Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Waardering: Waardering discussie: 2 stemmen, 5,00 gemiddeld. Weergave
Oud 9 oktober 2005, 10:28   #1
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Uiterlijke schoonheid: biologisch of cultureel bepaald?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guoy
Zoals ik je al laatst vertelde heb ik mijn twijfels of de negativiteit rond AGA door de media veroorzaakt wordt. Om het nog even samen te vatten..... Toen ik nog op de basisschool zat en mijn tv kijkgedrag slechts bestond uit het kijken van tekenfilms als Boes, Dommel en Alfred J. Kwak vond ik al bepaalde meisjes leuk. Deze meisjes hadden vaak een mooit gezichtje en ik was op de een of andere manier betoverd door hun. Vreemd genoeg vonden vrijwel alle jongens uit de klas dat meisje leuk om dezelfde redenen. Ik bedoel dus dat bepaalde uiterlijke eigenschappen die mensen mooi vinden gewoon IN jezelf zitten ingebouwd.
Hoi Guoy,

Ik denk dat je onderschat hoe snel cultuurelementen de mens beginnen te vormen. Een klein voorbeeldje: onderzoek heeft aangetoond dat het embryootje in de buik al begint met het opvangen van taaluitingen. En als iets bij uitstek een cultuurelement is, is het taal wel. Dat is doordrenkt met ideeën en opvattingen die in een cultuur gangbaar zijn.

Ik weet zeker dat kinderen al op heel jonge leeftijd in de smiezen krijgen hoe de wereld om hun heen in elkaar steekt. Dat komt onder andere door televisie en andere media, maar ook door alle mensen die in het leven van de kinderen voorkomen. Deze mensen zijn namelijk weer besmet met de cultuur zoals die wordt gevormd door o.a. de media, en zij dragen dat ook weer uit.

Je zult ook verbaasd zijn over hoe ogenschijnlijk onschuldige tekenfimpjes als Boes, Dommel en Alfred J. Kwak vol zitten met cultuurbeelden. Juist in dit soort tekenfimpjes vind je zeer veel stereotypes, ideeën van goed en kwaad en Westerse opvattingen van rolpatronen.

Al op zeer jonge leeftijd, in feite direct vanaf de geboorte, ben je dus een cultuurproduct, en wordt je karakter bepaald door de culturele invloeden om je heen. Op welke meisjes en jongens je valt op de basisschool is dus beslist niet meer een "natuurlijk" gegeven of iets wat "in je zit". Je valt dan op slanke meisjes met lang haar en een "mooi gezichtje" omdat de cultuur je heeft geleerd dat dat mooi is, en dat verklaart ook waarom je klasgenootjes op dezelfde meisjes vallen.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback


Laatst gewijzigd door Tiuri; 9 oktober 2005 om 11:18
Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 9 oktober 2005, 12:23   #2
Georgie
HaarWeb lid
 
Georgie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2004
Berichten: 1.906
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tiuri
Hoi Guoy,


Al op zeer jonge leeftijd, in feite direct vanaf de geboorte, ben je dus een cultuurproduct, en wordt je karakter bepaald door de culturele invloeden om je heen. Op welke meisjes en jongens je valt op de basisschool is dus beslist niet meer een "natuurlijk" gegeven of iets wat "in je zit". Je valt dan op slanke meisjes met lang haar en een "mooi gezichtje" omdat de cultuur je heeft geleerd dat dat mooi is, en dat verklaart ook waarom je klasgenootjes op dezelfde meisjes vallen.
Dat is niet helemaal waarden. Er zijn dingen die in elke cultuur aantrekkelijk gevonden worden. Dat heeft te maken met een bepaalde ratio:

Quootje:

Beauty is not wholly defined by culture. Yes, there are fads—tiny crippled feet, huge boobs on skinny bodies—but some elements of beauty are almost timeless. In all cultures, people judged beautiful have bodies that exhibit the divine proportion, or golden ratio, of 1 to 1.618. In beautiful humans, the golden ratio turns up all over: in the distance between the eyes relative to the length of the lower face, the height of a front tooth relative to the width of both front teeth, the length of the arms relative to body height. Attractive people are also very symmetrical—in fact the more symmetrical a creature is, the more likely it is to attract mates.


Ik weet niet of je wel eens kijkt naar "Sex Sense" op Discovery? Daarin kom dit soort onderzoek vaak aan bod.
Aantrekkingskracht wordt vaak opgeroepen door geur. Er is een onderzoek geweest waarbij vrouwen moest vertellen welke man ze het lekkerst vonden ruiken aan de hand van t-shirts die een paar nachten gedragen waren (bij de beoordeling zat de heer in kwestie er overigens niet in ). Zonder uitzondering vonden de dames de geur van mannen die ook volgens onderzoek (symmetrie e.d.) het aantrekkelijkst gevonden werden, het lekkerste. Was verbazend: de "lekkerste" geur bleek ook te horen bij de mannen die volgens de normen het "best gebouwd" waren (en dus ook in staat tot het voortbrengen van gezond nageslacht). Zonder dat de vrouwen de mannen in kwestie zagen. Die link konden ze dus zelf niet leggen...
__________________
Has finally left the building!
Georgie is offline   Met citaat reageren
Oud 9 oktober 2005, 12:49   #3
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Georgie
Aantrekkingskracht wordt vaak opgeroepen door geur. Er is een onderzoek geweest waarbij vrouwen moest vertellen welke man ze het lekkerst vonden ruiken aan de hand van t-shirts die een paar nachten gedragen waren (bij de beoordeling zat de heer in kwestie er overigens niet in ). Zonder uitzondering vonden de dames de geur van mannen die ook volgens onderzoek (symmetrie e.d.) het aantrekkelijkst gevonden werden, het lekkerste. Was verbazend: de "lekkerste" geur bleek ook te horen bij de mannen die volgens de normen het "best gebouwd" waren (en dus ook in staat tot het voortbrengen van gezond nageslacht). Zonder dat de vrouwen de mannen in kwestie zagen. Die link konden ze dus zelf niet leggen...
Ik vind dit allemaal maar blablabla hoor. Zo'n ratio lijkt me nu bij uitstek een broodje aap verhaal. Je denkt toch niet dat onderzoekers bij allerlei stammen in Afrika, Azië, Amerika en Australië de afstand tot de neuzen en de tanden etc. hebben opgemeten, en vervolgens een plaatselijk onderzoek hebben gedaan naar wie het meest aantrekkelijk wordt gevonden? Ik geloof daar in ieder geval niets van, zou daar graag een primaire bron van willen zien.

Wat betreft dat onderzoek naar geuren: ook daar zou ik wel een primaire bron van willen zien. Maar dan nog vind ik het geen overtuigend argument voor het feit dat er universele schoonheidsidealen zijn. Wie weet ruiken de mannen die wij als knap zien wel anders dan mannen die wij als lelijk zien. In dat geval koppelen we geur A aan de culturele eigenschap "knap", en geur B aan de culturele eigenschap "lelijk". Als we geur A dan ruiken, wordt de herinnering aan culturele eigenschap "knap" geactiveerd.

Verder geloof ik niet dat symmetrische mensen beter in staat zijn tot het voortbrengen van gezond nageslacht dan minder symmetrische mensen.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 9 oktober 2005, 14:24   #4
kas
kas
 
Geregistreerd: 29 juni 2005
Locatie: Eindhoven
Berichten: 1.797
post haarmannetje

Ff terug naar jouw verhaal. Ik kan me hier wel voor een deel in vinden.
Ben nog naarstig op zoek naar een "passend" regime voor mijn (milde vorm van) aga en zit zo'n beetje dagelijks op dit forum.
Merk steeds vaker dat ik met een zwaar bedrukt gevoel de pc dan afsluit na gelezen en gepost te hebben.
Het is enerzijds nuttig en leerzaam de ervaringen en het opdoen van info iz medicatie etc. om mogelijk zelf mee aan de slag te kunnen.
Anderzijds is het lezen van andermans soms ook deprimerde haar verhalen voor mij een regelrechte nachtmerrie.... wordt dit ook mijn toekomst etc.?
Vaak denk ik ook dat ik het liever niet had geweten, maar dan zou er ook niks te sturen/afremmen zijn geweest. Mijn haar is/was altijd mijn mooiste sieraad en het zal mi altijd een moeilijk proces blijven..... de confrontatie met de wasbak als de uitval weer oploopt.... zoals nu door een medicatie die misschien toch niet de juiste blijkt te zijn!??

Heb ook heel recent besloten wat te minderen met bezoekfrequentie hier vanwege overwegende zware gevoelens die (te veel) op dit forum zitten voor mij betekenen.

Heb anderzijds wel ook al heel veel baat gehad bij uitwisselen info/ervaringen met medicatie van andere vrouwen..... kortom het blijft heel dubbel allemaal.
Kitty
kas is offline   Met citaat reageren
Oud 9 oktober 2005, 15:26   #5
Deckard
Alles is relatief
 
Deckard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 november 2004
Berichten: 231
http://www.beautyanalysis.com/images..._printable.jpg

Dit zijn de ideale maten voor een mooi gezicht voor zowel mannen als vrouwen. Dit masker valt perfect over gezichten die wij beschouwen als mooi.

De gedachte dat wat wij aantrekkelijk vinden alleen bepaald wordt door cultuur is niet juist. Er is een reden waarom we bijvoorbeeld als mannen (bijna, want op alles zijn uitzonderingen te vinden) allemaal vallen op grote borsten en een mooie kont. Hierin zien wij onbewust iemand die voor een gezond nageslacht kan zorgen. Er is bijvoorbeeld een ideale heupmaat voor het baren van kinderen en onbewust weten wij welke dat is. Dit is echt geen toeval. Hier is uitgebreid onderzoek naar gedaan en ik hoop dat ik snel met een bron op de proppen kan komen.

Er word door sommigen hier beweerd dat het ons aangepraat is dat wij voor bepaalde schoonheids idealen vallen, en tot op een zekere hoogte kun je wel stellen dat dit klopt. Alleen zijn dit details, blond of brunette, blauwe ogen of bruin, lang of kort haar enz. De primaire ideeën over wat mooi is en wat niet, blijft bestaan, al duizenden jaren in alle culturen. Van de Breugheliaanse types tot de 'waif'-types van nu: de verhoudingen van een lichaam en gezicht blijven het belangrijkst. Je hoeft het hier niet mee eens te zijn, feit is wel dat het zo is.

In een zekere zin zou je zelfs kunnen stellen dat het bekritiseren van mensen die zeggen dat uitelijk wel belangrijk is, iets is wat je aangeleerd is.
Bedenk dat we nog niet zo lang geleden allemaal apen waren die zich ook zo gedroegen en een paar duizend jaar aan 'cultuur' veegt dit echt niet van de tafel. Alleen moet je je niet als een aap gaan gedragen omdat je dan bepaalde fatsoensnormen overschreidt en je waarschijnlijk binnen de kortste keren niet meer op de nieuwjaarsborrel van de zaak welkom bent.

Disclaimer:
De hierboven geplaatste tekst drukt niet per defenitie de mening uit van de auteur. De auteur gedraagt zich sociaal en naar de normen en waarden die de consencus zijn van onze cultuur. De auteur is slechts niet bereid om naief te zijn.

Bai de wee,
De gouden ratio waar Georgie over spreekt bestaat en komt overal in de natuur voor. Een mooi voorbeeld hiervan is het varenblad. Elk opeenvolgend blaadje aan de stengel van het blad is exact zus en zoveel keer kleiner als het voorgaande blad. Ook hiervan ga ik een bron zoeken.
__________________
Ofcourse you realise...this means WAR...!

Mijn regimen:
Extern:
- Nizoral Shampoo
- Alpecin After Shampoo Liquid
Intern:
- Omega 3 vetzuren
- Proscar (per dinsdag 29-03-05)
Deckard is offline   Met citaat reageren
Oud 9 oktober 2005, 15:28   #6
Deckard
Alles is relatief
 
Deckard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 november 2004
Berichten: 231
http://www.beautyanalysis.com/index2_mba.htm
__________________
Ofcourse you realise...this means WAR...!

Mijn regimen:
Extern:
- Nizoral Shampoo
- Alpecin After Shampoo Liquid
Intern:
- Omega 3 vetzuren
- Proscar (per dinsdag 29-03-05)
Deckard is offline   Met citaat reageren
Oud 9 oktober 2005, 15:38   #7
Deckard
Alles is relatief
 
Deckard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 november 2004
Berichten: 231
http://www.GoldenNumber.net/
__________________
Ofcourse you realise...this means WAR...!

Mijn regimen:
Extern:
- Nizoral Shampoo
- Alpecin After Shampoo Liquid
Intern:
- Omega 3 vetzuren
- Proscar (per dinsdag 29-03-05)
Deckard is offline   Met citaat reageren
Oud 9 oktober 2005, 16:02   #8
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Georgie
Dat is niet helemaal waarden. (...) Was verbazend: de "lekkerste" geur bleek ook te horen bij de mannen die volgens de normen het "best gebouwd" waren (en dus ook in staat tot het voortbrengen van gezond nageslacht). Zonder dat de vrouwen de mannen in kwestie zagen. Die link konden ze dus zelf niet leggen...
Net als Tiuri vind ook ik dit maar wat onzinnig allemaal. Het is zoiets als: als je het maar vaak genoeg aanhaalt (dit soort onderzoek), wordt het vanzelf waarheid. Ik geloof er zelf dus absoluut niet in. Althans, niet als een absoluut feit.

En het idee van "en dus ook in staat tot het voortbrengen van gezond nageslacht" is naar mijn mening al helemaal nergens op gebaseerd. Gezondheid staat toch vrij los van de lichamelijke bouw. Er zijn allerlei ziekten en tekortkomingen in de genen die geen enkele invloed uitoefenen op de lichamelijke ontwikkeling en andersom.

Het zou naief zijn van mijn om te denken dat wanneer ik een mooie vrouw zie (in mijn ogen), dat zij dan ook wel hele goede gezonde genen moet hebben. Dat is volstrekt onzinnig.

Verder zet je zelf "best gebouwd" al tussen aanhalingstekens. Als een gespierd lijf voor een man zou behoren tot een beter gebouwd lichaam, waarom voel ik zelf dan geen enkele behoefte om zo'n lichaam te trainen? Want ik als man zijnde zou mijn kansen via die weg dan toch willen vergroten? Niet dus en ik ben vast niet de enige.
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Oud 9 oktober 2005, 16:05   #9
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tiuri
Verder geloof ik niet dat symmetrische mensen beter in staat zijn tot het voortbrengen van gezond nageslacht dan minder symmetrische mensen.
Ik ook niet. Volgens mij is het zelfs vrij uniek (tegenwoordig) om volledig symmetrisch te zijn en echt goed zichtbare asymmetrie zie je zelden.
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Oud 9 oktober 2005, 16:05   #10
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Deckard, bedankt voor je interessante post, maar nu is het wachten inderdaad verder op de betrouwbare bronnen hiervan. Het gaat er niet om wat ik wel en niet wil geloven. Ik sta voor alles open, zolang het goed onderbouwd wordt.

Wat zijn nu al die linkjes die je posts? Zijn dat de beloofde bronnen? Zo ja, kun je aangeven wat waarvoor de bron is?
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 9 oktober 2005, 16:10   #11
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deckard
Je hoeft het hier niet mee eens te zijn, feit is wel dat het zo is.
Ik ben nu wel heel erg benieuwd naar die bronnen, als je zo'n uitspraak doet. En dan niet van die secundaire bronnen, maar gaarne uit de eerste hand .

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deckard
Bedenk dat we nog niet zo lang geleden allemaal apen waren die zich ook zo gedroegen en een paar duizend jaar aan 'cultuur' veegt dit echt niet van de tafel. Alleen moet je je niet als een aap gaan gedragen omdat je dan bepaalde fatsoensnormen overschreidt en je waarschijnlijk binnen de kortste keren niet meer op de nieuwjaarsborrel van de zaak welkom bent.
Volgens mij is er nog steeds geen enkele wetenschapper die erin geslaagd is om de evolutionaire stap naar de mens aan te tonen. Het blijft een aanname. Natuurlijk zie je bij de mens allerlei dierlijk gedrag terug, maar zoals ik zelf altijd zeg: je hebt onder de mensen allerlei gradaties van ontwikkeling. Zo zijn er mensen die meer dier zijn dan mens en mensen die de menselijkheid meer benaderen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deckard
De gouden ratio waar Georgie over spreekt bestaat en komt overal in de natuur voor. Een mooi voorbeeld hiervan is het varenblad. Elk opeenvolgend blaadje aan de stengel van het blad is exact zus en zoveel keer kleiner als het voorgaande blad. Ook hiervan ga ik een bron zoeken.
Alleen al die term "gouden ratio" kan ik niet serieus nemen.
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Oud 9 oktober 2005, 16:23   #12
Deckard
Alles is relatief
 
Deckard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 november 2004
Berichten: 231
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tiuri
Wat zijn nu al die linkjes die je posts? Zijn dat de beloofde bronnen? Zo ja, kun je aangeven wat waarvoor de bron is?
Ja, maar ik zie dat ze niet allemaal meer werken. Dat begrijp ik niet want toen ik mijn post plaatste deden ze het wel...

Lekker, nu wordt het voor mij wel moeilijk om mijn post te staven...
__________________
Ofcourse you realise...this means WAR...!

Mijn regimen:
Extern:
- Nizoral Shampoo
- Alpecin After Shampoo Liquid
Intern:
- Omega 3 vetzuren
- Proscar (per dinsdag 29-03-05)
Deckard is offline   Met citaat reageren
Oud 9 oktober 2005, 16:29   #13
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deckard
Ja, maar ik zie dat ze niet allemaal meer werken. Dat begrijp ik niet want toen ik mijn post plaatste deden ze het wel...

Lekker, nu wordt het voor mij wel moeilijk om mijn post te staven...
Inderdaad is http://www.beautyanalysis.com ineens down.

Maar ik heb er nog even rond kunnen neuzen voordat het down ging, en ik vind het een hele enge site Het is een instituut dat beweert in het leven te zijn geroepen om op zoek te gaan naar de universele schoonheidsidealen. Ergens op de site zie je een schaal met plaatjes van vrouwengezichten: van "knap" naar "average" naar "lelijk" naar "zeer lelijk". Sorry hoor, maar dat kan toch gewoon echt niet. Een lijntjesschema zou de "gouden formule" zijn tot een knap gezicht. Absurd! Bovendien passen Aziatische of Negroïde gezichten er niet in.

Ik vraag me echt af wat dat voor een instituut is. Zou me niet verbazen als het zo'n typisch Amerikaans onderzoeksinstituut is dat verbonden is aan een of andere enge religieuze sekte, om zo aan te tonen dat er één Arische "über-mensch" bestaat ofzo.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 9 oktober 2005, 16:34   #14
Deckard
Alles is relatief
 
Deckard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 november 2004
Berichten: 231
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Haarmannetje
Ik ben nu wel heel erg benieuwd naar die bronnen, als je zo'n uitspraak doet. En dan niet van die secundaire bronnen, maar gaarne uit de eerste hand .
Secundaire bronnen, uit de eerste hand? Wat bedoel je precies?
De links die ik plaatste vormen op dit moment de enige bron die ik je kan geven.
Ik heb er geen boekbronnen voor je en kan je geen profesor
opsturen die het wel even uitlegt... probeer morgen die links nog eens, hopelijk doen ze het dan wel.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Haarmannetje
Volgens mij is er nog steeds geen enkele wetenschapper die erin geslaagd is om de evolutionaire stap naar de mens aan te tonen. Het blijft een aanname. Natuurlijk zie je bij de mens allerlei dierlijk gedrag terug, maar zoals ik zelf altijd zeg: je hebt onder de mensen allerlei gradaties van ontwikkeling. Zo zijn er mensen die meer dier zijn dan mens en mensen die de menselijkheid meer benaderen.
Tja, als je de evolutie leer niet gelooft wordt het moeilijk voor me. Persoonlijk heb ik zo iets van, nie fokke met Darwin. Lees anders 'the selfish gene' van Richard Darkin eens.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Haarmannetje
Alleen al die term "gouden ratio" kan ik niet serieus nemen.
Dat is je goed recht maar dan wil ik verder ook niet proberen je te overtuigen, dat win ik nml. nooit.

Ik ben me bewust van het hocuspocus gehalte, ik vond het in het begin ook maar moeilijk te bevatten.
__________________
Ofcourse you realise...this means WAR...!

Mijn regimen:
Extern:
- Nizoral Shampoo
- Alpecin After Shampoo Liquid
Intern:
- Omega 3 vetzuren
- Proscar (per dinsdag 29-03-05)
Deckard is offline   Met citaat reageren
Oud 9 oktober 2005, 16:39   #15
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Staat dat echt op die site ??? Wat een triestheid. Ik hou die site in de gaten zodat ik het eens kan bekijken als ie weer up is. Met alle respect, maar zoiets accepteer ik dus niet als een goede bron. Zoals Tiuri het al zegt: het neigt naar een soort superieuriteitsactie. Het is natuurlijk te lachwekkend voor woorden, zo'n concept, maar het is tegelijkertijd ook gevaarlijk, omdat het wel degelijk een samenleving kan beïnvloeden.
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:22.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.