Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Trichotillomanie > TTM - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 13 april 2004, 20:08   #1
Madelief
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 januari 2002
Berichten: 580
Trichofagie,

Hallo allemaal,
Wat betreft trichofagie: Ik lees hier nu al een paar jaartjes mee en heb al een aantal ontmoetingen met lotgenoten gehad... Heb dus ook al de nodige gesprekken/uitwisselingen gehad. Belangrijk hierin was ook dat de overeenkomst van het haren uittrekken, bij vele onder ons, niet het enige was... Veel ttm-ers trekken een haar uit, bekijken deze goed om er vervolgens mee langs de lippen te strelen en gaan tot slot het haarzakje eraf bijten. Dan pas is het ritueel afgesloten.... Dit is mijn ervaring en zijn mijn woorden! Ik heb het gelukkig (voor mij) herkend in de verhalen van mijn lotgenoten. Eerlijk gezegd vond ik het afbijten van het haarzakje, misschien nog wel het allerergste. Ik schaamde mij hier in ieder geval nog wel het meeste voor, maar ja het hoorde bij mij nu eenmaal in het ritueel!!!
Herkenning???
Groeten van Madelief
Madelief is offline   Met citaat reageren
Oud 16 april 2004, 09:32   #2
sandra2
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Berichten: 4
Beste Madelief,

Ik heb ook trichofagie, maar bijt niet het haarzakje maar de uiteindes van de haren af. Ik vind de oneffen stukken haar blijkbaar veel interessanter. Hoe lang doe jij het al ? Ben je ooit tijdelijk/definitief gestopt, indien ja, hoe ? Heb jij nog iemand in je familie die plukt ? Misschien ben ik te nieuwsgierig, maar ik wil zo graag ervaringen uitwisselen, misschien helpt het mij ermee stoppen. In ieder geval hoop ik wat meer inzicht te krijgen in wat ik doe. Ik las trouwens ergens dat de haren niet verteren en een haarbal kunnen vormen die soms operatief moet verwijderd worden ! Daar heb ik eerlijk gezegd nooit bij stilgestaan, heb jij of iemand anders hier ooit last van gehad of iets over gehoord ? Heeft iemand ooit gemerkt dat z'n kinderen ook gingen plukken ? Ik wacht vol spanning jouw en hopelijk nog meer reacties af !

groetjes, Sandra
sandra2 is offline   Met citaat reageren
Oud 16 april 2004, 19:00   #3
suus
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 mei 2003
Locatie: Noord-Holland
Berichten: 20
Alleen toen ik klein was trok ik mijn hoofdharen uit, waarvan ik ook de haarzakjes afbeet. Nu doe ik dat niet meer, ik trek nu op zo mogelijk alle andere plaatsen, maar heb nu niet de behoefte om de haarzakjes af te bijten. Of dat met de soort haren te maken heeft of met een verdwenen behoefte weet ik niet, maar ben er niet rouwig om dat ik er vanaf ben, dat moge duidelijk zijn
suus is offline   Met citaat reageren
Oud 21 april 2004, 16:58   #4
Ice_Queen
HaarWeb lid
 
Ice_Queen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 april 2004
Locatie: België
Berichten: 22
Hey,

Herkenning? Ja!!! Ik ben 23 en ik trek al een hele tijd hoofdharen uit maar ik heb nog maar een paar maanden geleden ontdekt dat dit ook een naam heeft. Dat was een grote shok! Ik trek een haar uit, wrijf met de wortel langs m'n lippen en eet dan de wortel op. Soms eet ik de wortels niet op maar kleef ik ze aan de spiegel of ergens anders.
Je bent dus lang niet de enige met dit eigenaardige 'ritueel'.

Groetjes
Ice_Queen is offline   Met citaat reageren
Oud 21 april 2004, 17:24   #5
Webmaster
Your friendly webmaster

 
Webmaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 mei 2001
Locatie: HaarWeb City
Berichten: 1.794
Geslacht:
Thumbs up Welkom!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ice_Queen
Hey,

Herkenning? Ja!!! Ik ben 23 en ik trek al een hele tijd hoofdharen uit maar ik heb nog maar een paar maanden geleden ontdekt dat dit ook een naam heeft. Dat was een grote shok! Ik trek een haar uit, wrijf met de wortel langs m'n lippen en eet dan de wortel op. Soms eet ik de wortels niet op maar kleef ik ze aan de spiegel of ergens anders.
Je bent dus lang niet de enige met dit eigenaardige 'ritueel'.

Groetjes
Beste Ice_Queen,

Welkom op onze TTM-rubriek op HaarWeb. Ik hoop dat je veel zult hebben aan de steun en informatie van de meer dan 100 TTM-lotgenoten die je hier zult treffen. Je bent trouwens ons 1550-ste lid (zie de Mededelingen).

Hartelijk gegroet,
__________________
Webmaster
HaarWeb oprichter en webmaster
www.haarweb.nl

HaarWeb | De support-site voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België

Huishoudelijk Reglement (Richtlijnen/Privacy/Disclaimer)
Code of Ethics

-----------------------------------------------------------------------
You can be helping many people, but if you are not helping yourself,
you have missed the one person you were born to heal.'

~Alan Cohen
-----------------------------------------------------------------------

Laatst gewijzigd door Webmaster; 21 april 2004 om 17:31
Webmaster is offline   Met citaat reageren
Oud 24 april 2004, 21:40   #6
Pip
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 19 februari 2002
Locatie: Haarlem
Berichten: 51
Ja, Madelief, ik herken het en ik doe het nog raarder. Ik eet de wortel op en vervolgens de hele haar. Die bijt ik in stukjes of draai ik om mijn tong en slik m dan door. Dikkere haren zijn daarbij lekkerder dan dunne. Ik eet alle haren, maar heb de indruk dat ze er via natuurlijke weg ook weer uitkomen. Ook ik maak me wel eens zorgen om die haarballen, maar dat weerhoudt me helaas niet om te trekken...Ik geloof dat als ik ze niet zou eten de noodzaak tot trekken er ook niet was. Je zou het kunnen zien als dwangmatig chokolade eten. Daar word je ook niet mooier van op den duur. In mijn familie zitten verder geen harentrekkers. Wel alcoholisten en drugsverslaafden en depressies. Blij dat ik dàt niet heb...
Pip is offline   Met citaat reageren
Oud 29 april 2004, 11:03   #7
monique3
HaarWeb lid
 
monique3's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 augustus 2001
Locatie: netherlands
Berichten: 642
Welkom Ice-queen!!

Welkom op ons ttm-forum.
Fijn voor je dat je ons hebt gevonden en dat je herkenning vind.
Dat is altijd fijn, zeker gezien het feit dat wij de ttm meestal geheim houden.
Hier kun je alles kwijt, maar je kunt ook lezen wat er allemaal al geschreven is.

sterkte met je ttm en de groetjes van Monqiue3.
monique3 is offline   Met citaat reageren
Oud 4 mei 2004, 14:41   #8
Marike
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 december 2002
Locatie: Amsterdam
Berichten: 22
Red face Herkenning; zeker!

Hai allemaal,

ook ik herken het hele ritueel. Een haar uitzoeken, graag een dikke, want dan is het worteltje ook 'beter'...kijken, voelen en het haarzakje eraf bijten. SInds een tijdje krijg ik ook witte haren en ik merk dat ik deze helemaal interessant vind...
Het gekke is dat ik dit ritueel alleen met mijn hoofdhaar heb. Tot mijn grote schaamte trek ik namelijk ook haren op mijn benen en schaamhaar uit, maar daar doe ik dit niet mee.
Wat is het toch een raar iets....dat blijft me verbazen. Wél doet de herkenning me goed, ondanks dat ik een ieder bossen haar gun natuurlijk!!
Sterkte allemaal!

Marike
Marike is offline   Met citaat reageren
Oud 4 mei 2004, 22:18   #9
karin_inline
HaarWeb lid
 
karin_inline's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 februari 2004
Berichten: 696
jeetje

Jeetje,
ik had al ergens op het forum gezegd dat ik ondertussen wel aan mensen durfde te zeggen van de trichotillomanie en niet van het fagie gedeelte maar ik had nooit verwacht dat het me nog hier op het forum moeite zou kosten om over trichofagie te praten...ik doe het dus toch maar. In nijmegen (vandaag mijn allereerste behandeldag gehad, we gaan ervoor!) durfde ik het wel zeggen, waarschijnlijk omdat ze daar nergens meer van opkijken, iets wat ze ook gezegt hebben. Alsof jullie hier ook maar ergens van op zouden kijken, ik bedoel maar... Nu dan, ook ik eet de haren op, helemaal en ik herken vooral ook het idee dat dikkere haren interessanter zijn en dat de witte (ja ja, ik heb ze ook, zou dat bij ttm horen of wordt ik grijs?) ook ernstig interessant zijn. Dunne haren zijn zowat een teleurstelling... ik trek verder ook schaamhaar en dan met name voor het slapen gaan maar ook deze hebben een prettige dikte en eh...smaken prima...(ai, dat is moeilijk om te zeggen merk ik, krijg er een kleur van )
Ik onderzoek mijn haren niet echt, meestal weet ik al wel wat ik te pakken heb, ervaring zullen we maar zeggen...
Phew, zo dat is er ook weer uit. De komende tijd wordt ook erg belangrijk, er komt een ontmoeting in het Noorden met ttm-ers en ik ben gestart met de Nijmeegse therapie. Spannend en confronterend.

Ben in elk geval erg blij met het forum!

lieve groetjes

Karin
karin_inline is offline   Met citaat reageren
Oud 9 mei 2004, 09:19   #10
jannet
HaarWeb lid
 
jannet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2004
Berichten: 17
Ja, dit herken ik ook. En vind ik verschrikkelijk moeilijk om over te praten.
Alleen mijn partner weet het en dat is in mijn naaste omgeving genoeg.
Voel weer helemaal de schaamte die ik jaren rondom TTM heb gevoeld.
Maar dat is een stuk minder geworden dus hopelijk het fagie gedeelte ook.
jannet is offline   Met citaat reageren
Oud 27 juni 2005, 19:06   #11
maartje hollema
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 juni 2005
Berichten: 3
trichofagie

Hallo Madelief,

ik ben Maartje en heb al vanaf mijn 10 jaar dat ik mijn haren eruit trek , de wortel goed en lekker bekijk en deze dan vervolgens opeet, ook krab ik de hoofdhuid open maak dus wonden en vind het heerlijk om de korsten eraf te pulken en vervolgens op te eten. Onder de korst zitten meestal ook haarzakjes. ALs ik er goed over nadenk is het een heel onsmakelijke gewoonte waar ik nooit over praat en me erg voor schaam toch ben ik erachter gekomen dat ik er aan verslaafd ben en het een gevoel van ontspanning geeft. IK ben benieuwd of er nog meer krabbers en trekkers zijn die met mij willen mailen. IK ben 35jaar en heb een fijn leven momenteel gaat het geestelijk met mij vrij goed dus trek en krab en eet ik minder. Als ik me kloten voel gaan mijn handen vaak naar mijn haar. Het is voor mij een hele openbaaring om hier mee voor de dag te komen . Wie weet tot mails
groeten van Maartje
maartje hollema is offline   Met citaat reageren
Oud 27 juni 2005, 22:05   #12
karin_inline
HaarWeb lid
 
karin_inline's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 februari 2004
Berichten: 696
Hoi Maartje

welkom op het forum!! Ik wil je vragen om je in een nieuwe (eigen) thread even voor te stellen met je verhaal. De kans dat je dan meer lotgenoten treft en dus eerder een antwoord krijgt is dan veel groter. Nu ziet waarschijnlijk een heel deel van de mensen jouw verhaal niet en dat is spijtig want we zijn tenslotte allemaal op zoek naar lotgenoten!

Als je er niet uit komt, laat het me dan even weten, dan help ik je verder okay?

Maar in elk geval welkom alvast vanaf hier, moedig om het op te schrijven!

Groetjes
Karin
(moderator TTM forum)
__________________
------------------------------------------------------------------------
Degene die een berg wil verplaatsen, begint met het wegdragen van kleine stenen.
------------------------------------------------------------------------

Laatst gewijzigd door karin_inline; 27 juni 2005 om 22:06 Reden: taalkundige aanpassing
karin_inline is offline   Met citaat reageren
Oud 7 juli 2005, 23:06   #13
karinnetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 oktober 2004
Locatie: Amsterdam
Berichten: 56
ik doe dus ook aan trichofagie,

die nieuwe witte haartjes zijn idd heel erg interessant, zeker met een pincet en een spiegeltje, helaas is de wortel niet zo dik , wel plak ik ze op de spiegel.

Ik eet dus ook de wortel van mijn schaamhaar op.
Ook op mijn hoofd zoek ik het liefst de dikke krullerige haren eruit.
__________________
freak on a leash
karinnetje is offline   Met citaat reageren
Oud 7 juli 2005, 23:11   #14
karin_inline
HaarWeb lid
 
karin_inline's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 februari 2004
Berichten: 696
Oei ja, doe ik ook, schaamhaar dus, maar die hebben niet zo vaak een worteltje het is triest eigenlijk maargoed, we zijn er mee behebt...
__________________
------------------------------------------------------------------------
Degene die een berg wil verplaatsen, begint met het wegdragen van kleine stenen.
------------------------------------------------------------------------
karin_inline is offline   Met citaat reageren
Oud 7 juli 2005, 23:13   #15
karinnetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 oktober 2004
Locatie: Amsterdam
Berichten: 56
heb van de week dus mijn spiegel en pincet weggegooit,
het kriebelt wel hoor!
__________________
freak on a leash
karinnetje is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 05:11.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.