Los bericht bekijken
Oud 8 augustus 2011, 13:49   #1
Loki
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 augustus 2011
Berichten: 5
Onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek naar effecten Propecia?

Hey allemaal,

Wat is het toch fijn dat internet je zo makkelijk verbindt met je lotgenoten. Ik ben al een tijdje aan het rondspeuren op dit forum, op zoek naar antwoorden en tips, maar ik vind toch nog niet wat ik zoek.

Mijn situatie is als volgt:
Ik ben op het moment van schrijven een man van 22 (een man zal ik voorlopig nog wel even blijven, maar het schijnt dat je elk jaar ouder wordt ). Het begon allemaal met mijn vader, die een tijd geleden met een of ander genetisch onderzoek omtrend kaalheid aankwam. Ik ben typisch zo iemand die zich daar dan zorgen over gaat maken. Toen ging ik kijken naar foto’s van een tijdje terug (zeg, twee/drie jaar?) en ik merkte dat mijn haargrens toch wel terug was getrokken. Het beste bewijs: ik heb een mini wit plekje op voor mijn voorhoofd, dat eerst op mijn haargrens zat, en nu eronder.

Mooi klote, dus...

Nou, ik was al bij een dermatoloog in behandeling voor milde acne, waar ik een medicijn genaamd isotretinoïne voor slik. Een middel dat vrij heftig is voor je lever en helaas ook vervelende bijwerkingen heeft, voornamelijk in de vorm van droge huid. Droge lippen is een ramp, ik kan geen lenzen meer in én...je krijgt licht haarverlies, dat weliswaar later weer terug groeit. Leuk, dus -- ik had zelf al dun haar, en dan dit nog erbij.

Maar ik dwaal af. Ik heb het er met mijn dermatoloog over gehad en ze heeft me Propecia (1mg finasteride) voorgeschreven. Dat slik ik nu een maand of twee.

Maar waar ik aan het begin zei dat internet fijn kan zijn, kan ook een broedplaats zijn voor paranoia en misinformatie, met als gevolg dat ik enorm veel tegenstrijdige dingen hoor. Mijn vraag is dus eigenlijk als volgt: kan iemand mij een (zo recent mogelijk) onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek laten zien dat niet afkomstig is van de makers van Propecia zelf, in verband met het effect van Propecia/finasteride op vruchtbaarheid/potentie/andere dingen van seksuele aard? Ik lees en hoor veel dingen over Propecia, maar zelden zie ik een betrouwbare bron. Dit artikel heeft het bijvoorbeeld over de veiligheid van Propecia, maar is van Merck zelf: http://www.ishrs.org/articles/propecia-study.htm

De reden is eigenlijk vrij simpel, en daar kan ik heel eerlijk in zijn: ik ben bang. Ik maak me zorgen om de onduidelijk rond dit medicijn, en de melding in de bijsluiter dat er geen langdurig onderzoek is gedaan naar het effect van finasteride op de vruchtbaarheid van mannen. Want als ik moet kiezen tussen kaal worden en kinderen krijgen en een fatsoenlijk seksleven hebben weet ik het wel...

Tevens vraag ik me af een negatief effect te meten is. Door mijn gebruik van isotretinoïne moet ik om de 3 maanden bloed prikken om mijn lever functies in de gaten te houden. Zou ik dit misschien kunnen gebruiken om een bepaald hormoon niveau in de gaten te houden? Om zeker te weten dat er geen negatieve effecten optreden, zodat ik op tijd kan stoppen, indien nodig?

Excuus voor het lange verhaal, maar het leek me goed om zoveel mogelijk detail te geven. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik heb het er natuurlijk ook met mijn dermatoloog over gehad, maar zij is geen expert op het gebied en gaat uit van de standaard onderzoeken (die van Merck, neem ik aan). Ik heb ook al nagedacht over het bezoeken van een kliniek zoals bv. Intermedica. Advies daarover is ook bijzonder welkom.

Alvast bedankt,

Loki
Loki is offline   Met citaat reageren