Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 19 juni 2014, 13:19   #16
Rollercoaster
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 maart 2004
Berichten: 275
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Crazy9 Bekijk bericht
Tis nu 14,5 maand geleden, maar t gaat voornamelijk op de kruin
wat erg langzaam gaat.

Maar voordat ze verder wat gaan doen, moest ik Minoxidil gebruiken + ben naar
Geldermalsen geweest en kreeg daar die Duta voorgeschreven.

Ik heb inderdaad een groeigarantie dus anders gaan ze nog
nog wat planten.

Zou het ook kunnen komen door iets van vitamine gebrek?
Vitaminegebrek komt in NL bijna niet voor. Ook is vitaminegebrek bijna nooit de oorzaak van haaruitval of kaalheid. Denk dus niet dat het daardoor komt. Hopelijk slaat de dutasteride goed aan bij jou. Heb je ook al finasteride geprobeerd?
Rollercoaster is offline   Met citaat reageren
Oud 19 juni 2014, 13:59   #17
Crazy9
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Berichten: 336
Nee dat niet, maar Duta schijnt toch iets beter te zijn? dat blokkeert iets meer





Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rollercoaster Bekijk bericht
Vitaminegebrek komt in NL bijna niet voor. Ook is vitaminegebrek bijna nooit de oorzaak van haaruitval of kaalheid. Denk dus niet dat het daardoor komt. Hopelijk slaat de dutasteride goed aan bij jou. Heb je ook al finasteride geprobeerd?
Crazy9 is offline   Met citaat reageren
Oud 19 juni 2014, 14:16   #18
Rollercoaster
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 maart 2004
Berichten: 275
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Crazy9 Bekijk bericht
Nee dat niet, maar Duta schijnt toch iets beter te zijn? dat blokkeert iets meer
Ja dutasteride verlaagt DHT meer dan finasteride. ( dacht ongeveer 93% tov 70% ) Ook blokkeert dutasteride meer DHT in de hoofdhuid tov finasteride. Meestal probeert iemand eerst finasteride en als dit geen effect heeft dutasteride.
Rollercoaster is offline   Met citaat reageren
Oud 19 juni 2014, 14:29   #19
renszo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Berichten: 178
Misschien wel intressant; Ik heb namelijk de vraag neergelegd bij intermedica om mij te vertellen hoeveel % DHT met 0.15mg duta wordt verlaagd. Ik weet namelijk dat 0.1mg net zoveel als 5 mg fina blokt oftwel 70%. Maar wat doet 0.15mg. Hopelijk rond de 80/85% verlaging van fase 1 en 2. Want dat zou betekenen dat dat wel een enorme vooruitgang is ten opzichte van fina 1.25mg en toch niet zo'n aanslag op je lichaam als 0.5mg duta. Ik zou tekenen voor minimaal 10% verhoging en blokking van fase 1 en 2 ten opzichte van fina.

Toevallig sprak ik gister een dermatoloog van intermedica (telefonisch) die uit zichzelf al zei dat bijvoorbeeld verslechte werking van fina en duta op de haarlijn en shedding echte forumpraat is en nooit bewezen.

gr Rens
__________________
-Finasteride 1 mg dosering om de dag
-Minoxidil Foam kirkland 5%

Shampoo:
Revita en beaver Keratin thickening shampoo

HT Aesthetic Beauty Clinics 1530 grafts 09-12-2014.
HT Aesthetic Beauty Clinics 600 grafts 18-12-2015 verdichting haarlijn.
renszo is offline   Met citaat reageren
Oud 19 juni 2014, 14:43   #20
Rollercoaster
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 maart 2004
Berichten: 275
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door renszo Bekijk bericht
Misschien wel intressant; Ik heb namelijk de vraag neergelegd bij intermedica om mij te vertellen hoeveel % DHT met 0.15mg duta wordt verlaagd. Ik weet namelijk dat 0.1mg net zoveel als 5 mg fina blokt oftwel 70%. Maar wat doet 0.15mg. Hopelijk rond de 80/85% verlaging van fase 1 en 2. Want dat zou betekenen dat dat wel een enorme vooruitgang is ten opzichte van fina 1.25mg en toch niet zo'n aanslag op je lichaam als 0.5mg duta. Ik zou tekenen voor minimaal 10% verhoging en blokking van fase 1 en 2 ten opzichte van fina.

Toevallig sprak ik gister een dermatoloog van intermedica (telefonisch) die uit zichzelf al zei dat bijvoorbeeld verslechte werking van fina en duta op de haarlijn en shedding echte forumpraat is en nooit bewezen.

gr Rens
"Echte forumpraat en nooit bewezen". Waarom verwachtte ik deze reactie van Boersma en collega's al? ;-)
Wat bedoel je met fase 1 en fase?
Rollercoaster is offline   Met citaat reageren
Oud 19 juni 2014, 15:50   #21
renszo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Berichten: 178
Sorry ik bedoelde niet fase en en 2 maar het onderdrukken van het enzym 5-alpha-reductase type 1 en type 2 daar waar fina alleen type 2 blokt voor 70% blokt duta beide typen.

Hoe raar het ook klinkt, ik geloof wel dat intermedica over een hoop dingen gelijk heeft en dat er op een forum al vrij snel geprobeert oorzaken te zoeken en dingen af te schuiven op veel genoemde oorzaken. Ik heb al 2,5 maand haaruitval en dan is het zo makkelijk om het af te schuiven op TE (stress) of shedding omdat ik bijv. een andere shampoo gebruik. Maar of dat zo is.....
__________________
-Finasteride 1 mg dosering om de dag
-Minoxidil Foam kirkland 5%

Shampoo:
Revita en beaver Keratin thickening shampoo

HT Aesthetic Beauty Clinics 1530 grafts 09-12-2014.
HT Aesthetic Beauty Clinics 600 grafts 18-12-2015 verdichting haarlijn.
renszo is offline   Met citaat reageren
Oud 19 juni 2014, 23:45   #22
Rollercoaster
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 maart 2004
Berichten: 275
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door renszo Bekijk bericht
Sorry ik bedoelde niet fase en en 2 maar het onderdrukken van het enzym 5-alpha-reductase type 1 en type 2 daar waar fina alleen type 2 blokt voor 70% blokt duta beide typen.

Hoe raar het ook klinkt, ik geloof wel dat intermedica over een hoop dingen gelijk heeft en dat er op een forum al vrij snel geprobeert oorzaken te zoeken en dingen af te schuiven op veel genoemde oorzaken. Ik heb al 2,5 maand haaruitval en dan is het zo makkelijk om het af te schuiven op TE (stress) of shedding omdat ik bijv. een andere shampoo gebruik. Maar of dat zo is.....
Ik geloof dat je me niet helemaal begrijpt renszo.
Dat de gevoeligheid van haarzakjes voor DHT de (grootste) oorzaak is voor erfelijke haaruitval is me bekend. ( wat zeg ik.... het is me inmiddels 20 jaar bekend )
Ik beweer nergens dat haaruitval of een shedding wordt veroorzaakt door een verkeerde shampoo of door stress. Waar het mij om gaat is dat sommige dutasteride gebruikers in een oneindig lange shedding terecht komen met maandenlang veel haaruitval. Dat Boersma en collega's dit af doet als typische forumpraat...daar gaat het mij om. Ik ken verhalen van mensen die langer dan een jaar lang enorme shedding hadden na gebruik van dutasteride of na overstappen van finasteride naar dutasteride. Weliswaar zijn dit mensen op haarfora maar dit zijn wel mensen die ik al jarenlang "lees" en ik weet zeker dat ze die verhalen niet uit hun duim zuigen. Vraag eens aan Boersma waardoor dit komt. Vraag het nog specifieker als je wilt : komt het doordat de haarzakjes van sommige mensen niet alleen gevoelig zijn voor DHT maar ook voor testosteron? Zoals je wellicht weet ( of niet ) doet zowel finasteride als dutasteride het vrije testosteron gehalte in je bloed toenemen. Dit komt doordat het 5-alpha-reductase enzyme geblokkeerd wordt en er minder testosteron omgezet kan worden naar DHT. Het lichaam probeert dit tekort aan DHT op te lossen door meer testosteron aan te maken. ( wellicht dat het daarom op de dopinglijst staat of stond?)
Begrijp me niet verkeerd hoor. Ik hoop echt dat dutasteride betere resultaten voor jou gaat geven dan finasteride. Maar Ids Boersma zou beter moeten weten dan mensen op een forum als dit af te doen als mensen die "typische forumpraatjes" posten.
Niet om je bang te maken maar google maar eens op dutasteride shedding of lees de verhalen van andere mensen op dit forum mbt dutasteride dan weet je wat ik bedoel.
Rollercoaster is offline   Met citaat reageren
Oud 20 juni 2014, 20:45   #23
renszo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Berichten: 178
Hey rollercoaster, ik bedoelde het juist in algemene zin niet naar jou toe hoor.
Je vragen zal ik een keer telefonisch stellen aan ze, want heb net me consult gehad vorige week.
Verder wacht ik nog op antwoord van Intermedica hoeveel DHT hun 0.15mg dutasteride blokt.

Ben benieuwd wat hun uitleg is op intressante vragen van jou en mij die vele mensen hier bezig houden.

gr Rens
__________________
-Finasteride 1 mg dosering om de dag
-Minoxidil Foam kirkland 5%

Shampoo:
Revita en beaver Keratin thickening shampoo

HT Aesthetic Beauty Clinics 1530 grafts 09-12-2014.
HT Aesthetic Beauty Clinics 600 grafts 18-12-2015 verdichting haarlijn.
renszo is offline   Met citaat reageren
Oud 20 juni 2014, 20:46   #24
jasse
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 5 augustus 2013
Berichten: 98
Geslacht:
Sommige mensen dramatiseren natuurlijk wel vaak en vinden elke vorm van haarverlies een 'shedding'. Dutasteride zal de haarcyclus niet stoppen, er zullen gewoon altijd haren uitvallen en teruggroeien.
jasse is offline   Met citaat reageren
Oud 26 juni 2014, 16:28   #25
renszo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Berichten: 178
Beste lotgenoten,

Ik had het onderstaande stukje naar intermedica gestuurd om zo meer duidelijkheid te krijgen hoeveel DHT 0.15mg duta zou blokken. Ik kreeg een uitgebreid antwoord, maar naar mijn idee niet op de specifieke vraag die ik stelde. Mocht iemand het mij kunnen uitleggen heel graag.
Wat vinden jullie van dit antwoord/deze bevindingen?

bericht:
Aangezien ik er serieus over nadenk om over te stappen van Finasteride naar dutasteride (zoals jullie adviseren), heb ik een belangrijke vraag die ik graag beantwoord zie worden. Mijn vraag is namelijk dat finasteride 70% DHT blokt en 0.5mg dutasteride 94%. Echter schrijven jullie 0.15mg dutasteride voor. Kunnen jullie mij vertellen hoeveel DHT deze sterkte blokt. Ik heb gelezen dat 0,1mg net zoveel blokt als finasteride (70%). Ben dus erg benieuwd wat 0.15 met je doet.

antwoord:
Dank u voor uw bericht. Het effect van elk geneesmiddel is afhankelijk van de dosis die je dagelijks inneemt. Om tot een goede afstemming te komen worden studies uitgevoerd waarbij proefpersonen een oplopende dosis gebruiken. Uit deze studies blijkt dat bij een dosering van 0,15 mg dutasteride per dag werkzaam is (haaruitval stopt) bij ongeveer 95% van de proefpersonen. Bij finasteride is dit ongeveer 70%.

Het klopt dat 0,1 mg dutasteride overeenkomt met een werkzaamheid van ongeveer 70%.

De vraag hoeveel DHT door 0,5 mg (of 0,15 mg) dutasteride wordt geblokt is een andere. Het is mogelijk dat de werkzaamheid van dutasteride in de preventie van haarverlies voor 95% kan worden bereikt als 50% van het DHT wordt geblokt. Er zijn namelijk enkele andere variabelen in het spel, met name individuele, vaak genetische factoren. Soms zien we geen effect bij 0,15 mg dutasteride per dag, soms gebruikt een patiënt erg slordig gemiddeld 4 dagen per week 0,15 mg dutasteride en is er een heel goed effect.

We weten dat de werking van dutasteride wordt versterkt (zodat je minder dutasteride zou kunnen innemen) door gebruik van grapefruitsap. Omgekeerd zorgen knoflook en sint-janskruid ervoor dat dutasteride minder goed werkt.

Ik hoop u hiermee naar genoegen te hebben geantwoord.


(Intermedica Kliniek)
__________________
-Finasteride 1 mg dosering om de dag
-Minoxidil Foam kirkland 5%

Shampoo:
Revita en beaver Keratin thickening shampoo

HT Aesthetic Beauty Clinics 1530 grafts 09-12-2014.
HT Aesthetic Beauty Clinics 600 grafts 18-12-2015 verdichting haarlijn.
renszo is offline   Met citaat reageren
Oud 26 juni 2014, 22:40   #26
Rollercoaster
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 maart 2004
Berichten: 275
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door renszo Bekijk bericht
Beste lotgenoten,

Ik had het onderstaande stukje naar intermedica gestuurd om zo meer duidelijkheid te krijgen hoeveel DHT 0.15mg duta zou blokken. Ik kreeg een uitgebreid antwoord, maar naar mijn idee niet op de specifieke vraag die ik stelde. Mocht iemand het mij kunnen uitleggen heel graag.
Wat vinden jullie van dit antwoord/deze bevindingen?

bericht:
Aangezien ik er serieus over nadenk om over te stappen van Finasteride naar dutasteride (zoals jullie adviseren), heb ik een belangrijke vraag die ik graag beantwoord zie worden. Mijn vraag is namelijk dat finasteride 70% DHT blokt en 0.5mg dutasteride 94%. Echter schrijven jullie 0.15mg dutasteride voor. Kunnen jullie mij vertellen hoeveel DHT deze sterkte blokt. Ik heb gelezen dat 0,1mg net zoveel blokt als finasteride (70%). Ben dus erg benieuwd wat 0.15 met je doet.

antwoord:
Dank u voor uw bericht. Het effect van elk geneesmiddel is afhankelijk van de dosis die je dagelijks inneemt. Om tot een goede afstemming te komen worden studies uitgevoerd waarbij proefpersonen een oplopende dosis gebruiken. Uit deze studies blijkt dat bij een dosering van 0,15 mg dutasteride per dag werkzaam is (haaruitval stopt) bij ongeveer 95% van de proefpersonen. Bij finasteride is dit ongeveer 70%.

Het klopt dat 0,1 mg dutasteride overeenkomt met een werkzaamheid van ongeveer 70%.

De vraag hoeveel DHT door 0,5 mg (of 0,15 mg) dutasteride wordt geblokt is een andere. Het is mogelijk dat de werkzaamheid van dutasteride in de preventie van haarverlies voor 95% kan worden bereikt als 50% van het DHT wordt geblokt. Er zijn namelijk enkele andere variabelen in het spel, met name individuele, vaak genetische factoren. Soms zien we geen effect bij 0,15 mg dutasteride per dag, soms gebruikt een patiënt erg slordig gemiddeld 4 dagen per week 0,15 mg dutasteride en is er een heel goed effect.

We weten dat de werking van dutasteride wordt versterkt (zodat je minder dutasteride zou kunnen innemen) door gebruik van grapefruitsap. Omgekeerd zorgen knoflook en sint-janskruid ervoor dat dutasteride minder goed werkt.

Ik hoop u hiermee naar genoegen te hebben geantwoord.


(Intermedica Kliniek)
Beetje een wazig antwoord van de heren bij Intermedica.
Hier een link naar een studie met een vergelijking van finasteride en dutasteride. Compleet met grafiekjes etc. Staat het antwoord op je vraag vast bij :

http://www.hairstransplanted.com/art...ition_MPHL.pdf

Intermedica gaat je 0,15mg dutasteride daags voorschrijven. Dit probeer je vervolgens een aantal maanden en als dit geen of weinig effect heeft gaan ze de dosis verhogen.
Rollercoaster is offline   Met citaat reageren
Oud 28 juni 2014, 15:20   #27
renszo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Berichten: 178
na opnieuw de vraag te stellen, kreeg ik opnieuw een raar antwoord. In mijn ogen klopt dit niet, want ze kunnen wel degelijk meten hoeveel DHT 0.15 mg duta blokt of niet dan?

antwoord:

Dat kan ik u niet zeggen, simpelweg omdat dit niet gemeten is of kan worden. De normale hoeveelheden DHT in het bloed zijn al enorm laag (in nanomol per liter) en als er dan nog sprake is van een reductie van het DHT wordt het niveau te laag om nog een goede meting te verrichten. Wel weten we dat bij ongeveer 95% van de mannen haarverlies door alopecia androgenetica tot stilstand komt.
__________________
-Finasteride 1 mg dosering om de dag
-Minoxidil Foam kirkland 5%

Shampoo:
Revita en beaver Keratin thickening shampoo

HT Aesthetic Beauty Clinics 1530 grafts 09-12-2014.
HT Aesthetic Beauty Clinics 600 grafts 18-12-2015 verdichting haarlijn.
renszo is offline   Met citaat reageren
Oud 29 juni 2014, 23:09   #28
Rollercoaster
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 maart 2004
Berichten: 275
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door renszo Bekijk bericht
na opnieuw de vraag te stellen, kreeg ik opnieuw een raar antwoord. In mijn ogen klopt dit niet, want ze kunnen wel degelijk meten hoeveel DHT 0.15 mg duta blokt of niet dan?

antwoord:

Dat kan ik u niet zeggen, simpelweg omdat dit niet gemeten is of kan worden. De normale hoeveelheden DHT in het bloed zijn al enorm laag (in nanomol per liter) en als er dan nog sprake is van een reductie van het DHT wordt het niveau te laag om nog een goede meting te verrichten. Wel weten we dat bij ongeveer 95% van de mannen haarverlies door alopecia androgenetica tot stilstand komt.
Renszo, ik denk niet dat intermedica zelf bloed kan testen?
Dat de daling van het dihydrotestosteron in het bloed door dutasteride niet gemeten kan worden is natuurlijk onzin. Je zou immers voor het starten van het nemen van dutasteride je dihydrotestosteron kunnen laten meten en na een bepaalde tijd na het nemen van de dutasteride opnieuw.
Maar...bloed laten testen op hormonale waarden is behoorlijk lastig en ook erg duur. Eigenlijk zou je een hormonen bloedtest 2 maal op een dag moeten doen, eentje sochtends en eentje savonds of achter in de middag, om zo een goed gemiddelde van de waarden te krijgen. En dus eerst voor het starten van de medicatie.
Wat intermedica zegt over dihydrotestosterone is waar. Dit is erg moeilijk te meten omdat dihydrotestosteron maar in een kleine hoeveelheid aanwezig is in het bloed. Op bijv bloedwaardentest.nl kun je een aanvraag indienen om je bloed te laten testen op allerlei hormonen. Zoals je daar kunt zien is dit erg prijzig. Dihydrotestosteron staat niet in het rijtje van de hormomen. Na mailen kwam ik erachter dat ze dit niet kunnen testen omdat het te lastig is en daardoor te prijzig om aan te bieden. Als een fabrikant testen uitvoert voor een middel als dutasteride meten zij uiteraard wel de daling van het dihydrotestosteron in het bloed ongeacht de kosten.
Rollercoaster is offline   Met citaat reageren
Oud 7 juli 2014, 09:44   #29
Rollercoaster
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 maart 2004
Berichten: 275
Ben je inmiddels met dutasteride gestart renszo?
Rollercoaster is offline   Met citaat reageren
Oud 7 juli 2014, 18:46   #30
renszo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Berichten: 178
nee heb nog 2,5 maand Finasteride thuis liggen. Verder wil ik eigenlijk gewoon weten hoeveel DHT 0.15 duta blokt. Waarom kunnen zij mij dat niet vertellen terwijl ze bewust de 0.15mg aanbieden? 0.1 blokt 70% en 0.5 blokt zelfs tot 94%. Nou bied je als intermedica zijnde 0.15mg aan, dan kun je mij toch niet vertellen dat je de gevolgen/metingen niet kent als kliniek zijnde?
Maargoed 95% van de haaruitval stopt dat is dan wel fijn.

Echter onderga ik in december een HT en twijfel ik om door de te gaan met fina of over te stappen op duta. Fina werkt nog bovenop en kruin prima, alleen de voorzijde bij mij niet. Vandaar ook de HT.

Ik vind 50 euro per maand voor 0.15mg duta erg veel. Zijn er goedkopere opties?
Zo ja zijn er ook tabletten ipv casulles dan zou je zelf 0.15 of 0.25 kunnen snijden. Mijn huisarts gedoogt de fina, maar wil mij geen duta voorschrijven. Ze is er niet op tegen maar iets voorschrijven vindt ze een grijs gebied.

gr Rens
__________________
-Finasteride 1 mg dosering om de dag
-Minoxidil Foam kirkland 5%

Shampoo:
Revita en beaver Keratin thickening shampoo

HT Aesthetic Beauty Clinics 1530 grafts 09-12-2014.
HT Aesthetic Beauty Clinics 600 grafts 18-12-2015 verdichting haarlijn.
renszo is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.