Los bericht bekijken
Oud 12 februari 2006, 16:41   #9
charissa42
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 december 2004
Berichten: 13
Hoi allemaal.
Het is een hele langa tijd geleden dat ik hier heb geschreven.
Onze dochter (nu 6 jaar) trok ook de haren uit haar hoofd zodat ze kaal werd. Nu hebben wij als ouders zijnde begeleiding gehad bij de jeugdgezondheidszorg over hoe wij met haar om moesten gaan. Het gevolg is dat ze geen haren meer uit haar hoofd trekt maar alleen nog uit haar barbie. Ook hebben we daar geleerd dat het bij haar geen trichotillomanie is. Want bij TTM gaat het om het haren trekken op zich en bij onze dochter is het het tutten met haren en dus is het haren trekken een manier om aan haren te komen.
Wij hebben op advies een beloningssysteem met stickertjes gedaan. Elk dagdeel (dus 3 stickertjes per dag) kreeg ze een stickertje die ze op een a4 tje mocht plakken. En daar zat dan weer een beloning aan vast. Bv bij 3 sstickers 'avonds voorlezen, of na een week zoveel stickertjes een cadeautje, of na een bepaald aantal een kaartje (met van te voren samen bedachte beloningen) uit een doosje pakken. Elke paar weken deden we iets nieuws bedenken anders zakten we allemaal een beetje af.
Ik vergeet er trouwens bij te vertellen dat bij haar het haren trekken gecombineerd was met het duimen, dus was bij ons het doel het stoppen met duimen zodat ze ook geen haren meer zou trekken. Daarbij lieten wij het trekken aan haar barbie toe om haar niet alles te ontnemen.
Sorry voor het lange verhaal, ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
Ik kan over onze situatie wel een boek schrijven, maar laat het maar ff hierbij.
Groetjes Monique.
charissa42 is offline   Met citaat reageren