Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Areata > AA - Behandelingen

 
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Prev Vorig bericht   Volgende bericht Next
Oud 3 november 2005, 22:12   #1
diktee
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 25 maart 2004
Berichten: 9
Fumaarzuur

Vorig jaar in februari , vlak voor mijn 42e verjaardag , kreeg ik te maken haaruitval. Binnen zes maanden ben ik toen mijn gehele lichaamshaar kwijt geraakt. Ik heb een half jaar lang de lokale immuuntherapie met diphenciprone ondergaan. In het begin werd hiermee nog wel een eczeemreactie opgewekt. ( Ik werd behandeld op een helft van mijn hoofd) maar op het laatst reageerde ik er, met de hoogste dosering, in het geheel niet meer op. Op advies van de (voormalige) medisch adviseur van de AAPV ben ik het middel fumaarzuur gaan gebruiken. Volgens de medisch adviseur Lambers lijkt de behandeling met fumaarzuur bij een aantal proefpersonen effectief. Fumaarzuur is een medicijn wat al lange tijd wordt ingezet bij Psoriaspatienten. Fumaarzuurgebruik is echter niet zonder risicoís . Er kunnen een aantal bijwerkingen optreden zoals opvliegers, moeheid , misselijkheid en diarree. Verder dient een arts regelmatig het bloed te onderzoeken voor met name de nierfunctie. Een nadeel van het medicijn is ook dat het niet is geregistreerd in Nederland en dat het door de meeste ziektekostenverzekeraars niet wordt vergoed. De theorie achter dit geneesmiddel met gunstigbijwerkingsprofiel voor AA(TU) patiŽnten is de volgende:

Interleukine-1 (IL-1) moet met grote waarschijnlijkheid verantwoordelijk worden geacht voor de rem op de celdeling van de haarwortelcellen. Tegenpool van IL-1 is Il-10 en uit wetenschappelijk onderzoek is bekend dat fumaarzuur de productie van IL-10 kan induceren.

Ik ben nu weer terug onder behandeling van de dermatoloog waar ik de diphenciprone kuur heb ondergaan. Hij stond eerst sceptisch tegenover de therapie met fumaarzuur maar hij wil mij toch verder hierbij begeleiden.

Ik gebruik het middel nu vier maanden en sinds een week vier verschijnen er allemaal kleine donshaartje op mijn hoofd. Elke dag worden het er meer en sommige worden langer. Ook mijn wenkbrauwen zijn weer aan het terugkomen en op diverse andere plekken op mijn lijf zie ik weer haartjes. . Ik heb tot nu toe geen last gehad van bijwerkingen en mijn bloedbeeld gaf ook geen afwijkingen( tweemaal gecontroleerd)

Ik moet wel een kanttekening plaatsen. Voordat ik met het medicijn begon was er enig herstel van haargroei (oksels en lichte baardgroei) Toch gaat het op dit moment best hard.

Toevallig??? De oplossing?? Het zou te mooi zijn om waar te zijn. Een medicijn dat zou helpen dat notabene uit de keukenkast van de dermatologen komt.!

Het geeft de burger weer wat moed en ik ben benieuwd hoe de haargroei zich verder bij mij gaat ontwikkelen. Ik wilde dit graag op dit forum meedelen en zal jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen..

Groetjes

Dirk
diktee is offline   Met citaat reageren
 

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 04:23.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2023, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2022 Stichting HaarWeb.