Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 5 oktober 2012, 02:29   #1
Jasperdje
Non-actief
 
Geregistreerd: 15 juli 2012
Berichten: 317
Vitamine D3 verminderd groei prostaat studie

Studie over vitamine D3 en dan de vragen;

Het idee dat vitamine D invloed heeft op de prostaat is oud nieuws. Vitamine D is samen met testosteron nodig voor de ontwikkeling van het orgaan, en volgens epidemiologische studies is de kans op prostaatkanker vermindert naarmate de inname van vitamine D hoger is.
De Amerikanen werkten met vier groepen jonge ratten. Twee groepen waren intact - lees: niet gecastreerd. Een intacte groep kreeg geen extra vitamine D en fungeerde als controlegroep, de andere intacte groep kreeg om de andere dag een injectie met de actieve vorm van vitamine D - 1,25-dihydroxyvitamine D3 of kortweg 1,25 D. Die vitamine ontstaat in het lichaam door omzetting van vitamine D uit de voeding.


De onderzoekers werkten verder met twee groepen ratten die waren gecastreerd. De ene groep kreeg geen vitamine D, de andere wel.
De figuur hieronder laat zien dat vitamine D weinig doet met de grootte van de prostaat als er geen testosteron aanwezig is. Circuleert er wel testosteron in het lichaam van de ratten, dan vermindert de vitamine de groei van de prostaat met 40 procent.

Groep 1: intact, geen vitamine; Groep 2: intact, wel vitamine; Groep 3: gecastreerd, geen vitamine; Groep 4: gecastreerd, wel vitamine. De onderzoekers haalden de prostaat uit elkaar en wogen de ventrale en dorsale delen apart.
Toen de onderzoekers in de prostaat van hun profdieren de androgeenreceptor gingen tellen, zagen ze dat in de intacte ratten die vitamine D kregen het aantal receptoren voor vitamine D [VDR] verdubbelde. In de gecastreerde dieren gebeurde dat niet. De onderzoekers vermoeden dat de androgeenreceptor in de prostaat minder goed werkt naarmate er meer receptoren voor vitamine D in dat weefsel zitten.
Misschien verminderen anabolengebruikers hun kans op prostaatproblemen als ze hun inname van vitamine D verhogen.



-Als D3 DHT verminderd, hoe kan het dan dat je baard in de zomer sneller groeit? deze is dht gerelateerd.

-De zon (d3) verhoogt je testosteron, verminderd d3 alleen de receptoren in de prostaat? en dus nadelig voor het haar? (hoger testos)
Jasperdje is offline   Met citaat reageren
Oud 5 oktober 2012, 08:04   #2
skydirk
skydirk
 
Geregistreerd: 8 februari 2006
Locatie: leuven
Berichten: 90
Ik, als krachtsporter, neem al jaren 2000iu vit D3 per dag, behalve als ik in een zonnig land op vakantie ben. Tijdens de zomer verlaag ik de dosis soms naar 1000iu.
Ik had alopecia arreata en sinds ik vit D3 neem, ben ik van het probleem af. Al mijn haren terug en geen uitval meer. Ik heb verleden jaar mijn bloed laten nemen en mijn vit D gehalte in mijn bloed was zeer goed met die dosis. Hoog, maar goed binnen de waardes.
skydirk is offline   Met citaat reageren
Oud 5 oktober 2012, 20:59   #3
Jasperdje
Non-actief
 
Geregistreerd: 15 juli 2012
Berichten: 317
Ik vraag me dan ook af of areata iets met DHT te maken heeft.. weet jij dat?
Jasperdje is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:54.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.