Los bericht bekijken
Oud 27 mei 2019, 15:46   #20
nicolaasdk
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 februari 2017
Berichten: 750
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door minten Bekijk bericht
dit volg ik niet helemaal. mijn finasteride wordt niet vergoed door een verzekeraar, maar betaald door mij zelf. waarom zou een apotheek dan gebonden zijn door afspraken met verzekeraars met wat ze aan mij kunnen leveren?
Hi Minten,

Als het goed is dan is de 5mg gedeeltelijk vergoed en betaal je slechts een kleine bijdrage vanuit je eigen risico. Ik zou het gek vinden als er geen gedeeltelijke vergoeding is..

Niet iedereen krijgt dezelfde medicijnen voorgeschreven, zoals bijvoorbeeld bij finasteride. Door afspraken tussen zorgverzekeraar en apotheek kan het zijn dat er verschil is in de uitgifte van verschillende merken generieke finasteride.

Zorgverzekeraars (soms samen met minister) onderhandelen periodiek met farmaceuten om de beste prijzen af te dwingen voor Nederlandse patiënten. Vervolgens maken zorgverzekeraars weer prijsafspraken met hun netwerk aan apotheken (apotheek ketens vs individuele apotheken) over de vergoeding die wordt verstrekt per uitgegeven geneesmiddel. Apotheken willen medicijnen inkopen (bv finasteride) die voor zowel patiënt als apotheek financieel gunstig zijn. Ze gaan dus geen dure finasteride van propecia inkopen als er goedkopere varianten op de markt beschikbaar zijn. Vaak wordt alleen de goedkoopste variant vergoed door de verzekeraar als het wordt uitgegeven bij de apotheek. Voorwaarde is dat de werkzame stof en de sterkte van het middel overeenkomen met het voorgeschreven medicijn. Helaas heeft niet iedere apotheek prijsafspraken met alle zorgverzekeraars. Hier moet je dus goed naar kijken als je een zorgverzekering gaat afsluiten.

Als er om wat voor reden dan ook een "medische noodzaak" is om toch een specifiek merk voor te schrijven dan kan de arts dit expliciet aangeven op het recept. Het middel kan dan via andere routes besteld worden door je apotheek.

Hopelijk is dit wat duidelijker..

Groet,
Nicolaas.
nicolaasdk is offline   Met citaat reageren