Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Trichotillomanie > Boeken en artikelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 23 augustus 2002, 15:12   #1
Webmaster
Your friendly webmaster

 
Webmaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 mei 2001
Locatie: HaarWeb City
Berichten: 1.794
Geslacht:
Post Artikel Monique3 in Brabants Dagblad: 'Haren uittrekken als ziekte'.

Beste lotgenoten,

Met toestemming van Monique3 hierbij de publicatie van het artikel 'Haren uittrekken als ziekte' wat recentelijk is verschenen in het Brabants Dagblad van dinsdag 20 augustus jl.

----------------------------------
Haren uittrekken als ziekte

Door Petra Dircks

Dinsdag 20 augustus 2002 - Haren uit je hoofd trekken totdat je vrijwel kaal bent. Het is een ziekte en aan deze ziekte lijdt Monique. Omdat het zo onbekend is, wil ze haar verhaal doen.
Welke vrouw praat er niet over haar haar? Het zit zelden goed, de kleur kan best anders of een permanentje misschien? Niets alledaagser dan dat. Behalve voor Monique (33) uit Den Bosch. Al vijftien jaar draagt zij een pruik. Om de vele kale plekken op haar hoofd te bedekken. Niet dat ze last heeft van een ziekte die haren doet uitvallen. Nee, Monique trekt zelf haar haren uit haar hoofd.



Monique durft nu af en toe zelfs haar pruik af te zetten in het bijzijn van anderen. (c) Foto Sandra Peerenboom


Al vanaf dat ze kind was en ze kon er niet mee stoppen. Ook niet toen ze permanent aan de pruik moest omdat er bijna geen haren meer op haar hoofd stonden. Ook niet toen ze zich zo schaamde dat ze niet meer uit wilde, niet wilde zwemmen. Zelfs niet toen tijdens een storm haar pruik afwaaide. Monique bleef dwangmatig haar haren uit haar hoofd trekken. Tot ruim een jaar geleden. Toen kwam de kentering en nu is ze, denkt en hoopt ze, aan de beterende hand. Daarom ook wil ze nu haar verhaal vertellen, maar liever alleen met haar voornaam. Want de schaamte is ze nog niet helemaal voorbij en lang niet iedereen in haar omgeving weet ervan. Dat heeft allemaal tijd nodig.

"Niemand weet hoe erg het is. Zelf dacht ik lange tijd dat ik de enige op de wereld was die dit deed. Maar het heeft een naam. Trichotillomanie heet de ziekte. Goddank is het een ziekte, met een naam en meer mensen die eraan lijden. Nu weet ik dat ik niet alleen ben, dat ik me niet hoef te schamen omdat ik iets heb waar ik niet mee overweg kon. En nu wil ik ook anderen helpen", vertelt ze thuis op de bank.


NAGELBIJTEN

Waarom trekt iemand in 's hemelsnaam haar haar uit? Monique weet het ook niet, maar zegt dat het te vergelijken is met nagelbijten. "Waarom doet iemand dat? Om bepaalde spanning kwijt te raken, uit gewoonte, om verlegenheid te camoufleren? Noem maar op. Dat geldt voor mij ook. Het begon als kind met een lokje haar dat ik rond mijn vinger wond. Niets vreemds aan, maar ik trok de haren eruit. Het is net alsof het in trance gebeurt. De meeste kinderen stoppen ermee, maar ik niet. Ik bleef het doen."
De huisarts, kinderarts, kinderpsycholoog, het RIAGG, iedereen kwam eraan te pas om Monique te helpen. Maar het werd van kwaad tot erger. Rond 1994-1995 was ze vrijwel kaal. Niet dat iemand dat zag, want Monique droeg al sinds haar achttiende een pruik. Zelfs haar vriend had haar nog nooit zonder pruik gezien. Rond die periode ook ging Monique zes maanden intern in een kliniek voor gedragstherapie. Daar hoorde ze ook dat er een naam voor was. Dat er zelfs eerder iemand voor in behandeling was geweest. Maar ze mocht er niet mee in contact komen, want de kliniek hanteert een stricte geheimhoudingsplicht. Dat half jaar therapie hielp enorm. Monique leerde er haar pruik afzetten in het bijzijn van onder anderen haar vriend. Een jaar lang kon ze van haar eigen haar afblijven. Een topjaar 1996 zegt ze nu.
Maar het ging mis. "Misschien was ik te nonchalant geworden na dat jaar. Ik moet me goed realiseren dat ik er altijd mee bezig moet zijn om te zorgen dat ik niet pluk. Net als een alcoholist bijvoorbeeld, die toch altijd alert moet zijn. Hoe dan ook, ik plukte weer als een bezetene en had enorm kale plekken. Maar door die pruik wist vrijwel niemand het. Je wilt niet weten hoe inventief je wordt om iets te verbergen voor een ander. Ik leidde een dubbelleven. En dat kost vreselijk veel engergie. En daar komt spanning van. En dan ga je plukken. En dan zit je in die zo beruchte vicieuze cirkel."
Bij het RIAGG vond Monique een goede therapeut waar ze nog steeds naar toe gaat. En ze ontdekte internet. Op goed geluk tikte ze eens trichotillomanie in. "Ik wist niet wat ik zag. Vele reacties op dat trefwoord. Websites over het onderwerp, vooral in Amerika. Maar ook in Nederland vond ik mensen die ermee bezig waren en ook die eraan lijden. Een wereld ging voor me open."


LOTGENOTEN

Monique is inmiddels druk bezig een stichting op te richten voor lotgenoten. En sindsdien melden zich steeds meer mensen bij haar die hetzelfde hebben. Via internet, want dit medium is Moniques redding zoals ze zelf zegt. Deze openbaring gaf zo'n kick, dat Monique niet anders kon dan alles lezen wat erover te vinden is en alles en iedereen aanschrijven die maar benaderbaar was.
De voordelen van internet, - anoniem thuis werken en schrijven - passen in haar straatje. Het leverde een stroom aan reacties op. Onlangs nodigde ze zelfs een groepje vrouwen bij haar thuis uit. "Samen erover praten is al zo bevrijdend. Het blijkt dat velen dat willen." De goedlopende therapie en de almaar groter wordende groep lotgenoten gaven Monique alle kracht die ze nodig had. Ze plukt al veertien maanden niet meer. Langer dan ooit in haar leven.

Mensen die meer over trichotillomanie willen weten of met Monique in contact willen komen, kunnen haar eigen website op internet bezoeken. Het adres is: http://www.tricho.suripages.com


Trichotillomanie: De Feiten.
  • Trichotillomanie (TTM) is een impuls controle stoornis, een drang die zich uit door herhaaldelijk haren uit het lichaam te trekken.
  • TTM komt uit het Grieks: thrix is haar, tillein betekent eruit trekken.
  • De meeste TTM-patiënten trekken haren uit hun hoofd, maar er zijn ook mensen die wimpers, haren van wenkbrauwen, armen of benen, maar ook schaamharen, neus- en snor/baardharen uit hun huid trekken.
  • De Franse dermatoloog Hallepeau benoemde de ziekte in 1889 al en noemde haar trichotillomanie.
  • De oorzaak van TTM is niet bekend maar er zijn diverse theorieën. Een ervan luidt dat het om een nerveuze gewoonte gaat. Maar ook dat er geen goede balans is van bepaalde chemische stoffen in de hersenen.
  • Iedereen kan TTM krijgen, ook kinderen. Zeventig tot negentig procent van de haartrekkers is vrouw. Één procent van de bevolking zou er aan lijden.
  • Behandelingen voor TTM-patiënten omvatten onder meer medicijnen, bijvoorbeeld prozac en hypnose- en gedragstherapie. Alleen met die laatste zijn gunstige effecten bereikt.
  • Het Ambulatorium ACSW van de Katholieke Universiteit Nijmegen heeft veel ervaring met TTM'ers. In het najaar gaan zij door met wetenschappelijk onderzoek naar TTM. Mensen die hieraan willen meedoen of zij die informatie willen, kunnen contact opnemen. tel: 024 - 3615922 (kantooruren); e-mail: ambulatorium@ACSW.kun.nl


Bron: Brabants Dagblad.
Auteur: Petra Dircks
Weblink: http://www.brabantsdagblad.nl/CDA/re...hiefID=1192462
Copyright © 2002 Brabants Dagblad - alle rechten voorbehouden

----------------------------------
__________________
Webmaster
HaarWeb oprichter en webmaster
www.haarweb.nl

HaarWeb | De support-site voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België

Huishoudelijk Reglement (Richtlijnen/Privacy/Disclaimer)
Code of Ethics

-----------------------------------------------------------------------
You can be helping many people, but if you are not helping yourself,
you have missed the one person you were born to heal.'

~Alan Cohen
-----------------------------------------------------------------------

Laatst gewijzigd door Webmaster; 24 augustus 2002 om 00:06
Webmaster is offline   Met citaat reageren
Oud 23 augustus 2002, 18:35   #2
yollie
HaarWeb lid
 
yollie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 mei 2002
Locatie: Gelderland
Berichten: 42
Applaus!

Beste Monique,

Ik wil je even een heel groot compliment geven voor het geven van het interview voor dit artikel. Hartstikke goed joh, ik weet zeker dat je hier goed aan hebt gedaan.
het zal best wel spannend voor je zijn geweest denk ik. Door dit artikel zijn er weer een hele hoop mensen op de hoogte gebracht van TTM en wie weet waren daar ook lotgenoten bij.
Ook heel moedig van je, dat de foto erbij stond.
Een dikke pluim!

Yollie
yollie is offline   Met citaat reageren
Oud 24 augustus 2002, 16:12   #3
bolleke
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 december 2001
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.670
Wink ook van mij!

Hoi Monique!

Ook van mij, en hele dikke pluim!!!
We weten beiden wat het is om 25, 30 jaar met een geheim te leven! Ook bij mij is de ommekeer er écht gekomen toen ik wist dat er meerdere mensen waren met deze kwaal, én toen ik voor het eerst lotgenoten ontmoette! Toen ik ook mijn man en mijn kinderen 'betrok' in mijn 'dubbelleven' hoefde het opeens niet 'dubbel' meer te zijn... en het 'verdween'...
Nou, niet zo-maar natuurlijk, maar toch, eenmaal het geheim geen geheim meer hoefde te zijn, was er blijkbaar geen reden meer om het 'in stand te houden'.

Kunnen praten over TTM, kunnen schrijven over TTM, de schaamte overwinnen (en ik kom er ook stilletjesaan uit), wéten dat het HOOGTIJD werd om voor ONSZELF te zorgen en dat ook DOEN!!! Beslissingen nemen die onszelf eindelijk los-maken van verplichtingen en eisen die we onszelf JAREN hebben opgelegd!

Wij kunnen het, anderen kunnen het ook... de bal begint te rollen!
We gaan ervoor, ja toch??!!

Heel veel liefs, bolleke
bolleke is offline   Met citaat reageren
Oud 28 augustus 2002, 17:07   #4
Webmaster
Your friendly webmaster

 
Webmaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 mei 2001
Locatie: HaarWeb City
Berichten: 1.794
Geslacht:
Question Alkmaarsche Courant

Hoi Monique,

Ik las zojuist het volgende op de OCDVK website:

Citaat:
Hoi Mon

Je stond gisteren ook in de Alkmaarsche Courant. Prima stuk over TTM vond ik. En ze hadden je website ook vermeld. Goed hoor, van je, dat je zoveel doet voor de goede TTM-zaak. Ga zo door!

Groetjes van Alex
Kun je hier wat meer over vertellen, want wij wisten niet dat je ook in de Alkmaarsche Courant vermeld zou worden! Hartstikke goed! Is dit hetzelfde artikel als in het Brabants Dagblad?

Grtjs,
__________________
Webmaster
HaarWeb oprichter en webmaster
www.haarweb.nl

HaarWeb | De support-site voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België

Huishoudelijk Reglement (Richtlijnen/Privacy/Disclaimer)
Code of Ethics

-----------------------------------------------------------------------
You can be helping many people, but if you are not helping yourself,
you have missed the one person you were born to heal.'

~Alan Cohen
-----------------------------------------------------------------------
Webmaster is offline   Met citaat reageren
Oud 28 augustus 2002, 22:56   #5
monique3
HaarWeb lid
 
monique3's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 augustus 2001
Locatie: netherlands
Berichten: 642
Yo Webmaster,

That makes two of us!!!
Ik weet daar helemaal niets van, dat het artikel ook in de A.C zou verschijnen.
Ik heb daar inmiddels al een mailtje over verstuurd, ben benieuwd wat ik daar voor recatie op krijg, vreemd hoor!!
Maarja, aan de ene kant bereiken we zo weer meer mensen, toch!!
Bedankt , Monique3.
monique3 is offline   Met citaat reageren
Oud 1 september 2002, 00:11   #6
monique3
HaarWeb lid
 
monique3's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 augustus 2001
Locatie: netherlands
Berichten: 642
Aha!!

Nou inmiddels heeft mijn verhaal dus ook in de krant in Beverwijk gestaan, dat hoorde ik van Timotei-meisje. En in de Alkmaarsche courant, dat hoorde ik van iemand van de ocd-VK.
Volgens onze krant, hebben ze het nieuws in een soort van archief staan op een centrale computer. Dus als daar iets in staat wat andere kranten ook willen hebben, dan halen ze het daaruit. Vooral als het landelijk nieuws is, en blijkbaar is het artikel dat!!
Nouja, eerst vond ik het wel vreemd, maar nu heb ik zoiets van. Hoe meer zielen, hoe meer steun!!
En het kon ook nog zo zijn dat over 2 maanden het artikel verschijnt in weer een andere krant, dus dat kan nog wel even cirkuleren op deze manier.
Prima!!!! groetjes Monique3.
monique3 is offline   Met citaat reageren
Oud 10 september 2002, 14:47   #7
marita
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 5 juni 2002
Berichten: 61
Hallo Monique
Ik zat vandaag op mijn werk de Zwolse Courant te lezen en ja hoor ook daar staat je artikel nu in .Mooi he dat het in een heleboel kranten geplaatst wordt.Zo langzamerhand is heel Nederland op de hoogte van ttm Bedankt daarvoor
__________________
marita
marita is offline   Met citaat reageren
Oud 10 september 2002, 15:05   #8
monique3
HaarWeb lid
 
monique3's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 augustus 2001
Locatie: netherlands
Berichten: 642
Hoi Marita,

Wat leuk dat je dit even meld!
Zou je het artikel voor me willen bewaren, dus de hele pagina , dus niet uitknippen?
Dan kan ik het bewaren, en inderdaad (webmaster) een plakboek aanleggen.
Mischien kun je het me op de eerstvolgende ttm-bijeenkomst geven, of het me een keer opsturen.
Bedankt, groetjes Monique3.
monique3 is offline   Met citaat reageren
Oud 10 september 2002, 15:27   #9
marita
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 5 juni 2002
Berichten: 61
Hoi Monique
Ik zal het voor je bewaren en heb je het eerder nodig dan dat er een ontmoeting is dan stuur ik het gewoon op
Veel liefs Marita
__________________
marita
marita is offline   Met citaat reageren
Oud 11 september 2002, 14:12   #10
monique3
HaarWeb lid
 
monique3's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 augustus 2001
Locatie: netherlands
Berichten: 642
Hallo Marita en de anderen,

Marita, bedankt dat je het voor me bewaard.
Mocht het te lang gaan duren voor we bij elkaar komen, dan neem ik nog contact met je op, maar het heeft geen haast.

En ik ben blij om te melden , dat het artikel nu in nog twee kranten heeft gestaan, een rotterdamse krant en de zwolsche courant.
Dat weet ik van mensen die via die krant naar me mailen.
Te gek he!!!!!!
groetjes Monique3.
monique3 is offline   Met citaat reageren
Oud 13 september 2002, 21:50   #11
Webmaster
Your friendly webmaster

 
Webmaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 mei 2001
Locatie: HaarWeb City
Berichten: 1.794
Geslacht:
Lightbulb Kranten.

Misschien wel leuk om een overzichtje te maken :


1. Alkmaarsche Courant

2. Beverwijkse krant (hoe heet die precies?)

3. Brabants Dagblad:
http://www.brabantsdagblad.nl/CDA/re...hiefID=1192462

4. Dagblad De Limburger (hoet heet die precies?)

5. Rotterdams Dagblad:
http://w3s.rotterdamsdagblad.nl/modu...=Archiefpagina

6. Zwolsche Courant
__________________
Webmaster
HaarWeb oprichter en webmaster
www.haarweb.nl

HaarWeb | De support-site voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België

Huishoudelijk Reglement (Richtlijnen/Privacy/Disclaimer)
Code of Ethics

-----------------------------------------------------------------------
You can be helping many people, but if you are not helping yourself,
you have missed the one person you were born to heal.'

~Alan Cohen
-----------------------------------------------------------------------

Laatst gewijzigd door Webmaster; 13 september 2002 om 23:36
Webmaster is offline   Met citaat reageren
Oud 13 september 2002, 22:43   #12
monique3
HaarWeb lid
 
monique3's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 augustus 2001
Locatie: netherlands
Berichten: 642
Kranten!!

Hoi webmaster,
Je mag aan het rijtje ook Dagblad De Limburger toevoegen.
Daar stond het artikel in op 11 september 2002.
monique3.
monique3 is offline   Met citaat reageren
Oud 18 september 2002, 01:02   #13
Diable
HaarWeb lid
 
Diable's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2002
Berichten: 281
Geslacht:
Je hebt volgens mij ook in het Gelders dagblad gestaan want de vriendin van mijn vader belde hem om hem te vertellen dat ze een artikel over ttm had gelezen, waarin iets stond over de universiteit in Nijmegen. (ik help de wetenschap graag een handje, vandaar) Mijn pa zei dat dat het Gelders dagblad was. Ik weet het echter niet helemaal zeker...
Diable is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 05:46.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.