Los bericht bekijken
Oud 13 december 2004, 09:41   #2
Jente
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 10 februari 2004
Berichten: 1.040
Eerst even dit: niet iedereen die TTM heeft, heeft een trauma of iets ergs meegemaakt. Ik in ieder geval niet. Wat dan wel de oorzaak zou kunnen zijn, is me niet bekend.
Ik zie zeker een link met andere dwang- en angstgedachten. Heb er zelf nog een paar, al is er geen enkele zo erg als het haartrekken. Bv. soms ga ik maniakaal opruimen en dan moet alles op een bepaalde manier staan/liggen/hangen, zo en niet anders. Perfectionisme. Angst voor ziekte, vooral kan ik absoluut niet tegen overgeven of mensen die overgeven. Als kind al. Ook heel erg bang voor spinnen. Dat is pas later gekomen. En er zijn zeker weten nog dingen, dus er moet ergens toch een samenhang zijn. Dat hoor ik van anderen ook.
Een vriendin van me bijt nagels, en is heel obsessief als het op hygiëne aankomt. Ze spreekt altijd maar over de was doen en poetsen e.d., dus ook daar weer een verband.
Wat jij doet met je handen, dat doet een vriend van mij ook. We hebben er ook over gepraat en probeerden elkaar te helpen, maar dat is nu allang geleden en ik weet niet of hij het nog steeds doet.
Mijn tante trok altijd vellen van haar voetzolen, soms zo erg dat het zeer deed wanneer ze liep. Nu doet ze dat niet meer, maar ze heeft wel altijd gerookt.
Tsja, het blijft een mysterie, waar nu precies het verband ligt tussen al die rare neigingen... En weet je, iedereen heeft wel iets, maar niet iedereen ligt er evenveel van wakker... En bij sommigen komen een aantal van die onhebbelijkheden samen...
Jente is offline   Met citaat reageren