Los bericht bekijken
Oud 27 juni 2004, 18:25   #1
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Ontstekingsremmer tegen kaalheid!

Hee ik zat net te denken: zouden goede ontstekingsremmers kaalheid kunnen tegengaan?? Ik zal t ff uitleggen...

Pas is ontdekt dat alopecia androgenetica een soort auto-immuunziekte is. In geval van een auto-immuunziekte kan het afweersysteem geen onderscheid maken tussen vreemde stoffen en eigen lichaamsmateriaal. Er worden dan antistoffen aangemaakt die het eigen weefsel aanvallen. In geval van mannelijke kaalheid ziet het immuunsysteem de haarcellen als onwenselijke indringers, en het valt ze vervolgens aan. De receptoren van de haarcellen krijgen van het immuunsysteem de opdracht het enzym 5-alpha-reductase binnen te laten. In de cel is al testosteron aanwezig. Als testosteron zich aan het zojuist binnengekomen enzym 5AR hecht, onstaat er DHT. Als DHT in aanraking komt met de celkern van de haarcel, wordt deze uiteindelijk vernietigd. Hierdoor worden wij kaal.

Auto-immuunziektes zorgen voor een kettingreactie aan ontstekingen in het eigen lichaam. Mannelijke kaalheid kan zo dus ook gezien worden: de aanval van DHT leidt tot ontstekingen; "inflammation". Dit is ook waarom AGA bij sommige mannen gepaard gaat met lichte jeuk, pijn of een rode/geïrriteerde huid op plekken waar men kaal wordt.

Het valt me op dat het nu hip is om op deze recente ontdekking in te springen. Niet zo gek natuurlijk, want deze ontdekkingen kunnen uiteindelijk tot het door ons zo begeerde wondermiddel leiden. De "ontdekker" van het middel RK19 beweert dat de werking van zijn medicijn op deze "inflammation"-theorie is gebaseerd. En Haarmannetje vraagt zich in dit topic af of paracetamol, een ontstekingsremmer, niet als topical tegen AGA gebruikt kan worden.

Opzich is dit interessant, maar ik denk niet dat paracetamol kan helpen. Het is een middel met een bijzonder zwakke werking, en dat kan nooit tegen de agressieve aard van alopecia androgenetica op. Bovendien is de vraag wat er van de werking van paracetamol overblijft als het in water- of alcoholoplossing op het hoofd wordt gesmeerd. Middelen die in topicalvorm worden toegediend worden veel slechter in het bloed opgenomen dan medicijnen die oraal worden ingenomen. Dus de al zwakke werking van paracetamol wordt nog eens verzwakt door de toedieningsvorm.

Bovendien denk ik ook niet dat een ontstekingsremmer de oplossing is voor ons probleem. Het pakt alleen de gevolgen, en niet de oorzaak aan. De oorzaak is een fout in het immuunsysteem. Een goedwerkend middel zou dan ook een immunosuppressivum zijn. Immunosuppressiva vertragen of stoppen de abnormale reacties van het afweersysteem. Helaas is het heel moeilijk om een goed immunosuppressivum te ontwikkelen. Het medicijn moet dan precies afgestemd zijn op de kwaal, en dat is in de huidige wetenschap onmogelijk. De verschillende immunosuppressiva die op dit moment bestaan tegen andere auto-immuunziekten, zoals de ziekte van Crohn, geven vaak ernstige bijwerkingen omdat ze het immuunsysteem deels ook belemmeren om hun normale, zeer belangrijke taak te doen.

Ikzelf denk dan ook niet dat het "wondermiddel" tegen AGA binnenkort (binnen 5-10 jaar) zal verschijnen, zoals sommigen hier op het forum beweren. Voor andere (en veel gevaarlijkere) auto-immuunziekten, zoals Colitis Ulcerosa of de ziekte van Crohn wordt al tientallen jaren naar medicijnen gezocht, en tot nu toe zonder al te veel succes. Het is bijzonder complex om een medicijn te ontwikkelen wat selectief bepaalde taken van het immuunsysteem kan uitschakelen. Ikzelf zie dit meer in een termijn van 30 tot 50 jaar komen, en dan moet het nog jaren getest en gekeurd worden...

Maar goed, tot die tijd willen wij ons haar toch op zijn minst wel behouden, en wie weet kan het werken om toch even te grijpen naar de ontstekingsremmers. Paracetamol lijkt me dus niet geschikt, maar sterkere ontstekingsremmers, zoals Naproxen, kunnen misschien wel wat uithalen om de ontstekingen die het lichaam aanricht door DHT in de haarcellen toe te laten, te onderdrukken.

Een idee kan dus zijn een sterke ontstekingsremmer (zoals Naproxen) in water of alcohol op te lossen en dat minstens 2x per dag op het hoofd te smeren en goed in te laten trekken. Is dit een goed idee en zo ja, wie gaat t proberen?
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren