Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Areata > AA - Behandelingen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 1 februari 2016, 15:31   #1
CarlaBosman
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 oktober 2014
Berichten: 253
Geslacht:
Alopecia en de tandarts

Toch weer die twijfel: is AA een 'random' verschijnsel of moet er toch een aanleiding (en dus een behandeling) bestaan? Op een feestje sprak ik iemand die haar haar twee jaar kwijt was geweest na een henna-tattoo, ze bleek zeer allergisch te zijn voor een bepaalde kleurstof. Klinkt logisch: AA is een auto-immuunreactie en kan dus getriggerd worden door een allergie. Bij haar verdween de kleurstof op termijn en toen ook het effect.

Nu had ik eerder al wel nagedacht of er in mijn leven zoiets gebeurd was dat de oorzaak kon zijn. Maar er was niets voorgevallen of veranderd aan voeding of leefwijze dat ik me kon herinneren. Behalve een jaar of vier geleden (ik ga nog navragen wanneer het precies was) een paar intensieve tandartsbehandelingen. Een wortelkanaalbehandeling en een grote kunststof vulling die een oudere verving. Van dat laatste was een vervelende nasleep gekomen, want die bleef zo pijnlijk dat ik haast niet kon eten. Uiteindelijk concludeerde de tandarts dat ik blijkbaar allergisch was voor die vulstof, dat kwam heel soms voor zei hij, en dat hij op die plek een isolerend laagje zou aanbrengen. Zo gezegd zo gedaan, vulling eruit, laagje erin, nieuwe vulling en de pijn verdween langzaam weer.

Ergens rond die tijd is mijn AA, al heel lang op beperkte schaal aanwezig, erger geworden. Haar viel eerder op plekken ook wel uit, maar groeide tegelijkertijd ook weer terug, zodat de plekken 'wandelden'. Maar dat teruggroeien stopte dus.

Zou er een verband zijn? In de USA zijn veel mensen wantrouwig over wortelkanaalbehandelingen en laten ze soms zelfs ongedaan maken. Over de stoffen in vullingen zijn ook boeiende websites volgeschreven. Maar wat hier de zin en onzin van is, blijft heel onduidelijk. Het conspiracy theory-gehalte is heel hoog. Wat moet ik ermee? Ik weet het niet. Het geeft me in elk geval meteen alweer onrust, en daar was ik nu net vanaf. Is hier iemand die er iets zinnigs over kan zeggen?
CarlaBosman is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:10.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.