Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Trichotillomanie > TTM - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 15 december 2012, 11:45   #1
bolleke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 december 2001
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.670
moe...

Ik weet het, het is een hele tijd geleden dat ik nog iets van me liet horen. Maar ik ben het zo moe... Veertig jaar is lang, te lang.
En de momenten dat het goed ging zijn te kort in vergelijking met de lange jaren van onmacht en verdriet. De balans is niet meer in evenwicht. De laatste jaren zijn enorm moeilijk geweest op persoonlijk vlak en ik heb mijn ttm verborgen gehouden... er waren nieuwe mensen, nieuw werk, nieuwe collega's, lieve mensen in het koor waar ik zing. Maar allemaal hebben ze één ding gemeen, ze weten niets van mijn verleden, mijn boek, mijn ttm. Ze zien dat er iets iets, hebben vermoedens maar zijn zo tactvol om dat niet uit te spreken..
Ik ben tien jaar geleden met mezelf naar buiten gekomen, via een boek en de pers. Toen was dat goed, vooral het schrijven heeft me deugd gedaan en heeft me moed gegeven. De gevolgen waren echter te zwaar, vooral wat mijn moeder betreft. De emotionele weerslag bracht me terug in de put en nu is er de vraag: kom ik terug naar buiten? Moet ik mijn 'nieuwe' vrienden op de hoogte brengen? Want constant verdriet moeten verborgen houden is zwaar om dragen... Maar er is de angst om niet begrepen te worden versus het begrip van zij die het goed met je menen. Zal ik er (terug) niet om veroordeeld/beoordeeld worden??
Ik ben thuis, met ziekverlof, kan het niet verklaren, voel me moe, machteloos..
Hoog tijd voor een babbel met mensen die 'begrijpen',.. dus ik dacht aan jullie, mede-ttm'ers.
Ik weet het dit is geen positief verhaal, dit is leven, mijn leven...
XXX
__________________
Bolleke (Daniëla)
"Dromen worden waar als wij ze waar maken"
bolleke is offline   Met citaat reageren
Oud 16 december 2012, 15:17   #2
miejefke
HaarWeb lid
 
miejefke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 januari 2003
Locatie: Belgie
Berichten: 332
Bolleke,

Raar, heel raar is dat toch, ik was gisteren hier op het forum begonnen met een vraag aan jou, maar ik heb het geheel gewist, ik had het gevoel dat het niet al te best ging met jou maar op het moment dat ik mijn vraag (hoe gaat het met jou enz) wilde doorsturen vond ik mezelf een beetje te opdringerig, terwijl jij net op zoek was naar een beetje steun.
Bolleke, je zou willen leven en onder de mensen komen zonder ttm mee te moeten dragen, maar helaas helemaal verbergen kun je het niet, en doen alsof je het niet hebt helpt helemaal niet.
Er zijn nieuwe situaties (je werk, je koor, enz) waar ze niets van je ttm afweten ( of misschien denk je dat alleen maar, vergeet niet als ze je naam intikken op google dat ze terecht komen bij je boek enz..), maar het geeft een goed gevoel van "normaal" te zijn. Dus zou ik je aanraden van daar zelf niets over te vertellen , ze zijn tactvol genoeg om je geen vragen te stellen dus laat het zo want het zou heel heftig kunnen zijn voor jou.
Je hebt het nodig om gewoon tussen de mensen te kunnen zijn zonder aan je ttm te moeten denken, zo denk ik toch.
Wat je onverklaarbare vermoeidheid betreft kun je best eens bij jezelf op zoek gaan naar "wat loopt met mijn energie weg”, verveling? voedselallergie of zonlicht te kort? de komende verplichtingen in verband met de feestdagen?
Verder ken je mijn mening, thuis zitten niksen helpt geen steek, op geen enkel vlak, ik voel mij best van al als mijn agenda overvol is , het hoeven niet altijd aangename bezigheden te zijn, maar je weet dan waarvan je 's avonds vermoeid bent zonder er psychisch "moe" van te worden.
Ik heb het gevoel dat we eens moeten babbelen maar ik heb momenteel weinig zicht over de indeling van mijn dagen, mijn schoonmoeder is overleden , haar huis is reeds verkocht, we zijn bezig met het leeg te halen maar het werkschema daaromtrent loopt nogal wat stroef, het hangt af van mankracht (hulp) , tijd en de containerdienst. Ik hoor deze avond wanneer ik niet van dienst ben bij mij dochter, ik stuur u in de loop van volgende week nog een persoonlijk mailtje .

Een dikke warme knuffel,
Miejefke
miejefke is offline   Met citaat reageren
Oud 17 december 2012, 09:59   #3
Veeke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 4 mei 2012
Locatie: België
Berichten: 10
Geslacht:
Bolleke

Ook ik dacht dat het niet zo goed met je ging omdat je geen enkel berichtje meer op het Haarweb zette. Met mezelf gaat het eigenlijk ook niet goed. Op mijn werk moet ik binnenkort starten met een andere job en dat maakt me zo zenuwachtig – ook de manier waarop de communicatie intern verlopen is – dat je het gevolg wel kan raden. Ik was er maanden in geslaagd de schade aan mijn haar te beperken, maar ik heb de terugval nu niet meer in de hand. En ook ik weet niet met wie ik er echt over kan praten. Het blijft mijn grote geheim dat ik misschien teveel koester uit angst om erop afgerekend te worden. Ik die steeds sterk overkom, maar me in mijn hart soms zo klein voel.
Ik hoop dat we mekaar hier nog vaak “ontmoeten” en misschien ooit eens in het echt.
Veel moed !

Veeke
Veeke is offline   Met citaat reageren
Oud 17 december 2012, 11:48   #4
bolleke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 december 2001
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.670
Hé Miejefke en Veeke,

bedankt voor jullie antwoord. Het gaat ondertussen al een beetje beter, heb een warm en deugddoend weekend achter de rug. Zaterdagavond was er een kerstconcert met ons koor en dat was zo goed... daar kikt een mens echt helemaal van op! En gisteren was er een verjaardagsfeestje van een bijzondere vriendin. Ook daar alweer... toffe en warme mensen.
Maar je hebt gelijk Miejefke, ik heb het nodig om 'gewoon' tussen de mensen te kunnen zijn, anderzijds... blijf ik dan steeds dat grote geheim meedragen. Het is echt wel dubbel. Ik voel dat ik sommige mensen toch in vertrouwen zal nemen om voor mezelf 'ademruimte' te maken. Maar ik zal heel voorzichtig selecteren, kwestie van zelfbescherming... ben al te veel en te vaak gekwetst geweest...
We moeten idd maar eens afspreken, ik heb veel vrije dagen (werk nog halftijds)...

Veeke, ik begrijp je gevoel. Bedenk dat je zorgen maken zo weinig uithaalt, maar ja... zet ze maar eens van je af. Op mijn pc hangt een post-it: "Piekeren is fantaseren in de verkeerde richting." Voor mij helpt het, misschien ook voor jou?

Dikke warme kerstknuffel! XX
__________________
Bolleke (Daniëla)
"Dromen worden waar als wij ze waar maken"
bolleke is offline   Met citaat reageren
Oud 7 januari 2013, 02:43   #5
Elizee
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 oktober 2011
Berichten: 41
Bolleke?

Ben je nog bezig om te stoppen met TTM?
Ik heb ook een tijd gehad dat ik het ff niet zag zitten en elke keer loze beloftes deed. Maar sinds enkele dagen heb ik weer wat meer kracht gekregen. IK WIL STOPPEN! En ik geef niet op!!!

Good luck! XxX
Elizee is offline   Met citaat reageren
Oud 2 april 2013, 15:29   #6
Fleurrr
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 augustus 2009
Berichten: 136
Dag bolleke en miejefke,
Hoe gaat het ondertussen nog met jullie? Bolleke, heb je de moed wat teruggevonden?

Voor mij is het 10 maanden geleden dat ik hier nog iets postte. Jammer genoeg is het sindsdien niet echt verbeterd. Ik heb veel persoonlijke tegenslagen gekend en heb niet zoveel belang gehecht aan mijn TTM. Ik zag het als een gewoonte, ik had aanvaard dat ik het deed en deed er niets aan.
Nu wil ik echter een nieuwe start nemen, op alle vlakken. Ik wil mijn mooie haren echt terug en ben bereid om opnieuw te vechten. Ik voel me heel vaak alleen, zeker qua haartrekken, dus ik hoop hier wat steun te vinden.
Iemand die er mee tegenaan wil gaan?

Liefs,
Fleurrr
Fleurrr is offline   Met citaat reageren
Oud 2 april 2013, 16:58   #7
Veeke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 4 mei 2012
Locatie: België
Berichten: 10
Geslacht:
Het is bij mij ook al een hele tijd geleden dat ik hier nog iets schreef.

Ik voel me de laatste tijd erg moe en vooral enorm gespannen. Bij het minste ontplof ik en ik besef dat het voor mijn omgeving niet altijd eenvoudig is om daarmee om te gaan. Mijn vriend zegt me regelmatig dat ik van mijn haar moet blijven. Eigenlijk begrijpt hij gewoon niet dat dit sterker is dan mezelf en dat het echte probleem veel dieper zit. En toch weet ik dat hij het goed bedoelt. Hoe leg je dat in godsnaam uit aan iemand die er zelf geen last van heeft ?

Fleurrr,
ik wil er dus zeker samen met jou tegenaan gaan. Hopelijk houden we het samen een tijdje vol. En lukt het niet, dan moeten we mekaar vooral blijven steunen !

Bolleke,
dat we hier niets van jou horen is wellicht geen goed teken, maar verlies vooral de moed niet. Samen zijn we sterker dan alleen...
Veeke is offline   Met citaat reageren
Oud 3 april 2013, 12:40   #8
Fleurrr
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 augustus 2009
Berichten: 136
Veeke,
Leuk om zo snel respons te krijgen! Ik ben vandaag alvast al trekvrij begonnen. Ik hoop het vandaag echt te beperken en ga daarvoor alles uit de kast halen (vingers afplakken, haar vastdoen, enz).
Hoe gaat het bij jou? Heb jij nog tips die voor jou helpen?
+ Ik weet wat je bedoelt. Mensen die dit niet doen begrijpen het niet. Ik begrijp het zelf soms ook niet, het "waarom" we dit doen. Ik weet niet echt wat je eraan kan doen, in mijn omgeving weet niemand het (behalve mijn voormalige vriend maar daar heb ik geen contact meer mee).

Succes allemaal vandaag!
Fleurrr is offline   Met citaat reageren
Oud 3 april 2013, 14:14   #9
Halla
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 20 oktober 2011
Berichten: 22
Op deze site delen wij ons geheim, ons dagelijkse gevecht, ons frustratie, ons schaamte ons grote ergernis TTM. Helaas, het blijft hardnekkig en moeilijk en er bestaat geen kant en klare pil of behandeling. Toch moeten wij elkaar er doorheen slepen. Positief zijn HELPT! Ons best proberen te doen om iedere dag weer te overleven en daarmee bedoel ik tevreden zijn en genieten van dag tot dag, waarderen wat we allemaal WEL hebben.

Mij helpt het erg om erover te praten met iedereen, open zijn, en me niet in een bubbel verstoppen en opkroppen.

Ik ben nu weer terug bij af na een hele moeilijke tijd veel stress, onrust etc en wil het weer gaan proberen om trekvrij te zijn en te blijven. Zodra het zonnetje volop schijnt en het weer zomer is wil ik me nergens meer voor schamen en kunnen zwemmen en niks meer te verbergen hebben!

WEES POSIFIEFF en geloof in jezelf!
Halla is offline   Met citaat reageren
Oud 5 april 2013, 10:18   #10
Veeke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 4 mei 2012
Locatie: België
Berichten: 10
Geslacht:
Fleurrr,
Bij mij gaat het de laatste dagen redelijk goed, niet volledig trekvrij maar toch bijna... Het moeilijkste is wanneer ik 's avonds voor de televisie zit.
Voor mij helpt dus vooral bezig zijn en ik neem soms ook wel eens een knijpballetje in mijn linkerhand als ik met de rechter iets aan het doen ben om me zo af te leiden.
Maar ik strijd verder om volledig trekvrij te blijven, samen met jou en alle anderen die willen meedoen.

Dus aan iedereen : houd jullie sterk, we gaan er samen tegenaan !
Veeke is offline   Met citaat reageren
Oud 5 april 2013, 12:39   #11
Fleurrr
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 augustus 2009
Berichten: 136
Veeke,
Bij mij gaat het sinds ik hier gepost heb ook opmerkelijk beter! Ik heb nog steeds een paar moeilijke momenten per dag, maar voor de rest trek ik niet. Ik heb het inderdaad ook moeilijk als ik niets te doen heb of als ik alleen ben. Deze 'paasvakantie' is voor mij een uitdaging omdat ik als studente momenteel veel moet lezen en dergelijke.
Ik ben alleszins blij dat het bij jou ook goed gaat!

Halla,
Wat leuk die positiviteit van jou. En je hebt gelijk ook! Als het wat moeilijker gaat moeten we vooral niet denken dat het al verloren is, maar moeten we er gewoon opnieuw tegenaan gaan. Succes met je nieuwe start!
Fleurrr is offline   Met citaat reageren
Oud 5 april 2013, 16:21   #12
miejefke
HaarWeb lid
 
miejefke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 januari 2003
Locatie: Belgie
Berichten: 332
Hallo allemaal

Bijvend allert zijn is soms oh zo moeilijk, maar toch, met een beetje steun van andere forumleden lijkt het wel te lukken.
Positiviteit is inderdaad heel belangrijk, en bezig blijven want verveling is een grote ramp voor ttm'ers.
Dus wees positief, geniet van de dingen en weer alle verveling.

Nu en dan sneuvelen er enkele haren, op voorspelbare momenten, maar ik maak mij daar geen zorgen meer over, het leven is tenslotte meer dan ttm hé dames.

Hou er de moed in en geniet van kleine dingen.

Miejefke
miejefke is offline   Met citaat reageren
Oud 7 april 2013, 20:45   #13
Halla
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 20 oktober 2011
Berichten: 22
Ondank mijn positieve bericht zijn er weer helaas heel wat haren gesneuveld afgelopen dagen. Het is zo moeilijk

Probeer alsnog positief te blijven!
Halla is offline   Met citaat reageren
Oud 15 april 2013, 09:57   #14
Veeke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 4 mei 2012
Locatie: België
Berichten: 10
Geslacht:
Het blijft een moeilijke strijd om vol te houden.
Het gaat redelijk, maar elke dag sneuvelen er toch nog een paar haren...

Gisteren heb ik mijn haar wat bijgekleurd zodat de witte haren wat minder opvallen.
Dat is opnieuw een kleine bijkomende stimulans.

Ik verlang ernaar om mijn haren niet steeds te moeten opsteken om de dunne plekken te camoufleren, maar om ze eens te kunnen laten wapperen in de wind. Dat is zo lang geleden...
Veeke is offline   Met citaat reageren
Oud 15 april 2013, 22:56   #15
bolleke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 december 2001
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.670
Hallo, heb me terug ingelogd... (was blijkbaar iets te lang afwezig?)
Zie dat jullie weer een beetje actief zijn, mooi zo.. Misschien vind ik nog wel ergens een klein hoopje moed om me bij jullie aan te sluiten..
Het leven gaat z'n gangetje, mooie en moeilijke momenten, ttm wordt weggeduwd omdat het zo vermoeiend is...
__________________
Bolleke (Daniëla)
"Dromen worden waar als wij ze waar maken"
bolleke is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:44.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.