium Laureth Sulphate is echter veel milder, en wordt dan ook gebruikt in zelfs de dermolin shampoo, en de Neutral shampoo. Een lijn speciaal voor mensen met een gevoelige/eczeem huid.

Of het volgende waar is dat weet ik natuurlijk niet, ik ben immers geen wetenschapper op dit gebied, maar ik heb een tijdje terug gelezen dat mensen met een heel vette huid juist baad kunnen hebben bij een shampoo met Sodium Laureth Sulphate, omdat een shampoo zonder sulphate niet goed het talg/vet van de hoofdhuid verwijderd. En dit is juist hetgeen waarmee het gist zich voedt (talg) dat seborroisch eczeem veroorzaakt/verergert.
Zelf merk ik in elk geval dat het verslechterd wanneer ik shampoos gebruik waarvan mijn hoofdhuid niet goed schoon wordt, of wanneer ik mijn haar minder was etc.
Een vet product helpt me alleen bij het af en toe losweken van schilfers, maar dat moet ik er dan wel de volgende dag weeer uitwassen. Maar ik heb het hier dan over een zalf of créme. Olie heeft wat dit betreft nooit geholpen, kreeg er juist last van.

Ik zie in jouw lijstje ook shampoos staan die sterk geparfumeerd zijn, terwijl parfum juist heel hoog scoort wat betreft irritatieveroorzakers!

En verder, als een product voor het overgrote gedeelte natuurlijke bestandsdelen bevat, wil dit niet altijd zeggen dat het dan ook beter voor de huid is. Er zijn genoeg giftige dingen te vinden in de natuur, of dingen die op de huid irritatie geven.

Laatst gewijzigd door Effie; 2 juni 2022 om 18:04
Effie is offline   Met citaat reageren