Los bericht bekijken
Oud 30 maart 2022, 15:49   #21
Lowlandlion
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 februari 2021
Berichten: 70
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door menscript.com Bekijk bericht
Dit klopt niet helemaal.

Waar het om gaat is het volgende: de manier waarop finasteride werkt, is door het enzyme 5-α-reductase te remmen. Hierdoor wordt er voorkomen dat testosteron wordt omgezet naar DHT. Inname (oraal) van 1 mg finasteride vermindert DHT met circa 70%.

belangrijk: er zijn 2 studies die suggereren dat topische finasteride net zo effectief is als orale finasteride. Met andere woorden: zij hebben een DHT reductie gemeten van circa 70%. MAAR in deze studies werd topische finasteride aangebracht op een kaalgeschoren hoofd.

Het spreekt voor zich dat topische finasteride in de praktijk niet op een kaalgeschoren hoofd zal worden toegepast, maar juist op een hoofd met haar. Je wilt immers je haar behouden, nietwaar?

Het aanbrengen van topische finasteride op een hoofd vol met haar zal de absorptie drastisch verminderen, simpelweg omdat de topische finasteride zal blijven liggen op de haarschacht ipv dat het de huid binnendringt.

Op dit moment zijn er geen studies waarbij het effect van topische finasteride is gemeten op hoofdhuid DHT in een setting die vergelijkbaar is met de praktijk. Een setting waarbij topische finasteride is aangebracht op een hoofd MET haar (dus niet volledig kaal).

Zolang die data niet bestaat, kan er absoluut niet gesteld worden dat het effect van topische finasteride on par is met systemische finasteride.
Je hebt mijn post duidelijk niet goed gelezen. Er staat vrijwel, daarmee trek ik de werking zeker niet gelijk. Ik heb diverse wetenschappelijk studies gelezen over zowel fina als de topische variant en onderken hierin de verschillen en de resultaten van beide middelen.

Dat de opname minder goed is bij een bos met haar dan oraal is zeker mogelijk, dit ligt ook aan de wijze van hoe je het aanbrengt. Ik weet van aantal forumleden dat ze het vooral tappen; https://www.youtube.com/watch?v=wX-ZwlINDvk
Lowlandlion is offline   Met citaat reageren