Discussie: Monique3 in Intiem
Los bericht bekijken
Oud 3 juli 2009, 17:38   #15
lisannexxx
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 juli 2009
Berichten: 2
Trichotillomanie

Hallo,
Ik ben Lisanne en ik ben een jaar geleden begonnen met het trekken aan wenkbrauwen. Het was toen alleen maar omdat ik mooiere wenkbrauwen wilde, maar nu wordt het steeds erger en merk ik dat ik verslaafd ben. Als ik me verveel, of als ik tv zit te kijken dan begin ik meestal gewoon automatisch aan m'n wenkbrauwen te plukken. Laatst was er een hele pluk wenkbrauw weg en had ik mezelf voorgenomen om niet meer eraan te zitten. Ik begon weer en als ik eenmaal begon, kon ik er gewoon niet afblijven. Dat stuk wenkbrauw is er nu nog uit en nu is er nog meer uit. Ik heb nou eens gegoogled en kwam op allerlei forums met de naam trichotillomanie. Ik heb op wikipedia gezocht en ik herken in alle verhalen wat van mezelf. bijvoorbeeld dit stukje:

Recidiverend uittrekken van de eigen haren, hetgeen leidt tot waarneembaar haarverlies.
Een toenemend gevoel van spanning vlak voor het uittrekken van het haar of bij pogingen dit gedrag te weerstaan.
Lust, bevrediging of opluchting bij het uittrekken van het haar.
De stoornis is niet eerder toe te schrijven aan een andere psychische stoornis en is niet het gevolg van een somatische aandoening (bijvoorbeeld dermatologische ziekte).
De stoornis veroorzaakt in significante mate lijden of beperkingen in het sociaal of beroepsmatig functioneren of het functioneren op andere terreinen.

Stimuli die de drang uitlokken om haren uit te trekken kunnen zowel intern als extern zijn. Met intern bedoelen we dan bijvoorbeeld grijze haren die ongewenst zijn, wenkbrauwen die symmetrisch moeten zijn en ga zo maar verder. Hier herkennen we het perfectionistische karakter dat een persoon die trichotillomanie heeft vaak bezit. Externe stimuli zijn dan bijvoorbeeld plaatsgebonden (auto, bed,…) of objectgebonden (pincet, spiegel,…).

Ik herken dit in mezelf, want als een haartje een klein beetje scheef zit, moet hij eruit getrokken worden van mezelf.

Dit herken ik in mezelf en ik zie dat het heel moeilijk is om eraf te komen. Ik hoop dat iemand me tips kan geven, want ik ben al verslaafd, maar ik ben nog jong dus, kan iemand me helpen?
Ik zou dat erg op prijs stellen, want ik schaam me nu voor de lege plekken van m'n wenkbrauw.

Ik wil hier echt heel graag vanaf, want ik wil niet als ik 20 of 30 ofzo ben, dat ik dit dan nog heb.

Alvast bedankt!!

Lisanne
lisannexxx is offline   Met citaat reageren