Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 4 februari 2013, 18:02   #1
alexanderv
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 augustus 2012
Berichten: 15
Weinig lichaamshaar, toch kalend

Beste forumleden,

Ik ben 26 jaar en in een rap tempo mijn haar aan het verliezen. Ik heb blond fijn haar en van oorsprong erg veel. Bij de kapper moesten de zijkanten vroeger zelfs worden uitgedund.

Nou heb ik amper lichaamsbeharing. Vrijwel geen baardgroei, maar wel een kleine snor. Verder heb ik amper haar om mijn armen en geen haar op mijn borst en rug. Wel beenhaar, maar ook dat is niet veel.

Mijn conclusie is daaruit dat de DHT productie vanuit de 5-alfa-reductase erg weinig moet zijn.

Aangezien ik toch kaal word, ben ik benieuwd in welke richting jullie de oorzaak zouden zoeken.
alexanderv is offline   Met citaat reageren
Oud 4 februari 2013, 18:39   #2
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alexanderv Bekijk bericht
Mijn conclusie is daaruit dat de DHT productie vanuit de 5-alfa-reductase erg weinig moet zijn.

Aangezien ik toch kaal word, ben ik benieuwd in welke richting jullie de oorzaak zouden zoeken.
Mensen worden kaal omdat de receptoren op hun haarwortels gevoelig zijn voor DHT. Niet omdat er veel DHT zou zijn.

Niet gevoelig en veel DHT = niet kalend
Wel gevoelig en veel DHT = snel kalend
Wel gevoelig en minder DHT= langzamer kalend
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 4 februari 2013, 19:14   #3
alexanderv
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 augustus 2012
Berichten: 15
Bedankt voor je reactie Antonieh.

Het haarverlies is overal bovenop mijn hoofd, maar vooral voorop. Het is niet begonnen met inhammen, of met een kale kruin. Het is een algehele uitdunning, waarbij het nu voorop mijn hoofd het dunst is.

Daarnaast vindt het haarverlies het laatste halfjaar erg snel plaats. Ik had mijn haar altijd vrij lang. Inmiddels moet ik het erg kort naar voren dragen zodat het zo min mogelijk zichtbaar is. Dat terwijl ik vorig jaar rond deze tijd nog niet wist dat ik kaal werd.

Ik heb een jaar gehad met veel stress en rouwprocessen. Daarom ging ik in eerst instantie uit van haaruitval door stress. Inmiddels heb ik die hoop opgegeven omdat het zich in een rap tempo doorzet.

Ik heb een aantal dingen die ik niet kan plaatsen:
- De kaling verloopt niet volgens de standaard NW schema's
- Ik heb weinig lichaamsbeharing, maar de kaling verloopt wel snel

Laatst gewijzigd door alexanderv; 4 februari 2013 om 20:47
alexanderv is offline   Met citaat reageren
Oud 6 februari 2013, 13:42   #4
Hairon
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 38
Ik zit qua haaruitval en lichaamsbeharing een beetje in hetzelfde schuitje als jou (28 jaar). Vooral bovenop aan de voorkant steeds meer en meer dunner wordend haar, waar ik voorheen een dikke bos met (donkere) krullen had. Verder geen - weinig haar op rug, borst en een minimale baardgroei.

Na al die jaren meelezen kan ik concluderen dat er voor mij geen geschikt hulpmiddel is om mijn haarstatus te verbeteren, dan wel te stabiliseren. Shampoos (revita, regenepure), conditioners, vitamine-pillen, saw palmetto, folligain... het haalt allemaal niet zo veel uit. Het zal misschien de kwaliteit van je haar verbeteren, maar de kern en de oorzaak van het haaruitval wordt niet geremd. Middelen als finasteride en minoxidil zijn voor mij geen oplossing, aangezien je voor het leven hier aan vast zit en er geen garantie is dat het helpt. Genoeg verhalen ook gelezen waar er een korte termijneffect ontstond, maar na verloop van tijd dit effect was uitgewerkt en het proces (versneld) verder ging.

Ik ben van mening dat stress dé oorzaak is van haaruitval en dat sommigen daar gevoeliger zijn dan voor anderen, wat zijn neerslag kent in de gevolgen op het haar: haaruitval. Ik ben een echte denker en kan soms in een cirkel terecht komen van alleen maar denken/piekeren over dingen. En juist dat is slecht voor het haar. Haaruitval wordt erfelijk bepaald, maar ik denk dat je karakter en persoonlijkheid (wat ook erfelijk is bepaald) uiteindelijk bepalen of je de gevoeligheid voor (onbewuste) stress in je hebt, wat uiteindelijk zal zorgen voor haaruitval. Ik ben wel eens benieuwd naar het karakter/persoonlijkheid van de leden hier op haarweb. Ik denk dat er verrassend veel overeenkomsten zullen zijn.

Op dit moment "beheerst" mijn haaruitval/haarstatus mijn leven kan ik wel zeggen. Ik denk wel eens bij mezelf dat als mijn haar elke dag zou zitten zo als ik het zou willen, ik een stuk zelfverzekerder zou zijn en ik fluitend door het leven zou gaan. Die onzekerheid over het feit dat ik weet dat dat niet zo is en ik niet weet waar het gaat eindigen, maakt het leven soms "moeilijk". Ik probeer altijd te relativeren en gelukkig gaat me dat redelijk goed af. Toch zal ik er nooit helemaal gerustgesteld mee zijn, ben ik bang.
Voor mij is het nu een afweging om een half jaar / jaar lang te doen waar ik zin in heb (reizen ipv werken) en proberen volledig te "ontstressen" wat hopelijk ten goede komt aan mijn haar en/of te sparen om binnen nu en 3 jaar een haartransplantatie te laten uitvoeren. Hopelijk is men daar over 3 jaar nog verder en beter in gevorderd (en wellicht ook tegen een lager kostenplaatje..).
Hairon is offline   Met citaat reageren
Oud 6 februari 2013, 17:07   #5
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hairon Bekijk bericht
Ik ben van mening dat stress dé oorzaak is van haaruitval en dat sommigen daar gevoeliger zijn dan voor anderen, wat zijn neerslag kent in de gevolgen op het haar: haaruitval. Ik ben een echte denker en kan soms in een cirkel terecht komen van alleen maar denken/piekeren over dingen. En juist dat is slecht voor het haar. Haaruitval wordt erfelijk bepaald, maar ik denk dat je karakter en persoonlijkheid (wat ook erfelijk is bepaald) uiteindelijk bepalen of je de gevoeligheid voor (onbewuste) stress in je hebt, wat uiteindelijk zal zorgen voor haaruitval. Ik ben wel eens benieuwd naar het karakter/persoonlijkheid van de leden hier op haarweb. Ik denk dat er verrassend veel overeenkomsten zullen zijn.
Toevallig bleek uit een persoonlijkheidstest bij mij juist dat ik weinig stress ervaar. Spanningen ervaar ik kort en daarna worden ze kennelijk geparkeerd. Zo voel ik het ook in de praktijk, ik ben eigenlijk nooit gestresst.

Volgens mij kan stress haaruitval wel versnellen, maar is het niet dé oorzaak en zul je zelfs met de ergst denkbare stress niet kaler worden dan genetisch geprogrammeerd is.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 7 februari 2013, 15:25   #6
Henker
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 4 februari 2013
Berichten: 9
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnthonieH Bekijk bericht
Volgens mij kan stress haaruitval wel versnellen, maar is het niet dé oorzaak en zul je zelfs met de ergst denkbare stress niet kaler worden dan genetisch geprogrammeerd is.
Het is in geval van stress tijdelijk. Uitendelijk zal hier het lichaam zich weer herstellen en zal na zo'n stress situatie of bij vermindering daarvan weer haar aangroeien.
Henker is offline   Met citaat reageren
Oud 19 februari 2013, 23:37   #7
alexanderv
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 augustus 2012
Berichten: 15
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hairon Bekijk bericht
Ik zit qua haaruitval en lichaamsbeharing een beetje in hetzelfde schuitje als jou (28 jaar). Vooral bovenop aan de voorkant steeds meer en meer dunner wordend haar, waar ik voorheen een dikke bos met (donkere) krullen had. Verder geen - weinig haar op rug, borst en een minimale baardgroei.

Na al die jaren meelezen kan ik concluderen dat er voor mij geen geschikt hulpmiddel is om mijn haarstatus te verbeteren, dan wel te stabiliseren. Shampoos (revita, regenepure), conditioners, vitamine-pillen, saw palmetto, folligain... het haalt allemaal niet zo veel uit. Het zal misschien de kwaliteit van je haar verbeteren, maar de kern en de oorzaak van het haaruitval wordt niet geremd. Middelen als finasteride en minoxidil zijn voor mij geen oplossing, aangezien je voor het leven hier aan vast zit en er geen garantie is dat het helpt. Genoeg verhalen ook gelezen waar er een korte termijneffect ontstond, maar na verloop van tijd dit effect was uitgewerkt en het proces (versneld) verder ging.

Ik ben van mening dat stress dé oorzaak is van haaruitval en dat sommigen daar gevoeliger zijn dan voor anderen, wat zijn neerslag kent in de gevolgen op het haar: haaruitval. Ik ben een echte denker en kan soms in een cirkel terecht komen van alleen maar denken/piekeren over dingen. En juist dat is slecht voor het haar. Haaruitval wordt erfelijk bepaald, maar ik denk dat je karakter en persoonlijkheid (wat ook erfelijk is bepaald) uiteindelijk bepalen of je de gevoeligheid voor (onbewuste) stress in je hebt, wat uiteindelijk zal zorgen voor haaruitval. Ik ben wel eens benieuwd naar het karakter/persoonlijkheid van de leden hier op haarweb. Ik denk dat er verrassend veel overeenkomsten zullen zijn.

Op dit moment "beheerst" mijn haaruitval/haarstatus mijn leven kan ik wel zeggen. Ik denk wel eens bij mezelf dat als mijn haar elke dag zou zitten zo als ik het zou willen, ik een stuk zelfverzekerder zou zijn en ik fluitend door het leven zou gaan. Die onzekerheid over het feit dat ik weet dat dat niet zo is en ik niet weet waar het gaat eindigen, maakt het leven soms "moeilijk". Ik probeer altijd te relativeren en gelukkig gaat me dat redelijk goed af. Toch zal ik er nooit helemaal gerustgesteld mee zijn, ben ik bang.
Voor mij is het nu een afweging om een half jaar / jaar lang te doen waar ik zin in heb (reizen ipv werken) en proberen volledig te "ontstressen" wat hopelijk ten goede komt aan mijn haar en/of te sparen om binnen nu en 3 jaar een haartransplantatie te laten uitvoeren. Hopelijk is men daar over 3 jaar nog verder en beter in gevorderd (en wellicht ook tegen een lager kostenplaatje..).
Dit lijkt mijn verhaal wel! Voor mij gelden precies dezelfde dingen.

Ik denk dat haaruitval kan ontstaan vanuit verschillende oorzaken.
- De standaard NW schema's zie ik als erfelijke haaruitval
- Diffuse haaruitval zie ik als haaruitval met een andere oorzaak.

Die andere oorzaak zoek ik in mijn geval niet in de DHT productie. Waar ik mijn oorzaken in zoek zijn oa:
- te weinig mannelijk testosteron
- verkeerde ademhaling, waardoor zuurstof en rode bloedlichamen mijn hoofdhuid niet bereiken
- activering van mestcellen
- verkeerde voeding, te veel transvetten/onverzadigde vetten die rans worden

Ik ben nog een plan aan het uitstippelen hiervoor om alles aan te pakken. Ademhaling doe ik met Buteyko, voor voeding verdiep ik me in Weston Price. Verder wil ik een bloedonderzoek laten doen bij de huisarts.
alexanderv is offline   Met citaat reageren
Oud 21 februari 2013, 09:52   #8
Hairon
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 38
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alexanderv Bekijk bericht
Dit lijkt mijn verhaal wel! Voor mij gelden precies dezelfde dingen.

Ik denk dat haaruitval kan ontstaan vanuit verschillende oorzaken.
- De standaard NW schema's zie ik als erfelijke haaruitval
- Diffuse haaruitval zie ik als haaruitval met een andere oorzaak.

Die andere oorzaak zoek ik in mijn geval niet in de DHT productie. Waar ik mijn oorzaken in zoek zijn oa:
- te weinig mannelijk testosteron
- verkeerde ademhaling, waardoor zuurstof en rode bloedlichamen mijn hoofdhuid niet bereiken
- activering van mestcellen
- verkeerde voeding, te veel transvetten/onverzadigde vetten die rans worden

Ik ben nog een plan aan het uitstippelen hiervoor om alles aan te pakken. Ademhaling doe ik met Buteyko, voor voeding verdiep ik me in Weston Price. Verder wil ik een bloedonderzoek laten doen bij de huisarts.
Interessant, hou me (ons) op de hoogte in dit topic. Ik zal je ontwikkelingen blijven volgen.
Hairon is offline   Met citaat reageren
Oud 24 februari 2013, 14:52   #9
Marco84
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 21 juni 2012
Berichten: 18
Voor zover ik weet staat de hoeveelheid lichaamsbeharing los van een eventueel kaalwordingsproces.

Lichaamsbeharing wordt net als andere masculiene kenmerken bepaald in de eerste levensfase, en naast genetische gevoeligheid beïnvloed door de hoeveelheid geslachtshormonen in het bloed van de moeder. In het kort: je kunt waarschijnlijk best op je 26e genoeg DHT en testosteron hebben zonder dit te kunnen zien aan lichaamsbeharing. Het is daarmee al eerder 'fout' gegaan.

100% zekerheid hierover is er natuurlijk niet, er wordt nog steeds onderzoek naar gedaan.
Marco84 is offline   Met citaat reageren
Oud 24 februari 2013, 21:58   #10
Kuit
Banned user
 
Geregistreerd: 6 oktober 2012
Locatie: Amsterdam, waar anders?
Berichten: 379
Geen verband tussen lichaam- en hoofdhaar. Lichaamshaar krijg je puur genetisch. Heeft je pa of opa een dikke baard, zul je dit ook wel krijgen. Simpelweg omdat de receptoren in de baard gevoelig zijn voor dht. Dit wilt dus niet zeggen dat je een hogere dht waarde hebt of sneller kaal wordt. Als je lichaamshaar gevoelig voor dht is wilt het absoluut niet zeggen dat je hoofdhaar er ook gevoelig voor is. Genetica!
Kuit is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:10.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.