Los bericht bekijken
Oud 28 november 2005, 20:51   #5
mysterypluk
mysterypluk
 
Geregistreerd: 16 juni 2005
Locatie: Nederland
Berichten: 4
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Birgit_E
hallo,
Ik denk dat mijn dochtertje Trichotillomanie heeft. De reden dat ik me heb ingeschreven in dit forum is dan om uit te vinden hoe het is om Trichotillomanie te hebben en hoe je als ouder hier mee om moet gaan.
Zeker weten dat ze ttm heeft doe ik nog niet, maar ik betrap haar steeds met een bos haren die tot een balletje zijn gemaakt in haar mond. Nu we terug gaan denken weten we dat ze als baby, 1 jaar, altijd overal draadjes en pluisjes aftrok en dat ze deze ook in de mond stopte. Een tijd terug klaagde ze maar steeds over buikpijn en toen ging ik eigenlijk pas denken dat er misschien iets serieus aan de hand was. Ze krijgt nu elke ochtend een lepeltje laxeermiddel, voorgeschreven door de huisarts. Dit omdat ze verteld dat ze de haren ook soms doorslikt. Ze verteld als ze wakker wordt gelijk of ze wel of geen haren in de mond heeft gestopt, ze is er ook volop mee bezig zo te horen. Ze zegt altijd eerlijk dat ze haren eet, maar ook dat ze niet weet waarom. De huisarts kan er verder niets aan doen, alleen als ze ouder was geweest kon hij haar doorsturen naar een therapeut. Als ze verder blijft klagen over buikpijn stuurt hij ons door naar de kinderarts. Ze is nog veel te klein om het echt te begrijpen wat er aan de hand is, ook wij volwassenen hebben het hier al moeilijk mee, laat staan een kind wat nog 3 jaar moet worden. Ze vindt het alleen maar leuk om naar de dokter te gaan. Nu ik van alles heb gelezen over Trichotillomanie zie ik veel kenmerken die ik bij haar ook herken. Ik begrijp nu ook dat ik niet meer boos op haar moet worden, want ik begrijp nu na vele verhalen van jullie dat het iets is waar ze niets aan kan doen. Dat ik boos word helpt haar niet en kan het misschien alleen maar erger maken. Gelukkig lees ik ook verhalen dat als het bij kinderen onder de 5 jaar voorkomt dat het misschien over gaat. Je snapt natuurlijk wel dat ik hier op hoop. Graag wil ik weten of er binnen dit forum nog meer personen zijn die ook kinderen hebben met deze symptonen, of personen die weten dat ze dit ook al van peutertijd doen?

Jeannette
hoi Jeannette,

ik ben geen ouder (ik ben 12)
maar ik weet er wel heel veel van, (je kan me vertrouwen, ik heb mijn spreekbeurt er ook over gedaan)
ik heb het nu bijna 1 jaar en het komt vaak door spanningen en stress.
maar het is vaak ook zo dat het gewoon in je zit,
ik zat vroeger ook altijd op pluisjes te kauwen en op mijn haar.
eerst begin het daarmee, toen hield het een paar jaar op.
toen begon ik aan mijn wimpers en wenkbrauwen te trekken,
dat hield ook een paar maanden op en nu trek ik haren uit mijn hoofd.
ik weet niet precies hoe dat bij peuters is, maar ik denk dat het gewoon in haar zit.
Misschien moet je met haar naar een kinderpsycholoog, ik ben daar nu ook in therapie en het werkt al best wel.

ik heb een paar tips:
[x] nakijken of ze kale plekken in haar wenkbrauwen en/of wimpers heeft.
[x] naar de kinderpsycholoog
[x] uitzoeken of ze de haren helemaal ongekauwd doorslikt of eerst in kleine stukjes bijt (ik hoop in kleine stukjes, want anders vormt er eerder een bal in haar darmen)
[x] haar absoluut laten stoppen! het is verschikkelijk veel ellende als je het hebt!!!
[x] haar bij je laten slapen, dan kan ze zeggen of ze het doet of niet
[x] erachter zien te komen of ze het ook in haar slaap doet
[x] je kan sokken aan haar mouwen vastmaken, dan kan ze niets doen lijkt mij!
[x] haar belonen

zo doet mijn moeder het bij mij:

1. een magneetbord + lief magneetje kopen
2. daar 7 wolkjes op tekenen
3. in het 7e wolkje iets neerzetten wat ze héél graag wil
4. je zet het magneetje op nr. 1 en elke dag dat ze niet aan haar haren heeft gezeten gaat het magneetje 1 wolkje omhoog
5. als ze het wel heeft gedaan blijft het staan of gaat het na beneden
6. op een gegeven moment is ze bovenaan en mag ze het hebben, dan begin je weer op nieuw!

extra: het is denk ik ook wel goed als ze het magneetje zelf omhoog kan doen, dan raakt ze misschien iets meer bewust van wat ze kan bereiken en hoe goed het gaat!

groetjes Laura
p.s. ik hoop heel erg dat jij en je dochtertje er iets aan hebben!
ik ben ook maar een tiener die niets van peuters af weet, maar ik hoop echt dat het werkt!
mysterypluk is offline   Met citaat reageren