Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Trichotillomanie > Boeken en artikelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 4 oktober 2006, 10:54   #1
Jente
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 10 februari 2004
Berichten: 1.040
Exclamation TTM dus toch genetisch? Artikel op BBC website

Hair pulling disorder gene found

Trichotillomania causes sufferers to pull their hair out


Scientists have identified gene mutations responsible for a psychiatric disorder that causes people to compulsively pull their own hair.

Trichotillomania is often accompanied by other symptoms, such as anxiety, depression, obsessive compulsive disorder or Tourette's syndrome.

People with the disorder may have hair loss or bald patches, but often mask their habit.

The Duke University study appears in the journal Molecular Psychiatry.


If we can show they have a genetic origin, we can improve diagnosis, develop new therapies and reduce the stereotypes associated with mental illness
Dr Stephan Züchner

The researchers focused on a gene called SLITKR1, as it had previously been linked to Tourette's.

They found two mutant versions of the gene were more common in trichotillomania patients.

The mutations were found to account for only a small percentage of cases. However, the team believe the findings are significant because they suggest the condition can have a biological basis.

Stigma

Lead researcher Dr Stephan Züchner said "Society still holds negative perceptions about psychiatric conditions such as trichotillomania.

"But, if we can show they have a genetic origin, we can improve diagnosis, develop new therapies and reduce the stereotypes associated with mental illness."

Currently, there is no specific treatment for trichotillomania, although it is sometimes successfully managed with drugs used for depression and anxiety disorders.

The Duke team studied 44 families with one or more members who had trichotillomania.

They found the key mutations were found in individuals with the condition, but not in unaffected family members.

The SLITRK1 gene is involved in forming connections between brain cells.

Faulty wiring

The researchers suspect the mutant versions cause brain cells to develop faulty connections - and that this faulty "wiring" produces the urge to pull one's hair.

Dr Allison Ashley-Koch, who also worked on the study, said numerous other genes were likely to contribute to the condition.

She said: "The SLITRK1 gene could be among many other genes that are likely interact with each other and environmental factors to trigger trichotillomania and other psychiatric conditions.

"Such discoveries could open the door for genetic testing, which is completely unheard of in the field of psychiatry."

Dr Rob Wilson, of the Priory Hospital, north London, is an expert in Obsessive Compulsive Disorder, to which trichotillomania is closely related.

He said: "Trichotillomania can be a distressing problem, and indeed some people will feel that their feelings of shame will be reduced by the suggestion that it has a genetic component.

"However, most contemporary psychiatrists and psychologists already accept that psychiatric problems have multiple contributing factors.

"We need much more widespread education and normalising of 'psychiatric' problems so that sufferers don't feel blamed or ashamed - even without a genetic explanation."

Dr Wilson said cognitive behaviour therapy had shown promise in treating the condition.

It is thought trichotillomania may affect up to 5% of the population.
Jente is offline   Met citaat reageren
Oud 4 oktober 2006, 14:06   #2
Grover
Op weg naar mijzelf
 
Grover's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 februari 2002
Berichten: 195
Geslacht:
Kip en ei.

Interessant om te lezen! Hier is de link : http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/5381232.stm

Bij veel ziektebeelden spelen lichamelijke factoren een rol. Je kunt je alleen afvragen : is die biologische factor dan de werkelijke oorzaak? Zou het niet zo kunnen zijn dat je mentale/emotionele staat van zijn, gevolgen heeft voor je lichamelijke staat van zijn? (Kijk bijv. eens naar de film 'What The Bleep Do We Know', waarin dit zeer mooi wordt uitgebeeld).

Citaat:
He said: "Trichotillomania can be a distressing problem, and indeed some people will feel that their feelings of shame will be reduced by the suggestion that it has a genetic component.
Waar ik me weleens afvraag als ik sommige mensen spreek die ziek zijn, is of men zich realiseerd dat je ziekte je de mogelijkheid geeft jezelf (bewust/onbewust) te verschuilen áchter je ziekte. En ik kan het weten, want ik ben er voor mezelf achter gekomen dat ook ik in deze valkuil trap.

Mijn punt is dit : het vinden van een genetische component voor een ziekte zou dat punt van 'verschuilen achter' kunnen versterken, afhankelijk van hoe je je ziekte ziet / er mee omgaat. Tot zover de negatieve kant... ik ben benieuwd welke positieve kanten een dergelijke ontdekking met zich meebrengt.
__________________
Grover

'I used to think that the day would never come
I'd see the light in the shade of the morning sun
My morning sun is the drug that brings me near
To the childhood I lost replaced by fear'


'True Faith' - New Order.

Laatst gewijzigd door Grover; 4 oktober 2006 om 14:12
Grover is offline   Met citaat reageren
Oud 4 oktober 2006, 14:20   #3
Kristel
Kristel
 
Kristel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 270
Amaai seg van mij mogen ze't gewoon in één eenvoudige zin zeggen.
Interessant maar ingewikkeld ...

Jente, hoe gaat het met jou voor de rest.
Met mij gaat het best maar het kan altijd nog beter volgens mij, de drukte en stress van afgelopen tijd is beter maar helaas zit ik nog regelmatig te friemelen en te prullen ... moet dringend nog eens plakkers hangen .. zal het maar direct doen. En als ik straks weer thuis ben gaat het weer helemaal goed omdat ik dan bezig ben met m'n huishouden en m'n schatjes.
Kristel is offline   Met citaat reageren
Oud 4 oktober 2006, 15:08   #4
Jente
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 10 februari 2004
Berichten: 1.040
Kristel ik heb onlangs van jou en Bolleke gedroomd!
Bij mij blijft het met ups en downs gaan. Ik ben nog steeds in therapie. Mijn leven is op dit ogenblik nogal chaotisch maar het zal allemaal wel in orde komen.
Jente is offline   Met citaat reageren
Oud 5 oktober 2006, 13:55   #5
Kristel
Kristel
 
Kristel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 270
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jente
Kristel ik heb onlangs van jou en Bolleke gedroomd!
Bij mij blijft het met ups en downs gaan. Ik ben nog steeds in therapie. Mijn leven is op dit ogenblik nogal chaotisch maar het zal allemaal wel in orde komen.
Heb jij van ons gedroomd ... nou maak je me wel nieuwsgierig.
Ik hoop dat het een fijne droom was ... misschien waren wij wel twee mooie engeltjes (met een weelderige haarbos) en kwamen met ons stafje sterretjes over je heen gooien en alle zorgen, verdriet, leed, angst, tegenslagen, ... waren ineens verdwenen en .... mmm maar misschien waren we twee heksen en was het helemaal niet zo fijn ... ik verkies toch de engeltjes hoor.

Ups en downs .... ik ken het gevoel en helaas zitten we er mee he. Het lijkt me toch dat mensen met ttm daar meer last van hebben. Ik hoor toch nooit iemand anders in m'n buurt dat zo verwoorden of misschien zeggen die gewoon het is m'n dagje niet vandaag. Of misschien is dat omdat wij meer met onze gevoelens en gedrag bezig zijn.?!
Een chaotisch leven ... dat kunnen we eigenlijk missen als kiespijn maar je zegt dat het allemaal wel in orde zal komen dus dan ben ik er gerust in ... veel succes en tot later he.

Gr
Kristel is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
voortgang site mtv Archief: afgehandelde Suggesties 2 7 mei 2005 18:13
Bereikbaarheid website Webmaster Mededelingen 0 28 november 2003 12:43
Artikel Monique3 in Brabants Dagblad: 'Haren uittrekken als ziekte'. Webmaster Boeken en artikelen 12 18 september 2002 01:02
Artikel over TTM in Viva !!! monique3 Boeken en artikelen 4 9 september 2002 15:09
website Robert18 AGA - Algemeen 3 13 februari 2002 23:48


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:44.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.