Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Haarproblemen bij vrouwen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 10 augustus 2014, 19:09   #1
Pepermuntje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 10 augustus 2014
Berichten: 10
Geslacht:
Haaruitval

Hey,
ik lees al een tijdje mee op het forum, en na lang dubben maar besloten mijn probleem hier voor te leggen.
Sinds april kamp ik met haaruitval. Vooral met wassen en kammen komt er heel veel uit. Ik ben 23 jaar oud, heb bloedonderzoek laten doen en daar kwam uit dat ik een ernstige vitamine D deficiëntie heb. Mijn feritine was 28. Ik ben naar dokter Meinardi in de Mauritskliniek geweest en hij zei dat de vitamine D hoogstwaarschijnlijk de oorzaak was. Blijkbaar is vitamine D tekort een van de leading causes van haaruitval bij vrouwen. Nu moet ik ook zeggen dat ik al een jaar voor de kat ze kanarie weg leef. Ik ga om 6 of 7 uur sochtends naar bed, en kom er om 6 uur savonds pas weer uit. Ik eet niet gezond, kom nauwelijks buiten en sport ook niet. Sinds november vorig jaar ook erg veel stress gehad. Ergens midden maart had ik een koperspiraal laten plaatsen, en daarna erg veel bloedverlies gehad. Ik ben bloeddonor dus ik weet wat veel bloedverlies is, en geloof me, dit was veel. 16 dagen lang ongesteld. Ik denk dat mijn ijzer daardoor ontzettend gedaald is en dit misschien ook een oorzaak voor m'n haaruitval kan zijn. Heb het onding er midden juni weer uit laten halen. In mijn familie komt geen aga voor. Mijn vader en moeder, beide in de 50, hebben allebei hun haar nog. Net als mijn oma's. Mijn opa's hadden allebei wel de typische mannelijke inhammetjes maar die kwamen op late leeftijd pas. Heeft iemand ideeën? Is dit genoeg om haaruitval te veroorzaken? Alvast bedankt voor het lezen en de tips.
Pepermuntje is offline   Met citaat reageren
Oud 10 augustus 2014, 20:27   #2
Jennaa
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 augustus 2013
Locatie: Brabant
Berichten: 194
Geslacht:
Hoi Pepermuntje,

Vervelend dat je al een tijd lang last hebt van haaruitval. Het is wel belangrijk om je vitamines op te krikken. Hoe lager de waardes hoe erger het haaruitval vaak is.
Wat vaak beweerd wordt is dat stress haaruitval veroorzaakt maar dat is niet direct waar.
Het zou kunnen dat je een Telogeen Effluvium hebt. Dat zou kunnen betekenen dat je haar weer bijna volledig zal herstellen als de oorzaak daarvan weggenomen is. Maar het duurt even voordat je daar het resultaat van ziet. Mocht de vitamine D deficiëntie de oorzaak zijn verwacht dan niet dat je binnen een week geen haaruitval meer hebt. Wat was je waarde?
Jennaa is offline   Met citaat reageren
Oud 10 augustus 2014, 20:44   #3
Pepermuntje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 10 augustus 2014
Berichten: 10
Geslacht:
Hey Jennaa,
dankjewel voor je antwoord.
Mijn waarde was 22. De dokter zei dat het toch echt wel minimaal 80 zou moeten zijn, maar dat hij het het liefst over de 100 zag.
Pepermuntje is offline   Met citaat reageren
Oud 10 augustus 2014, 21:45   #4
Jennaa
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 augustus 2013
Locatie: Brabant
Berichten: 194
Geslacht:
Hoi Pepermuntje,

Dat is inderdaad heel laag. Vitamine D is ook voor veel andere dingen belangrijk. Snel aanvullen dus. Ben je trouwens recentelijk overgestapt of gestopt met de pil?
Zorg dat alle bloedwaardes gecontroleerd worden. B12 en B6 en TSH e.d.
Zorg dat je alles weer op peil krijgt. Mocht je na 4-6 maanden nog geen verbetering zien dan kun je een verwijzing vragen voor een dermatoloog.
Ik begin maandag ook met vitamine D. (Waarde 48) Mijn Waarde was wel niet zo laag als jou maar toch de moeite om aan te vullen.
Mijn ferritine was 22. Heb een tijd lang ijzer geslikt en het was gestegen naar 69.
Nu heb ik 4 maanden geen ijzer meer geslikt en waarde is nu 58. Redelijk stabiel dus maar ga toch weer slikken om het richting de 80 te krijgen. Teveel supplementen voor langere tijd is ook niet goed.
Maar ik heb zo goed als zeker AGA, heb al 10 jaar haaruitval.
Jennaa is offline   Met citaat reageren
Oud 10 augustus 2014, 21:50   #5
Pepermuntje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 10 augustus 2014
Berichten: 10
Geslacht:
Vervelend, al 10 jaar Hoop dat de vitamine D voor je gaat werken! Ehmm, ik ben in januari met de pil begonnen, maar daar werd ik na een week zo depressief van dat ik er weer mee gestopt ben. In juni besloot ik het nog een keer te proberen, weer depressief. Dus ja, twee keer wel me hormonen door de war gegooid.
Microgynon was het.
Pepermuntje is offline   Met citaat reageren
Oud 10 augustus 2014, 22:41   #6
dZinee
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 september 2010
Berichten: 2.950
Geslacht:
Verwacht jij binnen een uur een een volledig gepast antwoord van 'vrijwilligers' ?
Snap dat de situatie heel vervelend is, maar vind binnen een uur nogmaals vragen om antwoord en vervelende houding. Laten we zeggen dat het een foutje was...

Is het geen idee om af en toe een zonnebank te nemen om de Vitamine D te verhogen? Of is het zo laag dat dit eigenlijk onbegonnen werk is?
__________________
Regime:
4x per week: Revita & Conditioner.

In het verleden: Fina, Minox, LLLT, emu oil, kokos olie
Gestopt wegens poging tot acceptatie.


De producten tegen haaruitval die ik heb getest werden beschikbaar gesteld door GoedeShampoo.nl.
dZinee is offline   Met citaat reageren
Oud 10 augustus 2014, 22:50   #7
Pepermuntje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 10 augustus 2014
Berichten: 10
Geslacht:
Mijn excuses dZinee, dit was absoluut niet mijn bedoeling. Dankjewel voor je antwoord. De arts heeft me op 50.000 ie gezet een maal per week. Zonnebank, ik weet niet zeker of dat werkt? Wel leuk voor een kleurtje natuurlijk Maar of je er echt de benodigde vitamine D uit haalt..
Pepermuntje is offline   Met citaat reageren
Oud 10 augustus 2014, 22:59   #8
Reet
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 oktober 2012
Berichten: 1.310
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pepermuntje Bekijk bericht
Vervelend, al 10 jaar Hoop dat de vitamine D voor je gaat werken! Ehmm, ik ben in januari met de pil begonnen, maar daar werd ik na een week zo depressief van dat ik er weer mee gestopt ben. In juni besloot ik het nog een keer te proberen, weer depressief. Dus ja, twee keer wel me hormonen door de war gegooid.
Microgynon was het.
Is depressiviteit een mogelijke bijwerking van die pil? (alle pillen?)

En hevige stress kan wel degelijk een trigger voor haaruitval zijn hoor... Vooral langdurige stress sloopt je lichaam!
Reet is offline   Met citaat reageren
Oud 10 augustus 2014, 23:10   #9
Pepermuntje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 10 augustus 2014
Berichten: 10
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Reet Bekijk bericht
Is depressiviteit een mogelijke bijwerking van die pil? (alle pillen?)

En hevige stress kan wel degelijk een trigger voor haaruitval zijn hoor... Vooral langdurige stress sloopt je lichaam!
Ja, depressiviteit is een mogelijke bijwerking bij iedere pil, helaas. Ligt er denk ook maar net aan hoe gevoelig je er voor bent.
Eind november een sterfgeval in de familie gehad die me echt gesloopt heeft. Maar haaruitval als reactie daarop, 5 maanden later, is dat niet een beetje laat?
Pepermuntje is offline   Met citaat reageren
Oud 10 augustus 2014, 23:31   #10
dZinee
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 september 2010
Berichten: 2.950
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pepermuntje Bekijk bericht
Ja, depressiviteit is een mogelijke bijwerking bij iedere pil, helaas. Ligt er denk ook maar net aan hoe gevoelig je er voor bent.
Eind november een sterfgeval in de familie gehad die me echt gesloopt heeft. Maar haaruitval als reactie daarop, 5 maanden later, is dat niet een beetje laat?
Een stergeval kan 1 van de meest stressvolle periods in je leven zijn.. En als dit langer aanhoudt (Wat heel normaal is bij zo een ernstige situatie) kan het ook haaruitval veroorzaken. Je zou eens kunnen kijken naar Spectral F7. Uiteraard is is het beste om de stress zelf aan te pakken, maar dat is in dit geval niet zo makkelijk. Overigens zou het haar weer terug moeten groeien wanneer de stress stopt..
__________________
Regime:
4x per week: Revita & Conditioner.

In het verleden: Fina, Minox, LLLT, emu oil, kokos olie
Gestopt wegens poging tot acceptatie.


De producten tegen haaruitval die ik heb getest werden beschikbaar gesteld door GoedeShampoo.nl.
dZinee is offline   Met citaat reageren
Oud 10 augustus 2014, 23:33   #11
dZinee
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 september 2010
Berichten: 2.950
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pepermuntje Bekijk bericht
Mijn excuses dZinee, dit was absoluut niet mijn bedoeling. Dankjewel voor je antwoord. De arts heeft me op 50.000 ie gezet een maal per week. Zonnebank, ik weet niet zeker of dat werkt? Wel leuk voor een kleurtje natuurlijk Maar of je er echt de benodigde vitamine D uit haalt..
De zon is onze 'natuurlijke' bron van Vitamine D, en een zonnebank bootst dit na. In het westen komen we steeds minder in de zon terwijl we dit wel nodig hebben. We hebben vele eeuwen geleefd met een x aantal zonuren per dag, en hier is onze huid en lichaam op aangepast.

Maar ik heb geen idee over de dosis waar we nu over praten. Ik weet niet hoeveel 50.000 ie is en hoeveel zon je hiervoor zou moeten hebben..

Zon heeft nog een tweede gunstige factor; dat het stress vermindert.. Nadeel is dat zon bij overmatige blootstelling je haar wel kan beschadigen, maar het gaat in dit geval erom dat het op je lichaamshuid komt.
__________________
Regime:
4x per week: Revita & Conditioner.

In het verleden: Fina, Minox, LLLT, emu oil, kokos olie
Gestopt wegens poging tot acceptatie.


De producten tegen haaruitval die ik heb getest werden beschikbaar gesteld door GoedeShampoo.nl.
dZinee is offline   Met citaat reageren
Oud 12 augustus 2014, 20:44   #12
Helmgirlie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 25 februari 2013
Berichten: 871
Geslacht:
Daglicht heb je ook nodig. Misschien is het beter om je dag- en nachtritme weer om te gooien. Overdag op en 'snachts slapen. Is ook beter voor je bioritme en dat gaat ook depressie tegen. Tenzij je natuurlijk 's nachts werkt. Dan gaat niet zomaar.
Helmgirlie is offline   Met citaat reageren
Oud 15 augustus 2014, 03:15   #13
Vana
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 19 oktober 2006
Berichten: 76
Geslacht:
Hallo Pepermuntje,

Om je vraag te beantwoorden: ja, m.i. zijn dat genoeg redenen om haaruitval uit te lokken. 'Voor de kat ze kanarie weg leven', ongezond eten, slecht slaapritme (wat je hormoonbalans uit evenwicht kan brengen), ernstig D tekort (doordat je natuurlijk zelden buiten komt), ferritine te kort, stress door groot verdriet (waardoor het stresshormoon cortisol vrijkomt dat weer een interactie heeft met andere hormonen)... Laat ik het zo zeggen: je hebt genoeg om een draai aan te geven en omhoog te krikken om te kijken of je haaruitval stopt of vermindert voordat je met AGA aan de slag gaat. Gelukkig heb je alles zelf opgesomd en weet je dus blijkbaar wat je aan kunt pakken. Go for it!

By the way, hoe beviel dr. Meinardi? Had je het gevoel dat hij erg deskundig op haargebied was, nam hij jouw mening/gevoel serieus etc etc? Woon in Den Haag, en heb ook aan hem gedacht, vandaar.
Vana is offline   Met citaat reageren
Oud 15 augustus 2014, 19:16   #14
Pepermuntje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 10 augustus 2014
Berichten: 10
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vana Bekijk bericht
Hallo Pepermuntje,

Om je vraag te beantwoorden: ja, m.i. zijn dat genoeg redenen om haaruitval uit te lokken. 'Voor de kat ze kanarie weg leven', ongezond eten, slecht slaapritme (wat je hormoonbalans uit evenwicht kan brengen), ernstig D tekort (doordat je natuurlijk zelden buiten komt), ferritine te kort, stress door groot verdriet (waardoor het stresshormoon cortisol vrijkomt dat weer een interactie heeft met andere hormonen)... Laat ik het zo zeggen: je hebt genoeg om een draai aan te geven en omhoog te krikken om te kijken of je haaruitval stopt of vermindert voordat je met AGA aan de slag gaat. Gelukkig heb je alles zelf opgesomd en weet je dus blijkbaar wat je aan kunt pakken. Go for it!

By the way, hoe beviel dr. Meinardi? Had je het gevoel dat hij erg deskundig op haargebied was, nam hij jouw mening/gevoel serieus etc etc? Woon in Den Haag, en heb ook aan hem gedacht, vandaar.
Hey Vana
Ja, ik had wel het idee dat hij wist waar hij het over had. Het enige vervelende was dat hij het volgens mij erg druk had. Hij kwam binnen, keek naar mijn bloeduitslagen, zei dat me vitamine D veel te laag was en wees dat aan als reden voor me haaruitval. Mijn vragen werden een beetje gehaast beantwoord.. Maar, hij leek wel zeker van zijn zaak.
Pepermuntje is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:43.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.