Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 2 maart 2021, 14:47   #16
Negan
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 juni 2020
Berichten: 201
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door minten Bekijk bericht
Hierbij wil ik wel aantekenen dat hoewel je (ik ook) intuitief zou denken dat duta meer bijwerkingen geeft dan fina, ik nog geen studie heb gelezen waarin dat bevestigd wordt. En juist een flink aantal studies die eenzelfde hoeveelheid bijwerkingen meet.
Zelfs mensen die bij fina bijwerkingen ervaren en bij dutasteride niet.
Negan is offline   Met citaat reageren
Oud 2 maart 2021, 15:15   #17
Ams4567
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 maart 2021
Berichten: 8
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FVDS Bekijk bericht
Bedankt voor je reactie man. En ben jij eerst begonnen met finasteride of meteen met dutasteride?

Mijn behandelend arts geeft aan dat er geen gedegen onderzoek is naar de verschillen in bijwerkingen tussen finasteride en dutasteride. Ik twijfel enorm of ik wel met dutasteride moet beginnen. Als ik überhaupt aan één van de twee middelen ga beginnen. Ik overweeg ook topische finasteride namelijk.
Ik wist niet dat er ook een topische oplossing bestond. Is dat net zo effectief?

Ik ben direct begonnen met Dutasteride, heb nooit een ander medicijn gebruikt. Ik krijg dit medicijn via Intermedica Kliniek. Op hun website staat het volgende over 0,15mg Dutasteride:

Waarom krijg ik 0,15 mg dutasteride en niet 0,5 mg?

Voor de bevordering van de haargroei bij alopecia androgenetica is een dagelijkse dosering van 0,15 mg toereikend. Verhoging van de dosering resulteert weliswaar in een lichte verbetering van de haargroei, maar vergroot ook de kans op het ontstaan van bijwerkingen aanzienlijk. Dutasteride is namelijk op de markt gebracht in een dosering van 0,50 mg (Avodart) om de goedaardig vergrote prostaat te verkleinen. Als er geen sprake is van een vergrote prostaat is de kans reëel dat een dosering van 0,50 mg per dag de gezonde prostaat verkleint. Dit kan tot uiting komen in een verminderde productie van het prostaatvocht en een geringer volume van het ejaculaat (zaadlozing).
De reden dat veel mensen toch 0,50 mg dutasteride (Avodart) per dag gebruiken is dat dit het enige commerciële product is dat in de apotheek verkrijgbaar is. Het betreft een capsule met een gel, waaruit alles wegloopt als je deze zou willen verdelen in kleinere stukjes. Niet elke apotheek is in staat of bereid om handmatig dutasteride in een lagere dosering te maken.
Wij geven er de voorkeur aan om een dosering te kiezen die een grote kans biedt op succes bij de behandeling van haarverlies door alopecia androgenetica en daarbij een zo klein mogelijk kans op bijwerkingen. Dat is 0,15 mg per dag. Vanaf zes maanden gebruik begint de haargroei op gang te komen. Na één jaar kan het eerste resultaat worden bepaald en na twee jaar is het maximum resultaat bereikt.
Ams4567 is offline   Met citaat reageren
Oud 2 maart 2021, 15:17   #18
FVDS
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 februari 2021
Berichten: 396
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Negan Bekijk bericht
Zelfs mensen die bij fina bijwerkingen ervaren en bij dutasteride niet.
Thanks voor jullie reacties boys. Het is kiezen uit 0,15 mg dutasteride of 1,25 finasteride. Moeilijk te zeggen wat nou zwaarder weegt. Ik ga erover nadenken. Heb mijn kliniek (Transhair) ook gevraagd naar topische finasteride. Ik wacht op antwoord.

Laatst gewijzigd door FVDS; 2 maart 2021 om 19:50
FVDS is offline   Met citaat reageren
Oud 2 maart 2021, 19:49   #19
FVDS
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 februari 2021
Berichten: 396
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ams4567 Bekijk bericht
Ik wist niet dat er ook een topische oplossing bestond. Is dat net zo effectief?

Ik ben direct begonnen met Dutasteride, heb nooit een ander medicijn gebruikt. Ik krijg dit medicijn via Intermedica Kliniek. Op hun website staat het volgende over 0,15mg Dutasteride:

Waarom krijg ik 0,15 mg dutasteride en niet 0,5 mg?

Voor de bevordering van de haargroei bij alopecia androgenetica is een dagelijkse dosering van 0,15 mg toereikend. Verhoging van de dosering resulteert weliswaar in een lichte verbetering van de haargroei, maar vergroot ook de kans op het ontstaan van bijwerkingen aanzienlijk. Dutasteride is namelijk op de markt gebracht in een dosering van 0,50 mg (Avodart) om de goedaardig vergrote prostaat te verkleinen. Als er geen sprake is van een vergrote prostaat is de kans reëel dat een dosering van 0,50 mg per dag de gezonde prostaat verkleint. Dit kan tot uiting komen in een verminderde productie van het prostaatvocht en een geringer volume van het ejaculaat (zaadlozing).
De reden dat veel mensen toch 0,50 mg dutasteride (Avodart) per dag gebruiken is dat dit het enige commerciële product is dat in de apotheek verkrijgbaar is. Het betreft een capsule met een gel, waaruit alles wegloopt als je deze zou willen verdelen in kleinere stukjes. Niet elke apotheek is in staat of bereid om handmatig dutasteride in een lagere dosering te maken.
Wij geven er de voorkeur aan om een dosering te kiezen die een grote kans biedt op succes bij de behandeling van haarverlies door alopecia androgenetica en daarbij een zo klein mogelijk kans op bijwerkingen. Dat is 0,15 mg per dag. Vanaf zes maanden gebruik begint de haargroei op gang te komen. Na één jaar kan het eerste resultaat worden bepaald en na twee jaar is het maximum resultaat bereikt.
Thanks man. Dit had ik ook gelezen en dat is ook precies de reden dat Transhair mij die 0,15mg dutasteride voorschrijft.
FVDS is offline   Met citaat reageren
Oud 2 maart 2021, 20:01   #20
FVDS
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 februari 2021
Berichten: 396
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Negan Bekijk bericht
Zelfs mensen die bij fina bijwerkingen ervaren en bij dutasteride niet.
https://www.dovepress.com/the-effica...xt-article-CIA

Uit dit onderzoek blijkt ook dat er bijna geen verschillen zijn qua bijwerkingen.
FVDS is offline   Met citaat reageren
Oud 6 maart 2021, 01:15   #21
FVDS
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 februari 2021
Berichten: 396
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door minten Bekijk bericht
Hierbij wil ik wel aantekenen dat hoewel je (ik ook) intuitief zou denken dat duta meer bijwerkingen geeft dan fina, ik nog geen studie heb gelezen waarin dat bevestigd wordt. En juist een flink aantal studies die eenzelfde hoeveelheid bijwerkingen meet.
Ik heb navraag gedaan bij Transhair en zij geven aan dat er geen gedegen onderzoek bestaat waaruit blijkt dat dutasteride meer bijwerkingen geeft. Zij kunnen ook finasteride voorschrijven van 1,25mg maar zij raden mij dus 0,15mg aan.

Heb nu navraag gedaan of zij ook topische finasteride adviseren maar ik wacht nog op een antwoord.
FVDS is offline   Met citaat reageren
Oud 6 maart 2021, 11:10   #22
Negan
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 juni 2020
Berichten: 201
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FVDS Bekijk bericht
Ik heb navraag gedaan bij Transhair en zij geven aan dat er geen gedegen onderzoek bestaat waaruit blijkt dat dutasteride meer bijwerkingen geeft. Zij kunnen ook finasteride voorschrijven van 1,25mg maar zij raden mij dus 0,15mg aan.

Heb nu navraag gedaan of zij ook topische finasteride adviseren maar ik wacht nog op een antwoord.
Wat ik altijd gek vind is dat dit soort bedrijven mensen op in principe enorme dosissen zetten. Terwijl het misschien ook wel afkan met minimale middelen. Waaronder dus kleinere dosis oraal(fina) of topische wat nog beter te doseren is.
Negan is offline   Met citaat reageren
Oud 6 maart 2021, 11:28   #23
FVDS
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 februari 2021
Berichten: 396
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Negan Bekijk bericht
Wat ik altijd gek vind is dat dit soort bedrijven mensen op in principe enorme dosissen zetten. Terwijl het misschien ook wel afkan met minimale middelen. Waaronder dus kleinere dosis oraal(fina) of topische wat nog beter te doseren is.
Misschien willen ze een zo klein mogelijk risico nemen wat betreft de kans dat iemand niet tevreden blijft na de haartransplantatie?

Vind jij dit enorme dosissen trouwens? 0,15mg valt best mee toch?
FVDS is offline   Met citaat reageren
Oud 6 maart 2021, 15:18   #24
Negan
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 juni 2020
Berichten: 201
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FVDS Bekijk bericht
Misschien willen ze een zo klein mogelijk risico nemen wat betreft de kans dat iemand niet tevreden blijft na de haartransplantatie?

Vind jij dit enorme dosissen trouwens? 0,15mg valt best mee toch?
Op de schaal van dutasteride is 0.15mg inderdaad weinig. Maar op de schaal van een 5AR Blokker is dat natuurlijk gewoon erg veel. Ik vind absoluut niet dat je hoog in moet zetten omdat je gewoon niet weet wat het doet. Begin laag. Mocht dat werken hoef je geen onnodige dosissen in te nemen. Werkt dat niet ga dan omhoog met je dosis.

PS 5AR blokkers zijn gewoon erg potent!
Negan is offline   Met citaat reageren
Oud 6 maart 2021, 15:31   #25
FVDS
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 februari 2021
Berichten: 396
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Negan Bekijk bericht
Op de schaal van dutasteride is 0.15mg inderdaad weinig. Maar op de schaal van een 5AR Blokker is dat natuurlijk gewoon erg veel. Ik vind absoluut niet dat je hoog in moet zetten omdat je gewoon niet weet wat het doet. Begin laag. Mocht dat werken hoef je geen onnodige dosissen in te nemen. Werkt dat niet ga dan omhoog met je dosis.

PS 5AR blokkers zijn gewoon erg potent!
Bedankt voor je reactie man. Duidelijk! Ik denk dat ik het ga proberen met Essengen 6 zodat ik ook meteen een combinatie heb tussen finasteride en minoxidil.

Goed idee?
FVDS is offline   Met citaat reageren
Oud 6 maart 2021, 17:49   #26
Negan
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 juni 2020
Berichten: 201
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FVDS Bekijk bericht
Bedankt voor je reactie man. Duidelijk! Ik denk dat ik het ga proberen met Essengen 6 zodat ik ook meteen een combinatie heb tussen finasteride en minoxidil.

Goed idee?
Ik weet niet zo goed wat je situatie kwa haar is. Dus moeilijk te zeggen. Dat je topisch gaat nemen vind ik al erg slim van je.
Negan is offline   Met citaat reageren
Oud 6 maart 2021, 18:23   #27
FVDS
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 februari 2021
Berichten: 396
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Negan Bekijk bericht
Ik weet niet zo goed wat je situatie kwa haar is. Dus moeilijk te zeggen. Dat je topisch gaat nemen vind ik al erg slim van je.
Bedankt voor je reactie man. Ik heb vooral grote inhammen en voorop is het vrij dun bezaaid. Op de rest van mijn hoofd heb ik nog best veel haar. Op mijn kruin heb ik een kleine kale ruimte van 3 bij 3 maar dit zie je bijna niet als mijn haar wat langer is. Deze plekken gaan ze allemaal behandelen (circa 2000 grafts).

Ik zit weliswaar tussen Norwood model 3 en 4 maar ik ervaar niet zoveel haaruitval. Eigenlijk ben ik al sinds 10 jaar geleidelijk aan wat kaler aan het worden (ben nu 30 jaar).

Ik heb dus nooit dat ik plukken haar ofzo verlies. Het is dus niet zo extreem.

Eigenlijk wil ik gewoon dat ik na de HT niet meer haaruitval krijg en ik gewoon op hetzelfde niveau blijf zitten. Dan ben ik al tevreden. Uiteraard zou het wel mooi zijn als het haar iets dikker wordt, vooral voorop.

Laatst gewijzigd door FVDS; 6 maart 2021 om 18:34
FVDS is offline   Met citaat reageren
Oud 8 maart 2021, 16:21   #28
FVDS
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 februari 2021
Berichten: 396
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door minten Bekijk bericht
Hierbij wil ik wel aantekenen dat hoewel je (ik ook) intuitief zou denken dat duta meer bijwerkingen geeft dan fina, ik nog geen studie heb gelezen waarin dat bevestigd wordt. En juist een flink aantal studies die eenzelfde hoeveelheid bijwerkingen meet.
Hoi Minten,

Dat valt mij dus ook op. Mag ik jou vragen wat jij precies gebruikt, hoelang je dit al doet en of je bijwerkingen ervaart?

Alvast bedankt voor je reactie.
FVDS is offline   Met citaat reageren
Oud 30 augustus 2021, 09:46   #29
Boz
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 juli 2020
Berichten: 30
Geslacht:
Hallo. Hoe zijn de ervaringen van de 0.15 mg dutasteride? Neem aan dat je deze nu inmiddels een tijd gebruikt?
Boz is offline   Met citaat reageren
Oud 6 september 2021, 17:28   #30
FVDS
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 februari 2021
Berichten: 396
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boz Bekijk bericht
Hallo. Hoe zijn de ervaringen van de 0.15 mg dutasteride? Neem aan dat je deze nu inmiddels een tijd gebruikt?
Goedemiddag,

Sorry, ik zie je opmerking nu pas.

Ik heb na lang wikken en weken ervoor gekozen om Essengen 6 te gaan gebruiken omdat ik het toch wat te heftig vond om meteen met orale medicatie te beginnen. (Ik heb van een aantal mensen hier op het forum vernomen dat zij goede ervaringen hebben met Essengen 6, vandaar)
FVDS is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:51.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.