Los bericht bekijken
Oud 1 juni 2008, 13:53   #4
Marte
HaarWeb lid
 
Marte's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2005
Locatie: Leuven
Berichten: 905
Thumbs up

dag Marc,

"welcome to the club!". Geen positief iets, en allerminst een begerenswaardige plaats, ik weet het, maar mss dat het je toch iets doet dat je niet de enige op dit vlak bent.

Ik weet niet hoe oud je bent en hoe lang je al overbeharing hebt, iets dergelijks aanvaarden heeft echter zijn tijd nodig, en dan nog heb je af en toe een terugvalltetje of een dipje. Ik weet dat ik indertijd ook depressief was en werd, iedere keer de overbeharing opnieuw verergerde, iedere keer ik weer eens de moed had in de spiegel te kijken. Maar op den duur moet je realistisch zijn, het leven gaat verder, en de enige die onder deze houding en manier van leven gebukt gaat, ben jij. Je lichaam kun je helaas niet veranderen, dat krijg je mee, en daar heb je het mee te doen, punt uit, maar je instelling en de manier waarop je ermee omgaat kun je wel veranderen. Je kunt het vergelijken met een puur mentale overlevingsstrategie, je gaat er zelf aan ten onder en kapot als je zo verder blijft leven en je overbeharing en/of andere lichamelijke of mentale tekortkomingen je leven laat overheersen. Ik begrijp en weet dat het leven er niet gemakkelijker op is geworden, maar probeer je er toch over heen te zetten. Porbeer van dingen te genieten die wel nog kunnen, probeer een levensdoel te stellen dat je graag zou verwezenlijken en probeer je daarop te richten, niet meer op je tekortkomingen. Geen enkel mens is perfect, bovendien houdt ook geen enkel mens van perfectie,(hoewel we het onbewust wel nastreven, maar zogenaamd in onze ogen perfecte mensen zijn voor ons een bedreiging of worden vaak toch zo ervaren). En al die in jouw ogen perfecte mensen hebben ook hun eigen problemen, bekommeringen, ... Probeer je boven een opmerking of starende blik te zetten, en probeer deze ervaring als iets positiefs te zien. Tenslotte ben je, door deze ervaring, veel beter in staat je in te leven en te begrijpen wat anderen meemaken die hun tekortkomingen moeten accepteren en verder moeten met hun leven. Probeer je leven vanuit je mogelijkheden en sterke kanten te organiseren en bekijken.

Waarschijnlijk denk je nu, wat en bullshit, dat heb ik al honderd keer gehoord, weer zo'n verkooppraatje, en zij heeft makkelijk praten... , ik kan het perfect begrijpen en zou, een aantal jaar geleden waarschijnlijk hetzelfde gedacht hebben, maar ik praat uit eigen ervaring, weet wat het is, en heb uiteindelijk zelf de keuze moeten maken wat ik met mijn leven zou aanvangen, je kunt tenslotte niet eeuwig in deze fase blijven zitten, die onaangenaam voor jezelf, maar ook voor je omgeving is. Al die "negatieve" ervaringen en tekortkomingen hebben me een hoop levenservaring opgeleverd, me bewuster doen leven, hetgeen me nu wel van pas komt. Mijn leven is neit perfect, en ik heb een hoop levensverwachtingen en doelen bij moeten schaven, maar ik kan tenminste zeggen en ervaren dat ik de overbeharing niet meer mijn leven laat leiden , en relatief gelukkig ben, wat zowel voor mezelf, als voor mijn omgeving veel plezieriger is, ondanks al die tekortkomingen en ervaringen...

Misschien dat je hier niets mee bent, Marc, en misschien dat je het ook puur gewauwel vindt, maar bekijk het eens, en probeer voor jezelf uit te maken wat je belangrijk vindt, wat je met je leven wilt en ik kan alleen maar hopen dat je zult zien dat de overbeharing niet alles is en iedereen wel iets heeft. Ik ga er in ieder geval altijd van uit dat als ik mijn mentaliteit kan wijzigen en uit zo'n dal kan komen, iedereen het kan. Je moet alleen, puur voor en in jezelf, een knop omdraaien en vooruit willen. Het zal zijn tijd nodig hebben, met ups en downs, maar je maakt het voor jezelf daardoor in de toekomst wel een stuk beter, gemakkelijker, zonniger en aangenamer.

Hopelijk heb je er iets aan, laat alleszins de moed niet hangen, heel veel sterkte en moed!!!!
Marte is offline   Met citaat reageren