Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 15 juni 2014, 10:58   #1
renszo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Berichten: 178
advies gevraagd duta/medicatie

Hallo allemaal,

Inleiding;
Ik slik nu bijna zo'n twee jaar 1,25mg finasteride. Het eerste jaar heb ik grote resultaten geboekt en de inhammen en haarlijn waren bijna volledig gedicht, dit terwijl ik NW2/NW2,5 was. Nu eind tweede jaar had ik te kampen met een dunner wordende haarlijn. Ieder jaar laat ik detailfoto's maken bij intermedica. Gister tijdens mijn 3de bezoek (2de jaarcontrole) blijkt dat me haar op de kruin en bovenop stabiel is geworden en zelfs dikker wordende haren geconstateerd worden, maar dat midden-voor (haarlijn) toch wel erg achteruit gegaan is. Dit wist ik eigenlijk wel want dat constateerde ik cosmetisch ook al.
Nu raad Intermedica mij over te stappen van fina naar duta 0.15mg.
Ik ben zowiezo van plan me haarlijn te laten herstellen dmv een HT

Mijn vragen aan jullie zijn als volgt;
*Zal Duta wel helpen op de haarlijn? Ik heb horen zeggen dat zowel fina
als duta niet goed helpen voor de haarlijn. De dermatoloog van intermedica is
een andere mening toebedeelt.
* is het raadzaam om Fina te blijven gebruiken als ik toch de haarlijn laat doen
en de fina wel gewoon goed werkt op het midden van mijn hoofd en op de
kruin?
* Indien toch Duta raadzaam is, waarom 0.15mg bij intermedica ipv 0.5mg?
* Indien 0.5mg iedere dag of om de dag mbt tot halveringstijden?
* Indien om de dag is het dan raadzaam om op de dagen dat ik geen duta neem dan fina te nemen? (lijkt me niet maar zie het hier mensen doen vandaar de vraag)

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen hiermee.
Alvast bedankt.

Rens
__________________
-Finasteride 1 mg dosering om de dag
-Minoxidil Foam kirkland 5%

Shampoo:
Revita en beaver Keratin thickening shampoo

HT Aesthetic Beauty Clinics 1530 grafts 09-12-2014.
HT Aesthetic Beauty Clinics 600 grafts 18-12-2015 verdichting haarlijn.
renszo is offline   Met citaat reageren
Oud 17 juni 2014, 00:59   #2
renszo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Berichten: 178
iemand antwoord op mijn vragen?
__________________
-Finasteride 1 mg dosering om de dag
-Minoxidil Foam kirkland 5%

Shampoo:
Revita en beaver Keratin thickening shampoo

HT Aesthetic Beauty Clinics 1530 grafts 09-12-2014.
HT Aesthetic Beauty Clinics 600 grafts 18-12-2015 verdichting haarlijn.
renszo is offline   Met citaat reageren
Oud 17 juni 2014, 04:23   #3
Hakuna
HaarWeb lid
 
Hakuna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 oktober 2010
Berichten: 839
Vind het maar een vreemde mening dat je arts je plotseling van Fina over wilt laten stappen op het zwaardere Duta. Immers je geeft zelf al aan dat Fina al voor voldoende resultaat heeft gezorgt. Voor zover ik weet heeft zowel Fina als Duta op je haarlijn en inhammen weinig effect, eerder wel op de kruin en omstreken. Op de haarlijn kun je wel stabilisatie bereiken met Fina, en dat is al heel wat.
__________________
Regime:

Begonnen 20-10-2010

Regime gewijzigd ivm transgender traject.

2 keer per week System 100 oestrogeen hormoonpleister

januari 2021 orchidectomy ondergaan.

.
Bij consult haarkliniek op 27-7-2011 Hairscience Maastricht inhammen NW1,5 vastgesteld, verder alles prima, veel haar en meer dan voldoende donorgebied voor kleine HT.
Op 22-4-2021 kleine HT gehad inhammen in kliniek Deborah Smaal in Bunde, naar tevredenheid gedaan.


In the past:

Sinds Juli 2011 Priorin afgebouwd
Sinds 27-7-2011 test werking Minoxidil 2% afgesloten
Sinds februari 2021 androcur afgesloten.
Hakuna is offline   Met citaat reageren
Oud 17 juni 2014, 11:06   #4
Rollercoaster
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 maart 2004
Berichten: 275
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door renszo Bekijk bericht
Hallo allemaal,

Inleiding;
Ik slik nu bijna zo'n twee jaar 1,25mg finasteride. Het eerste jaar heb ik grote resultaten geboekt en de inhammen en haarlijn waren bijna volledig gedicht, dit terwijl ik NW2/NW2,5 was. Nu eind tweede jaar had ik te kampen met een dunner wordende haarlijn. Ieder jaar laat ik detailfoto's maken bij intermedica. Gister tijdens mijn 3de bezoek (2de jaarcontrole) blijkt dat me haar op de kruin en bovenop stabiel is geworden en zelfs dikker wordende haren geconstateerd worden, maar dat midden-voor (haarlijn) toch wel erg achteruit gegaan is. Dit wist ik eigenlijk wel want dat constateerde ik cosmetisch ook al.
Nu raad Intermedica mij over te stappen van fina naar duta 0.15mg.
Ik ben zowiezo van plan me haarlijn te laten herstellen dmv een HT

Mijn vragen aan jullie zijn als volgt;
*Zal Duta wel helpen op de haarlijn? Ik heb horen zeggen dat zowel fina
als duta niet goed helpen voor de haarlijn. De dermatoloog van intermedica is
een andere mening toebedeelt.
* is het raadzaam om Fina te blijven gebruiken als ik toch de haarlijn laat doen
en de fina wel gewoon goed werkt op het midden van mijn hoofd en op de
kruin?
* Indien toch Duta raadzaam is, waarom 0.15mg bij intermedica ipv 0.5mg?
* Indien 0.5mg iedere dag of om de dag mbt tot halveringstijden?
* Indien om de dag is het dan raadzaam om op de dagen dat ik geen duta neem dan fina te nemen? (lijkt me niet maar zie het hier mensen doen vandaar de vraag)

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen hiermee.
Alvast bedankt.

Rens
Hoi Rens,

ik denk dat intermedica je 0,5mg dutasteride om de 2 dagen wil laten nemen? Het zijn gelcapsules met vloeistof gevuld dus door de helft snijden zal niet gaan. 0,15mg dutasteride daags geeft al meer DHT onderdrukking dan 1mg finasteride daags en daarom zal er eerst gekeken worden of 0,15mg een positief effect heeft denk ik. Mocht dit niet zo zijn dan zal de dosis verhoogd worden neem ik aan. Wat betreft de werking ervan ; voor sommigen is dutasteride een erg goed middel en werkt het beter dan finasteride. Voor anderen werkt het minder goed. Dat finasteride en dutasteride minder goed werken aan de haarlijn zou mogelijk door 2 dingen kunnen komen : door de toename van vrij testosteron in het bloed door gebruik van finasteride of dutasteride en mogelijk zijn haarwortels toch gevoelig voor testosteron.
Of doordat de haren op de haarlijn gevoeliger zijn voor DHT, daarom als eerste verdwijnen en daardoor al teveel beschadigd zijn.
Voor sommige gebruikers werkt dutasteride prima over het hele hoofd.
Denk je aan een HT? Zorg dan eerst dat je haar gestabiliseerd is en niet meer uitvalt want dan is een HT zinloos. Neem nooit een FUT, ivm litteken achter op je hoofd, maar ga voor een FUE HT.
Misschien kunnen andere mensen je andere vragen beter beantwoorden.
Succes. Trouwens, ik lees veel slechte verhalen over intermedica en met name Ids Boersma. Jouw ervaringen zijn vooral positief?
Rollercoaster is offline   Met citaat reageren
Oud 17 juni 2014, 15:12   #5
renszo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Berichten: 178
@ Hakuna Ik denk dat Ids Boersma en Gho (jawel broer van) mij dutasteride voorschrijven omdat een jaar na inname van Fina me haarlijn sterk verbeterd was en nu weer een jaar later verslechterd. Zij melde mij dat de haren dun geworden waren en dat ik ze door duta weer op sterkte kon laten komen omdat die alle DHT blokken.
Echter heb ik net zoals jij ook horen zeggen dat zowel duta als fina niet geweldig werken nij de haarlijn/inhammen. De dienstdoende arts betiteld dit als forumpraat en complete onzin. Fina of duta doen hun werk zonder dat ze weten waar ze zijn. Ze werken dus net zo goed aan de voorzijde als aan de achterzijde.


@rollercoaster; Ik heb net met een dienstdoende dermataloog gesproken over de vragen die hier rezen. En ik kreeg een intressant antwoord voor de forumleden; De 0,15mg variant wordt bewust gedaan omdat de 0.5 variant bedoeld is voor prostaatpatienten. Voor jonge mensen zoals wij vinden ze het geen goede meerwaarde om 0.5mg voor te schrijven voor de percentage die je daarmee wint in verhouding met de 0.15mg. Oftwel; indien je in een medicatie wil gebruiken met een goed resultaat maar ook aan je gezondheid wilt denken zou de 0.15 mg beter zijn. Indien dit juist is kan ik waarderen dat men niet alleen kijkt naar resulaten maar ook het welzijn van de mens. Ten slotte gebeurt dit ook bij de Finasteride. Hier wordt 5mg voor de prostaat gebruikt en 1 a 1,25mg voor haaruitval.

Wat ik vind van Intermedica? Ik ben blij dat er zo'n kliniek is in Nederland. Daar waar de meeste dermatologen je vertellen dat je er maar mee moet leren leven, hebben ze bij Intermedica een hele andere denkwijze. Als je wilt kun je er wat aan doen en die gedachtegang bevalt me wel. De nummer 1 reden waarom ik daar komen zijn de tricho analyses, oftewel de foto's van me haren. Dit is namelijk de enige echte manier om te kijken hoe het met de haarstatus gaat. Hierdoor heb ik ieder jaar een goed inzicht en vergelijk van me haarstatus. En dat het duur is en soms wat comercieel (hiermee bedoel ik de eigen producten die ze nu ook verkopen) is, tja dat heb je zelf in de hand. Ze raadde mij Fina aan, maar ik hoefde niet perse fina via hen te halen. Ik haal Fina toevallig via transhair. Goedkoper dan intermedica, 4x zo duur als proscar maar wel via een apotheek en dus een veilig gevoel.

Ik hoop dat ik nu een discussie heb aangezwengeld met betrekking tot de juiste dosering duta, want ik ben wel benieuwd hoe anderen hier tegenover staan.

Groeten Rens
__________________
-Finasteride 1 mg dosering om de dag
-Minoxidil Foam kirkland 5%

Shampoo:
Revita en beaver Keratin thickening shampoo

HT Aesthetic Beauty Clinics 1530 grafts 09-12-2014.
HT Aesthetic Beauty Clinics 600 grafts 18-12-2015 verdichting haarlijn.
renszo is offline   Met citaat reageren
Oud 18 juni 2014, 10:59   #6
Rollercoaster
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 maart 2004
Berichten: 275
De reden dat jou 0,15mg dutasteride wordt voorgeschreven is omdat 0,15mg dutasteride de minimale dosis is die een grotere onderdrukking van DHT in het bloed laat zien tov 5mg finasteride.
En hoe lager de dosis hoe minder kans op bijwerkingen. Mocht 0,15mg dutasteride niet voldoende zijn om een positief effect op je haargroei te hebben dan gaan ze de dosis verhogen.
En wat betreft bijwerkingen ; de ene persoon heeft geen enkele merkbare bijwerkingen van 2,5mg dutasteride per dag en de andere persoon kan al bijwerkingen krijgen van een minimale dosis van 0,15mg daags. Ieder lichaam reageert anders en bijwerkingen zijn niet te voorspellen.

Laatst gewijzigd door Rollercoaster; 18 juni 2014 om 11:06
Rollercoaster is offline   Met citaat reageren
Oud 18 juni 2014, 12:03   #7
Crazy9
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Berichten: 336
Kan Duta ook werken dat als je een ht hebt gehad maar de
groei blijft achter?
Crazy9 is offline   Met citaat reageren
Oud 18 juni 2014, 13:09   #8
renszo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Berichten: 178
Duta zorgt voor bescherming van de haarzakjes tegen DHT. Hierdoor wordt het haar dikker en wordt de groeifase verlengd. Voor een versnelde groei zou ik eerder kiezen voor Minoxidil 5%. Dit zorgt voor een betere doorbloeding en de haren gaan er vaak sneller door groeien.
__________________
-Finasteride 1 mg dosering om de dag
-Minoxidil Foam kirkland 5%

Shampoo:
Revita en beaver Keratin thickening shampoo

HT Aesthetic Beauty Clinics 1530 grafts 09-12-2014.
HT Aesthetic Beauty Clinics 600 grafts 18-12-2015 verdichting haarlijn.
renszo is offline   Met citaat reageren
Oud 18 juni 2014, 13:24   #9
Crazy9
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Berichten: 336
Ik ben daarvoor ook bij Ids Boersma geweest maar die schreven mij ook Duta 0.15 mg voor
Crazy9 is offline   Met citaat reageren
Oud 18 juni 2014, 14:08   #10
renszo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Berichten: 178
Minoxidil kun je ook gewoon zelf bestellen, daar heb je geen ids boersma voor nodig. Goedkoop en betrouwbare site is bijvoorbeeld; http://minoxidil-bestellen.com daar haal ik de 5% foam variant van kirkland.
__________________
-Finasteride 1 mg dosering om de dag
-Minoxidil Foam kirkland 5%

Shampoo:
Revita en beaver Keratin thickening shampoo

HT Aesthetic Beauty Clinics 1530 grafts 09-12-2014.
HT Aesthetic Beauty Clinics 600 grafts 18-12-2015 verdichting haarlijn.
renszo is offline   Met citaat reageren
Oud 19 juni 2014, 09:11   #11
Rollercoaster
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 maart 2004
Berichten: 275
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Crazy9 Bekijk bericht
Ik ben daarvoor ook bij Ids Boersma geweest maar die schreven mij ook Duta 0.15 mg voor
En, werkt die 0,15mg dutasteride bij jou goed?
Rollercoaster is offline   Met citaat reageren
Oud 19 juni 2014, 11:56   #12
Rollercoaster
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 maart 2004
Berichten: 275
Renszo, als je weer naar Ids boersma gaat zou je hem dan eens willen vragen waarom sommige mensen vooral heel veel meer last van shedding krijgen voor een enorm lange tijd ( langer dan een half jaar zonder enige verbetering ) als ze van fina naar dutasteride overstappen? Denk dat hij het af zal doen als internetfora praatjes, maar toch.
Rollercoaster is offline   Met citaat reageren
Oud 19 juni 2014, 12:39   #13
Crazy9
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Berichten: 336
Ik slik het pas een week dus wat te vroeg om te oordelen denk ik.

Maar ik heb zoals gezegd al een HT gehad, maar ik vind het maar raar
dat grafts die niet gaan groeien door Duta wel gaan groeien.

Iemand hier een verklaring voor?




Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rollercoaster Bekijk bericht
En, werkt die 0,15mg dutasteride bij jou goed?
Crazy9 is offline   Met citaat reageren
Oud 19 juni 2014, 12:53   #14
Rollercoaster
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 maart 2004
Berichten: 275
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Crazy9 Bekijk bericht
Ik slik het pas een week dus wat te vroeg om te oordelen denk ik.

Maar ik heb zoals gezegd al een HT gehad, maar ik vind het maar raar
dat grafts die niet gaan groeien door Duta wel gaan groeien.

Iemand hier een verklaring voor?
Ik denk niet dat grafts die niet gaan groeien gaan groeien door dutasteride.
DHT heeft geen enkele invloed op de haarzakjes die uit het donorgebied worden gehaald. Daarom groeien de donorharen je leven lang door.
Soms slaan grafts, om wat voor reden dan ook, niet goed aan en groeien ze niet. Gaf jouw kliniek geen zgn "groeigarantie" ? Hoe lang is het geleden dat je je HT hebt gehad?
Rollercoaster is offline   Met citaat reageren
Oud 19 juni 2014, 13:03   #15
Crazy9
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Berichten: 336
Tis nu 14,5 maand geleden, maar t gaat voornamelijk op de kruin
wat erg langzaam gaat.

Maar voordat ze verder wat gaan doen, moest ik Minoxidil gebruiken + ben naar
Geldermalsen geweest en kreeg daar die Duta voorgeschreven.

Ik heb inderdaad een groeigarantie dus anders gaan ze nog
nog wat planten.

Zou het ook kunnen komen door iets van vitamine gebrek?
Crazy9 is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 03:17.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.