Los bericht bekijken
Oud 25 februari 2021, 21:58   #4
Hans90
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 november 2009
Berichten: 210
Er gaan veel horrorverhalen rond over finasteride. Het PF syndrome geloof ik zelf niet zo in. Ik geloof wel dat je meer bijwerkingen zul ervaren als je de focus erop hebt. Ook wel het nocebo effect genoemd. Wanneer je er constant mee bezig bent ben je overtuigd dat een verminderde seksdrive door finasteride komt.

Neemt niet weg dat finasteride een middel is waar je bijwerkingen door kan ervaren, maar het is wel goed om je bewust te zijn dat de verwachting dat je bijwerkingen krijgt ook de focus vergroot op deze bijwerkingen en dus ook de overtuiging dat je klachten aan deze pil liggen.

Kortom; Ja finasteride kan bijwerkingen veroorzaken. Ik ervaar met 1mg een verminderd libido. Met 0.5 mg ervaar ik dat niet. Mijn advies is dan ook om te proberen. Begin bij 0.25 en probeer dat een maand. Als dat goed gaat langzaam opschalen en zodra je bijwerkingen ervaart ga je terug naar een lagere doses.

En nogmaals het nocebo effect zorg ervoor dat je meer bijwerkingen kan ervaren dan normaal, juist omdat je ze verwacht. Tijdens seks zul je er bijv. onbewust mee bezig zijn wat juist de aandacht afleid van waar je mee bezig bent (het hebben van seks) wat dan weer leidt tot een verminderd libido en dat is dan een bevestiging dat het aan finasteride ligt, terwijl het eigenlijk ligt aan dat je in je hoofd met iets anders bezig bent namelijk met het letten op bijwerkingen.

Gewoon niet teveel mee bezig zijn! En als je die bijwerkingen wel ervaart op het moment dat je er de focus niet zo op hebt, pas dan weet je of je echt te maken hebt met bijwerkingen. Mijn ervaring is dat je dat vanzelf wel merkt en dan gelijk ook heel duidelijk.

Laatst gewijzigd door Hans90; 25 februari 2021 om 22:02
Hans90 is offline   Met citaat reageren