Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Waardering: Waardering discussie: 3 stemmen, 5,00 gemiddeld. Weergave
Oud 1 juli 2012, 23:42   #166
Noob
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 mei 2009
Berichten: 598
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kasper90 Bekijk bericht
Alleen vraag ik me wel af wat precies de genetische factor is in AGA. Kijk het kan ook zijn dat de genetische factor ervoor zorgt dat mensen AGA "kunnen" krijgen, indien de omgevingsfactoren tegen zitten.
Ik denk dat je nu te ver doorschiet, omgevingsfactoren en leefgewoonte kunnen het versnellen. Maar als je geen Aga in je DNA hebt doen deze niks.
Het is ook lastig om onder ideale omgevingsfactoren te gaan leven, dit zal je leven te veel beinvloeden. Je zou oa al moeten verhuizen naar zee of de bergen, omdat daar meer negatieve deeltjes in de lucht zitten.

ps
Calcium Magnesium Zink Tabletten Ondersteuning bij allergieën. Calcium werkt namelijk histamineverlagend en zink en magnesium spelen een belangrijke rol bij de aanmaak van prostaglandines.
Noob is offline   Met citaat reageren
Oud 2 juli 2012, 01:41   #167
Kasper90
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 14 september 2010
Berichten: 103
Citaat:
Ik denk dat je nu te ver doorschiet, omgevingsfactoren en leefgewoonte kunnen het versnellen. Maar als je geen Aga in je DNA hebt doen deze niks.
Dat is ongeveer wat ik zei he.
Natuurlijk is er een genetische factor. Sommige mensen hebben geluk, en
zullen nooit last van iets krijgen.
Maar dat betekent niet dat dan meteen het tegenovergestelde waar is...

Neem bijv. acne. Daar heb ik last van. Maar als ik bepaald voedsel vermijd, gaat acne helemaal weg.
Er is blijkbaar een genetische factor, ik ben er gevoelig voor. Maar die gevoeligheid komt alleen tot uiting als de omgevingsfactoren tegen zitten.

Ik geloof niet in jouw aanname, dat leefgewoontes alleen voor versnelling/vertraging kunnen zorgen. Ik zie genoeg aanwijzingen dat dit niet het geval hoeft te zijn, en dat heb ik in de vorige post ook al uiteengezet.
Ik zeg niet dat ik weet welke leefgewoontes/omgevingsfactoren uiteindelijk voor het wonder zullen zorgen. Maar ik geloof wel in zo'n wonder.

Citaat:
Het is ook lastig om onder ideale omgevingsfactoren te gaan leven, dit zal je leven te veel beinvloeden. Je zou oa al moeten verhuizen naar zee of de bergen, omdat daar meer negatieve deeltjes in de lucht zitten.
Je kan ook kiezen voor dingen die je leven niet veel beinvloeden... Wat haringtjes... misschien zo'n ionisator (frisse schone lucht in je huis is zowiezo chill), etc. etc.
Dit is toch niet heel erg ingrijpend...?
En als je dat wel vind... tsja dan moet je wachten op iets anders (misschien ooit een goede CRTH2 blokker in de topical). Laten we het hopen.

Citaat:
Calcium werkt namelijk histamineverlagend
Dit heb ik opgezocht, maar ik nergens een goede studie vinden dat calcium histamine verlagend werkt. Eerder het tegenoverstelde.
Een verhoging van calcium in het bloed kan voor histamine afgifte zorgen (!). Dus dat moeten we niet hebben.
Ik denk eerder dat we het moeten zoeken bij de vitaminen die calcium reguleren (zoals vitamin D en K2), dan bij calcium zelf.
Calcium verhogingen worden veroorzaakt door het PTH hormoon.
Vitamine D zorgt ervoor dat PTH niet te hoog kan worden (en dus ook indirect dat calcium niet te hoog wordt).
Ik denk dat een belangrijke reden is dat vitamine D ook bij allergien/asthma postieve effecten heeft.

Ik geloof niet zo in de calcium hype die heerst. Veel studies van tegenwoordig geven aan dat calcium meer negatieve dan positieve invloeden heeft.

Citaat:
Zink en magnesium spelen een belangrijke rol bij de aanmaak van prostaglandines.
In welke zin ? Meer informatie ?

Laatst gewijzigd door Kasper90; 2 juli 2012 om 01:55
Kasper90 is offline   Met citaat reageren
Oud 2 juli 2012, 01:57   #168
Kasper90
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 14 september 2010
Berichten: 103
Nog wat biologen op dit forum ?
Ik probeer de cortisol/histamine balans een beetje uit te zoeken. Maar het is vrij ingewikkeld. Iemand die hier meer van weet?
Kasper90 is offline   Met citaat reageren
Oud 2 juli 2012, 22:44   #169
Kasper90
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 14 september 2010
Berichten: 103
Edit: oops, foutje...
Het gaat om deze twee:

beta2-adrenoreceptor agonists and disodium cromoglycate (SCG)
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16707393

Zorgt ervoor dat mestcellen minder PGD2 produceren.

Laatst gewijzigd door Kasper90; 2 juli 2012 om 23:19
Kasper90 is offline   Met citaat reageren
Oud 4 juli 2012, 15:13   #170
Noob
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 mei 2009
Berichten: 598
PGD2 is een vettige stof afgeleid uit Arachidonic acid (meervoudig onverzadigde - omega 6 vetzuur) veel voorkomend in pinda's en lightproducten.
Noob is offline   Met citaat reageren
Oud 6 juli 2012, 01:20   #171
Kasper90
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 14 september 2010
Berichten: 103
@Noob
Lees mijn bericht op pagina 9.
Het gaat niet alleen om hoeveel AA (niet te verwarren met de frisdrank ) je consumeert, maar ook hoeveel AA er wordt geproduceerd door je lichaam.
De productie van het lichaam is in meeste gevallen vele malen groter dan de hoeveelheid die je zelf consumeert.
Deze productie hangt er erg af van het omega3:6 ratio dat je binnenkrijgt.
LA (omega-6) wordt omgezet naar AA, en zorgt ervoor dat er minder EPA wordt gereproduceerd.
Het eten (en de productie in het lichaam) van EPA zorgt ervoor dat er minder AA beschikbaar is voor COX. Omdat het gaat om de ratio's dat deze stoffen in je lichaam voorkomen. EPA zorgt ervoor dat AA verhindert wordt te binden met COX.
Als er minder AA aan COX bindt, krijg je minder PGH2.
PGH2 wordt door mestcellen omgezet naar PGD2.

Ook al denk ik dat omega3:6 ratio in grote rol kan spelen bij haaruitval, blijft er toch nog een andere vraag.
Waarom wordt PGH2 in zo'n grote mate naar PGD2 omgezet in de hoofdhuid als je aga hebt ?
Dat is vraag die heel moeilijk te beantwoorden lijkt. Histamine lijkt een grote rol te spelen. En cortisol ook. Maar ik durf daar (nog) geen uitspraken over te doen.

Nog een off-AGA weetje trouwens:
Arachidonic acid to eicosapentaenoic acid ratio in blood correlates positively with clinical symptoms of depression.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8729112

Laatst gewijzigd door Kasper90; 6 juli 2012 om 01:32
Kasper90 is offline   Met citaat reageren
Oud 6 juli 2012, 01:45   #172
Norris
Norris
 
Geregistreerd: 14 augustus 2011
Berichten: 113
Hoi Kasper90 en Noob,

Begrijp ik het goed:

1) Als je veel omega 3 binnenkrijgt, weinig omega 6, of beide scenario's, dan is dat waarschijnlijk goed voor je haar uiteindelijk?

Het is jammer dat op bijna geen enkele verpakking het soort vet beschreven staat. Er staat alleen verzadigd, enkelvoudig onverzadigd, en meervoudig onverzadigd; dus dat is lastig te beoordelen.

2) Het is niet erg goed voor je haar om veel pinda's te eten; dit omdat er veel omega 6 in zit.

Bedankt alvast!

Groetjes, Norris
__________________
Aug 2012 (pilaar 1 "goede voeding")
* Tarwekiemen+kokosmeel biologisch 1 eetlepel(el)
* Eicosan Perilla Okinawa Omega 3 olie 1 el
* Gula Java Matcha groene thee 1x/dag
* 3xp.week vis
* biologisch voedsel
* 5-2-intermittent fasting dieet
Aug 2012 (pilaar 2 "schone lucht")
* LightAir Ionisators
* IQAir Healthpro 250
Sep 2012 (pilaar 3 "sporten")
* >2/week sporten
Jun 2013 (pilaar 4 "straling beperken")
* O.a. geen Wifi, DECT en beperkt gebruik mobiel
Jul 2011 (pilaar 5 "ondersteuning")
* Total Balance Men's Premium multivitamine
* Omega 3/QH Ultra visolie
* Spectral DNC 2x/dag
* Voorwas-shampoo Kastanje & Brandnetelshampoo
* Revita shampoo 2x + Revita Cor Conditioner 2x
* Foligain capsules 1st
* Saw Palmetto 5 st*160 mg (85-95%)
* Spectral F7 2x
* PH-vitality
Norris is offline   Met citaat reageren
Oud 6 juli 2012, 09:54   #173
dZinee
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 september 2010
Berichten: 2.950
Geslacht:
Pinda's eten is sowieso slecht voor je. Ik denk dat het zo bovenaan staat in de top10 slechtste snachts ooit. Veel (en slecht) vet. Als je gezouten pinda's hebt is het nog veel slechter. Eet liever 'kwaliteit' noten, zoals cashew of macademia (ja die zijn duurder, maar de eiwit/vet ratio is veel gunstiger en het zijn goede vetten).

En het gaat inderdaad met name om de ratio omega 3 / omega 6. Daarmee niet te zeggen dat als je '0' omega 6 zou hebben je ook '0' omega 3 nodig zou hebben..
__________________
Regime:
4x per week: Revita & Conditioner.

In het verleden: Fina, Minox, LLLT, emu oil, kokos olie
Gestopt wegens poging tot acceptatie.


De producten tegen haaruitval die ik heb getest werden beschikbaar gesteld door GoedeShampoo.nl.
dZinee is offline   Met citaat reageren
Oud 6 juli 2012, 11:54   #174
Kasper90
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 14 september 2010
Berichten: 103
Citaat:
1) Als je veel omega 3 binnenkrijgt, weinig omega 6, of beide scenario's, dan is dat waarschijnlijk goed voor je haar uiteindelijk?
Zolang je vet binnenkrijgt (en doe dat vooral, want vetloos dieet is ongezond), krijg je omega 6 binnen, het zit in alles. Weinig omega 6 is in de praktijk bijna niet haalbaar. Het is vooral hoeveel omega 3 je daarnaast zet.
Over of het gaat helpen tegen haaruitval... Vergeet niet, het is wel allemaal theorie. Er zijn nog geen studies in de praktijk naar gedaan voor AGA.
Wel is bekend dat te veel omega 6 voor ontstekingen zorgt, en dat veel omega 3 voor minder ontstekingen zorgt.
Als je merkt dat (lichte) ontstekingen in de hoofdhuid minder worden als je omega 3 eet, is dat waarschijnlijk een teken van minder PGD2.
Ik merk dat in ieder geval.

Citaat:
2) Het is niet erg goed voor je haar om veel pinda's te eten; dit omdat er veel omega 6 in zit.
Pinda's bevatten omega 6, maar het zit eigenlijk in elke plantaardige olie/vet. Alle noten dus. Zonnebloemolie is het ergste.
Bevat 70% omega 6 en minder dan 0,2% omega 3.
Deze moet je dus echt proberen te vermeiden.
Dit is heel moeilijk, want het zit in chips, mayonaisse etc.
Maar als je veel zonnebloemolie binnenkrijgt, is het bijna niet te compenseren.
Een optimaal omega3/omega6 ratio, wordt geschat rond de 1:1 tot 1:3 te zitten.
Dus niet meer dan 3 keer zoveel omega6 als omega 3 binnenkrijgen.

Wat ik nu ga zeggen is misschien voor sommige controversieel, omdat gezondheidsexperts lang precies het tegenovergestelde hebben gezegd. Maar geloof me, als je een beetje jezelf verdiept in voeding, kom je hier op uit. En het is niet alleen ik die dat denkt, als je een beetje naar recente onderzoeken, en naar recente artikelen kijkt, zijn de meeste mensen het hier ook wel over eens.

In het kort komt het hier op neer:
Plantaardige olien zijn in het algemeen slecht voor je. Heel veel omega 6.
Dierlijke vetten en visolie zijn in het algemeen goed voor je.

Een van de uitzondering bij de plantaardige vetten is kokosolie. Deze bevat heel weinig omega 6, en is daarnaast heel stabiel onder hitte (wordt niet ranzig).
Als je een olie wilt hebben voor het bakken, die ook nog heel erg lekker is, ga voor virgin kokosolie.
Vet van lamsvlees of rundvlees bevat een perfect omega3 : omega6 ratio van 1:3 zolang ze met gras gevoerd zijn. Bij lamsvlees is dit bijna altijd het geval. Voor rundvlees moet je vaak bij de bioloog zijn. Varkensvet is een stuk minder goed.
Visvetten bevatten zoveel omega 3 dat het heel goed kan compenseren, als je teveel omega 6 binnenkrijgt. Dus als je layschips de hele dag doorvreet, eet ieder geval dan ook een potje haring daarnaast.

Voor mensen die denken dat ik nu echt larie aan het verkopen ben, zeg het vooral ! Dan kan ik het misschien nog beter (wetenschappelijker) voor je onderbouwen.

Edit: De rol van olijfolie ligt wat ingewikkelder. Het bevat heel veel vitamine E, dus dat is positief voor ja haren, maar omega3: omega6 ratio is 1:10. Dus dat is minder goed.
Daarnaast heeft het een beetje dezelfde werking als ibuprofen, en werkt daarom ontstekingsremmend, maar doet dit door COX's te verlagen (en niet specifiek door PGD2 te verlagen)
Ik denk niet dat olijfolie veel kwaad kan, maar zou eerder in kokosolie bakken (ook omdat kokosolie stabieler is onder hitte).

Laatst gewijzigd door Kasper90; 6 juli 2012 om 14:25
Kasper90 is offline   Met citaat reageren
Oud 7 juli 2012, 15:12   #175
Real Madrid F.C
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 19 april 2012
Berichten: 135
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kasper90 Bekijk bericht
Zolang je vet binnenkrijgt (en doe dat vooral, want vetloos dieet is ongezond), krijg je omega 6 binnen, het zit in alles. Weinig omega 6 is in de praktijk bijna niet haalbaar. Het is vooral hoeveel omega 3 je daarnaast zet.
Over of het gaat helpen tegen haaruitval... Vergeet niet, het is wel allemaal theorie. Er zijn nog geen studies in de praktijk naar gedaan voor AGA.
Wel is bekend dat te veel omega 6 voor ontstekingen zorgt, en dat veel omega 3 voor minder ontstekingen zorgt.
Als je merkt dat (lichte) ontstekingen in de hoofdhuid minder worden als je omega 3 eet, is dat waarschijnlijk een teken van minder PGD2.
Ik merk dat in ieder geval.



Pinda's bevatten omega 6, maar het zit eigenlijk in elke plantaardige olie/vet. Alle noten dus. Zonnebloemolie is het ergste.
Bevat 70% omega 6 en minder dan 0,2% omega 3.
Deze moet je dus echt proberen te vermeiden.
Dit is heel moeilijk, want het zit in chips, mayonaisse etc.
Maar als je veel zonnebloemolie binnenkrijgt, is het bijna niet te compenseren.
Een optimaal omega3/omega6 ratio, wordt geschat rond de 1:1 tot 1:3 te zitten.
Dus niet meer dan 3 keer zoveel omega6 als omega 3 binnenkrijgen.

Wat ik nu ga zeggen is misschien voor sommige controversieel, omdat gezondheidsexperts lang precies het tegenovergestelde hebben gezegd. Maar geloof me, als je een beetje jezelf verdiept in voeding, kom je hier op uit. En het is niet alleen ik die dat denkt, als je een beetje naar recente onderzoeken, en naar recente artikelen kijkt, zijn de meeste mensen het hier ook wel over eens.

In het kort komt het hier op neer:
Plantaardige olien zijn in het algemeen slecht voor je. Heel veel omega 6.
Dierlijke vetten en visolie zijn in het algemeen goed voor je.

Een van de uitzondering bij de plantaardige vetten is kokosolie. Deze bevat heel weinig omega 6, en is daarnaast heel stabiel onder hitte (wordt niet ranzig).
Als je een olie wilt hebben voor het bakken, die ook nog heel erg lekker is, ga voor virgin kokosolie.
Vet van lamsvlees of rundvlees bevat een perfect omega3 : omega6 ratio van 1:3 zolang ze met gras gevoerd zijn. Bij lamsvlees is dit bijna altijd het geval. Voor rundvlees moet je vaak bij de bioloog zijn. Varkensvet is een stuk minder goed.
Visvetten bevatten zoveel omega 3 dat het heel goed kan compenseren, als je teveel omega 6 binnenkrijgt. Dus als je layschips de hele dag doorvreet, eet ieder geval dan ook een potje haring daarnaast.

Voor mensen die denken dat ik nu echt larie aan het verkopen ben, zeg het vooral ! Dan kan ik het misschien nog beter (wetenschappelijker) voor je onderbouwen.

Edit: De rol van olijfolie ligt wat ingewikkelder. Het bevat heel veel vitamine E, dus dat is positief voor ja haren, maar omega3: omega6 ratio is 1:10. Dus dat is minder goed.
Daarnaast heeft het een beetje dezelfde werking als ibuprofen, en werkt daarom ontstekingsremmend, maar doet dit door COX's te verlagen (en niet specifiek door PGD2 te verlagen)
Ik denk niet dat olijfolie veel kwaad kan, maar zou eerder in kokosolie bakken (ook omdat kokosolie stabieler is onder hitte).
Waar is goede kokosolie voor het koken te verkrijgen?

Trouwens, ik vind jou stukken heel interessant en leerzam! ga vooral door! .
Real Madrid F.C is offline   Met citaat reageren
Oud 7 juli 2012, 16:21   #176
Kasper90
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 14 september 2010
Berichten: 103
Thanks!

Ik koop kokosolie bij de natuurwinkel. Maar bij elke biologische winkel is het te krijgen volgens mij. De virgin versie is geloof ik het beste (en ook het lekkerst).
Kasper90 is offline   Met citaat reageren
Oud 7 juli 2012, 16:40   #177
Kasper90
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 14 september 2010
Berichten: 103
Ik ga trouwens zo'n ionisator voor 2 maanden huren. Hij is best duur als je hem koop (350 euro), en ik wil eerst weten of ik er iets van merk.
Ik vond trouwens dit op internet:

Het aantal negatieve ionen per cm3 op verschillende plaatsen bedraagt op/in:
- Waterval en bos: 50.000 per cm3
- Bergen en zee: 5.000 per cm3
- Stadsrand, weide, veld: 700-1.500 per cm3
- Stadspark: 400-600 per cm3
- Trottoir: 100-200 per cm3
- Woning in binnenstad: 40-50 per cm3
- Gesloten kantoor met airco: 0-25 per cm3


Ik had geen idee dat het verschil zo groot zou zijn in de (echte) natuur, en de buitenlucht in de stad (laat staan binnen).
De ionisator die ik ga huren zorgt voor 250.000 ionen per cm3 op 1 meter afstand.
Dat is vrij extreem veel, en zou dus ervoor moeten zorgen dat de lucht zo aangenaam als de lucht bij een waterval zou moeten worden (of zelfs frisser, kan dat ? ).

Schema: verband ionenconcentratie en welbevinden:
- Tot 50 ionen / cm3 leiden tot fysiologische verstoringen
- 1.000-2.000 ionen/cm3 zijn onmisbaar voor een gezonde omgeving
- 5.000-50.000 ionen/cm3 verbeteren de afweer en weerstand
- 50.000-100.000 ionen/cm3 doden bacteriën en reduceren infectiehaarden
- 100.000-500.000 ionen/cm3 stimuleren het genezingsproces van het lichaam


Nog even voor de duidelijkheid, het is niet bewezen dat een ionisator helpt bij AGA.
Voordat mensen veel geld gaan uitgeven, en daarna boos op me worden omdat het niet helpt :p.

Het is wel bewezen te helpen bij allergische reacties en asthma.
Het zorgt ervoor dat er minder histamine vrijkomt door irriterende deeltjes in de lucht.
Bij allergiën en asthma zijn zogenaamde mestcellen overgevoelig voor deze irriterende deeltjes,
en gaan daarom histamine en PGD2 overproduceren.

Het idee is dat mensen met AGA in hun hoofdhuid mestcellen hebben die ook PGD2 (en histamine) overproduceren.
Waarom dit precies gebeurd, is onduidelijk, maar irriterende deeltjes in de lucht zouden heel goed een factor kunnen zijn die dit beïnvloeden.
Deze irriterende deeltjes (stof, allergenen, huismijt etc. etc.) worden met 99% gereduceerd door zo'n ionisator.
Er zijn ook veel goedkopere modellen, maar ik las zoveel positieve dingen over deze (geen ozonproductie, positieve reviews), dat ik heb besloten het uit te proberen.

Laatst gewijzigd door Kasper90; 7 juli 2012 om 16:44
Kasper90 is offline   Met citaat reageren
Oud 7 juli 2012, 17:11   #178
dZinee
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 september 2010
Berichten: 2.950
Geslacht:
Kasper90 ik snap niet helemaal waarom je stukje controversieel.. Je zegt een aantal dingen die al lang duidelijk zijn. Overigens ben ik ook on board met je wat betreft kokos olie. Smeer het in mn haar, bak er mn kip in, helemaal goed .

Overigens vermeld jij niks over scharrelvlees. Wat vind jij, goed, slecht?
__________________
Regime:
4x per week: Revita & Conditioner.

In het verleden: Fina, Minox, LLLT, emu oil, kokos olie
Gestopt wegens poging tot acceptatie.


De producten tegen haaruitval die ik heb getest werden beschikbaar gesteld door GoedeShampoo.nl.
dZinee is offline   Met citaat reageren
Oud 7 juli 2012, 18:12   #179
Norris
Norris
 
Geregistreerd: 14 augustus 2011
Berichten: 113
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kasper90 Bekijk bericht
Edit: oops, foutje...
Het gaat om deze twee:

beta2-adrenoreceptor agonists and disodium cromoglycate (SCG)
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16707393

Zorgt ervoor dat mestcellen minder PGD2 produceren.
Uit het artikel haal ik dat het een (pioniers/speculatief/mogelijk gevaarlijk/maar vermoedelijk nuttig) idee kan zijn om naast of in plaats van een Cetirizine-topical, een Formoterol-topical te gebruiken dat werkt misschien beter/langer.
http://www.apotheek.nl/Medische_info...=10698&rId=331
Maar het zal me niks verbazen als Formoterol alleen met recept verkocht wordt.
__________________
Aug 2012 (pilaar 1 "goede voeding")
* Tarwekiemen+kokosmeel biologisch 1 eetlepel(el)
* Eicosan Perilla Okinawa Omega 3 olie 1 el
* Gula Java Matcha groene thee 1x/dag
* 3xp.week vis
* biologisch voedsel
* 5-2-intermittent fasting dieet
Aug 2012 (pilaar 2 "schone lucht")
* LightAir Ionisators
* IQAir Healthpro 250
Sep 2012 (pilaar 3 "sporten")
* >2/week sporten
Jun 2013 (pilaar 4 "straling beperken")
* O.a. geen Wifi, DECT en beperkt gebruik mobiel
Jul 2011 (pilaar 5 "ondersteuning")
* Total Balance Men's Premium multivitamine
* Omega 3/QH Ultra visolie
* Spectral DNC 2x/dag
* Voorwas-shampoo Kastanje & Brandnetelshampoo
* Revita shampoo 2x + Revita Cor Conditioner 2x
* Foligain capsules 1st
* Saw Palmetto 5 st*160 mg (85-95%)
* Spectral F7 2x
* PH-vitality
Norris is offline   Met citaat reageren
Oud 7 juli 2012, 18:22   #180
Kasper90
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 14 september 2010
Berichten: 103
@dZinee
Het controversiële is dat veel mensen jarenlang gehoord hebben dat plantaardige vetten zoals zonnebloemolie gezond zijn, en dat dierlijke vetten heel erg ongezond zijn.
Ook is jarenlang beweerd dat verzadigde vetten heel erg slecht zouden zijn.
Kokosolie is bijv. heel erg rijk aan verzadigde vetten, maar dit is een van de gezondste (en minste dikmakend) vet dat er is.
Ik heb serieus discussies met mensen gehad (vooral calorietellende neurotische vrouwen) die beweren dat zonnebloemolie het meest gezonde vet is die er is, en dat kokosolie juist ongelofelijk slecht voor je is.
Zelfs als ik de studies laat zien, geloven ze het niet... Over dogma's gesproken. Maar gelukkig zijn mensen hier blijkbaar al beter geïnformeerd

Citaat:
Overigens vermeld jij niks over scharrelvlees. Wat vind jij, goed, slecht?
Voor omega3/omega6 is het belangrijkste dat het dier met gras gevoerd is.
Schapen worden bijna altijd grasgevoerd. Bij biologische winkels, staat er vaak bij of rundvlees/zuivelproducten grasgevoerd zijn of niet. Kippen zijn bijna altijd gevoerd met granen, en dat zorgt voor een mindere omega3/omega6 balans. Zelfde geldt voor varkensvlees.

In die zin maakt scharrel, biologisch of wat dan ook niet zo veel uit. Voor omega balans gaat het vooral om het voer, en dat moeten geen granen zijn.

Je hebt natuurlijk wel andere issues, en ik denk dat in het algemeen biologisch vlees een stuk gezonder is (en lekkerder), maar ook een stuk duurder natuurlijk.
Ethisch gezien heb je natuurlijk veel issues met plofkippen, maar daarnaast, is het natuurlijk vrij logisch dat je niet gezond gaat worden van een doodziek beest opeten. Om nog te zwijgen over antibiotica etc.

Als je het kan missen, zou ik voor biologisch boven scharrel gaan, al is het alleen voor de smaak. Als je toch voor scharrel gaat, probeer ieder geval grasgevoerd vlees te kopen (lamsvlees bijv.).

Een optie die veel mensen over het hoofd zien, is wildvlees. Serieus ga eens naar de poelier, en koop de meest goedkope stukjes wildvlees. Wilde dieren voeden zich bijna allemaal met gras (gans, ree, hert etc.). En wilde ganzenvlees kost bijna helemaal niks vergeleken met scharrel/biologisch etc..
Voor een of andere bizarre reden koopt niemand het, want het is echt heel erg lekker.
Kasper90 is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.