Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Haarproblemen bij vrouwen

Reageren

Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 25 september 2024, 15:10   #1
Stressless
HaarWeb lid

Geslacht:
Haaruitval door stress/TE (?)

Hoi Haarwebbers,

Ik heb mij geregistreerd op dit forum omdat ik sinds eind mei 2024 last heb van flinke haaruitval. Het houdt me ontzettend bezig en met deze post wil ik mijn verhaal van me af schrijven en hopelijk over een tijd met jullie kunnen delen dat het beter met me gaat.

Ik ben gediagnosticeerd met PCOS en heb vanaf mijn 15e de pil geslikt (generieke Microgynon 30). In mijn jeugd was mijn haar lang en vol, maar in mijn 20'er jaren heb ik geschommeld in periodes dat mijn haar wat uitdunde en door uitval ook korter werd (dit met name de keer dat ik overstapte naar de Kyleena spiraal). Erfelijke haaruitval komt niet in onze familie voor.

Vanaf begin 2022 begon een zeer stressvolle periode. Mijn ex was erg depressief wat veel spanning en onzekerheid met zich mee bracht, ik deed een beroepsopleiding naast mijn drukke baan, een huizenzoektocht die niet wilde lukken en had daarnaast natuurlijk de normale andere verplichtingen die bij het leven horen. Deze zeer stressvolle periode duurde voort tot februari 2024. Mijn relatie was verbroken en ik had de sleutel van mijn eerste koopwoning waar ik meteen in kon. De stress van de opleiding en de drukke baan is echter nog wel aanwezig, maar voelt niet als dusdanig omdat die andere stressfactoren wel weggevallen zijn.

Ik besloot in september 2023 te stoppen met de Mycrogynon 30 en geen hormonale anticonceptie meer te gebruiken. Ik was de pil beu en wilde kijken of mijn lichaam zelf in staat was weer een cyclus te krijgen. Ik voelde me in de maanden na het stoppen met de pil lichamelijk beter. O.a. buikpijnklachten die ik dagelijks had verdwenen en ik viel 5 kg af (was niet nodig, maar ben nu slank i.p.v. normaal postuur). Mijn haar begon in deze periode ook te groeien en dikker te worden.

Begin mei 2024 besloot ik i.v.m. een nieuwe relatie een koperspiraal te nemen. Deze beviel goed en mijn cyclus leek ook regelmatiger op gang te komen. De haaruitval klachten zijn echter eind mei 2024 begonnen en gaan soms gepaard met jeuk. Ik gebruik daarom een shampoobar om mijn haar te wassen en pas alle 'haarsparende' verzorgings- en slaaproutines toe.

Paar feiten op een rijtje:
Juni en augustus 2024
Uitgebreid bloedonderzoek op alle vitaminen en hormonen die interessant zijn voor haaruitval. Alles normale waarden, ook testosteron en DHT.

Eind augustus 2024
Begonnen met Zoely pil (i.o.m. HA om te kijken of dit de haaruitval zou stoppen), slechts 11 dagen volgehouden want hier werd ik een emotioneel wrak door. Koperspiraal laten verwijderen, om uit te sluiten dat het daaraan ligt en begonnen met het slikken van de Yasmin pil op aanraden van de gynaecoloog (vanwege haaruitval en PCOS klachten). De Yasmin pil daar lijk ik tot op heden goed op te reageren alhoewel de haaruitval nog door gaat.

11 september 2024
Afspraak bij de (ervaren vrouwelijke) dermatoloog in het ziekenhuis. Deze heeft naar mijn bloeduitslagen gekeken, naar mijn dossier en verhaal geluisterd en mijn hoofdhuid onderzocht.

Trektest was positief en met een verlicht vergrootglas heeft ze naar mijn haarzakjes gekeken en foto's gemaakt. Hierbij constateerde ze dat de haarzakjes op mijn kruin nog intact zijn, maar waar normaal 3 of 4 haren uit een zakje komen er een aantal nu maar 1 hebben. Ze zag ook wat schilfering achter mijn oren (noemde dit seboroïsch eczeem) en schreef me ketoconazol voor. Ze constateerde ook dat mijn haar over mijn hele hoofdhuid dezelfde dichtheid heeft.

Ze diagnostiseerde me daarom met Telogeen Effluvium veroorzaakt door stress en gaf aan dat de uitval een half jaar kon aanhouden, maar dat het vanzelf beter wordt als je de oorzaak wegneemt. Ze gaf aan dat ik ook minoxidil zou kunnen gebruiken om de groei te bevorderen.

En nu?

Ik tel mijn haaruitval afgelopen maand elke dag om inzicht te krijgen in mijn haarverlies en dat blijft over het algemeen onder de 100, behalve op de twee wasdagen in de week. Op die dagen verlies ik rond de 200 haren.
Ik denk wel wat nieuwe groei op te merken. Een paar kleine piekhaartjes op mijn kruin en wat dons op mijn slapen, maar omdat de uitval ook door gaat spring ik hierdoor nog geen gat in de lucht.

De ketoconazol heb ik twee weken gebruikt, maar ik kreeg het idee dat de jeuk en uitval hierdoor erger werd. Ik experimenteer even wat het doet als ik daar weer even mee stop. Verder heb ik Minoxidil gekocht en gisteren voor het eerst gebruikt. Dit zorgde voor jeuk op de plekken waar ik het aanbracht en daarom denk ik dat ik het gebruik hiervan ook nog even uitstel. De jeuk confronteert me namelijk nog meer met de uitval en krabben lijkt me niet bevorderlijk hiervoor.

Mijn omgeving geeft aan niets aan mijn haar te zien (op twee vriendinnen na met wie ik mijn voortgang deel). Ik merk zelf zeker op dat het een stuk dunner is geworden en maak voortgang foto's van mijn kruin, slapen en lengte om ontwikkelingen te kunnen bekijken.

Zoals je kan lezen ben ik er wel heel erg mee bezig en dat geeft stress. Hier baal ik ook erg van. Na alles wat ik heb meegemaakt was ik juist zo blij dat mijn lijf tot mei 2024 wel bezig was een mooie bos haar aan te maken en die raak ik nu helaas weer kwijt...

Ik ben benieuwd naar jullie ideën en ervaringen bij mijn verhaal. Ik hoop dat het slikken van de Yasmin pil en het zo veel mogelijk verminderen van stress ervoor gaat zorgen dat mijn haar zich herstelt. Ergens zegt een stemmetje ook: wat als het nu toch AGA is of chronische TE? Wat zou betekenen dat mijn haar nooit meer wordt wat het was? Dat maakt me verdrietig.

Respect voor het lezen van dit lange verhaal! En voel je vrij om je ervaringen te delen.

Laatst gewijzigd door Stressless; 25 september 2024 om 15:10 Reden: taalfout
Stressless is offline   Met citaat reageren
Oud 27 september 2024, 10:19   #2
Effie
HaarWeb lid

Geslacht:
Ik kan je geen antwoord of advies geven, maar ik wil je bedanken voor het delen van je verhaal, en je veel sterkte wensen. Dat de arts denkt dat het TE is, lijkt mij in elk geval erg hoopvol!

Liefs Effie
Effie is offline   Met citaat reageren
Oud 27 september 2024, 12:00   #3
Stressless
HaarWeb lid

Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effie Bekijk bericht
Ik kan je geen antwoord of advies geven, maar ik wil je bedanken voor het delen van je verhaal, en je veel sterkte wensen. Dat de arts denkt dat het TE is, lijkt mij in elk geval erg hoopvol!

Liefs Effie
Hoi Effie, bedankt voor je reactie! Mensen die ik hierover in vertrouwen heb genomen zeggen inderdaad ook dat ik mijn zegeningen moet tellen en er niet te veel over moet stressen. De diagnose van de Dermatoloog is in ieder geval relatief positief. Nu nog hopen dat de uitval binnenkort ook daadwerkelijk stopt zodat de groei weer kan beginnen.
Oud 2 oktober 2024, 12:10   #4
Stressless
HaarWeb lid

Geslacht:
Door de uitdunning en wat nieuwe groei die hopelijk stand houdt ziet mijn haar er wel onverzorgd uit.

Vandaag wil ik beginnen met een Amla en rozemarijnolie pre wash behandeling. Heeft iemand daar ervaring mee?
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg 20241002_110039.jpg‎ (145,7 KB, 27x gelezen)
Oud 9 oktober 2024, 11:51   #5
Stressless
HaarWeb lid

Geslacht:
Hoi Haarwebbers,

Hierbij weer een update. Helaas is mijn haaruitval heel erg verergerd. Ik ben inmiddels gestopt met mijn haren tellen, maar ik vermoed dat ik zeker 200 tot 400 haren per dag verlies.

Ik ben eind augustus gestart met de Yasmin pil en dat is het enige waar ik me van kan bedenken dat dit de oorzaak kan zijn. Zijn er anderen die deze ervaring delen? Ik ben die pil juist gaan slikken om het verlies tegen te gaan.

Ik ben bang dat mijn haarverlies aan blijft houden en ik daarom op een gegeven moment niet meer over straat kan met mijn eigen haar. Het is zo pijnlijk.

Ik ben ter oriëntatie langs geweest bij een goed aangeschreven salon voor haarwerken en haarstukjes. Zij hebben mij voor zo ver zij kunnen van goed advies voorzien. De conclusie was wel een klap in mijn gezicht.

Omdat ik krulhaar heb is een confectie haarwerk geen optie en moet het maatwerk worden met een uitgebreide sessie om te kijken welke krul bij mijn haar past. Dit heeft echter een levertijd van 4 maanden en zal tussen de 3 en 4000 euro gaan kosten.

Voor iets wat een tijdelijke oplossing is (haarwerken moet je eens in de zo veel tijd natuurlijk vervangen) vind ik dit geen optie.
Oud 15 oktober 2024, 15:12   #6
R_96
HaarWeb lid

Geslacht:
Hi Stressless,

Wat ontzettend vervelend voor je dat je haaruitval zo verergerd is. Ik zit ongeveer in hetzelfde schuitje. Ik heb ongeveer dezelfde hoeveelheid haaruitval per dag, na het douchen meestal met kammen rond de 250 haren. Gedurende de dag dus ook zeker 200 tot 400 haren. (Ik heb ook de fout gemaakt om ooit te beginnen met tellen, dan maak je jezelf dus echt helemaal gek. Begin er niet aan zou ik iedereen adviseren, maarja makkelijker gezegd dan gedaan).

Bij mij is de diagnose voor nu vastgezet op een combinatie van AGA en seborroïsch eczeem. Ik loop wel nog bij een dermatoloog en zij wil nog verder onderzoek doen om te kijken wat er op genetisch vlak kan meespelen aan oorzaken. Dit vooral ook omdat naast haaruitval, ik ook erg veel jeuk ervaar. Dit terwijl mijn hoofdhuid rustig oogt en niet veel schilfertjes meer heeft. Eerste potje minoxidil staat al klaar voor de AGA, maar gezien de jeuk ligt bij mij de focus even op het rustig krijgen van mijn hoofdhuid.

Qua Yasmin pil: ik had begrepen dat het een half jaar kan duren voordat je hormonen zijn gestabiliseerd en dat je pas baat kan hebben bij een andere pil. Ik ben nu ook weer 2 maanden terug bij de Yasmin pil, met als doel mijn huid rustiger te krijgen. Hiervoor had ik een hormoonspiraaltje en toen net zoveel haaruitval.

Ik zou wel als tip mee willen geven om ook te gaan kijken naar goede mentale ondersteuning. Dit gaat veel dieper dan alleen je uiterlijk en zelfbeeld. Extreme haaruitval is een heftig emotioneel proces. Ik kom er zelf nu pas achter hoeveel het mij beïnvloed (niet naar een feestje gaan, sporten uitstellen om haar niet te hoeven wassen etc.). Het is niet makkelijk allemaal, dus alle steun die we kunnen krijgen is welkom zou ik zeggen.

Veel sterkte ermee!
R_96 is offline   Met citaat reageren
Oud 16 oktober 2024, 13:17   #7
Stressless
HaarWeb lid

Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R_96 Bekijk bericht
Hi Stressless,

Wat ontzettend vervelend voor je dat je haaruitval zo verergerd is. Ik zit ongeveer in hetzelfde schuitje. Ik heb ongeveer dezelfde hoeveelheid haaruitval per dag, na het douchen meestal met kammen rond de 250 haren. Gedurende de dag dus ook zeker 200 tot 400 haren. (Ik heb ook de fout gemaakt om ooit te beginnen met tellen, dan maak je jezelf dus echt helemaal gek. Begin er niet aan zou ik iedereen adviseren, maarja makkelijker gezegd dan gedaan).

Bij mij is de diagnose voor nu vastgezet op een combinatie van AGA en seborroïsch eczeem. Ik loop wel nog bij een dermatoloog en zij wil nog verder onderzoek doen om te kijken wat er op genetisch vlak kan meespelen aan oorzaken. Dit vooral ook omdat naast haaruitval, ik ook erg veel jeuk ervaar. Dit terwijl mijn hoofdhuid rustig oogt en niet veel schilfertjes meer heeft. Eerste potje minoxidil staat al klaar voor de AGA, maar gezien de jeuk ligt bij mij de focus even op het rustig krijgen van mijn hoofdhuid.

Qua Yasmin pil: ik had begrepen dat het een half jaar kan duren voordat je hormonen zijn gestabiliseerd en dat je pas baat kan hebben bij een andere pil. Ik ben nu ook weer 2 maanden terug bij de Yasmin pil, met als doel mijn huid rustiger te krijgen. Hiervoor had ik een hormoonspiraaltje en toen net zoveel haaruitval.

Ik zou wel als tip mee willen geven om ook te gaan kijken naar goede mentale ondersteuning. Dit gaat veel dieper dan alleen je uiterlijk en zelfbeeld. Extreme haaruitval is een heftig emotioneel proces. Ik kom er zelf nu pas achter hoeveel het mij beïnvloed (niet naar een feestje gaan, sporten uitstellen om haar niet te hoeven wassen etc.). Het is niet makkelijk allemaal, dus alle steun die we kunnen krijgen is welkom zou ik zeggen.

Veel sterkte ermee!
Hoi R96,

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik vind het rot om te horen dat je in hetzelfde schuitje zit. Ik herken het uit de weg gaan van sociale contacten. Ik schaam me nu voor mijn haar.

Ik heb ook op psychologisch vlak hulp gezocht en die ga ik ook krijgen. Ik herken helemaal jouw toelichting over de emoties. Ik heb veel meegemaakt, maar dit is zo ontzettend heftig. Ik wens dit niemand toe. Je vraagt je ook af waar je het allemaal aan verdient hebt...

Ook in mijn relatie maakt mij dit onzeker. Ik zie er anders uit dan voorheen en als het op dit tempo door gaat dan zal ik niks over houden. Ik wil me graag knap voelen en dat ook uitstralen. Op dit moment lukt dat alleen totaal niet. Mijn partner is lief en vind het erg om te zien hoe ik me nu voel. Hij kan dit ook niet altijd blijven volhouden, ik weet hoe het is om aan die kant te moeten staan.

Het is vreselijk. Ik hoop voor ons allebei op een licht aan het eind van deze tunnel!
Oud 19 oktober 2024, 11:57   #8
Curly13
HaarWeb lid

Geslacht:
Haaruitval

Hoi,

Ik zit ongeveer in hetzelfde schuitje als jullie. Sinds november 2023 heb ik last van haaruitval. Mijn van nature volle haardos is flink uitgedund. Ik vermoed dat het een combinatie is van stress en een traag werkende schildklier.

Vanaf 2020 begon een zeer stressvolle periode, waar geen eind aan lijkt te komen. Nu is er ook nog haarstress bijgekomen.

In maart 2024 ben ik i.v.m. de haaruitval naar de huisarts gegaan. Hij schreef Minoxidil 5% voor. Dit middel zou haaruitval tegengaan en de haargroei stimuleren. Eerlijk gezegd durf ik dit middel niet te gebruiken, omdat er de eerste weken shedding op kan treden. Op het moment dat je stopt met gebruik keert de haaruitval weer terug.

Helaas wilde de huisarts me niet doorverwijzen naar een dermatoloog. Hij zag er de noodzaak niet van in. Zelfs bloed laten prikken zag hij niet zitten. Na flink aandringen mocht ik me laten prikken op TSH + Ft4 (schildklier), vitamine B12 en vitamine D3. Vreemd genoeg niet op ijzer/ferritine, zink etc. Mijn TSH waarde bleek te hoog te zijn. Kortom, ik heb een traag werkende schildklier. Helaas wil de HA nog geen medicatie voorschrijven. Hij wil het nog even aanzien. Ik voel me totaal niet serieus genomen.

In augustus 2024 ben ik om die reden naar een natuurgeneeskundige gegaan. Van haar kreeg ik homeopatische druppels mee om de doorbloeding van de haarfollikels te stimuleren en vitamine B5 capsules. Om te controleren of het middel werkt ben ik begonnen mijn haren te tellen. Ik verlies ca. 30 haren per dag, behalve op de 2 haarwasdagen (per week). Op die dagen verlies ik ongeveer 100 haren. Ook is er volgens de kapster inmiddels sprake van nieuwe haargroei. Het is nog heel erg klein (voor mij nog niet zichtbaar). Hopelijk komt het goed, maar ik juich nog niet te vroeg...

Haaruitval is echt heel erg stressvol. Het houdt me elke dag bezig. Ik ga de deur niet uit zonder haarband. Ik ben bang dat mijn haar nat wordt (door regen, transpiratie etc.), want dan is mijn haarprobleem goed zichtbaar. Ook probeer ik de haarwasdagen zoveel mogelijk uit te stellen. Dat is zo confronterend! Ik durf amper in de spiegel te kijken... Ben in een jaar tijd ongeveer 30% van mijn haar kwijtgeraakt. Net als jullie heb ik hier heel veel moeite mee.

Sterkte allemaal!

Groetjes, Curly

Laatst gewijzigd door Curly13; 19 oktober 2024 om 16:46
Curly13 is offline   Met citaat reageren
Oud 21 oktober 2024, 20:42   #9
Stressless
HaarWeb lid

Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Curly13 Bekijk bericht
Hoi,

Ik zit ongeveer in hetzelfde schuitje als jullie. Sinds november 2023 heb ik last van haaruitval. Mijn van nature volle haardos is flink uitgedund. Ik vermoed dat het een combinatie is van stress en een traag werkende schildklier.

Vanaf 2020 begon een zeer stressvolle periode, waar geen eind aan lijkt te komen. Nu is er ook nog haarstress bijgekomen.

In maart 2024 ben ik i.v.m. de haaruitval naar de huisarts gegaan. Hij schreef Minoxidil 5% voor. Dit middel zou haaruitval tegengaan en de haargroei stimuleren. Eerlijk gezegd durf ik dit middel niet te gebruiken, omdat er de eerste weken shedding op kan treden. Op het moment dat je stopt met gebruik keert de haaruitval weer terug.

Helaas wilde de huisarts me niet doorverwijzen naar een dermatoloog. Hij zag er de noodzaak niet van in. Zelfs bloed laten prikken zag hij niet zitten. Na flink aandringen mocht ik me laten prikken op TSH + Ft4 (schildklier), vitamine B12 en vitamine D3. Vreemd genoeg niet op ijzer/ferritine, zink etc. Mijn TSH waarde bleek te hoog te zijn. Kortom, ik heb een traag werkende schildklier. Helaas wil de HA nog geen medicatie voorschrijven. Hij wil het nog even aanzien. Ik voel me totaal niet serieus genomen.

In augustus 2024 ben ik om die reden naar een natuurgeneeskundige gegaan. Van haar kreeg ik homeopatische druppels mee om de doorbloeding van de haarfollikels te stimuleren en vitamine B5 capsules. Om te controleren of het middel werkt ben ik begonnen mijn haren te tellen. Ik verlies ca. 30 haren per dag, behalve op de 2 haarwasdagen (per week). Op die dagen verlies ik ongeveer 100 haren. Ook is er volgens de kapster inmiddels sprake van nieuwe haargroei. Het is nog heel erg klein (voor mij nog niet zichtbaar). Hopelijk komt het goed, maar ik juich nog niet te vroeg...

Haaruitval is echt heel erg stressvol. Het houdt me elke dag bezig. Ik ga de deur niet uit zonder haarband. Ik ben bang dat mijn haar nat wordt (door regen, transpiratie etc.), want dan is mijn haarprobleem goed zichtbaar. Ook probeer ik de haarwasdagen zoveel mogelijk uit te stellen. Dat is zo confronterend! Ik durf amper in de spiegel te kijken... Ben in een jaar tijd ongeveer 30% van mijn haar kwijtgeraakt. Net als jullie heb ik hier heel veel moeite mee.

Sterkte allemaal!

Groetjes, Curly
Hi Curly,

Bedankt voor het delen van je verhaal. Heb je een mogelijkheid om een second opinion aan te vragen bij een andere huisarts? Dat is wat ik heb gedaan toen mijn eerste huisarts het niet zo serieus nam en me niet door wilde verwijzen naar de dermatoloog.

In jouw geval is er misschien wel een aanwijsbare oorzaak voor je haarverlies en dus een behandeling mogelijk, zeker de moeite waard om verder op in te gaan denk ik? Misschien kan een haarkliniek met trichologen hier ook wat in voor je doen.

Ik heb inmiddels een second opinion in een haarkliniek gehad. Hierbij is de diagnose TE bevestigd (maar wel een negatieve trektest waardoor ze dachten dat de TE eindigend is?) en licht beginnende AGA gezien bij een onderzoek met een trichoscoop welke met AI is uitgelezen. Hier hoefde nu alleen nog niet echt iets aan te gebeuren. Advies was om de Yasmin pil door te blijven slikken, wat ik wel moeilijk vind aangezien mijn haaruitval geaccelereerd lijkt sinds een maand en dat het enige is wat ik veranderd heb.

Laten we elkaar op de hoogte houden, ik vind het wel fijn om met lotgenoten dit te kunnen delen.
Oud 24 oktober 2024, 17:26   #10
Curly13
HaarWeb lid

Geslacht:
Hoi Stressless,

Bedankt voor je reactie. Ik ben blij voor je dat de diagnose TE nu is bevestigd. Licht beginnende AGA is wat minder. De Yasmin pil kan dit waarschijnlijk onder controle houden. Toch heftig als je dit te horen krijgt... Ik kan me overigens heel goed voorstellen dat je moeite hebt met het advies om de Yasmin pil door te blijven slikken. Hopelijk stabiliseert de haaruitval na verloop van tijd.

Ik overweeg naar een haarkliniek te gaan. Hiervoor heb ik tenminste geen verwijsbrief van de huisarts nodig. Mag ik vragen naar welke haarkliniek je bent geweest? Klinkt in ieder geval positief. Wordt er ook een uitgebreid bloedonderzoek uitgevoerd? Ik wil ook graag wat meer zekerheid...

Laatst gewijzigd door Curly13; 24 oktober 2024 om 17:29
Oud 25 oktober 2024, 17:00   #11
Stressless
HaarWeb lid

Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Curly13 Bekijk bericht
Hoi Stressless,

Bedankt voor je reactie. Ik ben blij voor je dat de diagnose TE nu is bevestigd. Licht beginnende AGA is wat minder. De Yasmin pil kan dit waarschijnlijk onder controle houden. Toch heftig als je dit te horen krijgt... Ik kan me overigens heel goed voorstellen dat je moeite hebt met het advies om de Yasmin pil door te blijven slikken. Hopelijk stabiliseert de haaruitval na verloop van tijd.

Ik overweeg naar een haarkliniek te gaan. Hiervoor heb ik tenminste geen verwijsbrief van de huisarts nodig. Mag ik vragen naar welke haarkliniek je bent geweest? Klinkt in ieder geval positief. Wordt er ook een uitgebreid bloedonderzoek uitgevoerd? Ik wil ook graag wat meer zekerheid...
Hoi Curly,

Ik ben naar HAARR in Etten Leur (NB) geweest. Het complete consult hier kostte me 99,- en dat vond ik wel de moeite waard voor een aanvullend onderzoek/second opinion. Ik ben dus ook nog steeds onder behandeling bij mijn dermatoloog in het ziekenhuis en heb een nieuwe afspraak gemaakt over een half jaar bij HAARR voor een follow up en nieuwe analyse van mijn haar.

Bij mij werd geen bloedonderzoek uitgevoerd, omdat ik al een uitgebreid bloedonderzoek had gedaan via de huisarts. Ik denk wel dat je via een privé kliniek misschien vooraf zo'n onderzoek al kan regelen. Wellicht dat zij dat dan voor je kunnen aanvragen.
Oud 20 november 2024, 11:28   #12
Stressless
HaarWeb lid

Geslacht:
Hierbij een update, we zijn bijna een maand verder na mijn laatste bericht en door updates te blijven geven hoop ik mezelf en anderen te helpen in de zoektocht en het leren leven met haaruitval.

Na drie strips van de Yasmin pil op gemaakt te hebben en mijn haaruitval nog steeds in belachelijk tempo door ging ben ik op aanraden van de huisarts en de dermatoloog in het ziekenhuis gestopt met deze pil. De dermatoloog in het ziekenhuis gaf aan dat een bijwerking van deze pil ook haaruitval kan zijn. Ondanks de anti androgene werking die deze pil zou hebben hoop ik dat door het stoppen hiermee de extra haaruitval nu ook stopt.

Als dat het inderdaad doet, dan is wel mijn conclusie dat ik ondanks mijn PCOS niet meer met de pil moet gaan rommelen. Ik ben benieuwd...
sinds 7 oktober ben ik begonnen met minoxidil op mijn kruin en dat kan natuurlijk in de begin periode ook extra uitval veroorzaken, hier ben ik me bewust van. De resultaten daarvan zijn ook nog even afwachten, maar ik denk in de spiegel wel al een klein beetje verbetering te zien en nieuwe piek haren. Na een maand of drie kan je pas op zijn vroegst zeggen of het echt helpt natuurlijk.

Ketoconazol shampoo gebruik ik ook nog 2x per week. Ik heb ook geconstateerd samen met de HA dat het waarschijnlijk niet aan de koperspiraal heeft gelegen, dus ik overweeg die weer te nemen. Is dat weer een zorg minder voor de komende 10 jaar

Mentaal ben ik er nog steeds erg mee bezig, maar niet zo erg als in september en oktober gelukkig. Wel blijf ik het moeilijk vinden sociale activiteiten te plannen met mensen die niet van mijn haarverlies af weten. Dit vanuit de vraag of mijn haar er tegen die tijd nog wel oké uit zal zien... herkennen jullie dat?

Ik geef mezelf in ieder geval de opdracht om wel juist dingen te blijven plannen, soort exposure therapie zeg maar en dat zorgt ook ervoor dat de hyperfocus op mijn haar wat minder wordt.
Oud Vandaag, 12:19   #13
Stressless
HaarWeb lid

Geslacht:
Even een kleine update, vanaf 7 oktober gebruik ik minoxidil en ik ben ruim een maand gestopt met de Yasmin pil. Zou de dread shedding en de reactie van mijn haar op de pil dan nu beginnen om te draaien? Ik hoop het zo!

De extra haaruitval (waarschijnlijk) op de pil begon ook ongeveer een maand nadat ik het begon te gebruiken.
Deze foto's zijn allemaal gemaakt op wasdag en een verzameling van het haar wat ik op een hele dag verloren ben.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg IMG_20241204_173011.jpg‎ (123,0 KB, 5x gelezen)
Oud Vandaag, 20:37   #14
Curly13
HaarWeb lid

Geslacht:
Wauw, wat een verschil! Het lijkt nu toch echt de goede kant op te gaan. Ben blij voor je!
Reageren

Labels
aga, haaruitval, stress, telogeen effluvium, yasmin

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten