Discussie: School
Los bericht bekijken
Oud 21 november 2008, 19:00   #7
bolleke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 december 2001
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.670
Aha! Alweer een tipje van de sluier opgelicht Lila! Jij hebt dus een persoonlijke coach, want zo zie ik het. (Ivm je boekje, echt van primordiaal belang om te vermelden bij je 'plan van aanpak')... maar dat mail ik je liever persoonlijk .
Ellen, dit is dus idd wat een MA kan doen. Hij of zij kan een bijzondere schakel zijn in het TOTAALPAKKET. Zoals het bij Lila gebeurt, is het te mooi om te geloven. Ik kan me dan ook moeilijk voorstellen dat ttm alleen aanleiding was tot de inbreng van een MA. (Was het niet 'depressie' en het gevolg daarvan, nl werkonbekwaamheid?). Is de MA dan ingeschakeld als tussenpersoon ivm controle op die werkonbekwaamheid? Hier in België is ttm op zich geen indicatie tot terugval op ziekenkas. Blijven werken dus... tenzij je oververmoeid en depressief wordt van de combinatie, maar dan nog zal men alle aandacht geven aan je depressie en je vermoeidheid (de ttm is voor de meeste controleartsen een 'ver-van-mijn-bed-show').
Anderzijds is het ook zo dat mensen met ttm zich zodanig schamen om wat ze doen dat ze ook zelf niet de ttm op de voorgrond gaan plaatsen. Tenzij een goede hulpverlener of een goed-opgeleide maatschappelijk ass. dit plaatje doorprikt!!! Een prachtige opdracht voor maatsch. ass.-en!!

Maar ik stel me nog steeds de vraag; hoe kom je hier in België met je ttm bij een MA terecht?
Als patiënt ga je naar je huisarts, die verwijst je door naar een psychiater of psycholoog (in het beste geval). In het ergste geval verwijst hij je door naar een dermatologe om te checken of je wel de waarheid spreekt (onvoorstelbaar maar persoonlijk meegemaakt ).
Als je zelf het initatief neemt om een hulpverlener op te zoeken, dan zal hij of zij je persoonlijk proberen te 'helpen', met meestal beperkte kennis (over wat ttm eigenlijk is) en zelden of nooit zal er naar het totaalpakket gekeken worden. Op die manier kan je jaren vasthangen aan een therapeut zonder dat er veel verandert. Het wordt dan een moeizaam proces waarbij je als patiënt het gevoel hebt dat je er alleen voorstaat.
Met een MA niet dus...
Maar hoe kan de link gelegd worden?

Ellen, ik denk dat je alweer wat stof hebt om over na te denken en om dieper op in te gaan. Ik ben eigenlijk heel blij dat er vanuit die richting eens interesse is... Het is een invalshoek waar ik zelf nooit aan gedacht had, maar die (zie Lila) prima werkt!
Is er dan toch nog hoop?

Groetjes,
__________________
Bolleke (Daniëla)
"Dromen worden waar als wij ze waar maken"
bolleke is offline   Met citaat reageren