Los bericht bekijken
Oud 3 juni 2009, 10:00   #12
hektor
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 oktober 2006
Locatie: Holland
Berichten: 338
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ibbi Bekijk bericht
Ik heb aan de hand van een analyse van m'n eigen ervaring een sterk vermoeden dat vitamine D ontzettend belangrijk is tegen haaruitval.

Het was me opgevallen dat ik afgelopen september toen ik op vakantie was in een zonnig land verbeterd haargroei had. Mijn haren worden in tijdbestek van 2 weken aanzienlijk dikker en ook merkte ik een stuk minder haarverlies bij het wassen. Omdat ik toen net begonnen was met een nieuwe topical + multivitamine dacht ik dat het daardoor kwam. Maar zodra ik terug was verloor ik het effect binnen een week, m'n haar werd weer slap en m'n uitval was weer toegenomen. Ik heb toen tevergeefs met de topical en de multivitamine de positieve voortgang proberen te herstellen.

Toen ik afgelopen maart weer voor 2 weken in een zonnig land was merkte ik weer een positief effect op m'n haren. Dikker haar/meer volume, beter aanvoelend hoofdhuid en minder haaruitval. Omdat ik dit keer geen topical of andere gekke dingen mee had genomen, begon ik te realizeren dat het land/klimaat wel eens van invloed zou kunnen zijn. Ik dacht misschien het eten, maar al gauw vermoedde ik de positieve effecten van zonlicht. Vooral ook omdat ik realiseerde dat we hier (vooral in de winter) bar weinig zonuren hebben, vooral met een kantoorbaan als ik. In mei was ik weer in een zonnig land en ook toen weer na een week dezelfde positieve situatie. En sinds ik terug ben heb ik geluk gehad met het weer hier (woon in Zwitserland nu) , ik heb elke dag wel een half uur of een uur in de zon gezeten en ook daarmee de positieve effect op m'n haren kunnen ervaren hier.

Hoewel dit ver van wetenschappelijk is, vermoed ik dus dat zonlicht een positief invloed heeft tegen haaruitval. Ik weet niet of het de productie van vitamine D is of iets anders. Ik vraag me af of Kevin (or anderen) ooit iets zijn tegengekomen in de verschillende onderzoeken die ze hebben gelezen.

Ook weet ik niet of vitamine D mogelijk is als ingredient, maar anders zou ik het graag willen toevoegen aan het lijstje.

Bij mij precies hetzelfde. Als ik op vakantie ben geweest, voelt mijn haar altijd een stuk voller en beter aan. Ik hoopte met de laser hetzelfde resultaat te bereiken, maar helaas lukte dat niet.
Ik weet niet of je echt aga tegengaat of het alleen om een stuk cosmetisch effect teweeg brengt, maar zonlicht geeft voor mij ook altijd een positief effect, ondanks dat ik weleens gelezen heb dat zonlicht je haren kunnen beschadigen.
hektor is offline   Met citaat reageren