Los bericht bekijken
Oud 23 maart 2005, 08:29   #15
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Question Bijwerking? Droge huid

Ik heb het vermoeden dat ik als (enige) bijwerking van dutasteride ervaar dat mijn huid wat droger is dan normaal. Mijn huid was nooit echt problematisch, maar ik heb wel wat probleempjes sinds ik aan de fina ben en dat is (iets) verergerd sinds mijn overschakeling op duta.

Vooral in mijn gezicht, op mijn bovenarmen en benen merk ik dat ik een droge huid heb. Het is een beetje schilferig. Zoals ik al eerder zei heb ik ook al een tijdje last van eczeem in het gezicht. Ik heb even gedacht dat dat misschien een directe allergische reactie is op duta. Maar nu vermoed ik eerder dat het een indirecte reactie is. Ik ben altijd al gevoelig geweest voor eczeem, en op een drogere huid kan eczeem beter gedijen dan op een vette huid. Dus doordat duta de huid droog maakt, krijgt het eczeem meer kans tot "bloei" te komen.

Overigens moet ik zeggen dat het de laatste weken veel beter gaat met mijn eczeem, het is nauwelijks meer hinderlijk. En dat terwijl ik er niets meer op smeer. Het komt waarschijnlijk ook door de positieve verandering van het weer en het toenemende aantal zonuren.

Maargoed, over de droge huid. Een verklaring hiervoor zou kunnen zijn is dat DHT ook verantwoordelijk is voor de talgproductie van de haarzakjes (ieder haarzakje heeft een eigen talgkliertje dat ook door androgeenreceptoren gestuurd wordt). Ik weet dat dit voor de hoofdharen zo werkt, maar of de talgkliertjes van de lichaamsharen ook gestuurd worden door DHT weet ik niet zo goed.

Hebben nog meer mensen last van een drogere huid door duta?
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren