Los bericht bekijken
Oud 28 december 2021, 17:19   #35
M. Hayden
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 30 maart 2012
Locatie: Woumen, België
Berichten: 1.068
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KaleKiet Bekijk bericht
Als "ervaringsdeskundige" (typisch Nederlands woord weer) na een FUT en twee FUE's zal ik ook mijn duit in het zakje doen.

'Dichtheid' is een veelgebruikt criterium op dit forum. Ik kreeg er ook de nodige opmerkingen over: "Dichtheid is niet zo groot toch?" Het antwoord daarop is simpel.

In totaal hebben de meeste mannen (gemiddeld) zo'n 6000 grafts in het totale donorgebied. Soms ook meer, soms minder. Je hebt ook een oppervlakte op je hoofd waar je uiteindelijk helemaal kaal gaat worden. Die oppervlakte varieert van persoon tot persoon, almede de leeftijd waarop het echt kaal wordt.

De kunst is om goed in te schatten hoe groot het totale kale oppervlak gaat worden. Daarna deel je het totaal aantal grafts door het kale oppervlak, en presto, daar is je maximale dichtheid. Ga je daar veel overheen op bepaalde gebieden, dan zul je uiteindelijk elders op je hoofd kale(re) plekken krijgen, met of zonder FUE, en daar worden we niet vrolijk van. Persoonlijk kun je denk ik beter overal een lage dichtheid hebben, maar wel gelijkmatig, want dan kun je met wat Dermmatch en een beetje fibers nog een hoop doen. Of je kiest ervoor om de kruin wat kaler/kaal te laten, wat uiteindelijk op een bepaalde leeftijd perfect acceptabel is. Dit soort afwegingen zijn enorm belangrijk, en kunnen alleen gedaan worden door ervaren klinieken. En ook dan kun je beter voor iets minder dichtheid gaan, zeker bij de eerste transplantatie en zeker als je nog heel jong bent.

Het valt mij op dat veel mannen op vrij jonge leeftijd al een transplantatie laten doen voor alleen de inhammen. De 'dichtheid' is dan een belangrijk criterium (het is dan ook een veelgebruikt woord op dit forum), dus gaan er een heleboel grafts boven de slapen. Ik vind dat best riskant. Als ik de 'voor' foto's bekijk, zie ik enorme bossen prachtig haar, knullen van 25, met inderdaad, een beetje deukjes in de haarlijn. Ik zou daar echt geen 2500 grafts in zetten, voor een 'mooie dichtheid', maar dat gebeurt wel.

Ikzelf was 41 toen ik 1350 grafts liet zetten voor flinke diepe inhammen, die ook vrij breed waren. Als gevolg had ik een malle kuif op mijn voorhoofd waar ik niets mee kon. Elders zag het er toen nog redelijk uit, en ik was al 41. Ik was er super blij mee, en heb zeker 10 jaar lang mijn haar fatsoenlijk achterover kunnen kammen om de boel achter te bedekken, zonder er van voren raar uit te zien.

Na mijn 50e begin het middenvoor en op de kruin ook steeds dunner te worden. Ik heb dat jaren kunnen behelpen met Volluma spray. Op zich prima spul, geeft een prachtige volle haardos, maar geeft wel af. Ook heb je er natuurlijk steeds meer van nodig en wordt het steeds moeilijker om het nog natuurlijk er uit te laten zien.

Op mijn 57e een FUE laten doen, 3400 grafts, voorop en midden. Niet de kruin. Op mijn 59 nog een FUE met 1600 grafts op de kruin, en 600 voorop om de boel te verdichten. In totaal nu dus 7250 grafts. Hieronder zie het het resultaat een week na de tweede FUE. Zoals je ziet is de dichtheid mooi egaal. Echt een volle bos zal het nooit meer worden, maar dat kan ook gewoon niet, dus dat moet je ook niet willen. Ik heb nog 500 grafts over in het donorgebied en die hebben we met opzet laten zitten zodat we later desnoods nog een correctie kunnen doen mocht er iets niet helemaal goed gaan.

Ik ben dan ook blij dat ik bescheiden begonnen ben met 1350 grafts voor diepe en brede inhammen (inderdaad was de dichtheid vrij laag) en niet te jong ben begonnen zodat je beter kunt inschatten wat je eindsituatie wordt.
Mooie en correcte uiteenzetting.
Je kan NOOIT je originele dichtheid evenaren en je hebt maar zoveel grafts om te verplaatsen.
Bij mijn eerste ht werden 2850 grafts geplaatst over mijn gehele scalp maar met de nadruk op mijn haarlijn( die volledig weg was).
Nu plan ik een tweede en laatste van ongeveer 2500 grafts, in samenspraak met de kliniek, waarbij de haarlijn verdicht zal worden en mijn kruin deels maar genoeg om de kale plek volledig te bedekken met mijn haarstijl.
Ik heb ook vaak mijn bedenkingen bij het opvullen van inhammen op jonge leeftijd.
Mijn haarlijn is hersteld maar toch een stuk hoger dan toen ik jonger was met als voordeel dat het gebied die terug wat opgevuld moet worden kleiner is.
Als je je haarlijn van je puberjaren wil behouden dan kom je vroeg of laat grafts tekort en een grote kans dat je een heel gekke haardos overhoudt.
__________________
Sinds 8/10/2014:
2 x per dag Minoxidil 2%=>gestopt wegens hevige bijwerkingen
Elke dag Revita shampoo
Multi vitamine
Zink tabletten
False Daisy 2 tabs daags=>gestart op 2-02-2015=>gestopt
MSM 2 tabs daags=>gestart op 16-03-2015
Saw Palmetto=>gestart op 16-03-2015=>gestopt
Curegen=>gestart op 01-06-2015=>gestopt
09-09-2014 fue 2820 grafts bij Esteworld
5 x 2u fitness per week
Revita Core conditioner=>gestart op 20-11-2015=>gestopt
Essengen 6 plus=> gestart op 10-06-21
M. Hayden is offline   Met citaat reageren