Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 22 september 2005, 06:49   #1
Bootyman
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 20 december 2004
Berichten: 77
Lichaam & Geest in Balans = Haar in balans..

Hallo Allemaal,

Het belangrijkste bij het tegen gaan van (erfelijke) haaruitval, is dat je lichaam en geest in een hele goeie balans moet verkeren.
Ikzelf heb ervaren en gezien hoe snel en erg je haar achteruit kan gaan als je niet lekker in je vel zit.
Daarmee bedoel ik vooral wanneer je gefrustreerd en depressief word of bent, slecht slaapt niet goed eet en voordurend denkt.

Ik ben een hele tijd erg depressief en gefrustreerd geweest door bepaalde omstandigheden in me leven kwa liefde en toekomst.
Het opmerkelijke was dat niet alleen me haar op me hoofd maar ook me baardgroei erg achteruit ging, en dat meen ik serieus.
Je voelt en ziet gewoon elke dag maar weer je haar letterlijk verder verschrompellen, bij mij was het dan wel dat me inhammen al erg gevoelig waren voor haaruitval dus met die hormoon verandering sloeg het noodlot wel erg snel toe.
Ik kreeg zelfs kale kleine plekjes in me gezicht die later dan wel weer heel langzaam vanzelf verdwenen als het een tijdje goed met me ging.

Ik ben toenertijd zwaar verliefd geworden op een bloedmooie vrouwtje die overigens nog steeds mijn vrouwtje is.
Het opmerkelijke was in die tijd, dat me haar en baard super vooruitging, ik voelde me zwaar gelukkig, dacht nergens meer aan en sliep geweldig, wat is dat belangrijk zeg !!! dat je helemaal nergens aan denkt en nergens over streest met die vlinders in je buik, wat deed dat me haar en me gezondheid goed.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat er echt een verband is met stress/depressie en een bepaald stresshormoon waar we allemaal weleens van gehoord hebben.
Je hebt bijvoorbeeld de 5AR stress hormoon , maar wat ook heel belangrijk is, is de serotine gehalte in je hersenen bij een depressie of stress ( heel erg bepalend voor je gemoeds toestand).
Ik heb toen ook tijdje seroxat met paroxetine (een anti-deprivisium) gebruikt, om uit me dipje te komen.
Wat het doet is je balans in je hersenen herstellen zodat je je weer wat gelukkiger en energieker voelt, maar wat me opviel is dat het ook heel erg goed werkte tegen me haaruitval.
Ik sliep beter voelde me beter en me haar ging er erg op vooruit, maar hoe dan ook moet je levens situatie ook verbeteren, je moet constant bezig zijn en zo min mogelijk nadenken aan je problemen en vooral je haarproblemen.
Relaxe baantje, rustig sporten en goed eten stimuleren je naar een goede evenwicht in je leven, en een goeie balans tussen lichaam en geest.

Dus zorg dat je lichaam en geest goed in balans zijn en vandaaruit je haar problemen verder te helpen met bijv. Minox & Fina


Met Vriendelijke Groeten,

Bootyman is offline   Met citaat reageren
Oud 22 september 2005, 12:53   #2
Kretos
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 182
Mooie post, Bootyman! Ik kan me er erg in vinden.

Er bestaat een thread over Stress en haaruitval (http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=264). Daar heb ik gezegd dat ik ervan overtuigd ben dat de lichamelijke, geestelijke en sociale gezondheid een enorme invloed op elkaar uitoefenen.

Ik heb al een flink aantal maanden last van depressiviteit. Als ik jou nu vertel dat mijn kaal worden nog geen jaar bezig is de laatste maanden enorm snel gaat, denk jij dan dat dat toeval is, Bootyman?

Ik heb deze vraag eerder gesteld. Iemand anders heeft mij toen gezegd dat hij denkt dat ik sowieso last zou hebben gehad van AGA, ook al was ik niet depressief geweest.

Nu moet ik zeggen dat het inderdaad aan m'n moeders kant in de familie zit om jong kaal te worden.

Toch geloof ik dat een en ander invloed op elkaar heeft en dat een goede instelling/ goede balans/ niet te veel nadenken en die andere dingen die jij noemt in combinatie met minox en fina/duta of een anti-androgeen (ik wil Fluridil gaan gebruiken, maar dit terzijde) mij een heel eind op weg kan helpen.
Kretos is offline   Met citaat reageren
Oud 22 september 2005, 17:02   #3
Bootyman
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 20 december 2004
Berichten: 77
Citaat:
Ik heb al een flink aantal maanden last van depressiviteit. Als ik jou nu vertel dat mijn kaal worden nog geen jaar bezig is de laatste maanden enorm snel gaat, denk jij dan dat dat toeval is, Bootyman?

Ik heb deze vraag eerder gesteld. Iemand anders heeft mij toen gezegd dat hij denkt dat ik sowieso last zou hebben gehad van AGA, ook al was ik niet depressief geweest.

Hallo beste Kretos,

Ik kan je 1 ding zeggen en dat is nee nee nee, het is geen toeval ! dat het nu velen malen sneller gaat opeens.
Ik zit in hetzelfde schuitje, ook depri en denk erg veel na, slecht slapen, niet lekker in me vel, etc.
Wat het nou is in zo een situatie / periode, is dat alles gewoon volop sneller achteruit gaat met name met je haar, en al helemaalll als je erfelijke genen hebt.
Bij het ene moet ik die andere wel toegeven dat je sowieso last zou hebben gehad van AGA, maarrr... niet dat het zo snel zou gaan, normaal gaat dat process heel langzaam tot normaal, maar wanneer je depri bent gebeurt er echt iets in je lichaam, een soort van horminale verandering die het echt heel snel kan laten gaan, ik heb zelf de laatste half jaar niet normaal veel haar verloren, en dan bedoel ik niet gewoon dat je haaruitvalt en dat het mischien later terugkomt, nee het haar gaat gewoon echt dood, vooral me inhammen zijn zo erg snel achteruit gegaan echt klote, ik weet niet hoeveel cm precies maar wel genoeg cm om van een M op me hoofd te veranderen in een soort van hoofdletter M.

Daarom is het van zeer groot belang dat je eerst dat oorzaak aanpakt, anders heb je helemaal niks aan die medicijnen ! echt helemaal niks.
Je kan fina slikken tot je erbij dood valt of liters minox smeren, maar veel zal het niet doen als je balans niet goed is in je lichaam.
Dat staat er dan ook altijd duidelijk bij, die medicijnen helpen alleen bij mannelijke kaalheid niet voor haaruitval die gepaart gaat door stress of vitaminen tekort

Dus 1e stap moet zowieso zijn : dat we zo snel mogelijk uit die dipje moeten komen, wat al een hele zware taak is.
En dan moet je nog blij zijn dat je niet terug valt na een tijdje, want meestal keren depressieve mensen terug naar hetzelfde patroon.
Mocht dat het geval zijn dan kan je altijd nog aan een anti-deprivisium gaan, maar het is natuurlijk beter als je het zonder kan en doet, maar jah de 1 is sterker dan de ander.

Wat je zowieso moet doen is de oorzaak aanpakken van je deprivisiteit, en van daaruit werken, oorzaak wegnemen, doelen maken in je leven en er 100 % achter staan en niet piekeren, dus beter voorkomen dan genezen !
Bootyman is offline   Met citaat reageren
Oud 22 september 2005, 18:36   #4
Guoy
ataraxic 2.222
 
Guoy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2005
Berichten: 2.345
Geslacht:
Hoe kan je op commando gelukkig worden en je nergens meer druk over maken?
__________________
Intern:
• Groene Thee (+- 1 liter per dag) juni '05
• Visolie omega-3 (De Tuinen) juli '05
Pompoenpitten (handje per dag) juli '05
Extern:
• Rooscure shampoo (1% Ketoconazol) (om de 3 dagen) juni '05
• Folligen Creme op de haarlijn (paar keer in de week) juni '05
• 650 nm laser voor de haarlijn om de dag mei '06
• Spironolactone 5% 1x per dag op de haarlijn juni '06
• Carninetartraat 1x per dag (Schwarzkopf Activ M tonic) februari '08
Situatie:
25 jaar. NW2.

Gestopt:
• Finasteride juni '05 - juni '07
• Dutasteride (oraal) juni '07 - november '08
Guoy is offline   Met citaat reageren
Oud 22 september 2005, 18:40   #5
Georgie
HaarWeb lid
 
Georgie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2004
Berichten: 1.906
Door je te realiseren wat belangrijk is, en dingen los te laten.
__________________
Has finally left the building!
Georgie is offline   Met citaat reageren
Oud 22 september 2005, 20:54   #6
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bootyman
Je kan fina slikken tot je erbij dood valt of liters minox smeren, maar veel zal het niet doen als je balans niet goed is in je lichaam.
Hier geloof ik zelf absoluut niet in. Maar sowieso, waar baseer je deze uitspraak op? Je kunt zoiets alleen met zekerheid zeggen als je er onderzoek naar doet.

Dus: je neemt een groep "ongebalanceerde" proefpersonen, en je neemt een groep "gebalanceerde" proefpersonen. Deze twee groepen laat je dan fina slikken en na een jaar vergelijk je de resultaten.

Zolang dat onderzoek niet is uitgevoerd kun je dit soort dingen werkelijk niet zeggen.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 22 september 2005, 22:26   #7
Jeehde2
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Berichten: 16
Wink

Nou ja, eerlijk gezegd zie ik der ook wel wat achter ..

Ik heb begin zomer een prachtige dame leren kennen.. maar goed, t was behoorlijk stresserig zeg maar en een heel gedoe en nou ja, toeval of niet, ik heb hiervoor nooit ook maar nagedahct over haaruitval, t viel me gewoon niet op...

en nou ja, of je haar der nou minder of meer van uitvalt... als je goed in je vel zit heb je zowieso minder last van je uitval, dus je kan Bootymans stelling ook zonder onderzoek op deze manier bevestigen
Jeehde2 is offline   Met citaat reageren
Oud 22 september 2005, 23:07   #8
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tiuri
Hier geloof ik zelf absoluut niet in. Maar sowieso, waar baseer je deze uitspraak op? Je kunt zoiets alleen met zekerheid zeggen als je er onderzoek naar doet.

Dus: je neemt een groep "ongebalanceerde" proefpersonen, en je neemt een groep "gebalanceerde" proefpersonen. Deze twee groepen laat je dan fina slikken en na een jaar vergelijk je de resultaten.

Zolang dat onderzoek niet is uitgevoerd kun je dit soort dingen werkelijk niet zeggen.
Dat is een manier inderdaad en binnen de kaders van ons rationeel denken dè manier. Maar ik zelf geloof dat de wetenschappelijke methodiek niet in ieder opzicht voldoet om zaken te kunnen verklaren. Althans, op dit moment niet. Naar mijn idee is er een soort impliciete kennis in ons allemaal aanwezig... kennis waar geen wetenschappelijk bewijs voor nodig is. Wij zijn het enkel vergeten en vestigen tegenwoordig al onze hoop op de wetenschap. Het is mijn persoonlijke overtuiging dat er in de oudheid nog meer kennis was over alles wat is, dan wij ons nu kunnen voorstellen.
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Oud 22 september 2005, 23:10   #9
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guoy
Hoe kan je op commando gelukkig worden en je nergens meer druk over maken?
Dat kan denk ik wel. Je kunt zelf tot alles aanzetten... ook gelukkig zijn. Gelukkig zijn kun je naar mijn idee leren... in welke situatie dan ook. In het begin is het misschien een gevoel van 'op commando', maar dat zal op den duur plaats maken voor waar geluk.
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Oud 23 september 2005, 17:36   #10
pipilover
Haar Guru
 
pipilover's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2005
Berichten: 77
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Haarmannetje
Dat kan denk ik wel. Je kunt zelf tot alles aanzetten... ook gelukkig zijn. Gelukkig zijn kun je naar mijn idee leren... in welke situatie dan ook. In het begin is het misschien een gevoel van 'op commando', maar dat zal op den duur plaats maken voor waar geluk.
Nou je kan je zelf echt niet tot alles aanzetten, want in het leven moet je ook echt geluk hebben gewoon, dat kan je niet in elke situatie zelf bepalen. Ja, je kan dingen proberen, maar het leven moet ook mee willen werken, geloof me ik weet er alles van. Het is makkelijker gezegd dan gedaan en iedere situatie is anders, dus wat voor de één geldt, gaat niet voor iedereen op, jammer genoeg! Bye.
pipilover is offline   Met citaat reageren
Oud 23 september 2005, 17:40   #11
pipilover
Haar Guru
 
pipilover's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2005
Berichten: 77
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Georgie
Door je te realiseren wat belangrijk is, en dingen los te laten.
Ja, maar soms hebben sommige mensen juist datgene niet (wat dus belangrijk is), dus kan je het ook niet loslaten. Bijvoorbeeld als iemand zijn/haar huur wel kan betalen, dan is het logisch dat diegene niet eraan hoeft te denken. Maar iemand die dat bijv. niet kan, verkeert toch echt in een andere situatie en dit is nog maar een kleine voorbeeld. Groetes moi!
pipilover is offline   Met citaat reageren
Oud 23 september 2005, 17:58   #12
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Haarmannetje
Dat is een manier inderdaad en binnen de kaders van ons rationeel denken dè manier. Maar ik zelf geloof dat de wetenschappelijke methodiek niet in ieder opzicht voldoet om zaken te kunnen verklaren. Althans, op dit moment niet. Naar mijn idee is er een soort impliciete kennis in ons allemaal aanwezig... kennis waar geen wetenschappelijk bewijs voor nodig is. Wij zijn het enkel vergeten en vestigen tegenwoordig al onze hoop op de wetenschap. Het is mijn persoonlijke overtuiging dat er in de oudheid nog meer kennis was over alles wat is, dan wij ons nu kunnen voorstellen.
Dat ben ik met je eens haarmannetje, hoewel er ook een sterke mythevorming plaatsvindt over "HET VERLEDEN". Mensen hebben de neiging om dat enorm te romantiseren. Maar ik denk bijv. wel dat de mens (heel) vroeger dichter bij de natuur stond, en dat ze op dat gebied veel wijzer waren dan wij nu.

Inderdaad kan de wetenschap niet alles achterhalen, maar dit is nu juist iets wat wel prima te testen zou zijn met een wetenschappelijk experiment.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 23 september 2005, 18:32   #13
ycelik
HaarWeb lid
 
ycelik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2005
Berichten: 474
Geluk kun je toch niet aanzetten?
Je bent gelukkig of niet.
Je kan alleen je zelf anders instellen zodat wat je hebt je genoeg is om gelukkig te zijn.
__________________
Regimen:
Fina 1mg (15-06-2005).
MSM 3000mg.
Rooscure.
Groene thee(pickwick.)
Omega 3-6-9.

Plannen:
Misschien ooit minox.

Situatie:

Ik weet het niet voor fina ook al stabilisatie en nu nog steeds.
Subjectief gesproken milde hergroei bij de inhammen,is mijn familieleden ook opgevallen.
-------------------------------------------------
"I pity the poor fools that succumb to the Mass Media Opinion without learning about their "Divine Calling" - That God created a few perfect heads, the rest he covered with hair" --- Tony
ycelik is offline   Met citaat reageren
Oud 24 september 2005, 10:15   #14
Georgie
HaarWeb lid
 
Georgie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2004
Berichten: 1.906
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pipilover
Ja, maar soms hebben sommige mensen juist datgene niet (wat dus belangrijk is), dus kan je het ook niet loslaten. Bijvoorbeeld als iemand zijn/haar huur wel kan betalen, dan is het logisch dat diegene niet eraan hoeft te denken. Maar iemand die dat bijv. niet kan, verkeert toch echt in een andere situatie en dit is nog maar een kleine voorbeeld. Groetes moi!

Sommige zaken die je overkomen, kun je op zich niet veranderen, maar je kunt wel de manier waarop je er mee omgaat veranderen.
Ik heb ooit eens een interview gelezen met twee mensen met hetzelfde inkomen. De een bleef zich beklagen over het feit dat ze zo weinig verdiende, en keek voortdurend naar anderen die méér hadden. Ze keek dus ook voortdurend naar alles wat ze niet had.
De andere accepteerde situatie, en ging uiterst creatief met haar geld om. Was blij met wat ze had.

Dat zijn twee verschillende instellingen in dezelfde situatie, maar de een was doodongelukkig, de ander gelukkig.
__________________
Has finally left the building!
Georgie is offline   Met citaat reageren
Oud 24 september 2005, 11:09   #15
Georgie
HaarWeb lid
 
Georgie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2004
Berichten: 1.906
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ycelik
Geluk kun je toch niet aanzetten?
Je bent gelukkig of niet.
Je kan alleen je zelf anders instellen zodat wat je hebt je genoeg is om gelukkig te zijn.

Geluk kun je sturen. Als je geluk alleen maar ziet als dingen die je overkomen (prijs winnen, toevallig een leuke partner tegenkomen), zul je nooit echt gelukkig zijn. Natuurlijk ben je blij als je, zoals vaak gezegd wordt, een keer "geluk hebt". Geluk is ook geen eeuwigdurende roes, je voelt het vaker in momenten.

Gedachten kun je sturen. Als je jezelf toestaat voortdurend negatief te denken, kom je in een negatieve spiraal terecht. Dat straal je dan ook uit. Je zult andere mensen aantrekken dan wanneer je positief bent.
Je hebt van die mensen die volgens henzelf altijd pech hebben. "Mij lukt nooit wat, het zit me nooit mee, ik heb altijd kwalen". Ze zijn niet prettig in de omgang, en bijna iedereen mijdt ze. De uitspraken die ze doen, komen ook vanzelf uit.

Positiviteit, ook als je erge dingen overkomen, is een van de belangrijkste dingen om gelukkig te worden. Vervang negatieve gedachten door positieve. Het lijkt moeilijk, maar het is ook een kwestie van oefenen.
__________________
Has finally left the building!
Georgie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Synthetisch, of echt haar, of een combinatie? Chris Haarwerken 11 5 juni 2006 18:50
Dan maar zonder haar Janne AA - Algemeen 4 1 maart 2005 17:28
Op de koffie... trekdrop Haarproblemen bij vrouwen 86 20 januari 2005 21:37
Artikel Monique3 in Brabants Dagblad: 'Haren uittrekken als ziekte'. Webmaster Boeken en artikelen 12 18 september 2002 00:02


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:01.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.