Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Haarproblemen bij vrouwen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 3 januari 2006, 19:43   #1
pucca
HaarWeb lid
 
pucca's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Berichten: 78
Wat moet ik doen???!!!

Hallo allemaal,

Ik ben Miranda en ben 30 jaar. Ondanks dat ik nog niet op dit web actief ben geweest ben ik ook al een aantal jaren met een haarprobleem bezig.Ik vraag me nog steeds waar mijn haarprobleem door veroorzaakt wordt. Ik heb wel geregeld op dit web gekeken om ervaringen op te doen over bepaalde middelen om een keuze te kunnen maken want wat ik ook vaak lees je ziet soms niet meer wat je nou moet proberen en wat niet. Graag zou ik aanhand van mijn verhaal wat adviezen en reacties willen ontvangen van mensen die al veel ervaringen hebben met bepaalde middelen en haarproblemen en wat ze mij in mijn geval zouden aanraden om te gebruiken.

Ik had altijd erg mooi en dik haar. Eigenlijk ook wel tot mijn 23e jaar. Ik kreeg toen mijn dochtertje. Eigenlijk heb ik nooit iets aan mijn haar ontdekt of heb nooit gevonden dat ik veel haaruitval had. Toch denk ik dat het al iets minder vol was als voorheen. Op mijn 26e kreeg ik mijn zoon. Na de zwangerschap had ik veel haaruitval dat had ik na mijn eerste zwangerschap helemaal niet. Nou nog steeds geen man over boord want je hoort dat dit regelmatig voorkomt na zwangerschap. Eigenlijk viel me pas eind 2003 op een avond voor de spiegel met scherp licht van bovenaf op dat mijn haardichtheid erg was afgenomen met vroeger. Ik schrok enorm en was meteen in paniek en bang. Ik ben naar de huisarts geweest en die vond dat ik nog veel haar had en vond geen afwijkingen. Ik moest vitamine b slikken en kreeg nizoral. Van iedereen hoorde ik dat ik me niet druk moest maken want ik had een dikke bos met haar en ze zagen helemaal niks. Maar ik merkte wel voor mijn gevoel een duidelijk verschil. Ik heb het een poosje geprobeerd wat de huisarts mij had voorgesteld maar ik kon het niet laten rusten en kreeg van hem een doorverwijzing naar een dermatologe in het meander in amersfoort. Zij heeft mij onderzocht bloed geprikt maar kon niks afwijkends vinden. Ze geloofde me wel en gaf mij advies minoxedil 5% te gebruiken. Dat ben ik gaan doen. Toch twijfelde ik omdat ze zei dat er weinig aan haaruitval gedaan kon worden. Ik ben toen in febr 2004 bij intermedica geweest en zij zeiden dat ik aanhand van hun foto's en onderzoeken milde androgenetica had. En schreven finasteride voor. Ik ben voor een second opinion bij dr plinck geweest en hij zei milde androgenetica met traumatica en veroordeelde finasteride en gaf aan minoxedil te gaan gebruiken. Inmiddels leed ik emotioneel erg onder dit verhaal. Ik had nou wel allerlei meningen maar ze waren allemaal anders. Wat moest ik nou doen. Inmiddels werd mijn man gek van mijn onzekerheid en depresiviteit. Ik vroeg me af of ik echt androgenetica had of dat ze aan mij wilde verdienen. Ik heb op dat moment gekozen om finasteride te gebruiken daar ik al 2 kindjes had en geen kinderwens had. Met het gebruik van dit middel heb ik het een poosje los kunnen laten. Of het nou erg veel gedaan heb in het jaar dat ik het gebruikt heb kan ik moeilijk beoordelen. Bij de ene foto denk ik van wel en bij de andere weer niet. Maar ik ben gestopt met innemen febr 2005. Tot afgelopen oktober gebruikte ik niks en had ik geen ergere problemen. Haaruitval had ik ook tijdens finasteride gebruik dus hier viel niks aan op. Ik dacht op den duur te merken dat ik dunner haar kreeg en mijn haardichtheid weer minder was. De angst sloeg weer toe en ik was weer volop bezig met mijn haar. Nog steeds vond niemand dat er iets aan de hand was en zagen ook niks. Nog steeds vonden ze dat ik veel haar had. Ze zeiden dat ik geobsedeerd bezig was en dingen zag die er niet waren. Ook alle kappers vonden dit. Mijn familie zei dit vanuit het oogpunt dat ik ziektevrees heb en mij nu niet richtte op ziek zijn maar op een haarprobleem Toch zag ik er duidelijk wat aan. Ik ben weer op zoektocht gegaan. Op dit forum over alle middelen lees je verschillende dingen en alle lijsten van middelen die men gebruikt en niet meer weet wat nou precies helpt of combinaties die helpen of niet meer durven te stoppen. Ik weet in iedergeval dat ik geen hormonen wil slikken zoals bv de pil. Ik heb daar lichamelijke problemen van die tot ergere dingen zouden kunnen uitgroeien dan dun en weinig haar hebben. Het gaat me erg aan mijn hart maar gevaar op ernstigere dingen wil ik ook niet nemen. Ik ben weer gaan serven en kwam bij biosthetique uit ik ben in arnhem en belgie geweest. De een zei nog geen proces bezig van erfelijke haaruitval maar stress en daardoor melkzuur. De ander zei dat 30% van mijn haar licht gevoeligheid voor erfelijke haaruitval had maar niet in volle gang was maar dat ik nog tot ik oud was haar zou hebben. En ik voor mijn vette hoofdhuid aangepaste shampoo en lotion zou kunnen gebruiken en verder niks nodig had. Dit had men beiden onderzocht door een haarwortelonderzoek. Nu ben ik op het punt gekomen dat ik niet meer weet wat ik moet doen wie ik moet geloven. Ik heb nog best veel haar maar mijn haardichtheid is absoluut sterk afgenomen vooral zie je dit op de scheidingen overal op mijn hoofd dus niet alleen bovenop of zijkanten. Het valt niemand op iedereen zegt dat ik me druk maak om niks dus dit geeft extra emotionele problemen en het gevoel dat ik er alleen voor sta. Ik weet niet meer wat ik moet doen en wil ik weer wat rust krijgen moet ik keuzes gaan maken. Ik wil niet wachten tot het nog minder is geworden terwijl dit niet zou hoeven. Twijfel twijfel en nog eens twijfel. Wie kan mij helpen om wat meer overzicht te krijgen over de middelen die er zijn die ik in mijn geval zou kunnen proberen of zouden kunnen werken. En wat jullie visie over mijn haar. Graag hoor ik van jullie.

Groetjes,
Miranda
pucca is offline   Met citaat reageren
Oud 3 januari 2006, 22:25   #2
kas
kas
 
Geregistreerd: 29 juni 2005
Locatie: Eindhoven
Berichten: 1.797
Miranda

Hoi Welkom op dit forum!

Je hebt inmiddels al heel wat wegen bewandeld zo te lezen.
Zowel Intermedica - boersma alsook Plinck zijn geen onafhankelijke dermatologen. Zonder hun kennis in twijfel te willen trekken hoor maar ik denk dat als je de search-knop op beide namen loslaat je een hoop meer te weten komt. Misschien ben je gebaat bij de objectieve visie en mogelijke begeleiding van aan een andere dermatoloog verbonden aan een (academisch) ziekenhuis.

Groetjes en sterkte!
Kitty
__________________
diane 35 + androcur
kas is offline   Met citaat reageren
Oud 3 januari 2006, 22:59   #3
Cloud
Moderator

 
Geregistreerd: 19 februari 2004
Locatie: België
Berichten: 1.466
Hoi Miranda,

Welkom hier!

Ik zou je net als Kas aanraden om toch nog eens een andere (goede) dermatoloog op te zoeken. Intermedica en Plinck staan op dit forum niet zo hoog aangeschreven.
Het lijkt me belangrijk om te achterhalen wat de precieze oorzaak is van je haarverlies.

Waarom ben je uiteindelijk gestopt met finasteride? En gebruik je op dit moment nog minoxidil? Het zou best kunnen dat de achteruitgang van je haar te maken heeft met het stoppen van finasteride (en minoxidil?)...

Als je bang bent voor medicijnen die inwerken op je hormonen kan je ervoor kiezen om topicals te gebruiken, zoals minoxidil, spironolactone lotion of copper peptides (voor meer info : zie het hele overzichtelijke Haarwoordenboekje). Zelf heb ik ook veel baat gehad aan de lasercomb.
Er bestaan jammer genoeg geen middeltjes die voor iedereen even goed werken, het is wat zoeken en puzzelen.

Veel sterkte! (ook met je onbegripvolle omgeving)
Cloud
__________________

"Yes, in this immense confusion one thing alone is clear. We are waiting for the laser helmet to come." (Samuel Beckett, Waiting for Godot, p.78)

minoxidil 5% (sinds dec 2003)
Hairmax lasercomb (2004-2008)
Aculas laser 5x50mW (2008-2009)
Laserhelm met 150 diodes tot de fatale kortsluiting
Sinds aug 2010 laserhelm met 360 diodes
Terug naar mijn Aculas laser sinds okt 2011
MKW laser sinds 2014

Finasteride sinds nov 2011

HaarWeb | De support-site voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
Haarwoordenboekje | Huishoudelijk Reglement (Richtlijnen/Privacy/Disclaimer)
Cloud is offline   Met citaat reageren
Oud 3 januari 2006, 23:19   #4
pucca
HaarWeb lid
 
pucca's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Berichten: 78
goede dermatoloog

Hallo Kas en Cloud,

Bedankt voor jullie reactie. Ik ben gestopt met finasteride omdat het na een jaar gebruik voor mijn gevoel geen duidelijke verbetering gaf in de mate van haaruitval en het haar op mijn hoofd(dit vind ik wel moeilijk om te beoordelen) en ook omdat ik begrepen heb dat finasteride toch hormonen bevat waar ik erg bang voor ben en omdat het voor vrouwen nog een omstreden middel is met nog weinig informatie over de bijwerkingen op lange termijn op lange termijn op je lichaam.Minoxedil ben ik na 2 maanden mee gestopt omdat ik eerst wilde kijken of finasteride wat deed en omdat ik in mijn gezicht en op mijn oren dons haargroei kreeg. Wat ik nog wilde vragen weten jullie een goede dermatoloog die veel van haarproblemen afweet??? Ik ben al bij een dermatoloog geweest in amersfoort in het meander ziekenhuis en die wisten niet wat het was geloofden me wel en schreven minox voor. Dus misschien kunnen jullie me helpen aan een goede naam.

Groetjes,
Miranda
pucca is offline   Met citaat reageren
Oud 4 januari 2006, 00:08   #5
pucca
HaarWeb lid
 
pucca's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Berichten: 78
spironolactone lotion

Hallo Cloud,

Wat ik nog vergeten te vragen heb is of de spironolactone lotion ook op je hormonen werkt zoals bv de pil en dus ook dezelfde risico's geeft. Bevat het dus een hormoon? Finasteride bevat dat ook hormonen?? Minoxidil niet dat weet ik maar is dit bij deze middelen ook zo?

Groetjes,
Miranda
pucca is offline   Met citaat reageren
Oud 4 januari 2006, 08:30   #6
Joney
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 juli 2004
Berichten: 329
Hoi Pucca,
Ikzelf heb ook gehad dat ze dachten dat ik een angst/dwang (ziektevrees). ik ben bij een dermatoloog in mijn stad geweest maar werd daar niet normaal geholpen,na anderhalf jaar ( in vreselijke angst) ben ik toen ben ik bij dr Munte terecht gekomen in het erasmus geweest (wel zo een 2 uur rijden vanaf mijn plaats) en dat is wel een arts waar je mee kan praten en die meeleeft enz. en duidelijk is. ik raad je aan bij hem een afspraak te maken. hij heeft wel een wachtlijst maar ik denk dat je wel duidelijkheid krijgt als je bij hem langs gaat. ik was helaas niet gek zoals de dokter enz zei maar ik had dus wel last van andrognetica en door dokter munte mij op wees dat een bepaald hormoon van de bijnieren nogal hard werkte ben ik er ook achter dat dit haarverlies zeer waarschijnlijk komt doordat ik pcos heb (cystes op de eierstokken). ik wens je sterkte! en hoop dat je je snel iets beter zult voelen!
liefs van Joney
Joney is offline   Met citaat reageren
Oud 4 januari 2006, 09:40   #7
kas
kas
 
Geregistreerd: 29 juni 2005
Locatie: Eindhoven
Berichten: 1.797
Pucca

Ik sluit me volledig aan bij Joney. Heb zelf ook Dr Munte in erasmus medisch centrum te rotterdam en vind hem naast een kundige, ook een prettige dermatoloog in de omgang. Klein nadeel is de (lange) wachttijd voor een consult maar ja.. dan heb je ook wel een goeie!

Buiten finasteride, spironolactone zijn er ook middelen als de diane 35-pil al dan niet gecombineerd met androcur (beiden zijn wel hormonaal, maar de effecten zijn omkeerbaar als je er mee stopt. Bovendien wordt het al erg lang voorgeschreven voor o.m. androgenetisch haarverlies bij vrouwen en dat is bij fina (voor vrouwen althans ) niet het geval, waardoor de lange termijneffecten ook niet niet duidelijk zijn.

Spironolactone = zowel oraal als idd topisch te gebruiken. In NL krijg je oraal voorgeschreven, dit zijn voorzover ik heb begrepen geen hormonen, maar wel een medicijn met sterk anti-androgene werking. Topical spironolactone wordt vaak gebruikt door mensen hier in combinatie met minoxidil 5%
Mocht je topisch verkiezen dan zul je die via het internet moeten bestellen in het buitenland maar er zijn hier op dit forum zeker mensen die je kunnen aangeven waar/hoe.

Ook ik ben een persoon met 'milde' aga.. en voordat dat serieus genomen werd was ik al veel haar kwijt..geleidelijk merk je dat je haardichtheid afneemt.
Maar mild of niet... als je er niets aan doet gaat het proces wel degelijk verder en krijg je gewoon dun haar.
Ikzelf ben jarenlang (10) erg goed geholpen (had geen enkel haarverlies meer) met de diane 35, nu heb ik daar androcur bij (zit dezelfde androgeenremmende stof in) maar voor een effect daarvan moet je toch echt rekenen op circa 7-9 maanden en zolang gebruik ik dit nog niet.
Verder denk ik, ben bijna 41, dat in mijn geval mijn leeftijd/hormoonspiegels ook veranderen en het mogelijk daardoor nu wat moeilijker onder controle te krijgen is... maar in ieder geval is de boodschap sowieso wel dat je een medicijn/lotion of wat dan ook echt een langere tijd (minstens 7-9 maanden) moet volhouden om te weten of het iets voor je kan gaan betekenen.
Verder kun je op dit forum in het haarwoordenboekje veel informatie opdoen t.a.v. o.m. medicatie en hun werking.

Ik wens je veel sterkte.
__________________
diane 35 + androcur
kas is offline   Met citaat reageren
Oud 4 januari 2006, 22:29   #8
pucca
HaarWeb lid
 
pucca's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Berichten: 78
Hallo Kas,

Ik heb vandaag een afspraak gemaakt bij dr. Munte in het erasmus ziekenhuis in rotterdam. Ik moet inderdaad even wachten. Half maart kan ik bij hem terrecht. Ik hoop dat hij mij kan helpen om de correcte diagnose en behandeling te vinden. Hoe gaat het nu met jou en je haartoestand? Ik hoop goed.

groetjes,
Miranda
pucca is offline   Met citaat reageren
Oud 4 januari 2006, 22:39   #9
kas
kas
 
Geregistreerd: 29 juni 2005
Locatie: Eindhoven
Berichten: 1.797
pucca

Hoi Miranda,

Mijn haartoestand... tja eigenlijk is die matig te noemen maar zoals ik al schreef moet ik dus geduld opbrengen hetgeen ik dan dus ook doe.
Ik heb diane+andro-cur en die laatste sinds een mnd of 4. Typisch vind ik nog steeds dat ik jarenlang nergens last van had met alleen de diane en het nu blijkbaar lastiger is, langer duurt om de controle terug te krijgen.
Heb sowieso besloten niet nog eens andere medicatie of lotions te gaan gebruiken.
Dit moet het maar zijn, zo niet dan zie ik wel verder... op zich geeft die besluitvorming ook rust vind ik.
Prettig vind ik wel dat andro-cur de overmatige talg, oftewel het snel vet worden van m'n haar inmiddels al wel beduidend heeft afgeremd.... een eerste teken? weet het niet afwachten dus....
In ieder geval vind ik dr munte een prettige en betrouwbare arts.,.verder is hij meerdere malen spreker geweest bij de vereniging van aga patienten en is meer dan de gemidd. dermatoloog op de hoogte van de problematiek en div. aanpak-mogelijkheden.
groetjes
Kitty
__________________
diane 35 + androcur
kas is offline   Met citaat reageren
Oud 4 januari 2006, 23:06   #10
pucca
HaarWeb lid
 
pucca's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Berichten: 78
dr. Munte

Hallo Kas,

Ik hoop dat je gauw resultaten zal merken door verbetering van je haar. Door je informatie lijkt dr. Munte de goede keus. En inderdaad diagnose en daarna een keuze maken van behandeling en je daar bij houden zal wat rust geven. Dank voor je info en hulp.

Groetjes,
Miranda
pucca is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
KRO Wat zou JIJ doen? Haarmannetje AGA - Algemeen 77 17 augustus 2005 09:04
wat doen jullie om te stoppen? erna TTM - Algemeen 23 11 augustus 2005 19:29
Wat moet ik hiermee... Marga AA - Algemeen 2 18 maart 2005 20:13
Scheren hoe doen jullie dat? Lies86 Haarproblemen bij vrouwen 8 13 november 2004 22:55
Bush of Kerry? Tiuri Van alles en nog wat... 34 9 oktober 2004 11:23


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:18.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.