Los bericht bekijken
Oud 21 oktober 2022, 17:26   #1
fefifofollicle
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 21 oktober 2022
Berichten: 2
Geslacht:
Keuze kliniek – wat is wijsheid?

Hoi allemaal. Ik lees al een tijdje mee maar heb nu voor het eerst een account aangemaakt.

Ik heb besloten dat ik graag een haartransplantatie wil laten doen.

Ik ben 31 en (nog) zeker niet kaal te noemen. Wel heb ik eigenlijk van jongs af aan niet een hele beste haarlijn gehad. Waar haar groeit zit er flink wat, maar ik heb altijd al flinke inhammen gehad. Hier lag dan altijd een flinke bos haar overheen. Eigenlijk nooit zo veel last van gehad.

Ik ben volgens mij (nog) niet hard op weg naar kaal worden. Wel wordt mijn haar met het ouder worden wat dunner en lopen m'n inhammen van nature iets verder terug. Hierdoor beginnen die inhammen mij meer op te vallen. Dit is een proces dat zich de afgelopen +/- 7 jaar langzaam heeft afgespeeld.

Mijn hoop is dat, gezien het een relatief klein gebied betreft en de rest nog aardig gaat, ik met deze HT, goede voeding(ssuplementen) en eventueel de lichtere soorten medicatie de boel onder controle kan houden.

Ik ben op consult geweest bij een van de bekende 'scherp geprijsde' Nederlandse klinieken, waar er gebruik wordt gemaakt van buitenlandse behandelteams. Dit was een prettig consult en ik ben met een goed gevoel weggegaan. Er werd aangegeven dat er 1500-2000 grafts nodig zouden zijn. Ik heb gezegd dat ik het belangrijk vond dat de boel niet te laag kwam en dat mijn natuurlijke haarlijn (en enige inhammen – hoort er gewoon bij!) zou worden gevolgd. Kliniek gaf aan dat dit prima kon, dat ze een (extra) stukje boven het einde van m'n gezichtsspieren zouden beginnen, de natuurlijke lijn zouden volgen, op de grens in zigzag single grafts zouden plaatsen met daarachter multigrafts ter opvulling.

Toch lees ik (naast goede ervaringen) ook relatief veel negativiteit over dit soort klinieken. Enkele van deze kritieken worden dan geleverd door ontevreden patiënten, maar het overgrote deel lijkt te komen van derden, die het dan bijvoorbeeld hebben over slechte resultaten die zij dan in een (niet terug te vinden) ander topic(?) hebben gezien. Dit terwijl ervaringen met Turkse klinieken, waar je als ik me niet vergis toch met dezelfde nadelen te maken krijgt: zoals dat je je behandelaar niet kent, juist weer veel positieve reacties lijken uit te lokken op dit forum.

De markt is natuurlijk ook vreselijk verwarrend. Voor zover ik het heb begrepen, vat dit het grofweg samen (verbeter mij aub als ik ernaast zit!):

- Turkse kliniek (met NL tussenkomst): goedkoop, maar beperkte nazorg, je kent je behandelaar niet en hebt ook geen garantie op Engelse communicatie met je behandelaar.
- NL kliniek (met buitenlandse teams): even goedkoop als Turkije, goede nazorg en wel Engelse communicatie, maar je kent je behandelaar niet en je behandelaar is niet (of niet altijd?) een arts.
- NL kliniek (vaste behandelend arts): goede nazorg en je behandelaar is altijd een ervaren arts, maar de boel is gelijk minstens 2x zo duur.

Alle drie beschreven opties hebben op Haarweb duidelijke voor- en tegenstanders.

Voor mij heeft de NL kliniek met buitenlands team heeft op eerste oog de laagste drempel. Daarna de Turkse kliniek, vanwege de afstand en ingewikkeldere correspondentie, selectie en nazorg. Tot slot pas de luxere Nederlandse klinieken, waar uiteraard de prijs bijdraagt aan een hogere drempel. Toch wil ik de beslissing absoluut niet overhaast maken.

Mijn vragen:
1. Waarom zou iemand kiezen voor een Turkse kliniek t.o.v. een NL kliniek met een buitenlands team, als het toch niet uitmaakt in de prijs? Krijg je voor hetzelfde bedrag in Turkije een betere behandeling?
2. Waarom zou iemand 2 - 2.5 x meer betalen voor één van de duurdere NL klinieken t.o.v. een Visus of een Nielsen? Wat moet ik me voorstellen bij een slecht resultaat bij een dergelijke kliniek met buitenlandse teams? Welke risico's loop ik concreet? Beperkt dat zich tot een vreemd gevormde haarlijn, of zijn er ook voorbeelden waarin (eventuele onkundigheid) echt tot hele nare resultaten heeft geleid?
3. Hoe zie ik als leek überhaupt of mijn behandelaar kundig of onkundig is?
4. Vergeet ik hierboven nog niets mee te nemen in mijn keuze?

Alvast veel dank en aangenaam kennis te maken!

Laatst gewijzigd door fefifofollicle; 21 oktober 2022 om 18:29
fefifofollicle is offline   Met citaat reageren