Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 21 april 2022, 21:28   #1
melwil
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 april 2022
Berichten: 4
Geslacht:
Werkingsduur finasteride

Door mij meer te verdiepen in alle bijzaken die om de hoek komen kijken omtrent een aanpak voor haaruitval ontbreekt ook zeker het middel finasteride niet. Helaas ben ik niet zo to spreken over de bijwerkingen, maar was toch bereid me hier overheen te zetten gezien de resultaten.

Nu ik mij hier verder in verdiep loop ik helaas tegen het feit aan dat je dit middel op lange termijn moet blijven gebruiken en dat beangstigt mij. Vooral nu ik lees dat dit middel zijn werkingskracht relatief snel verliest; na zo’n 3-5 jaar wordt er doorgaans vaak vermindering van effectiviteit ervaren wat dus zou betekenen om de mogelijke dosering omhoog te gooien wat vervolgens inherent aan meer of grotere kans van bijwerkingen staat.
Ook is de vraag hoe ver je moet gaan om dit middel effectief te houden..

Ik zie dat veel mensen op dit forum dit middel gebruiken en ben benieuwd naar jullie ervaringen of meningen over de werkingsduur van finasteride
melwil is offline   Met citaat reageren
Oud 10 mei 2022, 11:12   #2
menscript.com
Digitale zorg voor mannen
 
Geregistreerd: 16 maart 2022
Locatie: Nederland
Berichten: 26
Geslacht:
Citaat:
Vooral nu ik lees dat dit middel zijn werkingskracht relatief snel verliest; na zo’n 3-5 jaar wordt er doorgaans vaak vermindering van effectiviteit ervaren wat dus zou betekenen om de mogelijke dosering omhoog te gooien wat vervolgens inherent aan meer of grotere kans van bijwerkingen staat.
Dit is onjuist. De werking van Finasteride blijft over de jaren gelijk. Dit is o.a aangetoond door longitudinale onderzoeken van 5 en 10 jaar. Voorbeelden hiervan zijn:

1. Evaluation of long-term efficacy of finasteride in Korean men with androgenetic alopecia using the basic and specific classification system
2. Finasteride, 1 mg daily administration on male androgenetic alopecia in different age groups: 10-year follow-up
menscript.com is offline   Met citaat reageren
Oud 10 mei 2022, 12:16   #3
Nietzeker
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 mei 2019
Berichten: 6
Geslacht:
Ik ben geen dokter, maar volgens mij kun je sowieso niet echt spreken van een mindere werking van Finasteride. Finasteride houdt echter niet 100% van de DHT tegen (± 70%?, waar bij Dutasteride meer weet tegen te houden). De haren die dus het meest gevoelig zijn (zie de standaard patronen van beginnende kaalheid), zullen dus op een gegeven moment alsnog hinder beginnen te vinden van de verlaagde hoeveelheden DHT en de daarbij behorende effecten met als gevolg haarverlies.

Laatst gewijzigd door Nietzeker; 10 mei 2022 om 12:22
Nietzeker is offline   Met citaat reageren
Oud 10 mei 2022, 12:24   #4
menscript.com
Digitale zorg voor mannen
 
Geregistreerd: 16 maart 2022
Locatie: Nederland
Berichten: 26
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzeker Bekijk bericht
Ik ben geen dokter, maar volgens mij kun je sowieso niet echt spreken van een mindere werking van Finasteride. Finasteride houdt echter niet 100% van de DHT tegen (± 70%?, waar bij Dutasteride meer weet tegen te houden). De haren die dus het meest gevoelig zijn (zie de standaard patronen van beginnende kaalheid), zullen dus op een gegeven moment alsnog hinder beginnen te vinden van de lagere hoeveelheden DHT en de daarbij behorende effecten met als gevolg haarverlies.
Klopt, hoewel totale DHT productie wel lijkt af te nemen vanaf >40.

Wat betreft DHT reductie:

Finasteride ≈ -70% serum DHT
Dutasteride ≈ -90% serum DHT

Finasteride ≈ -45 / -65% scalp DHT
Dutasteride ≈ -50 / -70% scalp DHT

Laatst gewijzigd door menscript.com; 12 mei 2022 om 15:04
menscript.com is offline   Met citaat reageren
Oud 11 mei 2022, 18:50   #5
Reet
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 oktober 2012
Berichten: 1.305
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door menscript.com Bekijk bericht
Dit is onjuist. De werking van Finasteride blijft over de jaren gelijk. Dit is o.a aangetoond door longitudinale onderzoeken van 5 en 10 jaar. Voorbeelden hiervan zijn:

1. Evaluation of long-term efficacy of finasteride in Korean men with androgenetic alopecia using the basic and specific classification system
2. Finasteride, 1 mg daily administration on male androgenetic alopecia in different age groups: 10-year follow-up
Heb wel na een x aantal jaren vrij plotseling achteruitgang gemerkt met Dutasteride. Mijn dermatoloog gaf na raadpleging toen ook aan dat bij een bepaalde groep gebruikers de werking niet meer zo effectief is na een bepaalde periode. Het medicijn zal denk ik hetzelfde doen, maar het lichaam zal misschien anders reageren op het middel na een x aantal jaren?
Reet is offline   Met citaat reageren
Oud 12 mei 2022, 12:45   #6
PuntjesOpDe-i
Banned user
 
Geregistreerd: 30 september 2021
Berichten: 68
Geslacht:
Nee:

Het is een 90% blokkade van DHT in het bloed!
Even uit mijn hoofd was de uiteindelijke DHT reductie bij de haarzakjes rond de 53% met Dutasteride.

Enige remedie is (als je toch al finasteride en/of dutasteride slikt) dit aan te vullen met Dutasteride lotion. Dan is de kans op terugval klein.
PuntjesOpDe-i is offline   Met citaat reageren
Oud 12 mei 2022, 15:14   #7
menscript.com
Digitale zorg voor mannen
 
Geregistreerd: 16 maart 2022
Locatie: Nederland
Berichten: 26
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PuntjesOpDe-i Bekijk bericht
Nee:

Het is een 90% blokkade van DHT in het bloed!
Even uit mijn hoofd was de uiteindelijke DHT reductie bij de haarzakjes rond de 53% met Dutasteride.

Enige remedie is (als je toch al finasteride en/of dutasteride slikt) dit aan te vullen met Dutasteride lotion. Dan is de kans op terugval klein.
Klopt, alhoewel scalp DHT reductie waarden nogal verschillen tussen de onderzoeken (41% vs 65%).
menscript.com is offline   Met citaat reageren
Oud 12 mei 2022, 15:21   #8
PuntjesOpDe-i
Banned user
 
Geregistreerd: 30 september 2021
Berichten: 68
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door menscript.com Bekijk bericht
Klopt, alhoewel scalp DHT reductie waarden nogal verschillen tussen de onderzoeken (41% vs 65%).
daarom nam ik ook het gemiddelde
PuntjesOpDe-i is offline   Met citaat reageren
Oud 12 mei 2022, 22:25   #9
Reet
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 oktober 2012
Berichten: 1.305
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PuntjesOpDe-i Bekijk bericht
Nee:

Het is een 90% blokkade van DHT in het bloed!
Even uit mijn hoofd was de uiteindelijke DHT reductie bij de haarzakjes rond de 53% met Dutasteride.

Enige remedie is (als je toch al finasteride en/of dutasteride slikt) dit aan te vullen met Dutasteride lotion. Dan is de kans op terugval klein.
Dat zal vast wetenschappelijk helemaal kloppen. Het rare is dat je lichaam zich toch anders gaat gedragen op een of andere manier. Ik had een kaarsrechte haarlijn van een 12 jarige, dik en vol! In 10 jaar heb ik nu aan 1 kant een hele kleine inham, de haarlijn loopt nu grillig en heb ik algehele verdunning (ietsjes maar hoor) over mijn hele hoofd en wilt mn haar minder makkelijk in model raken, alsof het wat minder levendig is. Mag op mijn leeftijd nog zeker niet klagen hoor! Maar als de middelen onverminderd hun werk zouden doen dan zou ik nu toch iets minder lang voor de spiegel staan.
Reet is offline   Met citaat reageren
Oud 13 mei 2022, 10:26   #10
pupuh
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 21 augustus 2001
Berichten: 171
Ik slik al vanaf eind 1999 fina (waarvan 1 jaar duta)
Status is volgens mij stabiel in al die jaren. Misschien iets dunner overal. Maar weet dat ook niet zeker omdat ik grijs ben en mijn haar donker verf. Door de grijze utgroei lijkt het alsof ik kaler ben.

Zijn er mensen op het forum die naast dat ze duta of fina slikken ook nog essengen 6 gebruiken?
En zo ja, krijg je dan geen overkill aan middelen binnen?
pupuh is offline   Met citaat reageren
Oud 13 mei 2022, 11:24   #11
menscript.com
Digitale zorg voor mannen
 
Geregistreerd: 16 maart 2022
Locatie: Nederland
Berichten: 26
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Reet Bekijk bericht
Dat zal vast wetenschappelijk helemaal kloppen. Het rare is dat je lichaam zich toch anders gaat gedragen op een of andere manier. Ik had een kaarsrechte haarlijn van een 12 jarige, dik en vol! In 10 jaar heb ik nu aan 1 kant een hele kleine inham, de haarlijn loopt nu grillig en heb ik algehele verdunning (ietsjes maar hoor) over mijn hele hoofd en wilt mn haar minder makkelijk in model raken, alsof het wat minder levendig is. Mag op mijn leeftijd nog zeker niet klagen hoor! Maar als de middelen onverminderd hun werk zouden doen dan zou ik nu toch iets minder lang voor de spiegel staan.
Naarmate men ouder wordt gaan talloze fysiologische processen achteruit. Testosteron daalt, bloeddruk stijgt, er ontstaat aderverkalking, verminderde longcapaciteit, bloedsuiker stijgt, botmassa neemt af, de spiermassa neemt af, de huid wordt minder elastisch etc.

De opname, metabolisme en excretie van medicatie wordt ook beinvloed. Dit geldt dus ook voor finasteride/dutasteride. Zonder data is het alleen onmogelijk te zeggen hoe groot die impact is.

Bovendien zal het ouder worden ook ongetwijfeld zijn sporen nalaten op het haar, ongeacht de effectiviteit van finasteride/dutasteride (grijs worden bv)
menscript.com is offline   Met citaat reageren
Oud 14 mei 2022, 02:01   #12
Reet
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 oktober 2012
Berichten: 1.305
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door menscript.com Bekijk bericht
Naarmate men ouder wordt gaan talloze fysiologische processen achteruit. Testosteron daalt, bloeddruk stijgt, er ontstaat aderverkalking, verminderde longcapaciteit, bloedsuiker stijgt, botmassa neemt af, de spiermassa neemt af, de huid wordt minder elastisch etc.

De opname, metabolisme en excretie van medicatie wordt ook beinvloed. Dit geldt dus ook voor finasteride/dutasteride. Zonder data is het alleen onmogelijk te zeggen hoe groot die impact is.

Bovendien zal het ouder worden ook ongetwijfeld zijn sporen nalaten op het haar, ongeacht de effectiviteit van finasteride/dutasteride (grijs worden bv)
Allemaal waar, maar 2009 was er nog geen vuiltje aan de lucht, en vrij plotseling in 2010 zag ik 'achteruitgang' en had futloos haar. Zelfs nu heb ik een vrij lage bloeddruk, sport veel, heb nog geen rimpel meer etc. Door mijn eigen ervaring, de woorden en ervaringen van mijn dermatoloog, de ervaringen van andere DHT-blocker gebruikers, doet mij toch vermoeden dat het lichaam van een bepaalde groep gebruikers iets in werking stelt waardoor de resultaten verminderen. Hetzelfde dat er een groep is van finasteride gebruikers die hele heftige bijwerkingen ervaart, zelfs lang na stoppen met het middel. Maar goed, data ontbreekt van alle kanten, de wetenschap moet zich nog behoorlijk gaan inspannen op dit gebied. Tot dan noem ik het ONwetenschap.
Reet is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:07.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.