Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 29 april 2016, 16:18   #1
MikeGen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 29 april 2016
Berichten: 2
Geslacht:
19 jaar beginnende inhammen?

bedankt

Laatst gewijzigd door MikeGen; 1 mei 2016 om 14:26
MikeGen is offline   Met citaat reageren
Oud 29 april 2016, 18:03   #2
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Haaruitval is grotendeels erfelijk bepaald. Slecht eten, ongezond leven en stress kunnen het proces hooguit versnellen.

Dat melkzuurverhaal zou ik met een korrel zout nemen. Zelfs al is je zweet zuur, dan nog lost het hooguit wat van je haar op. Haar kan veel hebben. Je kunt een haar zelfs door knippen en toch blijft ie groeien.

Ook vet haar kan an sich geen kwaad. Het is eerder een gevolg, geen oorzaak. Een hoger testosterongehalte kan leiden tot vettere huid.

Een schimmel op de hoofdhuid kun je zien als (lokale) stressfactor. Het kan haaruitval versnellen. Maar in de regel herstelt dat als je de schimmel effectief bestrijdt.

Ik zou beginnen met goed voor je haar zorgen. Een milde shampoo en misschien eens een fris zomers kapsel proberen.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 29 april 2016, 18:04   #3
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Haaruitval is grotendeels erfelijk bepaald. Slecht eten, ongezond leven en stress kunnen het proces hooguit versnellen.

Dat melkzuurverhaal zou ik met een korrel zout nemen. Zelfs al is je zweet zuur, dan nog lost het hooguit wat van je haar op. Haar kan veel hebben. Je kunt een haar zelfs door knippen en toch blijft ie groeien.

Ook vet haar kan an sich geen kwaad. Het is eerder een gevolg, geen oorzaak. Een hoger testosterongehalte kan leiden tot vettere huid.

Een schimmel op de hoofdhuid kun je zien als (lokale) stressfactor. Het kan haaruitval versnellen. Maar in de regel herstelt dat als je de schimmel effectief bestrijdt.

Ik zou beginnen met goed voor je haar zorgen. Een milde shampoo en misschien eens een fris zomers kapsel proberen.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 29 april 2016, 23:41   #4
YannickUA
Student farmacie
 
YannickUA's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2015
Berichten: 264
Geslacht:
Je hebt inderdaad al beginnende inhammen (NW1) die al volledig 'onthaard' zijn.
Daarboven begint het ook al zichtbaar uit te dunnen.
Volgens mij is dit wel het begin van AGA. Jong, maar dat komt steeds vaker en vaker voor.

Een ongezonde levensstijl (+stress) kan het kalingsproces hooguit wat versnellen, maar kan nooit de oorzaak zijn. Anders zou geen enkele arts, politicus, CEO, etc nog haar hebben.

Dat melkzuur haaruitval kan veroorzaken lijkt me eveneens sterk. Het kan, maar dan is dat in ieder geval nog niet onderzocht.

Vettig haar is een gevolg van dat je haar teveel talg heeft 'geabsorbeerd'. Dat kan omdat je het lang niet hebt gewassen, je stijf haar hebt of omdat je je hoofdhuid teveel stimuleert door bvb te vaak te wassen met shampoo, met je handen in je haren te zitten, ..

Een jeukende hoofdhuid kan veroorzaakt worden door een schimmel of roos (teveel gist), al zie ik dat niet meteen op de foto's.
Ketoconazol is een shampoo die vaak gebruikt wordt tegen roos of seborroïsch eczeem, dikwijls met een sterke vermindering van klachten. Daarnaast heeft het een zeer klein anti-androgeen effect, wat kaalheid zou vertragen.
Locoid wordt meestal voorgeschreven voor de iets ernstige vormen van eczeem of psoriasis. Het is een corticosteroïde, dus zonder duidelijke klachten zou ik dat niet te lang gebruiken (de regel is altijd, nooit langer dan 3 weken). Kwestie van permanente huidschade te voorkomen.


In het algemeen, tja. Wil je echt voorkomen dat je verder kaal wordt (al kunnen wij niet met zekerheid zeggen dat dit AGA is, maar hoogstwaarschijnlijk wel), dan zijn de middelen om dit te voorkomen eerder beperkt tot medicatie. Met alternatieve geneeskunde en homeopathie ga je er niet geraken. Respectievelijk is dit minoxidil en finasteride (/dutasteride).

Laatst gewijzigd door YannickUA; 29 april 2016 om 23:44
YannickUA is offline   Met citaat reageren
Oud 30 april 2016, 00:22   #5
123hallo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 713
Geslacht:
Dus op naar de huisarts en finasteride (die van 5 mg en door 4 delen) je kunt er beter vroeg bij zijn dan te laat.
123hallo is offline   Met citaat reageren
Oud 30 april 2016, 20:39   #6
MikeGen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 29 april 2016
Berichten: 2
Geslacht:
bedankt

Laatst gewijzigd door MikeGen; 1 mei 2016 om 14:26
MikeGen is offline   Met citaat reageren
Oud 30 april 2016, 22:52   #7
123hallo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 713
Geslacht:
Het beste is om vooral niet druk te maken, maar er nuchter tegenaan te kijken. Je bent niet voor niets op haarweb terecht gekomen en zoekt naar serieuze antwoorden.

Zei de dokter dat medicatie vrij weinig nut heeft? Ik heb juist ervaren dat de medicatie voldoende nut heeft geleverd. Die ervaring kunnen velen bevestigen hier. Alhoewel werkt de medicatie inderdaad minder bij de inhammen, maar is het wel het beste op tijd ermee te beginnen om het meest te behouden. Ik wil me niet met een dokter/ huisarts meten, maar kan wel bevestigen vanuit informatie op het forum, dat niet alle huisartsen bekwaam/ in kennis lijken te zijn op het gebied van (lijden onder) erfelijke kaalheid (daar ga ik niet verder over in om misstanden te voorkomen).

Het is wel zo dat je zeker moet zijn van erfelijke kaalheid. Heb je kale familieleden (met name je vader)? Zo ja, dan zit de kans hoog in dat je er min of meer achteraan kan gaan. Jij zei dat inhammen bij je familie voorkomt en ik weet niet tot in hoever je dit met kaalheid bedoeld. Evenzo kan je gerust finasteride nemen om de teveel aan inhammen te beperken.

Groene thee schijnt ook nuttig te zijn, drink ik ook. Deze trek ik in de middag met lauw water (vooral niet heet!) omdat ik verstond dat heet water de werkende stoffen teniet brengen. In de avond na mijn dag giet ik het over in een pannetje en warm ik het op, tot zo warm als mijn vingers aankunnen. Ik zoet de thee met wat gebrokkelde zoethout (dat ik in het zakje heb laten trekken) of ik drink het lekker puur.

De finasteride van Propecia is inderdaad crimineel duur. Velen gebruiken dan ook de goedkope 5 mg finasteride en delen deze in 4. Deze kreeg ik op voorschrift van mijn huisarts omdat mijn huisarts deze onrechtmatige prijsverschil ook raar vond en begreep dat ik geen rijkaard was. Uiteindelijk is de finasteride verzekerd door ziekenfonds, maar betaal je zoals altijd je eigen risico-kosten.

Saw Palmetto is de natuurlijke alternatief voor finasteride. Geen ervaring in. Persoonlijk lig ik daar niet wakker van als het om serieuze medicatie gaat.

Hier vind je veel informatie (over Saw Palmetto, Finasteride, etc) "het woordenboekje":
http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=4459

(staat alles netjes geordend van a tot z)

Laatst gewijzigd door 123hallo; 30 april 2016 om 23:03
123hallo is offline   Met citaat reageren
Oud 1 mei 2016, 10:52   #8
YannickUA
Student farmacie
 
YannickUA's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2015
Berichten: 264
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MikeGen Bekijk bericht
Mijn huisarts heeft al eerder gezegd dat dit allemaal normaal was. Ze zei dat dit bij de meeste jongere rond deze leeftijd begint( ze heeft wel een beetje gelijk wat de meeste klasgenoten heb ook geen rechte haarlijn meer) en verder zei ze dat die dure medicijnen vrij weinig nut heeft.
Sorry om jouw ideaalbeeld te doorbreken, maar die huisarts heeft klaarblijkelijk geen enkel verstand waarover ze praat. Mensen die al kalend zijn op hun 19 behoren niet tot de mainstream, eerder tot een weliswaar niet kleine minderheid.
Die 'dure' medicijnen zijn het enige wat daadwerkelijk kaalheid kan afremmen of stoppen.

Ik ben overigens niet kalend, dus mij kan je gerust onpartijdig noemen.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MikeGen Bekijk bericht
Heb nog paar vraagjes aan jullie:

- toen ik deze foto nam scheen de licht precies op mijn hoofdhuid. Kan het zo zijn dat ik voor niks ongerust ben.
Onder fel licht is het juist dat je het het beste opmerkt. Wanneer je het begint te zien in zwak licht dan is het dikwijls al te laat.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MikeGen Bekijk bericht
- Ik heb ook geen zin om veel geld te geven aan medicijnen( ben nog een student) wat kunnen jullie het beste aanbevelen. Heeft saw palmetto en groene thee echt nut?
Duur is relatief. Je kan het allemaal zo duur maken als je zelf wil.
Als apotheker wil ik dat mensen op hun hoede zijn voor generieke merken, maar voor medicijnen met finasteride moet je dat niet zijn. Daar kan je gerust het goedkoopste 'merk' van kopen, de werkzame stof zal in geen geval anders zijn en er zal geen kwaliteitsverschil zijn. Tussen verschillende 'minoxidil-merken' zit er wel wat verschil, maar enkel wat betreft de concentratie alcohol en propyleenglycol. Dat maakt de ene wat vetter en agressiever voor de huid dan de andere, maar meer ook niet.
Met een 100€/jaar heb je dikwijls al genoeg.

Saw palmetto is homeopathie. Werkt niet en is misschien nog slechter voor je endocrien systeem dan finasteride.

Groene thee werkt al helemaal niet.

Op het forum beweren er nochtans velen dat SP en groene thee werken. Maar zij zijn dikwijls ook diegenen die het meest wanhopig naar oplossingen zoeken en dingen zien die er niet zijn. Bij dat soort mensen werkt zelfs een placebo ook.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MikeGen Bekijk bericht
- Is het normaal dat je haar bovenop dunner aanvoelt dan zijkanten?
Hangt van je haarstructuur af.

Sowieso haar dat aangetast is door DHT voelt dunner aan. Ook zone's die al uitgedund zijn voelen dunner aan.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MikeGen Bekijk bericht
- Kan het ook aan een ziekte liggen die inhammen, suikerziekte , schildklieren komen vaak voor in de familie.
Kan, maar dan krijg je last van diffuus haaruitval en geen AGA.
Kalende inhammen zijn het beginstadium van klassieke mannelijke kaalheid, helaas.



---

Fase 1: ontkenningsfase.

Laatst gewijzigd door YannickUA; 1 mei 2016 om 10:57
YannickUA is offline   Met citaat reageren
Oud 2 mei 2016, 04:01   #9
123hallo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 713
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door YannickUA Bekijk bericht
Groene thee werkt al helemaal niet.

Op het forum beweren er nochtans velen dat SP en groene thee werken. Maar zij zijn dikwijls ook diegenen die het meest wanhopig naar oplossingen zoeken en dingen zien die er niet zijn. Bij dat soort mensen werkt zelfs een placebo ook.
Alleen groene thee zou uiteraard niets tegen kaalheid doen, maar tezamen met het gebruik van finasteride/ dutasteride- medicatie zou dit een extra positief toevoeging kunnen zijn in verband met erfelijke kaalheid.

Groene thee remt lichtelijk DHT, aldus het forum haarweb-woordenboekje.

Buitenom het erfelijke kaalheidsonderwerp zitten er wel veel antioxidanten in, waaruit ik begrepen heb dat mensen daarvan langer jong blijven uitzien (uiteraard wel op toevoeging van gezond eten, bewegen en doen).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door YannickUA Bekijk bericht
Saw palmetto is homeopathie. Werkt niet en is misschien nog slechter voor je endocrien systeem dan finasteride.
Ik begrijp dus het hormoonstelsel op Wikipedia. Mag ik in korte lijnen weten waarop de nadelen kunnen lijken? Althans, als dit te ingewikkeld is hoeft dat niet perse. Alvast bedankt.
123hallo is offline   Met citaat reageren
Oud 2 mei 2016, 09:04   #10
YannickUA
Student farmacie
 
YannickUA's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2015
Berichten: 264
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 123hallo Bekijk bericht
Alleen groene thee zou uiteraard niets tegen kaalheid doen, maar tezamen met het gebruik van finasteride/ dutasteride- medicatie zou dit een extra positief toevoeging kunnen zijn in verband met erfelijke kaalheid.

Groene thee remt lichtelijk DHT, aldus het forum haarweb-woordenboekje.

Buitenom het erfelijke kaalheidsonderwerp zitten er wel veel antioxidanten in, waaruit ik begrepen heb dat mensen daarvan langer jong blijven uitzien (uiteraard wel op toevoeging van gezond eten, bewegen en doen).
Dat groene thee enig effect zou hebben op het al dan niet afremmen van kaalheid is niet bewezen. Dat sommigen dat insinueren doet er niet toe.

Dat het veel antioxidanten bevat is wel juist. Al is het effect van antioxidanten sterk overroepen. Het is niet de holy grail van eeuwige jongheid dat men eerst dacht.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 123hallo Bekijk bericht
Ik begrijp dus het hormoonstelsel op Wikipedia. Mag ik in korte lijnen weten waarop de nadelen kunnen lijken? Althans, als dit te ingewikkeld is hoeft dat niet perse. Alvast bedankt.
Ik ken de bijwerkingen nu niet, dat moet je zelf maar eens opzoeken. Het blijft homeopathie en dus ongezuiverde 'medicatie'.

Punt is dat saw palmetto niet werkt.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16467543
RESULTS: "There was no significant difference between the saw palmetto and placebo groups ..."
Er is nog geen klinisch onderzoek gedaan naar de relatie saw palmetto en AGA, maar als het zelf geen effect heeft op BPH (dat tamelijk snel reageert), dan is het erg twijfelachtig dat het enig effect zou hebben op het remmen van haaruitval.
YannickUA is offline   Met citaat reageren
Oud 28 februari 2017, 16:29   #11
theo sluis
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 augustus 2006
Berichten: 420
Gevaarlijke bijwerkingen van finasteride

Finasteride is zo gevaarlijk, dat ik het onverantwoord vind voor cosmetisch gebruik.

Toelichting:

http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=36446

http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=36464

http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=36448
theo sluis is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 06:42.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.