Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 16 februari 2016, 20:15   #16
Hairpilot
HaarWeb lid
 
Hairpilot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2011
Locatie: België
Berichten: 929
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 123hallo Bekijk bericht
@Hairpilot

Er zijn veel mensen die serieus lijden onder erfelijke kaalheid (lees de forum)
en dat heeft niets met een 'cosmetische factor' te maken.

toevoeging: het is daarbij ook geen kwestie van het "wel of niet" mee eens zijn,
..immers gaat het om de nakomelingen en niet om jou.
Dat is een kromme redenering. Als je lijdt onder erfelijke kaalheid, dan moet je lijden aangepakt worden, niet het ganse mensenleven op zich. Denk je dat er geen mensen zijn die lijden aan hun (absurd) korte lengte? Of de vorm van hun neus of oren? Je kan kaalheid niet leuk vinden, je kan het zelfs vervloeken, maar om het genetisch te willen wegwerken door geen kinderen te willen.. tja, dat is en blijft een absurd gegeven.

Wat nakomelingen betreft, begrijp ik je punt zelfs niet. De enige die kunnen beslissen over het al dan niet willen van kinderen zijn uiteraard de ouders. Erfelijke aandoeningen en ziektes kunnen en moeten uiteraard in overweging genomen worden voordat je nieuw leven gaat creëren, maar AGA is géén zo'n factor. Natuurlijk is het jouw vrije keuze om geen kinderen te willen als die hoogstwaarschijnlijk zullen lijden aan AGA, maar ik vind het compleet irrationeel. Zie ook in deze thread hoe het overgrote merendeel AGA niet als een levensbepalende factor beschouwt. Goede kans dat jouw kind het dat dus ook niet zou vinden.
__________________
01/09/2012 Minoxidil 5% 1ml topical PM
01/11/2013 Finasteride 1mg PM

01/05/2015 Nizoral 1x week

Aanvullend: Centrum multivitamine, vitamine D, omega 3, BioSil
Mijn situatie
Hairpilot is offline   Met citaat reageren
Oud 16 februari 2016, 22:50   #17
kalekop28
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 december 2014
Berichten: 579
Geslacht:
@123hallo

Mocht je een nakomeling hebben, wees blij en dankbaar dat die gezond en wel is. Daarnaast kunnen de genen van je vrouw-partner sterker uit de bus komen, of wellicht net dat ene gen van je opa icb met de genen van je vrouw doorslaggevend zijn. Je kan het allemaal niet weten, manipulatie van genen vindt ik behoorlijk ver.

Ik zal je een goed bedoeld tip geven: Als je iets niet kan veranderen, accepteer het en denk er niet teveel aan. Zal je een veel gelukkiger mens van worden ;-)

Wellicht is je nakomeling wel blij met die kale kop? mocht die kaal worden. ;-)
kalekop28 is offline   Met citaat reageren
Oud 16 februari 2016, 23:55   #18
Hairpilot
HaarWeb lid
 
Hairpilot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2011
Locatie: België
Berichten: 929
Geslacht:
Doet me denken aan dit schema. Als je er echt naar leeft, is het enorm nuttig

• Do you have a problem?
• No => stop worrying.
• Yes => can you fix it?
• No => stop worrying.
• Yes => stop worrying.
__________________
01/09/2012 Minoxidil 5% 1ml topical PM
01/11/2013 Finasteride 1mg PM

01/05/2015 Nizoral 1x week

Aanvullend: Centrum multivitamine, vitamine D, omega 3, BioSil
Mijn situatie
Hairpilot is offline   Met citaat reageren
Oud 17 februari 2016, 00:41   #19
123hallo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 713
Geslacht:
Beste Hairpilot,
AGA behoort helaas wel tot een erfelijke aandoeningen dat psychisch gebied
treft. Dat is bij het lezen van deze forum mij een zeer duidelijke gegeven.
Als je het punt van eugenetica niet begrijpt dan kan ik daar verder weinig aan
toe voegen. Het zit 'm in de positieve verbetering van de mensheid en is dan
wel een collectief gedachtegoed, dat hedendaags als vreemd is aangeleerd.

Als de meerderheid op het forum AGA niet als een levensbepalend factor
beschouwd, dan zouden ze daar ook niet zulke medicatie hiertegen nemen en
eugenetica is het idee een stapje verder om dit te kunnen verbeteren.

@Kalekop, als mijn zoon een kale kop wilt hebben, mij best Als hij de pech
heeft niet kaal te worden, is zijn verjaardagscadeau een tondeuse.
123hallo is offline   Met citaat reageren
Oud 17 februari 2016, 01:09   #20
kalekop28
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 december 2014
Berichten: 579
Geslacht:
@123hallo

Je moet jezelf niet gek laten maken. In een wereld waarin ons constant een beeld voor ons wordt gewerpt, met het ideaal: je moet geweldig zijn, knap zijn, gespierd zijn, carriere maken, vermogen hebben, prachtige partner hebben, mooie bak, volle bos haren, etc. We rennen voortdurend achter een beeld aan, wat eigenlijk onbereikbaar is. Niemand is perfect, niemand kan alles in orde hebben, zo hebben we allemaal wel gebreken. Of dromen, die nooit waar zijn geworden. Of wensen, waar we alles voor zouden willen doen, maar toch niet lukken.

Zodoende onstaat in feite depressie, ongenoegen nemen met wat je hebt. Het anders willen hebben maar niet in staat zijn om er wat aan te veranderen of niet op de niveau hebben waar je het wil hebben. Trek jezelf uit de brainwash cyclus van perfectie, laat mensen of de beeldscherm voor jou maar een beeld creeren die voortdurend nagestreeft moet worden. Zie vanzelf dat je gelukkiger mens wordt, als jezelf uit die ratrace cyclus kan trekken en tegen jezelf kan zeggen: Ik ben blij om wie ik ben, hoe ik eruit zie, wat ik heb bereikt, etc. Probeer het eens.
kalekop28 is offline   Met citaat reageren
Oud 17 februari 2016, 16:46   #21
YannickUA
Student farmacie
 
YannickUA's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2015
Berichten: 264
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 123hallo Bekijk bericht
Yannick,
als jij een beter plan hebt tegen AGA, laat maar weten
Er is geen plan, noch een complot of eender wat.

Kaalheid is een normaal, onschuldig fenomeen.
Er is medicatie om achteruitgang te voorkomen.

I don't see the problem
YannickUA is offline   Met citaat reageren
Oud 17 februari 2016, 19:20   #22
Hairpilot
HaarWeb lid
 
Hairpilot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2011
Locatie: België
Berichten: 929
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 123hallo Bekijk bericht
Beste Hairpilot,
AGA behoort helaas wel tot een erfelijke aandoeningen dat psychisch gebied
treft.
Dat is bij het lezen van deze forum mij een zeer duidelijke gegeven.
Als je het punt van eugenetica niet begrijpt dan kan ik daar verder weinig aan
toe voegen. Het zit 'm in de positieve verbetering van de mensheid en is dan
wel een collectief gedachtegoed, dat hedendaags als vreemd is aangeleerd.

Als de meerderheid op het forum AGA niet als een levensbepalend factor
beschouwd, dan zouden ze daar ook niet zulke medicatie hiertegen nemen
en
eugenetica is het idee een stapje verder om dit te kunnen verbeteren.

@Kalekop, als mijn zoon een kale kop wilt hebben, mij best Als hij de pech
heeft niet kaal te worden, is zijn verjaardagscadeau een tondeuse.
A. Alwéér: dan kan alles het 'psychisch gebied' treffen. Elke onzekerheid. Elke lichamelijke, puur esthetische "tekortkoming".
B. Wat een belabberd argument. Ik geef aan waarom ik het ronduit absurd vind om over eugenetica te spreken in het kader van een compleet onschuldige aandoening als AGA, conclusie is dan maar dat ik het niet begrijp..? Sneu.
C. Dat is het juist: je kan AGA onprettig vinden, maar de mens wordt er niet 'beter' door. Nogmaals: als jij je niet wil voortplanten, puur en alleen omdat je kind misschien aan AGA kan lijden, mij best. Maar probeer hier aub geen bevestiging te krijgen van een standpunt waar vrijwel niemand mee zich kan verzoenen. Want ja, het is absurd.
D. Alweer een kromme redenering. Ik neem medicatie dus vind ik het levensbepalend? Ik ga ook vaak veel drinken en de dag erna neem ik een pijnstiller tegen de hoofdpijn van mijn kater. Niets van dat alles vind ik echter levensbepalend. Kortom, het is niet omdat ik een probleem aanpak waar mogelijk dat ik het daarom de waarde van een mensenleven toeken. Lijkt me eerlijk gezegd logisch as fvck.
__________________
01/09/2012 Minoxidil 5% 1ml topical PM
01/11/2013 Finasteride 1mg PM

01/05/2015 Nizoral 1x week

Aanvullend: Centrum multivitamine, vitamine D, omega 3, BioSil
Mijn situatie
Hairpilot is offline   Met citaat reageren
Oud 17 februari 2016, 21:00   #23
Elser
HaarWeb lid
 
Elser's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2011
Berichten: 3.972
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 123hallo Bekijk bericht
Allereerst sta ik er behoorlijk positief tegenover, zolang het ethisch gebeurd.

Ps: bedenk je wat ik onderstreept had geschreven: op een vrijwillige wijze. En verwar dit s.v.p. niet met de foutieve ideaalbeelden uit een misplaatste verleden over eugenetica. En ik hoop dat door dit te begrijpen niet aanvallend wordt gedaan, want wij kampen eenmaal met dezelfde probleem.
Je legt zelf de link maar die mogen wij niet leggen? Denk ook niet echt dat 'wij' met hetzelfde probleem 'kampen'.

Laatst gewijzigd door Elser; 17 februari 2016 om 21:03
Elser is offline   Met citaat reageren
Oud 18 februari 2016, 03:42   #24
123hallo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 713
Geslacht:
@Kalekop
Het is wel aardig wat je bedoelt. Natuurlijk zijn we niet perfect en dat zullen we ook nooit worden, maar dat neemt niet weg dat we verantwoord mogen leggen voor de toekomst van onze nageslacht en het neemt natuurlijk ook niet weg dat we ook naar de leuke dingen des levens kunnen kijken ps: 'mogen' betekend niet 'moeten'. Manipuleren klinkt wat dat betreft wel als een negatief woord, beter klinkt aanpassen.

@Hairpilot
Dat jij het er wel of niet mee eens bent voegt er niets aan toe. Er staat ook geschreven dat ik dit op vrijwillige ethische basis bedoel. Misschien vind jij dat sneu, mijn zege heb je
En wat heeft veel drinken en pijnstillers met het onderwerp AGA en eugenetica te maken? Als je dat bedoelt omtrent vrije wil, voila. Dat is idd niet levensbepalend want dat bepaal je zelf. Ook heb ik nergens in mijn tekst geschreven dat ik mijn niet wilt voortplanten, wel inderdaad dat ik mijn partner(s) uitkies (verlang te kiezen) op grond van erfelijke kaalheid. Je weet nooit wat liefde doet.

@Yannick
Al zijn er manieren die haalbaar zijn om het menselijke ras te toekomstig verbeteren, (dit dus ook omtrent kaalheid) staat er geen plan op tafel. Echter moet dit vanuit de mens zelf komen en met de invloed en denkwijzes die de samenleving beslissen. Het blijft slechts bij een ideaalbeeld dat voor ieder persoonlijk ligt. Uiteraard zijn er de dag vandaag medicaties, en gelukkig maar.

@Elser
Ik begrijp wat je bedoelt hierin, wij zijn idd niet dezelfde in die zin. Het was mij meer bedoeld als een algemeen beeld.

voor de rest kom ik later op terug.. lange dag geweest
123hallo is offline   Met citaat reageren
Oud 18 februari 2016, 20:22   #25
Elser
HaarWeb lid
 
Elser's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2011
Berichten: 3.972
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 123hallo Bekijk bericht
@Elser
Ik begrijp wat je bedoelt hierin, wij zijn idd niet dezelfde in die zin. Het was mij meer bedoeld als een algemeen beeld.
Zolang je haar maar goed zit.
Elser is offline   Met citaat reageren
Oud 20 februari 2016, 15:12   #26
Hairpilot
HaarWeb lid
 
Hairpilot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2011
Locatie: België
Berichten: 929
Geslacht:
@123hallo: het gaat er om dat ik vrijwillig een pijnstiller neem de dag erna. Kan ik perfect vermijden door niet te drinken, maar in een weloverwogen afweging is dat de keuze die ik maak, al is die he-le-maal niet levensbepalend. Zo ook kies ik ervoor fina te slikken en zo haaruitval te bestrijden, maar dat wil niet zeggen dat ik het daarom levensbepalend vind. Nu goed, je doet wat je wil, probeer gewoon af en toe te relativeren, mensen mét haar zijn écht niet per se gelukkiger dan onze lotgenoten. Heel erg opletten voor tunnelvisie
__________________
01/09/2012 Minoxidil 5% 1ml topical PM
01/11/2013 Finasteride 1mg PM

01/05/2015 Nizoral 1x week

Aanvullend: Centrum multivitamine, vitamine D, omega 3, BioSil
Mijn situatie
Hairpilot is offline   Met citaat reageren
Oud 20 februari 2016, 17:03   #27
henkdehaarman
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 januari 2012
Berichten: 63
Hoogstwaarschijnlijk zal er gezien de medische ontwikkelingen binnen enkele jaren een nagenoeg permanente oplossing komen tegen kaalheid.. Japan biedt wat dat betreft de meest hoopvolle denk ik Dus wat eugenetica en kaalheid betreft lijkt me jouw statement volstrekt belachelijk; wat ziektes e.d. betreft heb je natuurlijk een punt.

Laatst gewijzigd door henkdehaarman; 20 februari 2016 om 17:07
henkdehaarman is offline   Met citaat reageren
Oud 21 februari 2016, 13:42   #28
123hallo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 713
Geslacht:
@Hairpilot,

Wederzijds
___________________________________

@Henkdehaarman

Dat zijn de meningen en uiteraard respecteer ik die ..go on! Wat de ene belachelijk vind,. vind de ander een meesterplan. Hierbij is het geen spel van meerderheid vs minderheid.

Kaalheid heeft uiteraard niets met ziekte te maken, maar wel met schoonheid. De ideaal gaat daarnaast ook om verbeteringen buiten het onderwerp erfelijke kaalheid. Zie het als een geboorteproject. En het is vrije keuze.

Uiteindelijk neemt de evolutie van de verbeterde mens met kracht toe en nemen zij het lot in de handen.

Ik weet dat dit ver klinkt, maar idealiseren mag, daar ben je mens voor
Laten we hopen, Henk, dat Japan met een meesterplan komt. Ik zeg ja!

Laatst gewijzigd door 123hallo; 21 februari 2016 om 13:45
123hallo is offline   Met citaat reageren
Oud 21 februari 2016, 19:00   #29
henkdehaarman
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 januari 2012
Berichten: 63
@123hallo,

Wat ik bedoelde te zeggen is dat je gezien de huidige ontwikkelingen in de haargroeimiddelenindustrie niet je kinderwens moet laten beïnvloeden door kaalheid, toch..? Dat lijkt me namelijk nogal cosmetisch en totaal niet van invloed op de gezondheid of anderszins (geestelijke) positieve genetische ontwikkeling van de mens.
henkdehaarman is offline   Met citaat reageren
Oud 22 februari 2016, 22:09   #30
henkdehaarman
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 januari 2012
Berichten: 63
Interessant artikel (als je toegang hebt): http://onlinelibrary.wiley.com/doi/1.../exd.12702/pdf
henkdehaarman is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:08.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.