Los bericht bekijken
Oud 7 juli 2021, 00:19   #11
minten
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 20 november 2013
Berichten: 390
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 19jarigejongenX Bekijk bericht
Beste minten,
je geeft aan dat ik met mijn negentienjarige leeftijd nog ontzettend jong ben voor een HT. Echter is dit toch niet per definitie zo? Je geeft namelijk aan dat door mijn leeftijd er meer hormonale activiteit is waardoor de bijwerkingen heftiger kunnen zijn. Over het algemeen is de hormonale activiteit op je 19e inderdaad hoger maar ieder persoon is weer anders dus het kan ook zijn dat mijn hormonale activiteit lager is+ dat er van erge bijwerkingen op hormonale medicijnen weinig tot geen sprake is. Stel dit is het geval dan is het toch irrelevant hoe oud men is om een HT te ondergaan aangezien de verdere haaruitval (wat je als voornaamste probleem aankaart) bepert/stopgezet wordt doormiddel van deze medicijnen.

In het kort: Ik zou te jong zijn voor een HT op het moment dat ik door de heftige bijwerkingen geen hormonale medicijnen kan nemen (welke verder haaruitval stopzetten) en er dus rare cosmetische situaties ontstaan omtrent mijn haarlijn en mijn donorgebied.

Volgens mij kan ik dit opmaken uit wat je zegt.
Vriendelijke groet,
Twee dingen in mijn vorige reactie moet je los zien van elkaar. Ten eerste, je bent erg jong voor fina omdat je nog hormonaal in ontwikkeling bent. Ik snap dat je wat wil doen, maar ik kan niet helemaal overzien hoe medisch verantwoord dat is. Maar wat ik al zei, dit is tussen jou en je huisarts (of eventueel je dermatoloog).

Het tweede punt, dat je erg jong bent voor een haartransplantatie heeft er vooral mee te maken dat als je op jouw leeftijd al last hebt van haaruitval dat waarschijnlijk een vrij agressieve vorm is. Dat hoeft helemaal niet per se, iedere persoon is anders, maar er bestaat wel een aanzienlijk risico. Dat risico kan je zelf verder invullen door naar jouw persoonlijke situatie te kijken: hoe heeft het haar van je vader en de vader van jouw moeder zich ontwikkeld bijvoorbeeld?
Het grote gevaar van een HT op te jonge leeftijd is dat je haar, zelfs met medicatie, achteruit blijft gaan en dat dat een cosmetisch minder fraai resultaat geeft op termijn. Je donor raakt eerder op dan agressieve haaruitval stopt. Bij iemand van een jaar of 35 is nou eenmaal beter te voorspellen hoe het haar zich gaat ontwikkelen dan bij iemand van 20, en is beter te prioritiseren welk donorhaar je waar wil plaatsen voor het beste cosmetische resultaat. Dat is lastiger als je niet weet hoe kaal je uberhaupt gaat worden.

Mocht je, in samenspraak met je huisarts, besluiten medicatie te willen slikken, zou ik dat eerste een tijdje doen voor je over een HT na gaat denken. Je weet dan beter hoe je haar reageert en wat je vooruitzichten zijn, al blijft het op jongere leeftijd altijd koffiedik kijken.
minten is offline   Met citaat reageren