Discussie: vitamine d3
Los bericht bekijken
Oud 24 mei 2012, 09:07   #48
skydirk
skydirk
 
Geregistreerd: 8 februari 2006
Locatie: leuven
Berichten: 90
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roos78 Bekijk bericht
Ok, ik ga ook zeker niet rommelen met de doseringen! Maar 2000IE voor volwassenen is toch ook (veel) meer dan de toegestane hoeveelheid? Is dat niet juist de bedoeling?
Heeft het, als ik dan gewoon de normale ADH aan vitamine d3 aan mn zoontje geef, dan wel een meerwaarde??
Nee, dat is niet de bedoeling. De bedoeling is dat je niet te weinig maar genoeg vit D in je lichaam moet hebben. De meeste mensen in Europa en de VS hebben een vit D tekort en dat tekort kan aanleiding geven tot auto-immuunproblemen zoals arreata, MS en verschillende kankers. 2000iu per dag voor volwassenen is niet meer dan de toegestane hoeveelheid. dat was vroeger zo toen ze er nog niet zoveel over wisten. sommige wetenschappers raden 1000iu per dag aan, sommigen 2000iu en er zijn er zelfs die beweren dat je gerust tot 10.000iu per dag mag nemen. Het beste is een bloedtest te doen. Ik heb gedurende maanden 2000iu per dag genomen en een bloedtest laten doen en had ik veel maar niet teveel vit D in mijn lichaam. Ik had dan 50,1 ng/ml en om goed te zitten, moet je tussen 30 en 60 ng/ml zitten. Vanaf 100 ng/ml is te veel. Dus, met die 2000iu per dag was ik bijlange nog niet aan het overdoseren.
Overdoseren gedurende de eerste weken kan wel zinvol zijn om een tekort weg te werken maar achteraf moet je gewoon een onderhoudsdosis nemen zodat je geen tekort meer oploopt. Ik neem nu tot het einde van mijn dagen mijn vit D pilletjes en elk jaar laat ik dat controleren met mijn jaarlijks bloedcontrole. Zo weet ik of ik minder of meer moet nemen.

Laatst gewijzigd door skydirk; 24 mei 2012 om 09:12
skydirk is offline   Met citaat reageren