Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 3 maart 2009, 16:06   #1
Ketelmaf
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 10 februari 2009
Berichten: 50
rooie vlekken/galbulten (propecia/fina)

Hai

Ik zit met een vraagje naar de propecia-gebruikers onder ons, over iets waar ik al heel lang een beetje last van heb, al ver voor ik aan propecia begon.

Het gaat over galbulten (heb ik mij laten vertellen door de huisarts), ik heb er een hele lichte vorm van. Als ik bijvoorbeeld net onder de douche vandaan kom en me afgedroogd heb, we hebben altijd wat ruwe handdoeken, heb ik veel rode vlekken in mn gezicht die na 5 minuutjes wel wegtrekken. Maar ook gewoon op een willekeurig moment kan een klein jeukje, wat leidt tot lichtjes krabben, leiden tot een rooie vlek in m'n gezicht, op m'n arm, buik noem het maar op. Af en toe heb ik ergere momenten en dan jeuk ik mn hele rug aan gort en krijg ik opgezwolle rode krassen op mn rug.

Maar ik weet dat het ook 1 van de mogelijke bijwerkingen kan zijn van propecia en de laatste tijd worden de rooie vlekken alleen maar erger. Het is echt superirritant. Als je met iemand zit te praten en je krijgt opeens te horen van: wow wat heb je gedaan, je hebt helemaal een rooie vlek onder je oog. Vet genant gewoon.

Zijn er meer propecia-gebruikers die dit kennen?

Ik zit echt in de rats nu, zit namelijk nog steeds met libido vermindering. Al met al niet echt stimulerend om nog door te gaan met propecia dus. Ik heb het er al met m'n huisarts en moeder over gehad en die vinden het beide niet echt een reden om te stoppen, maar ik denk niet dat zij snappen hoe klote dit is. Maarja, kaal zijn wil je natuurlijk ook niet.

Radeloosheid alom

Ketelmaf
Ketelmaf is offline   Met citaat reageren
Oud 5 maart 2009, 19:28   #2
Ketelmaf
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 10 februari 2009
Berichten: 50
ben ik dan echt de enige
Ketelmaf is offline   Met citaat reageren
Oud 5 maart 2009, 22:21   #3
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ketelmaf Bekijk bericht
ben ik dan echt de enige
Kennelijk. Ik begrijp ook niet zo goed waarom je finasteride de schuld wil geven van iets wat je voorheen ook al had ...
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 6 maart 2009, 16:04   #4
Ketelmaf
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 10 februari 2009
Berichten: 50
hey AnthonieH

Ik snap je negatieve reactie niet zo goed, of je hebt het verhaal niet goed gelezen misschien. Er staat namelijk duidelijk in de bijsluiter van propecia dat galbulten tot de mogelijke bijwerkingen hoort en ik vraag simpelweg of er hier mensen zijn die dit hebben.

Jij haalt hieruit dat ik deze kwaal direct aan propecia wil toewijzen. Als dat het geval zou zijn, had ik niet eens de moeite niet genomen dit topic te starten. Als je nou gewoon gezegd had van "nee daar heb ik totaal geen last van, ik weet niet hoe dat met andere mensen zit" dan had ik daar wat meer aan gehad..
(En trouwens, net zo als jij mij kwalijk neemt dat ik iets negatiefs wil toewijzen aan een medicijn, kan ik jou kwalijk nemen dat jij me perse wilt afbranden. ALs we het dan toch over tunnelvisie gaan hebben)

Bedankt voor je bijdrage aan dit topic

ketelmaf
Ketelmaf is offline   Met citaat reageren
Oud 6 maart 2009, 16:20   #5
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Beste Ketelmaf,

Ik begrijp jou ook niet, omdat jij schreef reeds last te hebben van galbulten ver voordat je aan finasteride begon:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ketelmaf Bekijk bericht
Ik zit met een vraagje naar de propecia-gebruikers onder ons, over iets waar ik al heel lang een beetje last van heb, al ver voor ik aan propecia begon.
Als je door finasteride nog meer last krijgt van galbulten, zul je daarmee moeten zien te leven òf stoppen met finasteride en een ander middel gaan gebruiken, zoals misschien Rooscure en Minoxidil of Spectral.


.

Laatst gewijzigd door Hanna; 6 maart 2009 om 16:25
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 6 maart 2009, 16:59   #6
Ketelmaf
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 10 februari 2009
Berichten: 50
Hee Hanna,

Met "ver voor ik met propecia begon" bedoelde ik dus dat het altijd in lichte vorm gehad heb (af en toe wat vlekken en jeuk) en ik heb het idee dat het erger word. Als je citeert en nadruk legt op een belangrijk deel, leg dan ook de nadruk op het andere belangrijke deel (ik doel op "beetje")

En ik zit nu inderdaad op het punt waarop ik moet kiezen tussen accepteren of overstappen op andere middelen en met dit topic probeer ik dus ervaring van andere mensen mee te krijgen over fina-gebruik en galbulten.

Dat het bij deze duidelijk mag zijn

Laatst gewijzigd door Ketelmaf; 6 maart 2009 om 17:03
Ketelmaf is offline   Met citaat reageren
Oud 6 maart 2009, 19:13   #7
Stifter
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 november 2008
Berichten: 306
Tsja, als je het eerst een beetje had maar na het gebruik van finasteride het erger werd + dat het als bijwerking in de bijsluiter staat... Lijkt mij duidelijk hoor dan

Als je dokter aangeeft dat het geen reden om te stoppen is, lijkt me dat je gezondheid in ieder geval niet in gevaar is. Toch kun je proberen even te stoppen met finas en kijken wat er dan gebeurt?

Laat wel duidelijk zijn, ik had geen last van galbulten oid, dus ik gok ook maar wat
__________________
Regime:
2x per dag Rogaine Foam (minox 5%)
2x per week Rooscure

Gestopt:
1x per dag 1/4 Propecia 0.25mg Finas
1x per dag Propecia 1mg Finas

Status:
NW3A (kruin wordt lichter). Pijnlijke inflammation verdwenen door Rooscure.

Stifter is offline   Met citaat reageren
Oud 7 maart 2009, 19:48   #8
Mind Your HAIR
Arts
 
Mind Your HAIR's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 januari 2009
Locatie: Amsterdam
Berichten: 15
WAT INFO


Inleiding

Netelroos (urticaria) is een veelvoorkomende huidaandoening die wordt gekenmerkt door plotseling opkomende (en ook weer spontaan verdwijnende), in grootte wisselende, sterk jeukende uitslag en zwelling van de huid (galbulten).

Oorzaken


Netelroos kan een reactie zijn op een grote verscheidenheid aan prikkels (stimuli):

  • fysieke invloeden op de huid, zoals druk, koude, harde wind, hitte, licht, straling (bijv. overgevoeligheid voor zonlicht);
  • medicijngebruik zoals aspirine of penicilline;
  • voedingsmiddelen zoals aardbeien, schaaldieren en bepaalde kleurstoffen en conserveringsmiddelen;
  • pollen of stuifmeel, vooral van grassen;
  • huidschilfers van (huis)dieren;
  • insectensteken;
  • virale infectieziektes;
  • parasitaire infecties (wormen, zoals de hondenlintworm echinococcus).
Voedsel dat galbulten kan veroorzaken

Galbulten kunnen onder meer worden veroorzaakt door schaaldieren, bessen, noten, tarwe, granen, melk, kaas, eieren, erwten, sinaasappels, vis, kip en chocola. Ook conserveringsmiddelen, toevoegingen aan voedsel zoals gist en mononatriumglutamaat, en de kleurstof tartrazine veroorzaken vaak galbulten. Verse voedingsmiddelen veroorzaken eerder galbulten dan gekookt voedsel.

Verschijnselen

De uitslag en zwellingen verspreiden zich in een paar minuten tijd over de huid. Ze kunnen overal op de huid verschijnen en van een paar minuten tot een paar uur blijven zitten, waarna ze weer spontaan verdwijnen. Er zijn echter ook vormen van netelroos waarbij de uitslag langer blijft bestaan. In de praktijk wordt een onderscheid gemaakt tussen acute netelroos, die na maximaal vier weken is genezen, chronische netelroos, die langer dan vier weken aanhoudt, persistente netelroos, die zeer langzaam verdwijnt en een zeldzame aangeboren vorm die vele jaren aanhoudt en gele of bruine vlekken achterlaat.
De uitslag vormt een verhoging op de huid, jeukt erg en de huid rond de uitslag ziet er vaak roodachtig uit. Er is geen sprake van schilfering van de huid.

Soms dringt de zwelling door tot het weefsel onder de huid; dit kan het geval zijn rond de ogen, op de lippen en handen en in zeldzame gevallen zelfs in de mond en keel, waardoor ademhalingsproblemen kunnen ontstaan.
De zwellingen in de vorm van (gal)bulten kunnen overgaan in blaasjes of blaren.

Soorten netelroos

Afhankelijk van de aard van de prikkels waardoor het wordt veroorzaakt, kan netelroos fysiek of chemisch van aard zijn. Fysieke netelroos heeft een fysieke stimulus, zoals koude, diepgaande druk, oppervlakkige druk (dermografisme), zonlicht en water. Het meest voorkomende type netelroos is cholinergische netelroos, die wordt veroorzaakt door hitte, stress, koorts of training. Contactnetelroos is een soort chemische netelroos die ontstaat bij contact met bepaalde chemische stoffen.
Naast de fysieke en chemische vormen is er de allergische reactie. Onderdeel van het afweersysteem van het lichaam zijn cellen die vreemde stoffen ‘opeten’ en zo onschadelijk maken. Dit zijn de mestcellen en basofiele granulocyten. Na contact met een prikkelende stof (allergeen) scheiden deze cellen stoffen af, chemische mediatoren genaamd. Deze overdrachtsstoffen (histamine, serotonine) vertonen de neiging de bloedvaten te beschadigen, waardoor de bloedvaten in de huid gaan lekken en er plaatselijke zwellingen in de vorm van (gal)bulten optreden. Dit noemen we dan een allergische reactie.

Diagnose

De diagnose wordt deels gesteld op basis van de manier waarop de uitslag is ontstaan. Laboratoriumonderzoek wordt alleen gedaan om de oorzaak van netelroos te bevestigen nadat de diagnose klinisch is gesteld. Aan de hand van een huidtest kan vaak de precieze oorzaak van de uitslag worden achterhaald.

Huidtest

Dit is een test waarbij verschillende stoffen die uitslag kunnen veroorzaken, direct onder de huid worden ingespoten. Als er op de plaats van de injectie een op de uitslag lijkende reactie optreedt, is de test positief. Als er een specifieke stof bij betrokken is, kan de test worden gebruikt om de ziektegeschiedenis te bevestigen.

Behandeling

Meestal verdwijnt netelroos binnen een paar uur vanzelf weer en is geen medicatie nodig. Ter verlichting van de jeuk en om de reacties op de chemische stoffen die tijdens het proces zijn vrijgekomen, beperkt te houden, worden door de arts anti-allergische medicijnen gegeven, antihistaminica genoemd. Als de aandoening echter ernstig is en ademhalingsmoeilijkheden veroorzaakt ten gevolge van zwellingen in de mond en keel, is medische hulp dringend nodig.

Vooruitzichten voor de lange termijn

De meeste gevallen van netelroos waarvan de oorzaak onbekend is, houden een paar weken tot een paar maanden aan en verdwijnen vervolgens spontaan. Een klein aantal mensen ontwikkelt netelroos die een aantal maanden tot jaren kan duren. De fysieke vormen van netelroos zijn hardnekkiger, zij duren vaak jaren en reageren vaak ook niet op behandeling.


REACTIE FINASTERIDE: zou mogelijk verergering van jouw huidreacties kunnen geven. Je zou evt bij de dermatoloog een huidproef met finasteride kunnen doen waarbij ze het middel op jouw huid testen. Als dat geen reactie geeft of niet dan weet je weer meer. (misschien krijg je al een reactie vanwege het feit dat je iets op je huid plakt...)

Hoop dat dit je geholpen heeft

Groet

Cindy
__________________
Cindy den Herder
haartransplantatie arts

Laatst gewijzigd door Mind Your HAIR; 7 maart 2009 om 19:50
Mind Your HAIR is offline   Met citaat reageren
Oud 9 maart 2009, 17:23   #9
Ketelmaf
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 10 februari 2009
Berichten: 50
Bedankt voor de reacties Miss dat ik nog een keer langs ga bij een dermatoloog maar ik denk dat ik ga stoppen met fina!

Ketelmaf
Ketelmaf is offline   Met citaat reageren
Oud 9 maart 2009, 17:46   #10
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Stoppen met fina, lijkt mij in jouw geval ook inderdaad het beste.

Maar dan ken je nog steeds niet de oorzaak van de galbulten vóór het fina-gebruik en het zou toch prettig voor jou zijn om die oorzaak te weten, zodat je een volgende allergie-uitbarsting kunt proberen te voorkomen.

Het is natuurlijk ook mogelijk dat je b.v. allergisch bent voor chocola en dat je juist in jouw fina-periode veel chocola gegeten hebt zonder daarvan bewust te zijn.
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 9 maart 2009, 19:21   #11
Ketelmaf
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 10 februari 2009
Berichten: 50
Hey Hanna,

Ik zou de oorzaak idd graag willen weten, maar het gekke is dat ik het er met mijn huisarts over gehad heb en volgens mij was die er niet echt van onder de indruk.

Toen ik aan hem vroeg naar de oorzaak ervan en of het op den duur overgaat (heb het namelijk pas sinds anderhalf jaar) had hij voor beide geen straight-to-the-point antwoord en hij heeft me ook geen allergie-test o.i.d aangeraden. Zou jij zeggen dat ik zoiets moet doen? En waar doe je dat dan, ook bij de huisarts?

Laatst gewijzigd door Ketelmaf; 9 maart 2009 om 19:24
Ketelmaf is offline   Met citaat reageren
Oud 9 maart 2009, 21:13   #12
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Tegenwoordig moet je als patiënt erg aandringen bij een huisarts, anders neemt hij/zij je niet serieus. Als je een allergietest wilt, moet je dus doordrammen.

Maar als je de galbulten pas hebt sinds 1,5 jaar, zou je zelf misschien al kunnen nagaan wat er in jouw voedingspatroon is veranderd.
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 9 maart 2009, 23:51   #13
Ketelmaf
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 10 februari 2009
Berichten: 50
hmm okee, zal het er eens met m'n ouders over hebben..

Heb zelf het idee dat het niet aan m'n voedingspatroon kan liggen, ik weet wel dat de jeuk ooit begonnen is (ook zo;n 1,5 jaar geleden) toen ik 2 weekjes bij een autowasstraat had gewerkt toen ik een jaartje ging werken. Kwam vaak voor dat je daar in een natte broek stond van de chemische sop/troep. Heb toen ook maar gauw voor wat gezonder werk gekozen
Ketelmaf is offline   Met citaat reageren
Oud 10 maart 2009, 11:35   #14
HEIDIKEN
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 augustus 2004
Berichten: 678
Hoi,

Tja...Ik merk aan mezelf dat ik ook gauw kleine kwaaltjes aan de fina wil wijten maar waarschijnlijk heeft het er niets mee te maken! Onlangs merkte ik op dat ik langs beide kanten van mijn mond rode puntjes(uitslag)kreeg! Ik bleef er een paar dagen mee lopen en had het idee dat het wat op en af ging! Toen ik toch naar de dermatoloog moest gaan voor een botox-onderhoud liet ik haar de rode vlekjes zien!! Zij vertelde me dat dit meestal te zien is bij mensen met een hoge stress-factor!! Nou...ik weet niet in hoeverre ik dat moet geloven!! Alles word zo gemakkelijk op stress gestoken,echt niet normaal meer...
Heidiken
HEIDIKEN is offline   Met citaat reageren
Oud 10 maart 2009, 12:46   #15
another
dil beWraaH
 
another's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 maart 2005
Locatie: Hollande
Berichten: 1.140
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ketelmaf Bekijk bericht
hmm okee, zal het er eens met m'n ouders over hebben..

Heb zelf het idee dat het niet aan m'n voedingspatroon kan liggen, ik weet wel dat de jeuk ooit begonnen is (ook zo;n 1,5 jaar geleden) toen ik 2 weekjes bij een autowasstraat had gewerkt toen ik een jaartje ging werken. Kwam vaak voor dat je daar in een natte broek stond van de chemische sop/troep. Heb toen ook maar gauw voor wat gezonder werk gekozen
misschien ben je er altijd of in ieder geval een langere tijd gevoelig voor geweest, en heeft dit werk (met sop en alles) het aangewakkerd?
__________________
Regime:
noks
another is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:54.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.