Los bericht bekijken
Oud 1 april 2005, 15:24   #3
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marcel111
Waarom pas na 5 jaar overschakelen op duta als na 2 jaar de werking van fina minder wordt? (als je tenminste aanneemt dat dit zo is)
Omdat ik denk dat de overstap naar duta er niet een moet zijn die je zomaar effe doet. De voordelen van finasteride tov dutasteride zijn talrijk. Dat zit dan niet op het vlak van hergroei, maar de verhouding tussen risico en resultaat is bij fina gewoon erg goed.

Je haar 10 jaar lang behouden is toch een prima resultaat? Ik weet dat de mens altijd meer wil, maar er zijn zat redenen om het gewoon bij fina te houden.

Fina werkt gerichter dan duta (pakt alleen type 2 aan, hoofdverantwoordelijk voor AGA). Fina heeft een korter halfleven dan duta (groot voordeel als je verkeerd blijkt te reageren op een medicijn). Fina is goedkoper dan duta. Fina is beter onderzocht dan duta. Fina zorgt voor minder bijwerkingen dan duta.

Met andere woorden: de voordelen van fina tov duta zijn zeker ook aanwezig. In feite is finasteride een uitstekend middel, doordat het een relatief goed resultaat boekt met een relatief kleine ingreep aan het lichaam.

Duta is een lomp middel dat als een idioot nagenoeg alle DHT weghaalt uit je lichaam. Goed voor het haar, misschien minder voor de rest. Ik vind dat een overstap zeer goed overwogen moet worden, in ieder geval ook in samenspraak met een (deskundige) arts. We hebben het hier niet over speelgoed.

En dan heb ik de risico's op een agressieve vorm van prostaatkanker (waar 5AR-remmers inderdaad toe kunnen leiden zoals je zelf al aangaf) nog niet eens genoemd. Het voordeel is dan weer dat het risico op prostaatkanker significant afneemt, het nadeel is dat je wel het naadje bent als je het krijgt. Dan kun je je testament maar het beste klaar hebben liggen.

Al met al redenen genoeg om de overstap naar duta niet te licht op te vatten.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback


Laatst gewijzigd door Tiuri; 1 april 2005 om 15:26
Tiuri is offline   Met citaat reageren